سه شنبه, 08 فروردين 1402 ساعت 13:04
این مورد را ارزیابی کنید
(29 رای‌ها)

جدول تبدیل کیلووات و کاوا به امپر؛ فرمول محاسبه و تبدیل kva به kw و amp

چکیده مطلب

محاسبه خروجی ژنراتور برای تصمیم گیری در مورد اندازه ژنراتور برای شما مهم است. انجام این کار بسیار ساده است و در دراز مدت شما را از سردرگمی نجات خواهد داد.
به طور کلی برای کاربران مهم است تا از حداکثر توان ژنراتوری که تهیه کرده‌اند، استفاده داشته باشند. به همین منظور بسیاری از خریداران، در ابتدا در تلاش برای محاسبه ظرفیت ژنراتور می‌باشند که البته باید در نظر گرفت که این کار باید با کمک متخصص فنی در این زمینه انجام گردد.
با این وجود این امکان وجود دارد که کاربران نیز بتوانند محاسبه‌ای از توان دستگاه مورد نیاز خود داشته باشند که البته این کار چندان ساده نخواهد بود و نیاز به بررسی و چک کردن دقیق تمام موارد دارد. در ادامه مطلب با دشت نور همراه باشید تا اطلاعات مفید و مؤثری در این باره به دست آورید.

اهمیت اندازه ژنراتور در توان دستگاه

لازم به ذکر است که انتخاب اندازه ژنراتور در محاسبه توان دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. برای درک این جمله باید بدانید که اندازه یعنی توان دستگاه و منظور از توان میزان بار الکتریکی می‌باشد که در نهایت دستگاه آن را تولید می‌کند. در نتیجه خروجی دستگاه برابر با نیازی می‌باشد که کاربر از دستگاه خود انتظار دارد.
به‌عنوان‌ مثال شما قصد دارید تا در زمان قطع برق، 10 لامپ را روشن نگه دارید که برای این کار تقریباً به 2 کیلووات انرژی الکتریکی نیاز دارید. حال اگر دستگاهی تهیه کنید که 6 کیلووات باشد، در این شرایط به دلیل این که توان دستگاه از خروجی مورد نیاز شما بیشتر است، هزینه بیش از اندازه‌ای را باید تقبل کنید و در این صورت خرید ژنراتور برای شما صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
این مورد در شرایط معکوس نیز می‌تواند مشکلاتی داشته باشد، یعنی در صورت بیش از اندازه بودن توان دریافتی، استهلاک دستگاه بالا رفته و به دنبال آن ماندگاری دستگاه کاهش پیدا خواهد کرد.
بنابراین لازم است تا اندازه ژنراتور را متناسب با برق مصرفی مورد نیاز خود انتخاب نمایید که این انتخاب با کمک فرمول‌های محاسبی که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم، خواهد بود.

وات چیست؟

فرمول محاسبه وات

وات یعنی: ولت x آمپر (V x A)
ژنراتورها فقط می‌توانند مقدار محدودی نیرو تولید کنند. شرکت‌ها از وات برای رتبه بندی خروجی ژنراتور استفاده می‌کنند. وات با ضرب ولتاژ در ظرفیت بار دستگاه الکتریکی در آمپر محاسبه می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال، یک ژنراتور ممکن است به عنوان 1500 وات ذکر شود که 120 ولت را ارائه می‌دهد.

KW چیست؟

KW مقدار "قدرت واقعی" است که سیستم الکتریکی دارد. این نشان می دهد که چه مقدار توان به خروجی مفید و کارآمد تبدیل می شود. اگر کیلو وات مقدار توان باشد، می توانید از تمام توان موجود استفاده کنید. KW مقدار توانی است که به خروجی مفید تبدیل می شود. بنابراین، کیلو وات به عنوان توان واقعی یا توان کاری شناخته می شود.

KVA چیست؟

Kva که یکی از مشخصات توان می‌باشد، اساساً نشانگر توان خروجی است. هرچه رتبه kVA بالاتر باشد، ژنراتور توان بیشتری تولید می‌کند. یک کیلو ولت آمپر 1000 ولت آمپر است. این چیزی است که وقتی ولتاژ (نیرویی که الکترون‌ها را از مدار عبور می‌کند) در آمپر (جریان الکتریکی) ضرب می‌کنید، به دست می‌آورید. کیلو ولت ‌آمپرها میزان "ظرفیت ظاهری" موتور را محاسبه می‌کنند و با کیلو وات تفاوت دارند.
تفاوت بین این دو ضریب توان (PF) است که به صورت نسبت یا درصد داده می شود.

