دوشنبه, 23 اسفند 1400 ساعت 09:15
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

9 علت روشن نشدن دیزل ژنراتور؛ چرا ژنراتور گازوئیلی روشن نمیشود؟ + رفع عیب

چکیده مطلب

با یک ژنراتور، دیگر لازم نیست نگران خاموشی برق باشید. اما علیرغم عملکرد عالی آنها، درست مانند هر چیز دیگری، ژنراتورها گاهی اوقات می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند.
هیچ چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که زمانی که قصد روشن کردن دستگاه خود را دارید، متوجه شوید که روشن نمی‌شود.
شاید در ابتدا ترسی برایتان به وجود آید، اما نیازی به نگرانی نیست، زیرا اغلب اوقات با راه‌حلی ساده این مشکل رفع می‌شود.
بنابراین اگر سعی کرده‌اید ژنراتور خود را راه‌اندازی کنید، اما متوجه شدید که کار نمی‌کند، در جای مناسبی هستید.
در این مطلب با دشت نور همراه باشید تا با شناخت علل روشن نشدن ژنراتور، اقدامی برای رفع مشکل خود انجام دهید.

9 دلیل روشن نشدن ژنراتور

9 دلیل روشن نشدن ژنراتور

دلایلی وجود دارند که سبب می‌شوند تا ژنراتور راه‌اندازی و روشن نشود که خوشبختانه اکثر آنها به راحتی قابل رفع می‌باشند. در ادامه به بررسی علت برق ندادن ژنراتور می‌پردازیم:

  1. کم بودن سوخت ژنراتور

    ممکن است واضح به نظر برسد، اما ارزش این را دارد که بررسی کنید آیا ژنراتور شما سوخت در مخزن دارد یا خیر. در این صورت واضح است که چرا موتور نمی‌تواند کار کند.
    این را به خاطر داشته باشید که استفاده از سوخت کهنه و یا باقی مانده سوخت در طولانی مدت در باک، می‌تواند دستگاه شما را با آسیب مواجه کند.
  2. کم بودن روغن موتور

    روغن به اندازه داشتن سوخت برای راه‌اندازی ژنراتور مهم است. اکثر ژنراتورهای مدرن مجهز به سنسوری هستند که به طور خودکار ژنراتور را هنگامی که سطح روغن پایین است، خاموش می‌کنند تا از موتور محافظت کنند. اگر روغن را در بیش از 50 ساعت استفاده (یا بیش از 20 ساعت، اگر ژنراتور جدید است) عوض نکرده‌اید یا مشکوک به وجود نشتی می‌باشید، ممکن است دلیل مشکلات راه‌اندازی ژنراتور باشد.
    می‌توانید سطح روغن را با استفاده از میله اندازه‌گیری روی ژنراتور خود که ممکن است در داخل میل‌لنگ قرار گرفته باشد، بررسی کنید.
    اگر روغن کم است، دستورالعمل‌های سازنده را بررسی کنید که چه نوع روغن موتور برای ژنراتور مناسب است. در حالی که ممکن است برای راه‌اندازی ژنراتور ضروری نباشد، تعویض فیلترها هنگام اضافه کردن روغن بیشتر، عمل تعمیر و نگهداری خوبی است.
  3. تمام شدن باتری

    اگر ژنراتور دارای استارت برقی به شکل دکمه‌ای یا کنترل از راه دور است، اولین چیزی که باید بررسی کنید این است که آیا باتری استارت مشکل دارد یا خیر. درست مانند یک ماشین، اگر باتری ژنراتور تمام شده است، استارت برقی نمی‌تواند کار کند.
    به طور کلی یکی از رایج‌ترین دلایلی که ژنراتور روشن نمی‌شود، خرابی باتری است. اغلب این مشکل می‌تواند ناشی از اتصال شل یا تجمع سولفاته (جمع شدن کریستال‌های سولفات سرب در صفحات باتری‌های سرب اسید) باشد.
    هنگامی که مولکول‌های سولفات در الکترولیت (اسید باتری) به قدری عمیق تخلیه می‌شوند، باعث می‌شود که صفحه را بپوشاند و باتری قادر به تامین جریان کافی نباشد.
    خرابی باتری همچنین می‌تواند به دلیل باز بودن کلید شارژر و غیرقابل استفاده بودن آن رخ دهد، معمولاً به دلیل نقص در خود واحد شارژر باتری یا قطع شدن منبع AC توسط یک قطع کننده مدار قطع شده است.
    این اغلب ممکن است پس از انجام یک سرویس یا تعمیر و نگهداری در زمانی که شارژر خاموش شده و دوباره روشن نشده است اتفاق بیفتد. همیشه ارزش دارد که سیستم ژنراتور را پس از انجام سرویس یا تعمیر و نگهداری مجدد بررسی کنید تا مطمئن شوید که قطع کننده مدار تغذیه شارژر در موقعیت صحیح قرار دارد.
    در نهایت، خرابی باتری می‌تواند به دلیل اتصالات کثیف یا شل باشد. اتصالات باید به طور مرتب تمیز و سفت شوند تا از احتمال خرابی جلوگیری شود.
  4. کابل‌هایی به ژنراتور وصل شده اند.

