• آدرس: تهران،سعدی شمالی،جنب مترو دروازه دولت،اول مفتح جنوبی،پلاک ۳۵ و ۳۷

  • مشاوره خرید و انتخاب در تمامی ساعات، حتی روزهای تعطیل

استارت دیزل ژنراتور استارت دیزل ژنراتور

استارت دیزل ژنراتور چیست؟ | 6 علت استارت نخوردن + نحوه رفع عیب

چهارشنبه, 29 دی 1400 ساعت 14:43
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

چکیده مطلب

ژنراتور دیزلی برای روشن شدن و شروع به کار نیاز به یک محرک دارد. این محرک استارت نام دارد. آیا می دانید که استارت چه نقشی در راه اندازی موتور دارد؟ انواع آن کدام اند؟ آیا اجزاء تشکیل دهنده و نحوه کارکرد آن را می شناسید؟
در این مقاله از فروشگاه دشت نور قصد داریم تا شما را به طور کامل با این قطعه و نحوه کارکرد آن آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

استارت دیزل ژنراتور چیست؟

استارت دیزل ژنراتور چیست؟

استارت دیزل ژنراتور همان استارتر و یا راه انداز است. موتور برای روشن شدن و شروع به کار خود نیاز به محرکی دارد تا سوخت وارد آن شده و عمل احتراق صورت بگیرد، این محرک در واقع همان استارتر می باشد که این نقش مهم را بر عهده دارد.

استارت دیزل ژنراتور چه کاربردی دارد؟

ورود هوا و سوخت به درون سیلندر جهت ایجاد کمپرس و انجام عملیات احتراق سوخت برای روشن شدن موتور دیزل ژنراتور، نیاز به توانی دارد که این توان با استارت و شروع این فرآیند تامین می شود. استارت موتور دیزل ژنراتور بر روی پوسته موتور یعنی در بخش عقبی آن سوار شده است و دنده های آن به صورت شیار دار به شفت و همچنین به دنده های بزرگ فلایویل وصل شده اند.

نقش استارت در ساختار دیزل ژنراتور

دو نوع استارتر وجود دارد که شامل نوع الکتریکی و نوع پنوماتیکی می باشد.

  • استارت های الکتریکی در موتور های دیزلی جدید که از نوع موتور های جریان مستقیم می باشند، مورد استفاده قرار می گیرند. انرژی مورد نیاز این موتورها در واقع از انرژی ذخیره شده در باتری ها تامین می شود.
  •  موتورهای قدیمی تر استارت های پنوماتیکی مورد استفاده قرار می گرفتند. حرکت و شروع به کار این موتورها، با به کارگیری هوای فشرده ذخیره شده در مخزن انجام می شد. با استارت زدن این هوا موجب چرخش و راه اندازی موتور می شد.

استارتر ها در توان های مختلفی و متناسب با بزرگی موتور ها، تولید می شوند. جهت کاهش جریان مصرفی در موتور های بزرگتر، با سری کردن دو باتری با هم ولتاژ 24 ولت ایجاد می کنند و از آن به جای ولتاژ 12 ولت استفاده می کنند. این ولتاژ قادر به چرخاندن و حرکت دادن دیزل با دوری در حدود 100 تا 300 دور بر دقیقه می باشد. در موتور هایی که دارای 12 سیلندر می باشند و در واقع نیاز به توان بسیار بالایی برای حرکت و چرخش دارند، از اتصال دو استارت به صورت موازی به جای استفاده از استارتر بزرگتر، کمک می گیرند.

اجزاء تشکیل دهنده استارتر

اجزاء تشکیل دهنده استارتر

استارترها از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که عبارتند از:

  • آرمیچر
  • کموتور ها
  • سولونوئید یا اتوماتیک استارت
  • بالشتک ها
  • دنده
  • پوسته و درپوش ها
  • زغال ها و کلاچ یک طرفه

نحوه کارکرد استارت دیزل ژنراتور

نحوه کارکرد استارت دیزل ژنراتور

در ادامه نحوه کارکرد این قطعه را به طور دقیق بیان می کنیم:

  1. سه سیم به سولونوئید استارت یا اتوماتیک استارت متصل می شوند که یکی از آن ها کابل مثبت باتری می باشد که به پیچ بزرگ آن وصل می گردد. کابل منفی نیز به بدنه وصل می شود.
  2. اتصال برق بین کابل ها با روشن شدن سوئیچ صورت گرفته و زمانی که شاسی استارت فشار داده می شود، جریان برق به درون اتوماتیک استارت که یک کلید مغناطیسی می باشد، وارد شده و موجب عقب تر کشیده شدن محور آن می گردد.
  3. در نتیجه این عمل، برقراری جریان برق درون بالشتک ها موجب ایجاد گردش در موتور استارت می شود. علاوه بر این، دنده فلایویل بر اثر جلو راندن استارت توسط دنده و کلاچ یک طرفه، درگیر می شود.
  4. بالشتک ها به صورت سیم پیچی هایی می باشند و توسط پیچ هایی بر روی بدنه استارتر نصب شده اند. این بالشتک ها بر اثر ورود جریان مغناطیسی به درون آن ها، تبدیل به آهنربایی می شوند که یک در میان قطب های S و N تشکیل می دهند.
  5. آرمیچر استارت دیزل ژنراتور نیز شامل محوری می باشد که دور تا دور آن توسط سیم هایی در جهت طولی سیم پیچی شده است و جریان برق خود را از زغال های مسی که بر روی کموتاتوری که در انتهای آن قرار گرفته است، دریافت می کند.
  6. با ورود برق به بالشتک ها و سیم پیچ های آرمیچر استارت، میدان مغناطیسی ایجاد می گردد که موجب گردش آرمیچر می شود.
  7. سولونوئید و یا همان استارت کمکی زمانی که دیزل ژنراتور استارت می خورد، دنده استارت و کلاچ یک طرفه را که به محور آرمیچر متصل هستند، با دو شاخه و حالت الاکلنگی به سمت جلو می راند و آن ها را با دنده فلایویل درگیر می نماید که پس از روشن شدن موتور، دور فلایویل از دور محور استارت بیشتر می شود و جهت پیشگیری از آسیب به استارت، کلاچ یک طرفه از اعمال چرخش استارت توسط فلایویل ممانعت می کند.
  8. پس از روشن شدن دیزل ژنراتور، محور استارت کمکی بر اثر قطع جریان برق و تحت فشار فنر، به سمت عقب برگشته و در محل قبلی خود قرار می گیرد و به این ترتیب دنده استارت از روی فلایویل جدا شده و جریان برق به موتور استارت نیز قطع می گردد.