نحوه تبدیل kW به kVA

نحوه تبدیل kW به kVA

توان ظاهری S بر حسب کیلو ولت آمپر (kVA) برابر است با توان واقعی P بر حسب کیلو وات (کیلو وات) تقسیم بر ضریب توان:
S(kVA) = P(kW) ÷ PF

نحوه تبدیل kVA به kW

نحوه تبدیل kVA به kW

توان واقعی P بر حسب کیلو وات (کیلو وات) برابر است با توان ظاهری S بر حسب کیلو ولت آمپر (kVA)، برابر ضریب توان:
P(kW) = S(kVA) × PF

نحوه تبدیل آمپر DC به کیلو وات

نحوه تبدیل آمپر DC به کیلو وات

توان P بر حسب کیلو وات (کیلو وات) برابر جریان I بر حسب آمپر (A) است، ضربدر ولتاژ V بر حسب ولت (V) تقسیم بر 1000:
P(kW) = I(A) × V(V) ÷ 1000

نحوه تبدیل آمپر تک فاز AC به کیلو وات

نحوه تبدیل آمپر تک فاز AC به کیلو وات

توان P بر حسب کیلو وات (کیلو وات) برابر است با ضریب توان PF ضربدر جریان فاز I بر حسب آمپر (A)، برابر ولتاژ RMS V بر حسب ولت (V) تقسیم بر 1000:
P(kW) = PF × I(A) × V(V) ÷ 1000

نحوه تبدیل آمپر AC سه فاز به کیلو وات

نحوه تبدیل آمپر AC سه فاز به کیلو وات

توان P بر حسب کیلو وات (کیلو وات) برابر است با جذر 3 برابر ضریب توان FP برابر جریان فاز I بر حسب آمپر (A) برابر ولتاژ خط به خط RMS VL-L بر حسب ولت (V) تقسیم بر 1000:
P(kW) = √3 × PF × I(A) × VL-L (V) ÷ 1000

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید

نحوه تبدیل ولتاژ خط به خنثی

نحوه تبدیل ولتاژ خط به خنثی

توان P بر حسب کیلو وات (کیلو وات) برابر است با 3 برابر ضریب توان FP ضربدر جریان فاز I در آمپر (A)، برابر ولتاژ خط تا خنثی RMS VL-N بر حسب ولت (V) تقسیم بر 1000:
P(kW) = 3 × PF × I(A) × VL-N (V) ÷ 1000

انواع توان ژنراتور کدام‌اند؟

به طور کلی دستگاه‌هایی که کار تولید را بر عهده دارند، توان‌های متفاوتی از هم دارند که عبارت‌اند از:

  1. توان نامی

    این توان همانی می‌باشد که در کاتالوگ دستگاه بیان شده است و بر مبنای شرایط آزمایشگاهی و حالت استاندارد دستگاه در نظر گرفته شده است.
  2. توان عملی

    این توان پس از نصب و راه اندازی دستگاه، از خروجی دستگاه گرفته می‌شود.

به طور معمول توان عملی از نوع نامی کمتر بوده و این موضوع می‌تواند به دلایل متفاوتی از جمله درجه حرارت، ارتفاع از سطح دریا و کارکرد دستگاه باشد.
برای درک بهتر می‌توان به این موضوع اشاره داشت که در صورت کار نکردن درست موتور، مثلاً درست پمپاژ نشدن بنزین، موتور نمی‌تواند با تمام توان خود به تولید برق پرداخته که در نتیجه جریان الکتریکی کمتری تولید خواهد شد.

توان مصرفی مورد نیاز شما چگونه محاسبه می‌گردد؟

محاسبه توان مصرفی ژنراتور

برای محاسبه توان ژنراتور در ابتدا باید تمام دستگاه‌هایی که قرار است با استفاده از ژنراتور برق مورد نیاز آنها را تأمین کنید، یادداشت نمایید. بهتر است تا برای این کار جدولی مشابه با جدول زیر تهیه کنید:

دستگاه تعداد برق مصرفی برق کل
تلویزیون  1  وات 120  120 وات
لامپ 10  وات 50 500 وات
کامپیوتر 2 250 وات 500 وات
یخچال 1 420 وات 420 وات
شارژر موبایل 3 10 وات 30 وات
کولر 1 9000 وات 9000 وات
جاروبرقی 1 200 وات 200 وات

پس از لیست کردن تمام دستگاه‌ها و بررسی میزان برق آنها، لازم است تا برق مصرفی را جمع کنید. به‌عنوان‌مثال در جدول بالا، جمع کل برق مصرفی 170 وات خواهد بود. عدد به دست آمده را تقسیم بر 1000 کنید تا توان ژنراتور را به دست آورید.
خب حالا زمانی است که باید کاوا را به کیلو وات تبدیل نمایید که این منظور از این تبدیل همان توان عملی است. ضریب PF در این تبدیل باید در نظر گرفته شود.

