عملیات کوپله کردن دیزل ژنراتور؛ نحوه انجام و مراحل + سوالات متداول
یکی از فرآیندهایی که در ساخت دیزل ژنراتور، انجام میشود، میتوان به کوپلینگ دیزل ژنراتور اشاره کرد. به طور کلی این فرآیند چیست؟ شامل چه مراحلی میباشد؟ چه فاکتور هایی بر قیمت آن تاثیر دارند؟
در این مقاله به بررسی پاسخ این سوالات و سایر اطلاعات لازم در این باره پرداخته ایم. شما را به مطالعه آن دعوت میکنیم.
کوپل دیزل ژنراتور چیست؟
کوپله کردن دیزل ژنراتور، فرآیندی است که طی آن موتور دیزل و ژنراتور به هم وصل میگردند. همچنین شاسی متناسب با دیزل ژنراتور و تابلو کنترل موتور و ژنراتور طی آن ساخته میشوند.
مراحل انجام کوپله کاری
مراحل انجام کوپل بر اساس استاندارد BS 5000، صورت میگیرند. فرآیند انجام کوپله کاری به صورت زیر انجام میشود:
- باید به نوع بلبرینگ ژنراتور بسیار دقت نمود، ژنراتور میتواند جفت بلبرینگ (شفت دار) و یا تک بلبرینگ (صفحه دار) باشد.
- دقت در انتخاب کوپلینگ و واسط مناسب، در ژنراتورهای جفت بلبرینگ، برای کوپله کردن بسیار مهم میباشد.
در صورتی که ژنراتور تک بلبرینگ باشد، در کوپله کردن باید به موارد زیر دقت کرد:-
برابر بودن قطر فلنچ ژنراتور با پوسته فِلایویل
در صورتی که در ژنراتور تک بلبرینگ، قطر فلنچ ژنراتور با پوسته فِلایویل یکسان باشد، اتصال ژنراتور به موتور با استفاده از پیچ صورت میگیرد و صفحه کوپلینگ ژنراتور، درون پله فلایویل موتور، قرار داده میشود. پس از مطمئن شدن از هم مرکز شدن صفحه کوپلینگ با پله فلایویل، پیچهای درون آن به میزان مورد نیاز و مشخص شده ای با استفاده ترکتمر، محکم میشوند. -
برابر نبودن قطر فلنچ ژنراتور با پوسته فِلایویل
در صورتی که در ژنراتور تک بلبرینگ، قطر فلنچ ژنراتور با پوسته فِلایویل یکسان نباشد، باید واسط و کوپلینگهای زیادی ساخته شوند. انجام این کار باید با دقت بالایی انجام شود، زیرا در صورت وجود کمترین خطای محاسباتی، آسیب جدی به ژنراتور و یا موتور وارد خواهد شد، پس لازم است تا انجام آن توسط یک فرد متخصص و با تجربه، صورت گیرد.
-
مراحل ساخت شاسی و نصب دیزل ژنراتور روی آن
ساخت شاسی و قرار دادن دیزل ژنراتور روی آن، طی مراحل زیر صورت میگیرد:
-
انتخاب آلیاژ شاسی
مرحله اول شامل انتخاب آلیاژ و ورقهای فولادی به طوری که متناسب با دستگاه باشد و همچنین از نظر مهندسی و اقتصادی بهینه باشد. پس از انتخاب ورقها را به وسیله دستگاه برش میخورند و خم های لازم در آنها انجام میشود. -
کلاف کردن شاسی
در این مرحله کلاف کردن شاسی بر روی سطح صاف انجام میگیرد. در صورتی که شاسی به درستی تراز، جوش و آب بندی نشود، نمیتواند از لرزشهای دستگاه، پیشگیری نماید و اصلاح این ایراد در مراحل بعدی امکان پذیر نمیباشد. -
تست آب بندی مخزن
پس از انجام جوش، نوبت به مرحله تست آب بدی مخزن میرسد. در این مرحله باید از وجود هرگونه نشتی در مخزن اطمینان حاصل کرد و پس از آن باید حفرههای لازم را روی مخزن ایجاد نمود و همچین آن را تمیز کرد. -
چک اختلاف تراز پایههای ژنراتور و موتور
در این مرحله اختلاف تراز پایههای ژنراتور و موتور بررسی میشود و سپس پایه سازی آن انجام میگیرد. همچنین لزره گیرها بین دیزل ژنراتور و شاسی نصب میگردند. -
پرداخت شاسی
در این مرحله نوبت به پرداخت شاسی میرسد. موتور و ژنراتور از روی آن باز میشوند و با استفاده از رنگ الکترواستاتیک یا ضد زنگ، رنگ میشود. سپس مجددا دیزل ژنراتور بر روی آن نصب میگردد.
