یکشنبه, 08 اسفند 1400 ساعت 14:18
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

انواع گازهای آلاینده خروجی از ژنراتور | 6 راهکار کاهش آلاینده خروجی موتور دیزل

چکیده مطلب

انتشار گازهای خروجی از موتورهای دیزلی از مخلوط پیچیده ای از گازها، بخارات، ذرات معلق در هوا و ذرات دوده تشکیل شده است. حاوی بسیاری از مواد سرطان زا مانند هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای معروف به PAHs است. این PAH ها روی دوده جذب می شوند که استنشاق آن ها را آسان می کنند.
در این مطلب مختصر با دشت نور همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با گازهای خروجی از ژنراتور به دست آورید.

آلاینده های سوخت چگونه تولید می شوند؟

آلاینده های سوخت چگونه تولید می شوند؟

این گازها به دلیل سوخت مواد درون سیلندر ایجاد می شوند. در صورتی که سوخت به درستی انجام گردد، مقدار این گازها کمتر می باشد، اما سوختن ناقص با افزایش آلاینده ها همراه است.
اگر تنظیمات دستگاه به درستی بررسی نشده باشد و یا اینکه سیستم سوخت رسانی دارای مشکلاتی باشد، فرایند سوختن به طور ناقص انجام شده که به دنبال آن آلاینده های ژنراتور بیشتر تولید می شوند.

انواع گازهای آلاینده در ژنراتور

در ادامه شما را با انواع گازهای آلاینده ژنراتور آشنا می کنیم:

  1. NOX

    اکسیدهای نیتروژن در دمای بالا و از ترکیب نیتروژن و اکسیژن به وجود می آیند. این اکسید ها با واکنش با هیدروکربن ها، ذرات معلقی را در اتمسفر تولید می کنند.
  2. CO

    این گاز در اثر سوختن ناقص با اکسیژن کم ایجاد می شود. CO بسیار خطرناک و سمی بوده و می تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد.
  3. HC

    این هیدروکربن ها، سوخت هایی می باشند که در فرایند سوختن شرکت نکرده اند که دلیل آن پاشش اشتباه انژکتورها و یا کم بودن تراکم است. هیدروکربن های نسوخته سبب ایجاد دود سیاه و همچنین بوی بسیار نامطبوعی در اگزوز ژنراتور می شوند.
  4. PM

    این ذرات بسیار ریز به دلیل سوختن مواد خارجی از جمله خاکستر و فلزات حل نشده که ناشی از سایش می باشند، ایجاد می گردند. این مواد پس از سوختن به صورت دوده از موتور خارج شده و برای تنفس بسیار خطرناک هستند.
  5. SOX

    اکسید های گوگرد و یا سولفور به دلیل وجود داشتن گوگرد در محفظه احتراق ایجاد می شوند و سبب خوردگی در قطعات موتور می گردند. در نهایت می تواند مشکلاتی از جمله باران اسیدی را به دنبال داشته باشند.

راهکارهایی برای کاهش گازهای خروجی از ژنراتور

از مهمترین اقداماتی که برای این کار صورت می گیرند، عبارتند از:

  1. استفاده کردن از سوخت های استانداری که میزان گوگرد در آن ها کم می باشد.
  2. استفاده کردن از فیلترهای مناسب
  3. استفاده از روغن هایی با داشتن کمترین میزان خاکستر
  4. استفاده کردن از کاتالیزوهایی برای تبدیل گازهای سمی به غیرسمی
  5. استفاده کردن از پمپ ها و انژکتورهایی مدرن
  6. استفاده کردن از کنترل کننده های الکتریکی

خطرات گازهای خروجی ژنراتور برای نیروی انسانی

خطرات مهم مربوط به دوره های طولانی تر کار با این تجهیزات در فضاهای بسته و یا موقعیت هایی است که دود آبی یا سیاه وجود دارد.
تنفس این گازها می تواند عوارضی را برای سلامتی به همراه داشته باشد.
قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت ممکن است باعث تحریک چشم گردد. دوره‌های طولانی‌تر قرار گرفتن در معرض این گازها، به‌ویژه هر دود آبی یا سیاه، می‌تواند منجر به سرفه، درد قفسه سینه و تنگی نفس شود.
همچنین شواهدی وجود دارند که نشان می دهند، قرار گرفتن مکرر در معرض DEEE ها در طول سالیان طولانی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

دود خروجی از اگزوز ژنراتور

برای ژنراتور دیزلی، پس از سوختن کامل سوخت موتور دیزل، رنگ معمولی اگزوز به طور کلی خاکستری روشن است و رنگ خاکستری تیره زمانی که بار آن کمی سنگین است، است. در حین کار موتور دیزل، گهگاه پدیده های غیرعادی مانند دود سیاه، دود سفید و دود آبی رخ می دهد.

