چهارشنبه, 29 دی 1400 ساعت 13:50
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

7 تفاوت بین ژنراتور اینورتر و ژنراتور معمولی؛ فرق ژنراتور اینورتر با معمولی چیست؟

چکیده مطلب

آیا شما هم به دنبال وسیله ای مناسب برای تامین برق مصرفی خود هستید؟ شاید در بین تمام مواردی که مد نظر شما می باشد، در رابطه با ژنراتور های اینورتر نیز شنیده باشید.
اگر در بین انتخاب ژنراتور اینورتر با نوع معمولی آن هستید، پیشنهاد می شود تا به مطالعه این مطلب بپردازید.

آیا می دانید اینورتر چیست؟

آیا می دانید اینورتر چیست؟

اینورترها دستگاه های الکترونیکی می باشند که تبدیل سیگنال AC به DC، هدف اصلی در این دستگاه ها می باشد.
معمولا اینورتر ها بلافاصله بعد از قطع شدن برق به برقرار شدن مجدد منبع تغذیه کمک می کنند. در ادامه مطلب برای آشنایی بیشتر شما با این نوع دستگاه ها به بیان تفاوت ژنراتور های اینورتر با انواع معمولی آن خواهیم پرداخت.

تفاوت ژنراتور های معمولی با اینورتر

7 تفاوت ژنراتور های معمولی با اینورتر

در ادامه شما را با تفاوت های این نوع دستگاه ها آشنا می کنیم:

  1. اندازه و وزن

    به طور کلی ژنراتور های اینورتر نسبت به انواع معمولی اندازه ای کوچک تر و سبک تر دارند. شما به راحتی قادر به حمل این نوع ژنراتور ها در ماشین خود هستید.
    اما ژنراتورهای معولی حجیم و سنگین بوده و برای جابجایی آن ها، لازم است تا از یک قاب و چرخ فلزی بزرگ استفاده شود.
  2. زمان کارکرد دستگاه

    اندازه مخزن سوخت، فاکتوری است که زمان کارکرد دستگاه را تعیین می کند. ژنراتور های معمولی به دلیل حجم بزرگ تری که دارند، می توانند مخزن قابل توجهی از سوخت را در خود جای دهند که همین موضوع بیانگر این است که این نوع دستگاه ها دارای زمان کارکرد بیشتری می باشند.
    در مقابل ژنراتور های اینورتر به دلیل داشتن اندازه ای کوچکتر، نمی توانند مخزن سوخت بزرگی داشته باشند و به همین دلیل زمان کارکرد کوتاه تری دارند.
  3. میزان کارکرد دستگاه

    در ژنراتور های اینورتر از فناوری استفاده شده که با کمک آن دور موتور به صورت خودکار تنظیم شده تا نیروی مورد نیاز تولید گردد. این نوع دستگاه ها استفاده بهتری از سوخت داشته که به همین منظور می توان بیان کرد که 20 درصد کارایی بالاتری نسبت به دستگاه های معمولی دارند.
    داشتن بازدهی بالا این موضوع را نیز بیان می کند که میزان انتشار اگزوز در آن ها کمتر می باشد، اما ژنراتور های معمولی بدون اینکه بار در آن ها در نظر گرفته شود، 3600 دور دقیقه کارکرد دارند.
  4. میزان سر و صدا

    در ژنراتور های اینورتر از موتور های بی صدا برای کاهش صدای دستگاه استفاده شده است. همچنین توانایی بالای این نوع دستگاه ها با کمک ریزپردازنده ها در تنظیم توان تولیدی، با ایجاد امکان پس زدن گاز در زمان نیاز به موتور در مصرف سوخت صرفه جویی ایجاد کرده که همین موضوع سبب کاهش صدا می گردد.
    از طرفی دیگر ژنراتور های معمولی که با سرعتی ثابت کار می کنند، دارای سر و صدای بیشتری هستند. حتی می توان بیان کرد که مدل های قدیمی این دستگاه ها دارای صدایی به اندازه موتور برقی می باشند.
  5. حداکثر توان خروجی

    در صورتی که نیاز به میزان زیادی نیرو داشته باشید، ژنراتور های معمولی توان خروجی بیشتری دارند. در مقابل ژنراتور های اینورتر، دارای قدرت کمتری بوده که این بدان معنا است که توان خروجی محدودتری نسبت به دیگر دستگاه ها دارند.
  6. کیفیت برق تولید شده

    موتور ژنراتور اینورتر اتصال به یک دینام کارامد دارد که به تولید برق AC می پردازد و یکسو کننده برق AC را به برق DC تبدیل می کند.
    در دستگاه های معمولی بدون پردازش و به طور مستقیم، خروجی دینام به بار متصل می شود که این بدان معنا می باشد گه کیفیت توان تولیدی نسبت به نمونه های اینورتر پایین تر می باشد.
  7. قیمت

    دیگر تفاوتی که می توان برای این نوع دستگاه ها بیان کرد، قیمت آن ها می باشد. ژنراتور های اینورتر می تواند حدود دو الی هشت برابر هزینه بالاتری نسبت به نوع معمولی این دستگاه ها داشته باشد. دستگاه های معمولی نه تنها هزینه ابتدایی ارزان تری دارند، بلکه هزینه تعمیر و نگهداری آن ها نیز پایین تر می باشد.

