چهارشنبه, 29 دی 1400 ساعت 14:43
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

سیستم استارت دیزل ژنراتور؛ 6 علت استارت نخوردن دیزل ژنراتور و راهنمای رفع عیب

چکیده مطلب

ژنراتور دیزلی برای روشن شدن و شروع به کار نیاز به یک محرک دارد که نام این محرک استارت است. آیا می‌دانید که استارت چه نقشی در راه اندازی موتور دارد؟ استارت زدن موتور دیزل به چه صورت است؟ انواع آن کدام‌اند؟ آیا اجزاء تشکیل دهنده و نحوه کارکرد آن را می‌شناسید؟
در این مقاله از فروشگاه دشت نور قصد داریم تا شما را به طور کامل با این قطعه و نحوه کارکرد آن آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

استارت دیزل ژنراتور چیست؟

استارت دیزل ژنراتور چیست؟

استارت دیزل ژنراتور همان استارتر و یا راه انداز است. موتور برای روشن شدن و شروع به کار خود نیاز به محرکی دارد تا سوخت وارد آن شده و عمل احتراق صورت گیرد، این محرک در واقع همان استارت می‌باشد که این نقش مهم را بر عهده دارد.

استارت دیزل ژنراتور چه کاربردی دارد؟

ورود هوا و سوخت به درون سیلندر جهت ایجاد کمپرس و انجام عملیات احتراق سوخت برای روشن شدن موتور دیزل ژنراتور، نیاز به توانی دارد که این توان با استارت و شروع این فرآیند تامین می‌شود. استارت موتور دیزل ژنراتور بر روی پوسته موتور یعنی در بخش عقبی آن سوار شده است و دنده‌های آن به صورت شیار دار به شفت و همچنین به دنده‌های بزرگ فلایویل وصل شده‌اند.

نقش استارت در ساختار دیزل ژنراتور

دو نوع استارت ژنراتور وجود دارد که شامل نوع الکتریکی و نوع پنوماتیکی می‌باشد.

  • استارت‌های الکتریکی در موتورهای دیزلی جدید که از نوع موتورهای جریان مستقیم می‌باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. انرژی مورد نیاز این موتورها در واقع از انرژی ذخیره شده در باتری‌ها تامین می‌شود.
  •   استارت‌های پنوماتیکی در موتورهای قدیمی‌تر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. حرکت و شروع به کار این موتورها، با به کارگیری هوای فشرده ذخیره شده در مخزن انجام می‌شد. با استارت زدن این هوا سبب چرخش و راه اندازی موتور می‌شد.

استارترها در توان‌های مختلف و متناسب با بزرگی موتورها، تولید می‌شوند. جهت کاهش جریان مصرفی در موتورهای بزرگ‌تر، با سری کردن دو باتری با هم ولتاژ 24 ولت ایجاد می‌کنند و از آن به جای ولتاژ 12 ولت استفاده می‌کنند. این ولتاژ قادر به چرخاندن و حرکت دادن دیزل با دوری در حدود 100 تا 300 دور بر دقیقه می‌باشد. در موتورهایی که دارای 12 سیلندر می‌باشند و در واقع نیاز به توان بسیار بالایی برای حرکت و چرخش دارند، از اتصال دو استارت به صورت موازی به جای استفاده از استارتر بزر‌گتر، کمک می‌گیرند.

اجزاء تشکیل دهنده استارتر

اجزاء تشکیل دهنده استارتر

استارترها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که عبارت‌اند از:

  • آرمیچر
  • کموتورها
  • سولونوئید یا اتوماتیک استارت
  • بالشتک‌ها
  • دنده
  • پوسته و درپوش‌ها
  • زغال‌ها و کلاچ یک طرفه

نحوه کارکرد استارت دیزل ژنراتور

نحوه کارکرد استارت دیزل ژنراتور

در ادامه نحوه استارت دیزل ژنراتور را به طور دقیق بیان می‌کنیم:

