شنبه, 07 خرداد 1401 ساعت 10:57
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

انواع دیزل ژنراتور؛ معرفی 3 نوع ژنراتور دیزلی با کاربردها و مزایا

چکیده مطلب

یکی از انواع ژنراتورها که برای تأمین برق مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیزل ژنراتور بوده که با استفاده از سوخت دیزل یا گازوئیل کار می‌کند. این دستگاه رایج برای مصارف گوناگونی کاربرد داشته و انواع متفاوتی نیز دارد.
اگر برایتان جالب است تا انواع این دستگاه‌ها را بشناسید و در نهایت بهترین انتخاب برای خرید دیزل ژنراتور را برای نیاز خود داشته باشید، پس در ادامه این مطلب با دشت نور همراه بوده و پاسخ سؤالات خود را در این باره مطالعه نمایید.

چرا دیزل ژنراتور را انتخاب می‌کنید؟

چرا دیزل ژنراتور را انتخاب می‌کنید؟

دیزل ژنراتورها دارای طیف وسیعی از مزایا هستند و استحکام، طول عمر خوب، نیازهای نگهداری نسبتاً کم، راندمان بالا و ایمنی خوبی دارند. از این دستگاه‌ها می‌توان برای مصارف متفاوتی استفاده داشت که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تاجرانی که برای استفاده در محل کار به ژنراتور قابل حمل نیاز دارند.
  • افرادی که خارج از شبکه زندگی می‌کنند و به منبع برق قابل اعتماد نیاز دارند.
  • به عنوان پشتیبان برای باتری خورشیدی
  • برای استفاده در رویدادهای بزرگ
  • برای مصارف کشاورزی، باغداری و پرورش ماهی
  • به عنوان یک منبع تغذیه مداوم در یک سایت ماینینگ از راه دور
  • برای مشاغل بزرگ، انبارها یا خدمات بهداشتی از جمله بیمارستان‌ها که به طور مداوم کار می‌کنند و در صورت قطعی برق نیاز به منبع برق اضطراری دارند.
  • در مراکز خرید یا سوپرمارکت‌ها در صورت قطع برق شبکه
  • و ...

اساساً، یک دیزل ژنراتور می‌تواند به شما کمک کند تا خانه، کسب و کار یا خدمات ضروری خود را در هنگام خاموشی و قطع برق مورد استفاده قرار دهید.

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید

انواع ژنراتورهای دیزلی

در ادامه شما را با انواع این دستگاه ها آشنا می کنیم:

  1. دیزل ژنراتور آماده به کار یا اضطراری

    دیزل ژنراتور آماده به کار که به عنوان Genset نیز شناخته می‌شود، قطعه‌ای از تجهیزات است که از یک موتور دیزل و یک ژنراتور یا دینام الکتریکی تشکیل شده است. این دو مورد با هم کار می‌کنند تا سوخت دیزل را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. از آنجا، هر کسی که به برق نیاز دارد می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، حتی اگر به شبکه برق متصل نباشد.
    بیشتر دیزل ژنراتورهای آماده به کار منبع انرژی مکمل هستند. هدف آنها این است که در صورت از کار افتادن شبکه برق در طول طوفان یا ساعات اوج کار، برق را به شما ارائه دهند.
    ژنراتورهای اضطراری اغلب برای استفاده‌های طولانی مدت در شرایط آماده به کار از جمله بیمارستان‌ها، مراکز اداری، کارخانه‌ها و ... کاربرد دارند.
  2. دیزل ژنراتور قابل حمل

    این دیزل ژنراتورها همان‌طور که از نامشان پیدا است، قابل حمل به مکان مورد نظر می‌باشند و عمدتاً در مغازه‌های محلی مانند هتل‌ها، فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌های اتومبیل و دوچرخه و ... استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها برای راه اندازی تلویزیون، کولر، کامپیوتر و یخچال نیز مناسب می‌باشند.
  3. دیزل ژنراتور پایه

    ژنراتورهای دیزلی پایه به طور معمول مورد استفاده در مکان هایی هستند که به صورت موقت به برق نیاز دارند. از جمله این مکان ها می توان به مواردی از جمله اردوگاه ها، معادن، کمپ ها و یا نمایشگاه ها اشاره داشت.

انواع ژنراتور دیزلی از نظر توان

انواع ژنراتور دیزلی از نظر توان

این دستگاه‌ها با در نظر گرفتن توان تولید خود انواع متنوعی دارند. دیزل ژنراتورهای با توان کم معمولاً برای خانه‌ها، ساختمان‌های تجاری کوچک و ... مناسب بوده و انواع بزرگ‌تر آن از لحاظ توان، می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری برای استفاده در صنعت باشند.