انواع دود قابل مشاهده در ژنراتور

سه نوع مختلف دود قابل مشاهده ممکن است تولید شود:

  1. دود آبی (عمدتاً روغن و سوخت نسوخته) که نشان دهنده عملکرد ضعیف تنظیم موتور است.
  2. دود سیاه (دوده، روغن و سوخت نسوخته) که نشان دهنده نقص مکانیکی موتور است.
  3. دود سفید (قطرات آب و سوخت نسوخته) که با روشن شدن موتور از سرما ایجاد می شود و با گرم شدن موتور ناپدید می شود.

در عناوین بعدی و پرسش های شما بیشتر در رابطه با رنگ های دود خروجی از ژنراتور بحث خواهیم کرد.

علل ایجاد دود آبی از ژنراتور

بیان کردیم که دود آبی به دلیل وجود روغن در محفظه احتراق ایجاد می شود. به همین دلیل باید برسی کرد که دلیل ورود روغن به این محفظه چه می باشد. مواردی زیادی می توانند این اتفاق را ایجاد کنند که در ادامه رایج ترین آن ها را برای شما بیان کرده ایم:

  1. فرسوده بودن حلقه های پیستون

    اگر از این نوع قطعه استفاده شود، روغنی که برای روغن کاری کارایی دارد، از حلقه های پیستون رد شده و وارد سیلندر می گردد. در این بخش با گرمای زیادی که ناشی از احتراق است، می سوزد و دود آبی ایجاد می کند.
  2. فرسوده بودن سیلندرها

    در این شرایط فاصله کمی بین دیواره سیلندر و حلقه پیستون ایجاد شده و با این شکاف روغن قادر به وارد شدن به محفظه احتراق بوده و بعد از سوختن، دود آبی تولید می شود.
  3. رقیق شدن سوخت در روغن

    در صورتی که سوخت با روغن رقیق گردد، از حلقه پیستون و دیواره سیلندر عبور کرده و با وارد شدن به محفظه سوخت می تواند دود آبی تولید کند.
  4. بسته شدن بد سوپاپ

    اگر شیر سوپاپ به درستی مهر و موم نشده باشد و روغن به درون سیلندر باز گردد، احتراقی در آن انجام شده که نتیجه آن تولید دود آبی رنگ است.

سخن آخر

به دنبال فعالیت ژنراتور ها، گازهای آلاینده ای تولید می شوند که می توانند آسیب هایی را برای نیروی انسانی و محیط زیست به همراه داشته باشند.
بنابراین لازمه استفاده از این دستگاه ها، این است که تمام افراد فعالیت های خود را به گونه ای ترتیب دهند که میزان تولید این گازها به حداقل برسند.

سوالات متداول

  1. آیا امکان حذف گازهای آلاینده وجود دارد؟

    کاهش گازهای آلاینده ناشی از سوخت، شاید یکی از بزرگترین دغدغه صاحبان صنایع باشد. این گازها می تواند خطرات بسیار زیادی را برای انسان ها و محیط زیست به دنبال داشته باشند.
    باید بدانید که حذف کردن این گازها ممکن نیست، اما اقداماتی برای کاهش آن ها صورت می گیرند.
  2. چرا از محفظه احتراق دود سیاه خارج می شود؟

    هر زمانی که احتراق سوخت به درستی انجام نگیرد، دود سیاه مشاهده می شود که نشان دهنده این است که سوخت و هوا در داخل سیلندر بیش از اندازه غنی شده اند. به همین ترتیب سوخت به طور کامل و درست محترق نشده و بخشی از آن به شکل دود سیاه از اگزوز ژنراتور خارج می گردد.
  3. چرا از ژنراتور دود سیاه خارج می شود؟

    در صورتی که موتور قادر به احتراق درست سوخت نباشد، دود سفید ایجاد می شود که می تواند دلایل متعددی نیز داشته باشد.
    ممکن است تا نسبت فشرده سازی به درستی انجام نشده باشد و یا پمپ و انژکتور دچار مشکلاتی شده باشند.
    همچنین آبی که در سوخت وجود دارد، می توان دلیلی بر خروج دود سفید از اگزوز ژنراتور باشد. سرد بودن موتور در ابتدای کار نیز با دود سفید رنگ همراه است.
خواندن 826 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.