  1. سه سیم به سولونوئید استارت یا اتوماتیک استارت متصل می‌شوند که یکی از آنها کابل مثبت باتری می‌باشد که به پیچ بزرگ آن وصل می‌گردد. کابل منفی نیز به بدنه وصل می‌شود.
  2. اتصال برق بین کابل‌ها با روشن شدن سوئیچ صورت گرفته و زمانی که شاسی استارت فشار داده می‌شود، جریان برق به درون اتوماتیک استارت که یک کلید مغناطیسی است، وارد شده و موجب عقب‌تر کشیده شدن محور آن می‌گردد.
  3. در نتیجه، برقراری جریان برق درون بالشتک‌ها موجب ایجاد گردش در موتور استارت می‌شود. علاوه بر این، دنده فلایویل بر اثر جلو راندن استارت توسط دنده و کلاچ یک طرفه، درگیر می‌گردد.
  4. بالشتک‌ها به صورت سیم پیچی‌هایی می‌باشند و توسط پیچ‌هایی بر روی بدنه استارتر نصب شده‌اند. این بالشتک‌ها بر اثر ورود جریان مغناطیسی به درون آنها، تبدیل به آهنربایی می‌شوند که یک در میان قطب‌های S و N تشکیل می دهند.
  5. آرمیچر استارت دیزل ژنراتور نیز شامل محوری می‌باشد که دور تا دور آن توسط سیم‌هایی در جهت طولی سیم پیچی شده است و جریان برق خود را از زغال‌های مسی که بر روی کموتاتوری که در انتهای آن قرار گرفته است، دریافت می‌کند.
  6. با ورود برق به بالشتک‌ها و سیم پیچ‌های آرمیچر استارت، میدان مغناطیسی ایجاد می‌گردد که موجب گردش آرمیچر می‌شود.
  7. سولونوئید و یا همان استارت کمکی زمانی که دیزل ژنراتور استارت می‌خورد، دنده استارت و کلاچ یک طرفه را که به محور آرمیچر متصل هستند، با دو شاخه و حالت الاکلنگی به سمت جلو می‌راند و آنها را با دنده فلایویل درگیر می‌نماید که پس از روشن شدن موتور، دور فلایویل از دور محور استارت بیشتر می‌شود و جهت پیشگیری از آسیب به استارت، کلاچ یک طرفه از اعمال چرخش استارت توسط فلایویل ممانعت می‌کند.
  8. پس از روشن شدن دیزل ژنراتور، محور استارت کمکی بر اثر قطع جریان برق و تحت فشار فنر، به سمت عقب برگشته و در محل قبلی خود قرار می‌گیرد و به این ترتیب دنده استارت از روی فلایویل جدا شده و جریان برق به موتور استارت نیز قطع می‌گردد.

اتوماتیک استارت

اتوماتیک استارت

همانطور که پیش‌تر بیان کردیم، استارت موتور جریان مستقیمی است که به همین منظور می‌تواند به تمام کلیدها و کنتاکت‌های ضعیف آسیب وارد کند. به همین جهت سازندگان این قطعه در اولین مرحله از اتوماتیک استارت برای وصل کردن جریان اصلی استفاده می‌کنند.
نحوه کار این قطعه به این شکل است که برق اصلی متصل به ورودی اتومات استارت شده و خروجی آن به استارتر وارد می‌گردد.

رله استارت دیزل ژنراتور

رله استارت دیزل ژنراتور، نوعی کمک استارت (engine starter solenoid) بوده که می تواند به کاهش دادن سطح مقطع سیم استارت، روشن شدن دستگاه با قدرت بالاتر و محافظت کردن از سوئیچ استارت کمک نماید.

قیمت استارت دیزل ژنراتور

قیمت این قطعه به موارد متعددی بستگی دارد، اما با این حال حدود آن را می‌توان بین 3.000.000 تومان (سه میلیون تومان) تا 15.000.000 تومان (پانزده میلیون تومان) دانست. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با فروشگاه دشت نور تماس بگیرید.