اتوماتیک استارت

همانطور که پیش تر بیان کردیم، استارت موتور جریان مستقیمی است که به همین منظور می تواند به تمام کلیدها و کنتاکت های ضعیف آسیب وارد کند. به همین جهت سازندگان این قطعه در اولین مرحله از اتوماتیک استارت برای وصل کردن جریان اصلی استفاده می کنند.
نحوه کار این قطعه به این شکل است که برق اصلی متصل به ورودی اتومات استارت شده و خروجی آن به استارتر وارد می گردد.

قیمت استارت دیزل ژنراتور

قیمت این قطعه به موارد متعددی بستگی دارد، اما با این حال حدود آن را می توان بین 3.000.000 تومان (سه میلیون تومان) تا 15.000.000 تومان (پانزده میلیون تومان) است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با فروشگاه دشت نور تماس بگیرید.

چه مواردی به استارت دیزل ژنراتور آسیب وارد می کنند؟

این موارد عبارتند از:

  1. استارت زدن در فواصل زمانی کوتاه و در تعداد بالا موجب افزایش دمای استارت شده و در نتیجه به سیم پیچ آن آسیب وارد می کنند.
  2. با تاخیر قطع شدن اتوماتیک استارت پس از آن که موتور روشن و شروع به کار کند، بر اثر چرخش موتور و همچنین استارت با دور بالا، بخش های مختلف استارت دچار آسیب خواهند شد.
  3. در مواردی که استارت به طور صحیح و مناسب در محل خود قرار نگرفته باشد، با چرخش بلبرینگ به آن آسیب وارد می شود و موجب ایجاد گیر پاچ استارت می گردد.

عیب یابی استارت دیزل ژنراتور

استارت یکی از قطعات مهم دستگاه است که اگر کار نکند، با فشار دادن شاسی نیز هیچ عکس العملی از خود نشان خواهد داد. کار نکردن استارت معمولا می تواند به دنبال موارد زیر رخ داده باشد:

  1. ایراد داشتن ته سوئیچ استارت

    این ایراد قابل تعمیر نبوده و در صورتی که با مشکل رو به رو شود، باید باز شده و تعویض گردد. در نظر داشته باشید که برای اینکه قطعه خریداری شده دارای کیفیت باشد، با مشورت متخصصان فنی این کار را انجام دهید.
  2. تمام شدن شارژ یا عمر باتری

    در این صورت باید باتری را جدا کرده و حداقل 4 ساعت آن را شارژ کنید. اگر مشکل رفع نشد، باتری باید تعویض گردد.
    اما اگر باتری شارژ شد، مشکل می تواند از دینام یا سیم کشی های آن باشد.
  3. اشکال در بست باتری

    گاهی اوقات استارت نخوردن دستگاه می تواند به بست باتری مربوط باشد، پس لازم است تا آن را نیز چک کنید.
    اگر بست باتری شل بودف باید آن را سفت نمایید و در مواقعی که مشاهده کردید، این قطعه خراب شده است، باید آن را تعویض کنید.
    اگر بست باتری سولفیده شده، باید آن را با آب جوش بشویید.
    اگر دچار شکستگی شده، باید آن را تعویض کنید.
  4. وجود مشکل در اتومات استارت

    اگر صدای تق تق بسیار ضعیفی از دستگاه شنیدید، در حالی که استارت درگیر نمی شود، اتومات استارت دچار مشکل شده است که در این صورت برای سرویس آن به کمک کارشناسان فنی نیاز دارید.
  5. مشکل در رله فرمان

    در صورتی که رله برای تست سلامت بوبین رله وصل نشد، باید برای تعویض آن اقدام کرد.
  6. شکستگی درون استارت

    اگر نشانه های بالا مشاهده نشد، احتمال دارد که درون استارت اتصال کوتاهی رخ داده و یا درون آن دچار شکستگی شده باشد. برای رفع این مشکل نیز حتما از متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

سوالات متداول

  1. قدرت انواع استارت ها به چه مواردی بستگی دارد؟

    قدرت انواع استارت ها به فاکتور های متعددی از جمله اندازه و نوع دیزل و همچنین تعداد سیلندر ها بستگی دارد. به طور مثال در دیزل ژنراتور های سنگین و بزرگ و با قدرت بالا از استارتر های با ولتاژ 24 ولت استفاده می شود.
  2. انواع استارت دیزل ژنراتور ها کدام اند؟

    این استارت ها در دو نوع الکتریکی و پنوماتیکی در ولتاژ های 12 و 24 ولت موجود می باشند.
خواندن 201 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

برند های ویژه