    یکی دیگر از مشکلاتی که به راحتی حل می‌شود و البته می‌تواند مانع راه اندازی ژنراتور گردد، این است که سیم‌ها را به پریزهای ژنراتور متصل کنید. هر زمان که ژنراتور را راه‌اندازی می‌کنید، نباید چیزی را به برق وصل نمایید.
  5. نیاز به تعویض فیلتر هوا

    اگر فیلتر هوا با گرد و غبار و زباله مسدود شده باشد، کاربراتور هوای کافی برای احتراق دریافت نمی‌کند.
    فیلتر هوا به طور کلی به راحتی قابل دسترسی و بازرسی چشمی است. اگر کثیف است و یا گرفتگی در آن می‌بینید، سعی کنید آن را تعویض کنید.
    به طور کلی، تمیز کردن صحیح ژنراتور می‌تواند به حل مشکل شما کمک کند.
  6. مشکل داشتن شمع

    اگر موتور در حین راه‌اندازی حتی سعی نکرد واژگون شود، ممکن است مشکل از شمع شما باشد. برای بررسی شمع، با جدا کردن آن از موتور با سوکت شمع شروع کنید. اگر شمع رسوباتی دارد که با برس یا الکترودهای شکسته پاک نمی‌شوند، باید تعویض شود.
    در غیر این صورت، هر گونه زباله را از روی شمع تمیز کنید و شکاف الکترود را مطابق مشخصات دفترچه راهنما تنظیم کنید. اگر ژنراتور شمع دارد، می‌توانید با نگه‌داشتن آن در مقابل میل لنگ موتور و در حین کشیدن استارت، کارکرد شمع را دوباره بررسی کنید. یک شمع در حال کار، جرقه‌های آبی تولید می‌کند. اگر همه چیز درست شد، شمع موتور را تعویض کنید و دوباره ژنراتور را روشن کنید.گرفتگی کاربراتور
    اگر کاربراتور را قبل از اینکه ژنراتور را برای یک ماه یا بیشتر ذخیره کنید تخلیه نکرده اید، احتمالا مشکل روشن نشدن دستگاه شما همین است.
    سوخت قدیمی باعث ایجاد گرفتگی در کاربراتور می‌شود و عبور سوخت جدید را غیرممکن می‌کند.
    برای تمیز کردن کاربراتور، دریچه سوخت را ببندید و سپس کاسه پایین کاربراتور را بردارید. از یک برس و حوله برای تمیز کردن زباله‌های سوخت استفاده کنید. به یاد داشته باشید که قبل از شروع مجدد ژنراتور، شیر سوخت را دوباره روشن کنید.
  7. مسدود شدن دریچه یا خط سوخت

    اگر قبل از ذخیره‌سازی سوخت را در کاربراتور یا مخزن رها کرده باشید، ممکن است علاوه بر کاربراتور، دریچه سوخت نیز مسدود شود. ابتدا مطمئن شوید که دریچه سوخت باز است و اگر ژنراتور یک شیر خلاء بالای مخزن گاز دارد، آن نیز باز می‌شود.
    اگر باز هم جواب نداد، می‌توانید شلنگ را از سمت ورودی سوپاپ سوخت جدا کنید تا بررسی کنید که آیا سوخت می‌تواند آزادانه از طریق خط سوخت عبور کند یا خیر. مطمئن شوید که یک سطل برای جمع‌آوری سوخت در دسترس دارید. اگر ژنراتور یک فیلتر درون خطی بین سوپاپ سوخت و کاربراتور دارد، ایده خوبی است که آن را بیرون بکشید و به صورت چشمی آن را برای گرفتگی نیز بررسی کنید.
  8. سطوح پایین خنک کننده