چه مواردی به استارت دیزل ژنراتور آسیب وارد می‌کنند؟

این موارد عبارت‌اند از:

  1. استارت زدن در فواصل زمانی کوتاه و در تعداد بالا موجب افزایش دمای استارت شده و در نتیجه به سیم پیچ آن آسیب وارد می‌کنند.
  2. با تاخیر قطع شدن اتوماتیک استارت پس از آن که موتور روشن و شروع به کار کند، بر اثر چرخش موتور و همچنین استارت با دور بالا، بخش‌های مختلف استارت دچار آسیب خواهند شد.
  3. در مواردی که استارت به طور صحیح و مناسب در محل خود قرار نگرفته باشد، با چرخش بلبرینگ به آن آسیب وارد می‌شود و موجب ایجاد گیر پاچ استارت می‌گردد.

عیب یابی استارت دیزل ژنراتور

استارت یکی از قطعات مهم دستگاه است که اگر کار نکند، با فشار دادن شاسی نیز هیچ عکس العملی از خود نشان خواهد داد. کار نکردن استارت معمولا می‌تواند به دنبال موارد زیر رخ داده باشد:

  1. ایراد داشتن ته سوئیچ استارت

    این ایراد قابل تعمیر نبوده و در صورتی که با مشکل رو به رو شود، باید باز شده و تعویض گردد. در نظر داشته باشید که برای اینکه قطعه خریداری شده دارای کیفیت باشد، با مشورت متخصصان فنی این کار را انجام دهید.
  2. تمام شدن شارژ یا عمر باتری

    در این صورت باید باتری را جدا کرده و حداقل 4 ساعت آن را شارژ کنید. اگر مشکل رفع نشد، باتری باید تعویض گردد.
    اما اگر باتری شارژ شد، مشکل می‌تواند از دینام یا سیم کشی‌های آن باشد.
  3. اشکال در بست باتری

    گاهی اوقات استارت نخوردن دستگاه می‌تواند به بست باتری مربوط باشد، پس لازم است تا آن را نیز چک کنید.
    اگر بست باتری شل بودف باید آن را سفت نمایید و در مواقعی که مشاهده کردید، این قطعه خراب شده است، باید آن را تعویض کنید.
    اگر بست باتری سولفیده شده، باید آن را با آب جوش بشویید.
    اگر دچار شکستگی شده، باید آن را تعویض کنید.
  4. وجود مشکل در اتومات استارت

    اگر صدای تق تق بسیار ضعیفی از دستگاه شنیدید، در حالی که استارت درگیر نمی‌شود، اتومات استارت دچار مشکل شده است که در این صورت برای سرویس آن به کمک کارشناسان فنی نیاز دارید.
  5. مشکل در رله فرمان

    در صورتی که رله برای تست سلامت بوبین رله وصل نشد، باید برای تعویض آن اقدام کرد.
  6. شکستگی درون استارت

    اگر نشانه‌های بالا مشاهده نشد، احتمال دارد که درون استارت اتصال کوتاهی رخ داده و یا درون آن دچار شکستگی شده باشد. برای رفع این مشکل نیز حتما از متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

سوالات متداول

  1. قدرت انواع استارت‌ها به چه مواردی بستگی دارد؟

    قدرت انواع استارت‌ها به فاکتورهای متعددی از جمله اندازه و نوع دیزل و همچنین تعداد سیلندر ها بستگی دارد. به طور مثال در دیزل ژنراتورهای سنگین، بزرگ و با قدرت بالا از استارترهای با ولتاژ 24 ولت استفاده می‌شود.
  2. انواع استارت دیزل ژنراتورها کدام‌اند؟

    این استارت‌ها در دو نوع الکتریکی و پنوماتیکی در ولتاژ های 12 و 24 ولت موجود می‌باشند.
  3. استارت دیزل ژنراتور ولوو چیست؟

    استارت دیزل ژنراتور ولوو یک قطعه برای چرخش موتور احتراق داخلی بوده که با قدرت خود به روشن شدن موتور کمک می‌کند.
خواندن 3922 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.