پنج شنبه, 06 آبان 1400 ساعت 13:53
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

اینترکولر دیزل ژنراتور (intercooler) چیست؟ | وظایف و کاربرد اینترکولر ژنراتور دیزلی

چکیده مطلب

یکی از قطعات کاربردی در دیزل ژنراتور، اینترکولر می‌باشد که دارای کاربرد موثری در این دستگاه است. به نظر شما این کاربرد چیست و این قطعه در دیزل ژنراتور چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟
در این مقاله مختصر و مفید، شما با کارکرد اینترکولر، انواع آن، هزینه و تفاوت آن با افترکولر آشنا خواهید شد.

اینتر کولر دیزل ژنراتور چیست؟

اینترکولر دیزل ژنراتور چیست؟

اینترکولر نوعی مبدل حرارتی در موتور دیزل ژنراتور است که دمای هوای فشرده و گرم خارج شده از توربو شارژ را قبل از ورود به سیلندر پایین می‌آورد و آن را خنک می‌کند. پایین آمدن دمای هوای فشرده شده باعث افزایش راندمان موتور دیزل ژنراتور و همچنین کاهش مصرف سوخت (گازوئیل) در موتور شده و در نتیجه میزان آلایندگی گازهای خروجی کاهش می‌یابد.

نحوه عملکرد اینترکولر دیزل ژنراتور

هرچه میزان هوای ورودی به درون موتور دیزل ژنراتور بیشتر باشد، راندمان آن افزایش می‌یابد، در نتیجه برای اینکه میزان هوای ورودی به درون موتور دیزل ژنراتور افزایش یابد، توسط توربوشارژ متراکم می‌شود. در اثر متراکم شدن هوا توسط توربو شارژ میزان اکسیژن بیشتری وارد موتور می‌شود که به احتراق کامل سوخت درون آن کمک می‌کند.
با فشرده سازی هوا، میزان هوای بیشتری وارد موتور می‌شود و هرچه حجم هوای وارد شده به آن بیشتر باشد، عمل احتراق سوخت کامل‌تر انجام می‌شود و قدرت بیشتری ایجاد می‌گردد.
در اثر عمل فشرده سازی هوا، دمای آن افزایش می‌یابد و چگالی آن و همچنین میزان اکسیژن موجود در هوای فشرده شده، کم می‌شود (بر اثر گرما) و بر عملکرد موتور دیزل ژنراتور تاثیر می‌گذارد. در نتیجه برای کاهش چگالی و افزایش میزان اکسیژن ورودی به موتور با استفاده از اینترکولر موتور دیزل این هوا را خنک می‌کنند.
هوای سرد مقدار مولکول‌های اکسیژن بیشتری نسبت به هوای گرم دارد. اینترکولر هوای خارج شده از توربوشارژ را قبل از ورود به درون موتور خنک می‌کند، در نتیجه میزان اکسیژن موجود در آن افزایش می‌یابد و این اتفاق به احتراق کامل سوخت درون موتور دیزل ژنراتور کمک می‌کند. همچنین تنظیم دمای هوای وارد شده به موتور، باعث کنترل نسبت هوا به سوخت در سطح ایمن می‌شود.

انواع اینتر کولر

دو نوع اینترکولر در دیزل ژنراتور وجود دارند که عبارت‌اند از:

  1. هوا به هوا

    اینتر کولر هوا به هوا چیست؟

    در این نوع اینترکولرها انتقال حرارات به کمک هوا صورت می‌گیرد.
  2. آب به هوا

    اینتر کولر آب به هوا چیست؟

    در این نوع اینترکولرها انتقال حرارت به وسیله آب انجام می‌شود.

جلوگیری از بروز مشکل در اینتر کولر

برای جلوگیری از متحمل شدن هزینه‌های اضافی برای تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور باید به علائم نشان دهنده وجود مشکل در آن توجه کرد که اینترکولر نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. یکی از این علائم خروج دود سیاه از اگزوز دیزل ژنراتور است که یکی از علل آن می‌تواند وجود ایراد در اینترکولر باشد.
لوله‌های موجود در اینترکولر باید به طور مرتب چک شوند، زیرا در صورت بروز مشکل در آنها، عمل خنک کاری به درستی انجام نمی‌شود و در نتیجه آن دمای دیزل ژنراتور بالا می‌رود، عمل احتراق سوخت کامل صورت نمی‌گیرد، راندمان موتور دیزل ژنراتور کاهش می‌یابد و همچنین دود خروجی به رنگ سیاه در می‌آید.

کاربرد اینترکولر

کاربرد اینترکولر

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، اینترکولر وظیفه خنک کردن هوای فشرده شده توسط توربو شارژ را بر عهده دارد که این عمل توسط هوای خنکی که از لوله‌های موجود درون محفظه اینترکولر قرار دارند، انجام می‌شود.

تفاوت اینترکولر و افترکولر

اینترکولر و افترکولر هر دو مبدل‌های حرارتی در دستگاه دیزل ژنراتور هستند که عملکرد مشابهی دارند. تفاوت این دو مبدل حرارتی در این است که افتر کولر هوای خروجی از توربو شارژ را خنک می‌کند، ولی اینترکولر هوا را قبل از ورود به موتور خنک می‌کند.

تفاوت اینترکولر و رادیاتور

اینترکولر و رادیاتور هر دو دستگاه‌های انتقال حرارت می‌باشند و کاربردی مشابه یکدیگر دارند، اما از نظر عملکرد متفات هستند. اینترکولر هوای ورودی به موتور را خنک می‌کند، ولی رادیاتور عمل خنک کردن موتور را بر عهده دارد.

قیمت اینتر کولر

قیمت اینترکولر به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. جهت اطلاع از قیمت قطعی آن و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت دیزل ژنراتور، با واحد فروش شرکت دشت نور تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره اینترکولر و قیمت آن می‌باشند.

سوالات متداول

  1. محل قرارگیری اینترکولر کجاست؟

    اینترکولر قبل از ورودی سیلندر و در جلوی رادیاتور قرار دارد.
خواندن 1416 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.