چهارشنبه, 03 آذر 1400 ساعت 15:28
این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

میزان مصرف سوخت گازوئیل دیزل ژنراتور؛ جدول و نحوه محاسبه + روشهای کاهش مصرف

زمانی که قصد خرید دیزل ژنراتور را دارید، باید به پارامتر های متفاوتی توجه داشته باشید. از موارد می توان به اصل و نو بودن دستگاه، برند و مدل آن و .. اشاره نمود.
یکی دیگر از موارد بسیار مهم و قابل توجه، میزان مصرف سوخت دستگاه می باشد. آیا اهمیت این مورد را می دانید؟
اینکه چه نوع سوختی و با چه میزان برای دستگاهتان فراهم گردد، می تواند تاثیر به سزایی در کارکرد دستگاه داشته باشد. پس شناخت این موضوع و داشتن اطلاعات مفید می تواند شما را در این خرید راهنمایی کند.
در ادامه این مقاله شما را با موارد مهمی که باید در این باره بدانید آشنا خواهیم کرد.

مصرف سوخت دیزل ژنراتور چیست؟

مصرف سوخت دیزل ژنراتور، میزان سوختی می باشد که به وسیله موتور در ساعت کاری و دور مشخص مورد استفاده قرار می گیرد.

جدول مصرف گازوئیل دیزل ژنراتور

به طور معمول میزان مصرف دیزل ژنراتور ها، بین 190 گرم تا 220 گرم گازوئیل (در هر ساعت به ازای هر کیلووات مصرفی) می باشد. البته این مطلب به طور کامل و به زودی به روز رسانی می شود.

چرا باید به میزان مصرف سوخت توجه کنیم؟

اگر به میزان مصرف سوخت توجه شود، آلاینده های خروجی تا حد مناسبی کاهش پیدا می کنند که به همین منظور این موضوع اهمیت بسیاری پیدا می کند.

عوامل موثر بر میزان مصرف سوخت

این میزان با توجه به برخی موارد از جمله ارتفاع از سطح دریا، طول عمر دیزل ژنراتور، کیفیت گازوئیل و رطوبت نسبی محیط تعیین می شود.
به طور معمول میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتور به پارامتر های متفاوتی بستگی داشته، اما در حالت کلی میزان بار و اندازه دیزل ژنراتور از مهمترین موارد تاثیر گذار هستند.

  1. نوع برند

    دیزل ژنراتور دارای برند های مختلفی بوده که هرکدام از آن ها میزان مصرف مختلفی دارند. بدین ترتیب در ابتدا باید نوع برند و میزان مصرف سوخت اعلام شده را در نظر داشته باشید.
  2. میزان بار الکتریسیته

    در صورت بالا بودن میزان بار، مصرف سوخت نیز بالا خواهد بود و این موضوع می تواند برعکس نیز باشد.

نحوه محاسبه میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور

برای اینکه بتوانید میزان مصرف سوخت موتور دیزلی را به طور دقیق محاسبه کنید، باید از کاتالوگ مخصوص همان مدل که شرکت سازنده به شما ارائه داده است، کمک بگیرید.اما با این حال در اکثر مواقع این محاسبه به طور حدودی خواهد بود.

راهکارهای کاهش مصرف سوخت

برای کاهش این میزان باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. ارتقا دادن دما و کیفیت آب موجود در دستگاه خنک کننده

    دمای پایین مانع از مصرف کامل سوخت شده و میزان ویسکوزیته را افزایش می دهد. همچنین با افزایش مقاومت عملیاتی می تواند سبب مصرف سوخت بیشتر گردد. به همین جهت دمای آب خنک کننده باید افزایش پیدا کند.
  2. وجود نداشتن نشتی