اینورتر چه ضعفی در برابر ژنراتور معمولی دارد؟

در صورتی که منبع تغذیه در محیط وجود نداشته باشد، با تخلیه شدن برق باتری، اینورتر در واقع بدون فایده خواهد بود. در واقع اینورتر باید تنها به مدت چند ساعت مورد استفاده قرار گیرد، در غیر این صورت باتری خالی می شود.
این موضوع اهمیت نگهداری از باتری ها را نیز بیان می کند.
جالب است تا بدانید اکثر دستگاه های الکترونیکی همانند رایانه ها، حتی اگر اینورتر داشته باشند، احتما بازنشانی در آن ها وجود دارد، زیرا در منیع تغذیه وقفه کمی وجود دارد.

ژنراتور اینورتر انتخاب کنم یا ژنراتور قابل حمل معمولی؟

ژنراتور های اینورتر نسبت به نوع قابل حمل انواع معمولی این مزیت را دارند که کم صداتر، سبک تر، کم حجم تر و کم مصرف تر می باشند و ایمنی بیشتری برای دستگاه های الکتریکی دارند که به طور کلی با محیط زیست سازگار می باشند.
البته شاید انرژی چندانی با توجه به قیمت بالای خود نداشته باشند. با این وجود برای مواردی که انرژی بسیار زیادی نیاز ندارید و برای فضایی مانند کمپ و یا پیک نیک به دستگاهی برای تامین برق و انرژی نیاز دارید، ژنراتور های اینورتر انتخاب مناسبی نسبت به دستگاه های معمولی قابل حمل می باشند.

ژنراتور اینورتر بهتر است یا ژنراتور معمولی؟

ژنراتور اینورتر بهتر است یا ژنراتور معمولی؟

اینکه کدام یک از این دو دستگاه بهتر هستند، بستگی به این موضوع دارد که ژنراتور برای چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد. ژنراتور های اینورتر برای افرادی گزینه مناسبی است که نیاز به دستگاهی قابل حمل برای تامین برق دارند. این در حالی است که ژنراتور های معمولی گزینه بهتری برای مکان های ثابت می باشند.
بنابراین برای بهترین تصمیم گیری باید به این موضوع فکر کنید که در چه مکان هایی به برق و به چه میزانی از انرژی نیازمند می باشید.
در صورتی که به راهنمایی بیشتری در این زمینه نیاز دارید، می توانید با فروشگاه دشت نور تماس گرفته و راهنمایی های لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

کارکرد ژنراتور معمولی در مقایسه با نوع اینورتر چگونه است؟

ژنراتورهای اینورتر نسبت به دستگاه های معمولی دارای مکانیک پیچیده تری می باشند و در تحویل خروجی نهایی برق قسمت های بیشتری دارند.
بسیاری از آن ها نیز با استفاده از سوخت فسیلی کار می کنند.

نیرویی به دست آمده از موتور یک نوع جریان AC با فرکانس بالا بوده که با کمک یک دینام به جریان DC تبدیل می گردد.
اما در مقایسه با ژنراتور های معمولی می توان بیان کرد که انواع اینورتر، برق پاک تولید می نمایند.
همچنین با توجه به مواردی که پیش تر در مقاله بیان کردیم، کیفیت برق تولید شده با انواع دستگاه های معمولی قابل مقایسه می باشد.

آلودگی ژنراتور های اینورتر بیشتر است یا ژنراتور های معمولی؟

ژنراتور های اینورتر نسبت به نوع معمولی، تولید گاز گلخانه ای کمتری دارند. در واقع پیدا کردن این نوع ژنراتور ها که با شرایط زیست محیطی دارای سازگاری باشند، از ژنراتور های معمولی راحت تر می باشد.

سوالات متداول

  1. آیا جریان کم، سبب کاهش صدای ژنراتور های اینورتر می گردد؟

    بله، در واقع یکی از دلایل کم صدا بودن این نوع دستگاه ها نسبت به انواع معمولی، جریان پایدار آن ها است.
  2. چرا گفته می شود که ژنراتور های اینورتر دارای برق پاک تری می باشند؟

    به دو دلیل این موضوع بیان می شود:
    • جریان AC اولیه با فرکانس بالا بوده که انرژی الکتریکی بالایی تولید می کند.
    • دلیل دوم برگشت جریان DC به AC می باشد. ژنراتور اینورتر کنترل بیشتری روی فرکانس AC داشته و امکان فراهم کردن موج سینوسی بسیار پایداری را به آن می دهد. کنترل بیشتر روی خروجی الکتریکی، سبب صرفه جویی در انرژی این نوع دستگاه ها شود.
خواندن 857 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.