انواع دیزل ژنراتور چه مزایای دارند؟

به طور کلی استفاده از دیزل ژنراتور در مقابل دیگر انواع ژنراتورها، مزیت‌های بیشتری به همراه دارد که در ادامه رایج‌ترین آنها را برایتان بیان می‌کنیم:

  1. قدرت بالاتر

    این دستگاه‌ها به نسبت ژنراتورهای بنزینی و گازی به همان اندازه، خروجی بار بیشتری دارند.
    اگر شما یک ژنراتور گازسوز را با نوع دیزلی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که دیزل ژنراتور می‌تواند توان تولیدی بیشتری داشته باشد.
  2. نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر

    معمولاً دیزل ژنراتورها شمع و یا کاربراتور ندارند که همین موضوع ساخت و طراحی آنها را ساده‌تر کرده است. به همین دلیل می‌توان بیان کرد که در نهایت نیاز به تعمیر و نگهداری آنها کمتر خواهد بود.
  3. ماندگاری و دوام بالاتر

    ساخت انواع ژنراتورهای دیزلی به‌گونه‌ای می‌باشد که برای طولانی مدت می‌توان مقدار قابل توجهی توان را تولید کند.
  4. گزینه‌ای ایمن‌تر

    این دستگاه‌ها در مقابل انواع بنزینی خود از ایمنی بیشتری برخوردار هستند، زیرا ژنراتورهای بنزینی به صورت مکرر نیازمند سوخت گیری هستند که قابل اشتعال بودن این سوخت می‌تواند خطرناک باشد. اما یک دیزل ژنراتور نه تنها به سوخت گیری کمتری نیاز دارد، بلکه دیزل نسبت به بنزین دارای قابلیت اشتعال کمتری نیز می‌باشد.
  5. داشتن سروصدای کمتر

    دیزل ژنراتورهای مدرن به نسبت انواع قدیمی خود و دیگر ژنراتورها سروصدای بسیار کمتری تولید می‌کنند، زیرا این دستگاه‌ها به دلیل داشتن راندمان بالاتر، نیاز به قدرت کمتری داشته که بدین ترتیب بی سر و صداتر هستند.

معروف‌ترین انواع برندهای دیزل ژنراتور

معروف‌ترین انواع برندهای دیزل ژنراتور

در ادامه شما را بهترین برندهای ژنراتورهای دیزلی آشنا می‌کنیم:

  1. ولوو پنتا (Volvo Penta)

    این شرکت سوئدی که دارای سابقه 150 ساله می‌باشد، یکی از مشهورترین شرکت‌ها در ساخت موتورهای دریایی است. البته موتورهای دیزلی این شرکت در انواع ژنراتورهای دیزلی آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. کامینز (Cummins)

    این شرکت آمریکایی در سال 1919 تأسیس شده از مهم‌ترین محصولات آن می‌توان به مواردی از جمله سوخت رسان انژکتور، دیزل ژنراتور، فیلتراسیون و ... اشاره داشت. از برتری‌های کامینز این است که بیش از 6000 نمایندگی فعال در سراسر جهان دارد.
  3. پرکینز (Perkins)

    این شرکت دارای سابقه‌ای در حدود 100 سال می‌باشد که سازنده اولین موتورهای دیزلی با دور بالا بوده است. دیزل ژنراتورهای پرکینز با داشتن کیفیت بالا، سرعت عالی و راندمان بی نظیر مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار دارند.
  4. کاترپیلار (Caterpillar)

    شرکت کاترپیلار در سال 1925 با ادغام دو شرکت تأسیس شد و امروزه یکی از برترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا محسوب می‌گردد. این شرکت طراح و سازنده موتور دیزل و ژنراتور آن بوده که همین موضوع یکی از مواردی است هماهنگی بالایی در دیزل ژنراتورهای کاترپیلار ایجاد کرده است. معمولاً از این ژنراتورهای دیزلی در مقادیر بالا استفاده می‌شود.
  5. لوول (Lovol)

    لوول با وجود اینکه کمتر از 30 سال سابقه دارد، اما یکی از شرکت‌های چینی دیزل ژنراتور بوده که رقابت خوبی با دیگر برندهای جهانی دارد. دلیل رقابت آن این است که دستگاه‌های این شرکت با داشتن قیمتی مقرون به صرفه در کنار کیفیتی عالی در بازار ارائه می‌شوند. دیزل ژنراتورهای لوول می‌توانند یک گزینه عالی برای مصارف خانگی و کوچک باشند.
  6. بنز (Benz)

    شرکت بنز و محصولات آن را تمام افراد در سراسر جهان می‌شناسند. شرکت بنز علاوه بر تولید انواع خودروهای سبک و سنگین به طراحی و ساخت انواع موتورهای دیزلی مرغوب و با کیفیت نیز می‌پردازد.

