دوشنبه, 15 فروردين 1401 ساعت 06:36
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

معرفی 6 سنسور دیزل ژنراتور؛ علل هشدار سنسور ژنراتور دیزلی چیست؟

مطالعه این مطلب 3 دقیقه زمان نیاز دارد

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

چکیده مطلب

سنسور دیزل ژنراتور چیست؟ این قطعه چه نقشی در ژنراتور دارد؟ انوع آن کدام‌اند؟
به دستگاه‌های پیشرفته‌ای که طراحی آنها با هدف تشخیص و پاسخ به سیگنال‌های الکتریکی یا نوری صورت گرفته است، سنسور گفته می‌شود.
در این مطلب علاوه بر آشنایی با این قطعه، انواع سنسور در دیزل ژنراتور را معرفی کرده‌ایم. پس تا انتهای این مقاله مختصر و مفید با فروشگاه دیزل دشت نور همراه باشید.

سنسور چیست؟

سنسور چیست؟

برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه‌ها و تجهیزات الکترونیکی و یا مکانیکی در شرایطی که ممکن است خطایی به وجود آید و یا در برخی شرایط خاص دیگر، حفاظت‌هایی در آنها تعبیه می‌شود که یکی از این حفاظت‌ها سنسورها می‌باشند که شرایط غیر عادی که برای دستگاه به وجود می‌آیند را نشان می‌دهند تا برد کنترل با مشاهده آنها اقدامات لازم را برای پیشگیری از آسیب دیدن و خرابی دستگاه انجام دهد.

انواع سنسورهای دیزل ژنراتور

انواع سنسورهای دیزل ژنراتور

ژنراتور دیزلی دارای سنسورهای مختلفی می‌باشد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

  1. سنسور پیکاپ یا دورسنج

    این نوع سنسور در نزدیکی دنده فلایویل قرار می‌گیرد و ساختار آن شامل یک سیم پیچ و یک آهنربای دائم می‌باشد. تغییر شار مغناطیسی در سیم پیچ به دلیل عبور دنده فلایویل از نزدیکی سنسور اتفاق می‌افتد که باعث تولید جریانی در سیم پیچ می‌شود که یک ولتاژ متناوب با فرکانس متغیری که متناسب با سرعت دنده فلایویل است و دامنه ثابتی دارد، می‌شود.
    سیگنال‌های تولید شده توسط سنسور سرعت از طریق واحد کنترل الکترونیک دریافت شده و تغییراتی بر روی آنها اعمال می‌شود که این سیگنال‌ها را تبدیل به سیگنال مربعی با پهنای متغیر و فرکانس متناسب می‌کند. این فرکانس ایجاد شده باعث تغییر در فرکانس سنسور سرعت شده و با تولید و تقویت فرکانسی از 250 تا 500 هرتز، آن را در خروجی نشان می‌دهد.
  2. سنسور جریان هوا

    برخی از دیزل ژنراتورها با توان بالا درون اتاقک‌هایی به نام کانوپی سایلنت قرار می‌گیرند. هوای این اتاقک نیاز به تخلیه توسط فن‌هایی دارد تا گرمای ایجاد شده از طریق فعالیت موتور موجب افزایش بیش از حد دمای درون کانوپی نشود. با استفاده از سنسور جریان هوا، جریان هوای خروجی از کانوپی سایلنت ژنراتور چک می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت این نوع سنسورها در جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به سنجش شدت جریان هوایی و جهت آن وجود داشته باشد.
  3. سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور

    فشنگی روغن و سنسور روغن دو نوع سنسور فشار روغن هستند. درون فشنگی روغن یک دیافراگم کوچکی تعبیه شده است که روغنی که وارد مجرای کوچک سنسور می‌شود فشاری را وارد می‌کند که موجب به حرکت درآمدن دیافراگم می‌گردد و با قطع و وصل کردن سوئیچ یا کنتاکت هشدار پایین آمدن سطح روغن را می‌دهد.
    سنسور روغن نیز همین کار را انجام می‌دهد و هشدار را به صورت اهمی نشان می‌دهد. در سیستم‌های کنترل، تابع تبدیلی وجود دارد که مقاومت اهمی سنسور را به مقدار فشار اندازه گیری شده تبدیل می‌کند.
  4. سنسور دمای آب