    باید از نشتی نداشتن تجهیزات و قسمت های مختلف دستگاه اطمینان پیدا کنید. در برخی مواقع ممکن است تا موتور دچار ترک خوردگی شود و یا اینکه درز بند ها آسیب دیده باشند.
    در این شرایط باید لوله ها، شیربند ها و درزبند ها را چک نمایید.
  3. خریداری دستگاه از شرکت معتبر

    در زمان خرید، حتما این اطمینان را به دست آورید که خرید خود را از شرکتی معتبر و با سابقه انجام می دهید. موارد مهمی از جمله اصلی بودن دستگاه، کیفیت آن و اعتبار قطعات در کارکرد و میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور بسیار تاثیرگذار می باشند.
    در ژنراتور های جدید، اصول ساخت مناسب و استانداری رعایت می شود که در آن مسائل زیست محیطی نیز در نظر گرفته شده، به همین جهت از نظر جایگاه مصرف سوخت در رتبه بسیار خوبی نسبت به انواه قدیمی خود قرار دارند. فروشگاه دشت نور بهترین نمونه های دیزل ژنراتور را به شما ارائه خواهد داد. می توانید طی تماس تلفنی با کارشناسان مجرب ما مشورت داشته باشید.
  4. نگهداری دستگاه

    دقت کافی در انتخاب سوخت دستگاه خود داشته باشید. توجه کنید که باید ناخالصی ها را فیلتر و به طور مرتب این فیلتر ها را تمیز و یا تعویض نمایید. اگر ناخالصی در دستگاه وجود داشته باشد، کارکرد پلانچر ها و تزریق گرما تحت تاثیر قرار گرفته که این موضوع در نهایت سبب تغییر در میزان مصرف آن می شود.
  5. استفاده کردن درست از دستگاه

    از دستگاه خود بیش از اندازه کار نکشید و اجازه دهید تا روال طبیعی دستگاه طی شود. اگر دستگاه به طور ناکافی کار کند، یعنی سوخت به طور ناکافی دچار احتراق گشته که نتیجه این موضوع خروج دود سیاه از دستگاه خواهد بود.
    دودزایی مرتب با افزایش میزان مصرف سوخت، می تواند موجب کاهش طول عمر دستگاه شود.
  6. کنترل کردن دوره ای دستگاه

    باید دستگاه خود را به طور مرتب سرویس کرده تا در صورت مشاهده هر نقص و اشکال جزئی بتوانید در اسرع وقت مشکل دستگاه خود را رفع کنید. اگر دستگاه شما کارکرد ناقصی داشته باشد، مصرف سوخت افزایش پیدا می کند.

کم مصرف ترین دیزل ژنراتور ها کدام اند؟

پیش تر بیان کردیم که سطح و رده میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور ها، بسیار نزدیک به هم هستند. اما با این وجود ژنراتور های دیزلی جدید نسبت به نسل های قبلی خود تفاوت هایی دارند که این تفاوت می تواند در میزان مصرف سوخت نیز تاثیر داشته باشد. در ادامه شما را با کم مصرف ترین نوع دیزل ژنراتور ها آشنا می کنیم:

  1. دیزل ژنراتور کامینز

    میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتور های کامینز معمولا 20، 30 و 40 لیتر در ساعت می باشد.
  2. دیزل ژنراتور پرکینز

    میزان این پارامتر در دیزل ژنراتور های پرکینز معمولا حدود 20.1، 30.8 و 41.6 لیتر در ساعت می باشد.
  3. دیزل ژنراتور ولوو

    میزان مصرف سوخت در این دستگاه ها 21، 31 و 41 لیتر در ساعت است که بر این اساس دیزل ژنراتور های ولوو نیز جزو دستگاه های کم مصرف به شمار می آیند.

سوالات متداول

  1. آیا نگهداری از دیزل ژنراتور تاثیری در کاهش مصرف سوخت آن دارد؟

    بله، اگر نگهداری درست و مطابق با استانداری از این دستگاه انجام شود، به طور موثری می تواند در کاهش آن اثرگذار باشد.
خواندن 2143 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.