    بدون خنک کننده رادیاتور، موتور به زودی بیش از حد گرم می‌شود و منجر به خرابی مکانیکی و خرابی موتور می‌گردد. سطح مایع خنک‌کننده باید به‌طور منظم با بررسی چشمی که آیا حوضچه‌های مایع خنک‌کننده وجود دارد، بررسی شود. رنگ مایع خنک کننده بسته به سازنده متفاوت است اگرچه معمولاً قرمز به نظر می رسد.
    هسته‌های رادیاتور متصل به داخل نیز می‌توانند منجر به خاموش شدن سطح خنک‌کننده پایین شوند.
    هنگامی که ژنراتور تحت بار کار می‌کند و یا موتور به دمای بهینه عملکرد رسید، ترموستات‌ها کاملا باز می‌شوند، به این معنی که رادیاتور نمی‌تواند مقدار مناسب جریان را از طریق هسته اجازه دهد.
    با خنک شدن موتور، ترموستات بسته شده و سطح پایین می‌آید و خاموش شدن سطح پایین مایع خنک‌کننده برای ژنراتور فعال می‌شود.
    از آنجایی که تنها زمانی اتفاق می‌افتد که ژنراتور به دمای بهینه کارکرد تحت بار رسیده باشد، پیشنهاد می‌شود ژنراتور خود را با بار کافی برای رسیدن به مقدار دمای مورد نیاز برای باز کردن ترموستات‌ها آزمایش کنید.
  9. مخلوط سوخت بد

    اغلب دلیل روشن نشدن ژنراتور به نوعی با سوخت مرتبط است. مخلوط سوخت بد می‌تواند به روش‌های مختلفی رخ دهد:
    • وقتی سوخت شما تمام می‌شود، موتور هوا دریافت می‌کند، اما سوخت دریافت نمی‌کند.
    • ورودی هوا مسدود می‌شود، یعنی سوخت وجود دارد اما هوا وجود ندارد.
    • سیستم سوخت ممکن است سوخت بیش از حد یا خیلی کم را به مخلوط عرضه کند. در نتیجه، احتراق به درستی در داخل موتور رخ نمی‌دهد.

در نهایت، ممکن است ناخالصی‌هایی در سوخت (به عنوان مثال آب در مخازن سوخت) وجود داشته باشد که باعث می‌شود سوخت نسوزد که اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که سوخت برای مدت طولانی در مخزن باقی بماند.
به عنوان بخشی از خدمات معمول هر ژنراتور آماده به کار، همیشه بهترین کار این است که سوخت را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که در آینده مشکلی ایجاد نمی‌کند.

علت روشن نشدن دیزل ژنراتور

روشن نشدن ژنراتور دیزلی

در رابطه با ژنراتور‌ دیزلی نیز می‌توان بیان کرد که مواردی وجود دارند که سبب روشن نشدن این دستگاه‌ها می‌شوند که در ادامه مطلب این موارد را به طور دقیق‌تر برایتان شرح می‌دهیم:

  1. مشکل داشتن پمپ سه گوش

    به طور کلی دیزل ژنراتورها دو نوع پمپ سوخت دارند که به پمپ اولیه آنها، پمپ سه گوش هم گفته می‌شود.
    باید عملکرد این پمپ را در زمان استارت زدن، مورد بررسی قرار دهید. در صورت استارت زدن، اگر گازوئیل از خط سوخت به مخزن برنگشت، این اتفاق نشان دهنده ایراد در پمپ سه گوش می‌باشد.
    در این شرایط باید برای رفع این ایراد، به سرویس و تعویض این نوع پمپ بپردازید.
  2. رها نشدن فنر سلونوئید

    سلونوئید، بخشی از ژنراتور است که وظیفه آن خاموش کردن دیزل ژنراتور می‌باشد. در بعضی از این دستگاه‌ها در زمان روشن شدن، این قطعه برای رساندن سوخت به موتور، باید فعال باشد. پس در زمان استارت زدن باید سلونوئید نگه داشته شده تا دستگاه روشن گردد.
    برای اینکه عملکرد آن بررسی شود، باید از باتری یک سیم مثبت به سر مثبت سلونوئید وصل شده و اگر عملکرد درستی از آن ندیدید، برای تعویض آن اقدام کنید.
    اما اگر عملکرد آن درست بود، باید رله و مسیر سیم کشی را بررسی کنید.
  3. وجود داشتن ناخالصی و یا آب در گازوئیل

