سه شنبه, 10 خرداد 1401 ساعت 09:31
این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

فرق توان کاوا و کیلووات در ژنراتور و موتور برق؛ هر کاوا چند آمپر است؟

چکیده مطلب

جزئیات بسیار زیادی در زمان خرید ژنراتور، وجود دارند که در نهایت سبب تأثیر در تصمیم خریدار می‌گردند، اما مطمئناً هیچ کدام از این موارد به میزان توان خروجی دستگاه دارای اهمیت نیستند.
بسیاری از مردم دانش علمی در این زمینه نداشته و از تصمیمات تجربی برای محاسبه میزان توان خروجی ژنراتور استفاده می‌کنند.
اگر شما نیز قصد خرید ژنراتور را دارید و به محاسبه توان آن اندیشیده‌اید، حتماً دو اصطلاح کاوا و کیلووات را شنیده‌اید.
شناخت این دو واژه پرکاربرد می‌تواند به شما کمک کند تا این موضوع مهم را در زمان خرید و یا حتی فروش ژنراتور در نظر بگیرید. پس در این مطلب مختصر و مفید با دشت نور همراه باشید تا تفاوت توان کاوا و کیلووات را بهتر درک نمایید.

توان ژنراتور چیست؟

قبل از پرداختن به توضیح دو واحد مجزای کیلووات و کاوا، بهتر است تا در رابطه با خود توان نکاتی را بدانید. به طور کل توان سرعتی می‌باشد که کار به وسیله آن انجام می‌شود.
به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که سرعت موتور در انجام کار به توان آن وابسته است.
هرچه قدرت بیشتر باشد، یعنی شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی، انرژی بیشتری مصرف نمایید. به عنوان مثال، یک موتور 10 وات عملکرد بسیار بهتری نسبت به یک موتور 2 واتی دارد.
در مورد ژنراتور، ما اساساً با موضوع توان الکتریکی سر و کار داریم. در بحث‌های برق که بیشتر در زمینه مهندسی برق می‌باشد، توان خروجی یک منبع برق حاصل ‌ضرب ولتاژ و دامنه‌ای است که دستگاه می‌تواند در اختیار شما قرار دهد.

توان، یک عدد ثابت است و شما یک مولد با توان فرضی دارید. فراموش نکنید که مقدار آمپری که می‌توانید از یک ژنراتور دریافت کنید، برابر است با تقسیم توان ژنراتور بر ولتاژ خروجی.
حال اگر از موتور جریان بسیار بالا بخواهید ناگهان ولتاژ به شدت کاهش می‌یابد و کار شما مختل می‌شود. با این حال، هر چه قدرت ژنراتور شما بیشتر باشد، کاهش افت ولتاژ در جریان‌های بالا دشوارتر خواهد بود.
این ویژگی که به اختصار قدرت ژنراتور نامیده می‌شود، به شما نشان می‌دهد که موتوری که خریداری کرده‌اید چقدر قدرتمند است و جریان یا ولتاژ خروجی چقدر می‌تواند پاسخگو باشد.

واحد کاوا در ژنراتور

در دنیای فیزیک و مکانیک ما نیازمند یک واحد برای تعیین و نظارت هر کمیت هستیم. به زبان ساده در واقع این واحدها هستند که برای اندازه گیری کمیت‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
یکی از واحدهایی که در تعیین توان در زمینه ژنراتور دیزلی و یا گازی کاربرد دارد، کاوا است که مخفف کیلو ولت آمپر می‌باشد. حال به نظر شما کاوا چیست؟
هر کاوا برابر با هزار ولت آمپر است و همان‌طور که از شکل واحد مشخص است، این واحد حاصل ضرب ولتاژ در واحد کیلوولت جریان در واحد آمپر است.
به طور مثال در صورتی که 10 کیلو ولتا ولتاژ و جریان 15 آمپر در سیستم وجود داشته باشد، در نهایت با 150 کاوا روبرو می‌باشیم.

کاوا (KVA) چیست؟

هر وات برابر با یک ژول در ثانیه است. با نگاهی به این واحد متوجه خواهید شد که وات یک واحد کلی‌تری برای تعیین توان واقعی است و فقط مربوط به توان الکتریکی نیست. هر وات برابر با یک ژول در ثانیه است.

تفاوت بین کاوا و کیلووات

تفاوت بین کاوا و کیلووات

اساساً کیلو وات قدرت واقعی را منعکس کرده که منظور از این قدرت واقعی این است که یک سیستم الکتریکی چه مقدار از انرژی ورودی را خروجی مورد نظر تبدیل می‌کند.
از طرفی دیگر کاوا منعکس کننده قدرت ظاهری است.
در این جا شاید این تفکر را داشته باشید که این دو تفاوتی با هم نداشته، اما دلیل این تمایز چیست؟
فراموش نکنید که تنها در سیستم‌های ایده آل توان واقعی برابر با توان ظاهری خواهد بود، اما معمولاً در یک سیستم معمولی مانند ژنراتور، توان واقعی همیشه کمتر از توان ظاهری است، زیرا بخشی از توان ظاهری در زمان مصرف از بین می‌رود.
پس دقیق‌تر به تفاوت بین این دو می‌پردازیم.
کیلووات توان واقعی سیستم شما و در واقع توان خروجی ژنراتور است. کاوا ظاهر مولد شما و در عمل مقدار انرژی ورودی یا مصرفی است.
توان واقعی (خروجی) در سیستم‌های غیر ایده آل همیشه کمتر از توان ظاهری (خروجی) سیستم است. در واقع مجموع توان واقعی و مقدار انرژی تلف شده برابر با ظاهر ژنراتور شماست.

تبدیل کیلو وات به کاوا

برای اینکه بدانید هر کیلو وات چند کاوا است، باید کیلو وات را در 1.8 ضرب نمایید.

سوالات متداول

  1. چگونه می توان در حالت سه فاز، آمپر را به کاوا تبدیل کرد؟

    برای این کار می‌توانید آمپر را در 1.44 ضرب نمایید.
  2. هر کاوا چند آمپر است؟

    هر کاوا معادل با 1000 ولت آمپر می‌باشد.
  3. یک کیلو وات چند وات است؟

    یک کیلو وات معادل با 1000 وات می‌باشد.
  4. هر کیلو وات چند کاوا است؟

    یک کیلو وات معادل با 1.25 کاوا می‌باشد.
  5. هر کاوا چند کیلو وات است؟

    هر یک کاوا برابر با 0.8 کیلووات می‌باشد.
  6. هر کیلو وات چند آمپر است؟

    هر کیلو وات 1000 ولت آمپر است.
خواندن 10259 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.