پنج شنبه, 14 مرداد 1400 ساعت 12:26
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

ECU دیزل ژنراتور چیست؟ و چگونه کار میکند؟ + 6 کاربرد | دلالیل آسیب و نکات نگهداری

آیا می‌دانید ECU چه نقشی در دیزل ژنراتور دارد؟ کاربرد آن چیست و چگونه عمل می‌کند؟
آیا احتمال آسیب دیدن آن وجود دارد؟
در چند دقیقه کوتاه با ما همراه باشید تا ECU و یا ECM در دیزل ژنراتور را بشناسید.

ECU یا ECM در دیزل ژنراتور چیست؟

ECU یا ECM در دیزل ژنراتور چیست؟

Engine Control Unit یا به اختصار ECU مغز دیزل ژنراتور است و مسئولیت هماهنگی، کنترل و نظارت بین بخش‌های مختلف موتور را دارد. این ماژول به کمک سنسورها و اطلاعاتی که از موتور می گیرد، زمان تزریق و مقدار سوخت را تنظیم می‌کند و باعث ایجاد بستری مناسب برای احتراق می‌شود و نتیجه این فرایند تنظیم دور موتور است.

کاربرد ECU در دیزل ژنراتور

ECU در دیزل ژنراتور وظایفی دارد که عبارت‌اند از:

  • حفاظت از کارکرد موتور
  • نمایش میزان سرعت
  • فشار و مصرف سوخت
  • فشار و دمای روغن
  • عیب یابی دیزل ژنراتور
  • کنترل نسبت ترکیب هوا و سوخت

نحوه عملکرد ECU در دیزل ژنراتور

نحوه ی عملکرد ECU در دیزل ژنراتور

در بخش‌های مختلف موتور، سنسورهایی نصب شده‌اند و ECU با اطلاعاتی که از آنها می‌گیرد شرایط و نحوه عملکرد دستگاه را تشخیص می‌دهد و با استفاده از این اطلاعات و پروتکل ها به کنترل بخش‌های مختلف می‌پردازد.
به طور کلی هر ECU از قسمت‌هایی مانند میکرو چیپ، مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال و برعکس و خروجی‌های دیجیتال سطح بالا، در ارتباط است که این بخش‌ها با هماهنگی یکدیگر به کنترل موتور دیزل می‌پردازند.

دلایل آسیب دیدن ECU

دلایل آسیب دیدن ECU

به دلایل متعددی این امکان وجود دارد که ECU دچار آسیب دیدگی شود که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم:

  1. جدا کردن کابل باتری هنگام روشن بودن موتور دیزل

    دینام به طور متوسط بین 14 تا 27 ولت تولید می‌کند، اما در زمان پیک مصرف این عدد می‌تواند به 16 تا 30 یا حتی بیشتر نیز برسد. باتری می‌تواند این نوسانات ولتاژ را کنترل کند، اما وقتی در حین کار دستگاه باتری جدا شود، دیگر تغییر نوسانات را نمی‌توان کنترل کرد. به همین دلیل می‌تواند به قسمت‌های حساس الکترونیکی مثل ECU صدمه سنگین وارد کند و با توجه به قیمت زیاد تعمیر یا جایگزینی قطعات، کار عاقلانه ای نیست.
  2. رسیدن آلودگی و رطوبت

    در پشت دستگاه ماده ای موم مانند برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت، روغن و ... قرار داده شده است، ولی در هر صورت پین‌های خارجی را می‌توانید مشاهده کنید که بدون محافظ هستند و با خیس شدن، اتصالی کوتاه رخ داده و به ECU آسیب می‌رساند و این مشکل بزرگ 5 الی 10 سال زمان می‌برد تا نمایان شود.
  3. باتری به باتری کردن به صورت سری

    باتری به باتری می‌تواند باعث ایجاد ولتاژ اضافه شود و به ECU آسیب برسد. ECU به طور استاندارد 32 ولت می‌تواند تحمل کند. 2 باتری 20 ولتی را فرض کنید، وقتی به صورت سری در می‌آیند، مجموع آنها 40 می‌شود که این عدد از حد استاندارد بالاتر است. پیشنهاد ما به شما تعویض باتری معیوب با باتری سالم می‌باشد.
  4. ضعیف یا معیوب بودن باتری

    خراب یا ضعیف بودن باتری سبب می‌شود تا در زمان استارت، ناگهان به باتری فشار وارد شود و ولتاژ زیادی وارد دستگاه گردد. به همین امر ممکن است به سایر قطعات الکترونیکی از جمله ECU صدمه وارد شده و یا حتی بسوزد.
  5. سیستم ارتینگ نامناسب

