سه شنبه, 11 آبان 1400 ساعت 14:33
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

نحوه انجام تست کیفیت ساخت اتاق دیزل ژنراتور؛ تستهای لازم جهت ساخت کانوپی سایلنت

اگر بخواهیم ماهیت اصلی پوشش ژنراتور دیزلی را در نظر بگیریم، باید بدانید که موارد متعددی در این مسئله تاثیر دارند. به نظر شما برای ساخت اتاق دیزل ژنراتور به چه مواردی باید توجه شود؟ کیفیت بعد از طراحی چگونه و با چه روش‌های انجام می‌گیرد؟
در ادامه این مقاله شما را به طور کامل در جریان این موضوع خواهیم گذاشت. پس با دشت نور دیزل همراه باشید.

اتاق تست دیزل ژنراتور

اتاق تست دیزل ژنراتور

بعد از اینکه دستگاه در این اتاق قرار گرفت و روشن شد، میزان صدا در فاصله‌های 1 متر و 7 متر مورد سنجش قرار می‌گیرد. این اتاقک فلزی و گاهی کامپوزیتی بوده که با در برگرفتن دیزل ژنراتور موجب گرفتن صدای آن می‌گردد. کاور نوع کامپوزیتی تنها توسط برخی از شرکت‌ها ساخته شده که ابعاد متفاوتی هم دارند.

بررسی کیفیت صدای خروجی دیزل ژنراتور

پوشش دیزل ژنراتور دارای یک ماهیت مهم است و آن جذب کردن صدای دیزل ژنراتور و بعد از آن مراقبت و محافظت از دستگاه در برابر برخی موارد مانند گرد و خاک و یا باران می‌باشد. توجه به چنین نکته‌ای تنها با دستگاه صوت سنج قابل انجام بوده که برای این کار تنها لازم است دستگاه خود را روشن نمایید و در ادامه میزان شدت صدا را در زوایا و فاصله‌های متفاوت مورد بررسی قرار دهید. موارد موثر در این عامل عبارت‌اند از:

  1. عایق‌هایی که در دیزل ژنراتور استفاده شده‌اند.

    یکی از موارد اصلی که در کاهش صدای دیزل ژنراتور نقش دارد، جنس و کیفیت عایق‌های جاذب صدایی است که در این دستگاه مورد استفاده قرار گرفته است. از دیگر موارد موثر می‌توان به سطح تماس بالا، نسوز بودن و تخلخل بالا اشاره نمود.
    گاهی اوقات دیده شده تا برخی از تولید کنندگان از ابرهای معمولی صنعت مبلمان برای این کار استفاده می‌کنند که البته آنها جاذب صدا نبوده و در صورتی که در معرض حرارت قرار گیرند، به سرعت دچار اشتعال می‌گردند و به همین منظور استفاده از آنها بسیار خطرناک می‌باشد.
    همچنین باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که عایق‌های شانه تخم مرغی نسبت به دیگر عایق‌هایی که دارای سطحی صاف هستند، جذب صدای بالاتری دارند. این اتفاق به این دلیل است که این نوع عایق‌ها دارای سطح جذب بالاتری هستند.
    با افزایش ضخامت جاذب صوتی، ظرفیت جذب صدا نیز بیشتر شده و به همین دلیل صدایی که از دستگاه خارج می‌گردد، کاهش پیدا می‌کند.
  2. داکت‌های ورودی هوای دستگاه در صدای خروجی آن تاثیر دارند.

    یکی دیگر از موارد موثر در بی صدا کردن دستگاه، داکت‌های ورودی است. با این کار دستگاه به طور مستقیم صدای خروجی ندارد. همچنین بخش پشتی این داکت‌ها به وسیله عایق‌های جاذب صدا پوشیده شده و بعد از جذب اوب برگشته و مجدد در فضای دیزل ژنراتور جذب می‌شود.
    توجه کنید که سطح درونی این داکت‌ها حتما باید توسط عایق‌های جاذب صدا پوشیده شده باشند تا بتوانند صدای برخوردی را جذب و صدای بازتابی از آن را کاهش دهند. در رابطه با طراحی آنها نیز باید گفت که روی بدنه کانوپی سایلنت قرار داشته و از ورود آب باران و یا هر اشیاء خارجی دیگری جلوگیری می‌کند.
  3. نوارهایی که دور دستگاه قرار گرفته اند.

    این نوارها همانند نوارهایی که دور درب‌های اتومبیل قرار گرفته‌اند، عمل کرده و فضای درونی را وکیوم می‌کنند. همچنین می‌توانند مانعی برای ورود آب و گرد و غبار به درون دستگاه باشند. البته استفاده از این نوارها معمولا توسط سازندگان است، اما نکته مهم این است که کیفیت آنها چقدر است که در واقع همین موضوع موجب کاهش صدای دستگاه می‌شود.

بررسی طراحی درست بدنه دستگاه

فضای جانبی درست برای تهویه و هوادهی به دستگاه و خنک کردن آن، یکی دیگر از مواردی است که باید در طراحی یک دیزل ژنراتور در نظر گرفته شود. اگر شاسی با عرض کم ساخته شود، میزان ورق‌های به کار رفته در آن و اتاق دیزل کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه ساخت و طراحی دیزل ژنراتور توسط شرکت‌ها و افراد غیر مجرب، سبب شده تا فاصله جانبی دیزل از دیواره‌ها کم شده که همین امر موجب تهویه نامناسب می‌گردد.