دیزل ژنراتور قابل حمل در مقابل ژنراتور دیزلی آماده به کار

ژنراتورهای دیزلی بسته به هدفشان در اندازه‌ها و قدرت‌های مختلفی تولید می‌شوند. ژنراتورهای قابل حمل آماده به کار بزرگ که برای تأمین انرژی کل بیمارستان‌ها در مواقع اضطراری استفاده می‌شوند، بسیار بزرگ‌تر از ژنراتور قابل حملی هستند که برای کمپینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
دو نوع اصلی از ژنراتورهایی که با آنها روبرو خواهید شد، ژنراتورهای قابل حمل و آماده به کار هستند.
ژنراتورهای قابل حمل و آماده به کار دیزلی می‌توانند همان وظیفه ارائه منبع تغذیه را در زمانی که شما خارج از شبکه هستید انجام دهند. در مورد راحتی و هزینه، یک ژنراتور آماده به کار در مقابل قابل حمل مزایا و معایب مختلفی را ارائه می‌دهد.

ژنراتورهای دیزلی بهتر هستند یا ژنراتورهای بنزینی؟

برای پاسخ بهتر است تا در ابتدا مزایای هرکدام از آنها را بدانید:

مزایای دیزل ژنراتور:

در ارزش اسمی، دیزل چندین مزیت نسبت به بنزین دارد.

  1. به ‌عنوان ‌مثال، ژنراتورهای دیزلی از این نظر کارآمدتر هستند که به کمتر از نیمی از سوخت نیاز دارند و برای تولید همان خروجی نیازی به کار سختی مانند واحدهای بنزینی ندارند.
  2. در حالی که قیمت دیزل برای هر لیتر بیشتر است، یک ژنراتور دیزلی سوخت کمتری مصرف می کند که می تواند به معنای هزینه کمتر در طول زمان باشد.
  3. گازوئیل همچنین نسبت به بنزین فراریت کمتری دارد و استفاده از آن را ایمن‌تر می‌کند.
  4. از آنجایی که یک ماشین دیزل خنک‌تر از یک دستگاه با بنزین کار می‌کند و نیازی به کار سخت ندارد، نیازهای تعمیر و نگهداری آن کمتر است.

مزایای ژنراتورهای بنزینی:

از سوی دیگر، طیف وسیع‌تری از ژنراتورهای بنزینی در بازار وجود دارد و مدل‌های بنزینی معمولاً هزینه کمتری برای خرید دارند. بنزین آلودگی کمتری نسبت به گازوئیل دارد، زیرا آلایندگی کمتری تولید می‌کند.

تفاوت بین این دو نوع دستگاه نیز در حال کاهش است. برای مثال، بسیاری از مدل‌های بنزینی جدیدتر دارای ویژگی‌های ایمنی داخلی هستند که خطر ایمنی بالاتر آنها را جبران می‌کند. همچنین، در حالی که ژنراتورهای دیزلی دارای صدای بیشتری هستند، برخی از مدل‌ها اکنون دارای ویژگی‌های کاهش نویز هستند.

پس کدام بهتر هستند؟

پاسخ واقعاً به این بستگی دارد که چرا شما یک ژنراتور می‌خواهید.
برای استفاده کوتاه مدت یا متناوب، بعید است که مزایای صرفه جویی در هزینه و کارایی دیزل را تجربه کنید. این بدان معناست که اگر یک ژنراتور برای استفاده متوسط باشد، مانند یک منبع تغذیه پشتیبان یا گاه به گاه، احتمالاً بنزین بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
برای موقعیت‌های پرمصرف یا صنایع سنگین، دیزل از نظر بازده طولانی‌مدت بهتر عمل می‌کند.

سؤالات متداول

  1. قابل ‌توجه‌ترین تفاوت دیزل ژنراتور قابل حمل یا آماده به کار چیست؟

    قابل توجه ترین تفاوت بین ژنراتور دیزلی قابل حمل و آماده به کار این است که نوع دوم ثابت است. یک متخصص به طور دائم آنها را با محفظه ضد آب و هوا در خارج از خانه، محل کار یا محل کار شما نصب می‌کند.
    بزرگ‌ترین مزیت یک ژنراتور آماده به کار این است که با قطع برق به طور خودکار فعال می‌شود. این ژنراتورها برق کافی را برای شما فراهم می‌کنند که به شما امکان می‌دهند همه چیز را در خانه یا محل کار خود به یکباره برق رسانی کنید.
    دیزل ژنراتورهای آماده به کار با سوخت خود کارآمدتر هستند و به آنها اجازه می‌دهد برای مدت طولانی‌تری کار کنند. گزینه‌های گاز طبیعی و پروپان می‌توانند برای مدت زمان طولانی‌تری کار کنند.
    سطح بیشتر قدرت و راندمان ارائه شده توسط ژنراتورهای آماده به کار دیزلی با قیمت گزافی همراه است. برای هزینه اضافی، قابلیت اطمینان، راحتی و یک ژنراتور با عملکرد بهتر به دست می‌آورید.
خواندن 1405 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.