ساخت و نصب تابلو فرمان و کنترل
پس از آنکه تابلو فرمان و کنترل دیزل ژنراتور، با انجام محاسبات لازم، ساخته شد، باید با استفاده از لرزه گیر بر روی پایههایی نصب گردد و روی شاسی ثابت شود. به این موضوع دقت کنید که مناسبترین محلی که میتوان تابلو را بر روی آن قرار داد، محلی است که ثابت باشد و لرزشی در آن اتفاق نیفتد.
تفاوت ژنراتور کوپله فابریک و کوپله چیست؟
کوپله کاری دیزل ژنراتور توسط هیچ یک از تولید کنندگان اجزای آن انجام نمیگیرد و به طور معمول این فرآیند در شرکتهای جداگانه ای، انجام میشود. این شرکتها دیزل و ژنراتور را از برندهای مختلفی تهیه میکنند و اقدام به کوپله کردن آن ها می نمایند و سپس آن را به بازار عرضه می نمایند.
در گذشته کوپله کردن دیزل ژنراتور، توسط کشور های آمریکایی و اروپایی صورت می گرفت و اصطلاح کوپله فابریک نیز به این معنی است که فرآیند کوپله کردن در خارج از ایران، صورت گرفته است. اما امروزه به این دلیلی که ژنراتورها و دیزلها به روش جدیدی تولید میشوند و نیاز به هم محور شدن موتور و ژنراتور توسط کوپله کار نیست، این فرآیند در ایران نیز، قابل اجرا شده است. خوشبختانه دستگاههای کوپله شده توسط شرکتهای ایرانی، از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و از نظر کیفیت، گاهی با دیزل ژنراتور کوپله فابریک برابری میکنند و یا حتی از آن نیز با کیفیتتر میباشند.
در انتخاب کوپله ژنراتور به چه عواملی باید دقت نمود؟
هنگام انتخاب کوپله ژنراتور دقت به موارد زیر بسیار مهم میباشد:
- در آن از لوازم جانبی چینی استفاده نشده باشد.
- از ورقهایی با آلیاژ و ضخامت مناسب در شاسی جهت تحمل وزن ژنراتور، استفاده شده باشد.
- از رنگ پودری الکترواستاتیک، در رنگ آمیزی شاسی، فریم تابلو و کوپله دیزل ژنراتور، استفاده شده باشد.
- گلندهای مقاوم به نفوذ آب و گردو غبار به کار رفته باشند. (برای تابلو و ژنراتور)
- در عملیات کوپله کردن، برای رادیاتور ژنراتور باید از چهارچوب مناسبی استفاده گردد تا بتواند تا آخر عمر دیزل ژنراتور، وزن آن را تحمل نماید و مانع از جابجا شدن آن شود.
عوامل موثر در هزینه دیزل ژنراتور کوپله
دقت کنید که هرچه کوپل، با کیفیتتر باشد، قیمت دیزل ژنراتور نیز بالاتر میرود. در این قسمت به مواردی که در قیمت کوپل موثر هستند اشاره میکنیم:
- از موارد موثر در هزینه نهایی دیزل ژنراتور کوپله فابریک، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- ارائه ضمانت توسط شرکتهای سازنده، یکی از فاکتورهای مهم در قیمت کوپله فابریک، میباشد.
- ضخامت آلیاژ به کار برده شده در ساخت شاسی و همچنین فریم تابلو از دیگر عوامل موثر در قیمت نهایی آن میباشد. ضخامت این ورقه باید به قدری باشد که توان تحمل وزن دیزل ژنراتور را داشته باشد.
- نوع رنگی که برای رنگ آمیزی شاسی و همچنین تابلو دیزل ژنراتور، به کار رفته است.
- فاکتور بعدی که در قیمت آن موثر است، نوع و جنس لرزه گیرها میباشد.
- نوع قطعات به کار برده شده در برد کنترل دیزل ژنراتور نیز از فاکتورهای موثر هستند. این قطعات شامل کلید اتوماتیک، نشانگرها و رلهها میباشند.
- واسطه سازی و نصب آنها و کوپلینگ موتور دیزل نیاز به دقت فراوانی دارد که هنگام انتخاب دیزل کوپله فابریک، باید به آن توجه نمود.
- نوع سیمهایی که در سیم کشی موتور دیزل ژنراتور به کار رفته است و همچنین نحوه سیم کشی آن نیز، در قیمت نهایی آن موثر است.
- نوع گلندرهایی که از تابلو ژنراتور و همچنین قسمتهای الکتریکی آن محافظت میکنند، نیز فاکتور دیگری میباشد که در هزینه آن تاثیر دارد.
سوالات متداول
-
چه عواملی بر کیفیت دیزل ژنراتور کوپله تاثیر گذار میباشند؟
دقت در کوپله کردن و همچنین کیفیت قطعات به کار برده شده در این فرآیند، عوامل موثر بر کیفیت آن میباشند. -
کدام نوع ژنراتور کیفیت بالاتری دارد؟
ژنراتور تک بلبرینگ نسبت به ژنراتور جفت بلبرینگ، از کیفیت بالاتری برخوردار است.