    سیستم ارت در صنعت برق نقش محافظ داشته تا از آسیب رساندن به تجهیزات یا افراد جلوگیری کند. زمین هم در این سیستم نقش دارد، نویزی که از نقاط مختلف مدار جمع آوری می‌شود به زمین که محل جمع آوری است، منتقل می‌شود و ایجاد هر گونه اختلال در این سیستم موجب آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی حساس و افراد و ... می‌شود.
  6. اتصال کوتاه

    اتصال کوتاه باعث می‌شود که مقدار انرژی زیادی در زمان کم منتقل شود و مواردی از جمله شکستن عایق بین سیم‌ها، نفوذ رطوبت یا آب، اتصال ضعیف سر باتری‌ها، نبود یا کم بودن مقاومت و ... باعث ایجاد آن می‌شوند. راه حل استفاده از فیوزهایی است که در مواجه شدن با جریان اضافی برق آن را قطع می‌کند.
  7. گرمکن آب دیزل ژنراتور

    معمولا در همه دیزل ژنراتورها عایقی بین گرمکن و شاسی قرار نمی‌گیرد و با کوچک ترین اتصال، سبب آسیب دیدن تجهیزات کنترلی و الکترونیکی از جمله ECU می‌شود. در ادامه ما برای شما راه حل هایی پیشنهاد می‌کنیم که از این مشکل جلوگیری کنید:
    • قرار دادن عایق بین گرم کن و بدنه
    • استفاده از فیوز در تغذیه
    • ارت کردن
  8. صاعقه و جوشکاری

    هنگام جوشکاری حتما از جدا بودن باتری و منبع تغذیه اطمینان حاصل کنید و قبل از جوش کاری، سالم بودن سیستم ارتینگ را نیز مورد بررسی قرار دهید. همچنین برخورد صاعقه باعث ایجاد ولتاژ اضافه می‌شود که می‌تواند سیستم‌های تغذیه را با مشکل جدی رو به رو کند. از این رو ارتینگ را در هر ماه بررسی کنید.
  9. دینام معیوب

    دینام معیوب مانند باتری معیوب ممکن است ولتاژ اضافه تولید کرده و باعث سوختن ECU شود.
  10. لرزه گیرهای بین شاسی و دیزل

    هنگام خرید دستگاه از دارا بودن لرزه گیر اطمینان حاصل کنید، زیرا در مواردی مشاهده شده است که دستگاه خریداری شده دارای لرزه گیر نیست و ممکن است، سنسورهای ECU دچار مشکل شوند و به اتصالات داخلی صدمه وارد کنند.

نگهداری مناسب از سیستم الکترونیکی

در صورتی که موارد زیر را رعایت کنید، باعث افزایش طول عمر تجهیزات دیزل ژنراتور کارکرده خود می‌شوید:

  • تعویض باتری‌ها
  • تمیز کردن محیط دیزل ژنراتور از گرد و خاک و رطوبت در زمان مناسب

سوالات متداول

  1. استفاده از ECU در دیزل ژنراتور چه معایبی دارد؟

    از معایب آن می‌توان به مواردی از جمله گران‌قیمت‌تر بودن برد کنترل به نسبت گاورنرهای قدیمی، داشتن سیم پیچی‌ها و ساختارهای پیچیده‌تر و استفاده از نرم افزارهای مخصوصی اشاره کرد.
  2. مزایای استفاده از ECU دیزل ژنراتور کدام‌اند؟

    امکان تشخیص دادن خطاهای موتور توسط سنسورها، قابلیت اتصال به دیاگ، امکان اتصال به بردهای کنترل و مانیتور کردن پارامترهای مختلف از جمله مزایای استفاده از ECU در دیزل ژنراتور می‌باشد.
  3. ECU چند نوع حافظه داخلی دارد؟

    ECU در دیزل ژنراتور دارای دو نوع حافظه داخلی موقت و دائم می‌باشد. در زمان قطع برق، نوع موقت از بین رفته اما مجدداً دستیابی می‌شود. در نوع دائم این اتفاق نمی‌افتد، اما با خراب شدن دیزل قابلیت دسترسی مجدد ندارد.
  4. خنک سازی ECU چگونه انجام می‌شود؟

    گردش سوخت در اطراف ECU سبب خنک شدن آن می‌گردد.
خواندن 2907 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.