    یکی دیگر از دلایلی که مانع از روشن شدن دیزل ژنراتور می‌گردد، کیفیت پایین سوخت است. اگر ناخالصی و یا آب در گازوئیل وجود داشته باشند، کیفیت پایین آن می‌تواند به موتور آسیب برساند.
  4. گرفتگی ورودی هوا

    روشن نشدن دستگاه در زمان استارت زدن و خارج شدن دود سیاه از اگزوز آن، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که هوا به طور درست به دیزل ژنراتور نمی‌رسد. در این صورت باید مسیر هوا و فیلتر آن را مورد بررسی قرار دهید.
  5. وجود مشکلاتی در انژکتور

    یکی دیگر از قسمت‌های ژنراتورهای دیزلی که در صورت عدم کارکرد درست خود، سبب می‌شود تا دستگاه روشن نشود، انژکتور است.
    اگر در زمان استارت، دستگاه روشن نشد و هیچ دود سیاهی نیز از اگزو آن خارج نشد، باید وجود داشتن سوخت در لوله‌ها را بررسی نمایید و ببینید که سوخت به موتور رسیده است و یا خیر.
    در صورتی که وضعیت سوخت نیز مناسب بود، این احتمال وجود دارد که سوزن‌های انژکتور با گرفتگی روبرو شده باشند که در این شرایط متخصص فنی باید این سوزن‌ها را بررسی کند.
    اگر مشاهده کردید که بخشی از گازوئیل از اتصالات و لوله‌ها نشت کرده است، باید برای رفع این نشتی اقدام شده و بعد از آن برای روشن کردن دستگاه اقدام کنید.
    البته موارد دیگری نیز می‌توانند در عملکرد انژکتورها مشکل ایجاد کنند که از جمله آنها می‌توان به شکستگی قطعات پمپ، تنظیم نبودن و یا ضعیف بودن انژکتور اشاره کرد.
  6. یخ زدن و یا گرفتگی لوله‌های سوخت

    در فصل سرد سال یکی از مشکلاتی که می‌تواند مانع از روشن شدن دستگاه گردد، گرفتگی لوله‌های سوخت و یا یخ زدن آنها می‌باشد.
    این اتفاق باعث می‌شود تا سوخت در لوله‌های انتقال‌دهنده یخ زده و به موتور نرسد تا بتواند آن را روشن کند.
    برای رفع این مشکل و باز شدن مسیر انتقال سوخت، باید به طور مدام آب جوش روی پمپ و لوله‌های سوخت ریخته شود.
    توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از شعله مستقیم برای این کار استفاده نکنید، زیرا احتمال آتش‌سوزی وجود دارد و همچنین سیم‌کشی‌های دیزل دچار آسیب دیدگی می‌شوند.

ژنراتور میل لنگ می‌زند، اما روشن نمی‌شود. چرا؟

اگر ژنراتور شما میل لنگ می‌زند، اما روشن نمی‌شود، این نشان دهنده مشکل تامین سوخت است.
با فیلتر اولیه شروع کنید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل نمایید. بعد، هوا را در منبع سوخت بررسی کنید.
می‌توانید این کار را با باز کردن فیتینگ تخلیه در بالای فیلتر سوخت ثانویه یا بالای پمپ تزریق انجام دهید.
یک پمپ سوخت کوچک که به آن پمپ بالابر گفته می‌شود، سوخت را از فیلتر اولیه به پمپ تزریق منتقل می‌کند. این پمپ‌ها ممکن است به صورت مکانیکی (چرخش موتور اجزای پمپ را حرکت می‌دهد) یا الکتریکی (جریان 12 ولت پمپ را انرژی می‌دهد) فعال شوند. برای بررسی وجود هوا در سوخت، باید پمپ را با یک اتصالات باز کردن هوا فعال کنید.
یرای پمپ‌های دستی می‌توانید یک اهرم روی پمپ را برای جابجایی سوخت دستکاری کنید. برای یک پمپ الکتریکی، باید کلیدهای استارت و پیش گرم کردن را فشار دهید تا پمپ روشن شود.

مشکلم رفع نشد، چه کنم؟

اگر بعد از مطالعه این مطالب همچنان ژنراتور شما روشن نمی‌شود، با فروشگاه دشت نور تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را از مشاوران کاردان ما کسب کنید.

خواندن 5568 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.