    سنسور دمای آب نیز همانند سنسور روغن دارای دو نوع فشنگی و اندازه گیر می‌باشد. در نوع فشنگی برای باز یا بسته کردن دو کنتاکت یا تیغه از خاصیت ترموستاتی استفاده می‌شود. در صورت مشاهده تغییر وضعیت این تیغه‌ها، بردهای کنترل اقدامات لازم را انجام می‌دهند که معمولاً یکی از این اقدامات خاموش کردن موتور است.
    در سنسورهای اندازه گیری که دمای آب را اندازه گیری می‌کنند، مقاومت‌های NTC به کار برده می‌شوند و زمانی که دمای آب افزایش پیدا می‌کند، مقاومت سنسور دچار تغییراتی می‌شود. در بردهای کنترل برای هر سنسور یک تابع تبدیلی تعریف شده است که با در نظر گرفتن جنس و مدل سنسور، مقدار دما را با یک دقت قابل قبول نشان می‌دهد. سنسورهای دمای آب انواع مختلفی دارند که از میان آنها می‌توان سنسورهای ترموکوپل و PT100را معرفی کرد.
  5. سنسور سطح آب

    سنسورهای سطح آب سنسورهایی هستند که با هدف پیشگیری از پایین رفتن سطح آب رادیاتور به کار برده می‌شوند و عموماً در قسمت بالای رادیاتور قرار می‌گیرند. وظیفه این نوع سنسورها این است که در صورت تخلیه شدن آب موتور، پیش از بالا رفتن دمای آن، برد کنترل را مطلع می‌کند تا اقدامات لازم را که معمولاً شامل خاموش کردن موتور می‌باشد را انجام دهد. این سنسورها دارای دو نوع مکانیکی و الکترونیکی هستند.
    سنسورهای مکانیکی همانند فلوتر میزان سطح آب را با بالا و پایین رفتن اهرم آن تشخیص می‌دهند. سنسورهای الکترونیکی یک تغذیه 12 یا 24 ولت دارند که ارتباط بین مثبت یا منفی سنسور با پایه کنترل در صورتی که آب اطراف الکترود را بگیرد، فراهم شده و از این طریق این فرمان را به برد کنترل انتقال می‌دهد.
  6. نمایشگر سطح روغن

    سنسورهای سطح روغن عموماً به صورت مکانیکی هستند. محل اتصال این نوع سنسورها در کنار کارتل موتور می‌باشد و به صورت یک محفظه شیشه‌ای هستند که یک شیلنگ روغن از زیر یا کنار آن به زیر کارتل متصل شده و از طریق آن می‌توان سطح روغن دیزل ژنراتور را هم به صورت چشمی و هم به صورت مکانیکی پایین رفتن روغن درون محفظه و کارتل را تشخیص داد.

علل هشدار فشنگی سنسور روغن ژنراتور 

علل هشدار فشنگی سنسور روغن ژنراتور

موارد زیر می‌توانند از دلایل هشدار فشنگی سنسور روغن ژنراتور باشند:

  1. پایین بودن سطح روغن

    هرچه طول عمر دیزل ژنراتور بیشتر باشد، میزان نشتی و یا تبخیر روغن موتور آن افزایش پیدا می‌کند. زمانی که سطح روغن به هر دلیلی کم شود، فشنگی روغن ژنراتور یا همان سنسور روغن هشدار می‌دهد.
  2. معیوب بودن پمپ روغن

    معیوب بودن پمپ روغن موتور از مواردی است که باعث نشتی روغن می‌شود و همچنین ممکن است نتواند فشار لازم را به وجود آورد که در این صورت سنسور روغن هشدار داده و باید نسبت به تعویض و یا تعمیر پمپ روغن اقدام نمود.
  3. گرفتگی فیلتر روغن

    معیوب بودن فیلتر روغن که می‌تواند منجر به گرفتگی آن شود از دیگر مواردی هستند که باعث می‌شوند سنسور روغن هشدار دهد.
  4. معیوب بودن فشنگی سنسور روغن

    در صورتی ‌که با وجود بررسی موارد فوق و بی ایراد بودن آنها، همچنان فشار روغن پایین باشد و فشنگی آن هشدار دهد، این امر می‌تواند نشان دهنده وجود ایراد در خود سنسور روغن باشد و بهتر است تعویض گردد.

سوالات متداول

  1. انواع سنسورهای دیزل ژنراتور کدام‌اند؟

    انواع این سنسورها شامل سنسور پیکاپ یا دورسنج، جریان هوا، دمای آب، سطح آب، فشار روغن و نمایشگر سطح روغن می‌باشند.
  2. جایگاه سنسور روغن در دیزل ژنراتور کجاست؟

    فشنگی سنسور روغن بر روی سیلندر و در مسیر کارتل روغن با هدف اندازه گیری فشار روغن، قرار می‌گیرد. این نوع سنسور وظیفه اندازه گیری فشار 0 تا 10 بار روغن را بر عهده دارد و زمانی که فشار آن بالا و یا پایین رود، برای پیشگیری از خراب شدن موتور و وارد شدن خسارت به آن، سیگنالی را به برد کنترل دستگاه و سپس به سلونوئید یا خاموش کن می‌فرستد.

خواندن 1784 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.