در محاسبه ظرفیت ژنراتور چه ضرایبی وجود دارند؟

برای این محاسبه گاهی اوقات لازم است تا در فرمول‌ها از ضرایب خاصی استفاده شود که این ضرایب با توجه به مکان مورد استفاده از دستگاه با هم تفاوت‌هایی دارند. در ادامه این موارد را برای شما شرح می‌دهیم:

  1. ضریب دما

    از این ضریب در کارکرد دستگاه استفاده می‌شود که با توجه به نوع دستگاه تفاوت دارد. یعنی هر سازنده ژنراتور ضریب دمای متفاوتی را در کاتالوگ دستگاه خود بیان کرده است. با این وجود به طور استاندارد، ضریب دما در این محاسبات به صورت زیر خواهد بود:
    Kt= 1- (Ta-250c)
    Ta: حداکثر دمای محیط (بر حسب درجه سانتی گراد)
  2. ضریب ارتفاع

    در محاسبات آزمایشگاهی این ضریب از نقطه صفر دستگاه در نظر گرفته می‌شود. فرمولی که برای ضریب ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبارت است از:
    Kh=1-(Ha - 1000) ÷ 10000
    ضریب در ارتفاع 1000 متری، یک در نظر گرفته می‌شود.
  3. ضریب رزرو

    از این ضریب برای ژنراتورهایی استفاده شده که به صورت دائم کار می‌باشند. این نوع ژنراتورها بدون توقف و به طور دائم کار می‌کنند. بعد از محاسبه توان دستگاه، عدد خروجی در 1.25 ضرب شده تا این ضریب به دست آید.
    البته این عدد بر اساس نظر سازنده دستگاه ممکن است تا متفاوت باشد.

اگر بار مصرفی به نادرستی انتخاب شود، چه مشکلاتی ایجاد خواهند شد؟

اگر توان کمتر در نظر گرفته شده باشد:

  • در این صورت نیاز شما برآورده نخواهد شد و به ناچار برای تعویض دستگاه باید هزینه‌های دیگری را متحمل شوید.
  • دستگاه به طور سریع دچار فرسودگی می‌شود.
  • دمای بیشتری تولید شده و به دستگاه فشار وارد می‌گردد.

اگر توان بیشتر در نظر گرفته شده باشد:

  • برای خرید اولیه دستگاه باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.
  • دستگاه در این شرایط دچار استهلاک اضافی نیز می‌شود.
  • آلودگی صوتی دستگاه بیشتر خواهد بود.
  • شما ژنراتور جاگیرتری را تهیه کرده‌اید.
  • باید برای تهیه سوخت، هزینه بیشتری پرداخت کنید.

بهترین راهکار برای محاسبه توان مصرفی ژنراتور

بهترین راهکار محاسبه توان مصرفی ژنراتور

اگر می‌خواهید تا بهترین انتخاب را برای توان مورد نیاز خود داشته باشید، می‌توانید با دشت نور تماس گرفته و با مشاوره تلفنی با متخصصان فنی ما راهنمایی‌های لازم را به دست آورید. همچنین در صورت لزوم امکان حضور در محل برای تعیین دقیق‌تر این محاسبات وجود دارد. تنها کافی است تا برای اطمینان و کسب اطلاعات دقیق‌تر با ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

  1. در صورتی که کنتر سه فاز داشته باشیم، برای محاسبه توان خروجی باید چه کرد؟

    در این شرایط کافی است تا تنها یک نکته مهم را مد نظر قرار دهید و آن این است که عدد جریان باید در 1.8 تقسیم شود.
  2. آیا می‌توانم توان مصرفی ژنراتور را کمی بالاتر در نظر بگیرم؟

    با اینکه بیان شد، انتخاب توان مصرفی بیش از اندازه می‌تواند هزینه‌های بیشتری را به شما تحمیل کند، اما در شرایطی این موضوع می‌تواند مزیت‌هایی برایتان داشته باشد که البته باید بدانید که میزان این توان باید تنها کمی بالاتر از میزان توان مورد نیاز شما باشد.
    در این صورت:
    • در صورت افزایش ناگهانی توان مصرفی، ژنراتور خاموش نمی‌شود.
    • از تمام توان دستگاه استفاده نشده، در نتیجه ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
  3. اسب بخار چیست؟

    اسب بخار (hp) واحد اندازه گیری قدرت یا سرعتی است که کار با آن انجام می‌شود، معمولاً با توجه به خروجی موتورها یا ژنراتورها. استانداردها و انواع مختلفی از اسب بخار وجود دارند که در حال حاضر چندین نوع اسب بخار از جمله مکانیکی، الکتریکی، متریک، دیگ بخار، ترمز و نشان داده شده وجود داشته که همه آنها کاربردهای متفاوتی در صنعت دارند. مکانیکی و الکتریکی پرکاربردترین انواع هستند. در این مورد از اسب بخار برق استفاده می‌شود.
خواندن 20065 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.