بررسی جهت ورود و خروج هوا درون اتاق برق ژنراتور

بررسی جهت ورود و خروج هوا درون اتاق برق ژنراتور

یکی از موارد قابل توجه، بررسی ورود و خروج هوای درون اتاقک ژنراتور برق است. داکت‌های ورودی هوا باید طوری باشند که عبور هوای ورودی به اتاق ژنراتور برای بار اول از روی ژنراتور باشد. در ادامه از روی موتور دیزل و در آخر از طرف رادیاتور خارج گردد.
این شرایط استاندارد خنک سازی به دلیل پایین بودن میزان دمای ژنراتور در برابر موتور دیزل صورت می‌گیرد.
باید بدانید که علاوه بر داکت‌های ورودی هوا، چند داکت دیگر در بالا و درب‌های اتاق دیزل قرار گرفته اند. در رابطه با سایز و ابعاد این داکت‌ها باید گفت که به طور متناسب با میزان هوای مصرفی محاسبه می‌گردند.
دیگر نکته مهم در هنگام تهیه این ژنراتور دیزلی سایلنت، توجه به جنس و کیفیت قفل‌های آن می‌باشد. این قفل‌ها باید از جنس فلز بوده و اولویت بهتری نسبت به دیگر قفل‌ها داشته باشند.

ارزیابی برخی دیگر از موارد موثر در کیفیت اتاق دیزل ژنراتور

به دنبال انواع بررسی‌ها و تست‌های صورت گرفته، موارد زیر نیز در نظر گرفته می‌شوند:

  1. قلاب تک نقطه ای

    قلاب تک نقطه ای می‌تواند در جابجایی دستگاه بسیار کمک دهنده باشد. این موضوع سبب راحت‌تر بودن جابجایی و انتقال این نوع دستگاه‌ها در برابر قلاب‌های چهار نقطه ای هستند. استفاده از قلاب‌های چهار نقطه ای در ژنراتورهای قدیمی بسیار رایج بوده است.
  2. بررسی کلید stop اضطراری

    قرار داشتن این کلید روی بدنه دیزل ژنراتور سبب افزایش سرعت خاموش شدن در زمان‌های حساس می‌گردد. دستگاه چند ثانیه بعد از دریافت دستور خاموش از طرف این کلید، سریعا خاموش می‌گردد. این کلید کمک می‌کند تا در زمان‌های اضطراری نیازی به باز کردن درب دستگاه نباشد.
  3. استفاده از سیل پلاستیکی

    بخش زیرین تمام قطعات موجود در کانوپی سایلنت همانند قفل‌ها، کلید استپ و .. باید روی سیل پلاستیکی قرار گرفته باشند. این کار کمک می‌کند تا مقاومت دستگاه در برابر نفوذ آب افزایش یابد. بنابراین وجود سیل پلاستیکی را می‌توان یک امر حیاتی در این دستگاه به شمار آورد.
  4. رنگ کانوپی سایلنت

    رنگ دستگاه یکی از موارد مهمی است که می‌تواند در طول عمر و ماندگاری آن تاثیر داشته باشد. رنگ پودری کوره الکترو استاتیک یکی از بهترین رنگ‌هایی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت کنید که علاوه بر اتاق دیزل، شاسی نیز باید از این رنگ بهره مند گردد. این کار کمک می‌کند تا دستگاه در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم گردد. شرکت‌هایی که برای تمامی قسمت‌های دستگاه خود از این رنگ استفاده می‌کنند، بسیار انگشت شمار می‌باشند.
    شرکت‌های دیگر که این رنگ را ندارند، به طور معمول رنگ‌های متفرقه را به کار می‌گیرد که هزینه آنها کمتر بوده و البته دوام و ماندگاری آنها نیز کمتر است.

علل ساخت کانوپی سایلنت بدون کیفیت

ساخت کانوپی‌های سایلنت بی کیفیت به دلیل نداشتن دانش فنی و زیرساخت‌های تولیدی در امر کاور است که به جهت کاهش در هزینه‌های مصرفی همانند ورق‌های فلزی و یا طولانی شدن فرآیند ساخت و ... انجام می‌شوند. به طور معمول ساخته شدن کاور دیزل ژنراتور نیازی به تکنولوژی پیشرفته ای ندارد و معمولا ایجاد این ضعف به دلیل کاستی‌هایی می‌باشد که به صورت آگاهانه و در واقع به دلیل کمتر کردن هزینه‌ها انجام می‌گیرد.

نحوه تست اتاق استاندارد تست دیزل ژنراتور سایلنت

نحوه تست اتاق استاندارد تست دیزل ژنراتور سایلنت

بعد از اینکه کانوپی سایلنت روی دیزل ژنراتور قرار گرفت، این دستگاه باید در شرایط استانداری قرار گرفته و تست شود. اتاق تست این دستگاه سالنی است که از عایق‌های صوتی جاذب صدا پوشیده شده است.
ساختار این عایق‌ها سبب می‌شود تا بازگشت صدا از دیواره‌های اتاق تست حداقل را داشته باشد و به همین دلیل در اتاق سایلنت دیزل ژنراتور، تنها صدای اصلی و مستقیم از دستگاه ضبط شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این نکته بدیهی است که میزان صدای دستگاه در محیط کمتر از صدای دستگاه در محیطی در دیگر فضاها باشد.

خواندن 1004 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.