دوشنبه, 20 دی 1400 ساعت 13:21
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

رادیاتور دیزل ژنراتور؛ انواع رادیاتور ژنراتور دیزلی با قیمت و نحوه تعمیر و نگهداری

چکیده مطلب

گرمای ناشی از احتراق در موتور ژنراتور دیزلی می‌تواند موجب آسیب دیدگی دستگاه گردد. یکی از قطعاتی که در دستگاه سبب جلوگیری از این اتفاق می‌شود، رادیاتور است. آیا با این قسمت از دستگاه آشنا هستید؟
این قطعه چگونه کار می‌کند و چه انواعی دارد؟
قیمت آن تحت تاثیر چه مواردی قرار می‌گیرد؟
آیا روش‌های نگهداری درست از آن را می‌شناسید؟
در این مقاله با دشت نور همراه باشید تا علاوه بر آشنایی دقیق با این قطعه، روش‌های نگهداری از آن در زمستان را نیز مطالعه کنید.

رادیاتور دیزل ژنراتور چیست؟

رادیاتور دیزل ژنراتور چیست؟

رادیاتور روی ژنراتور دیزلی قسمتی است که گرما را از خنک کننده موتور به هوای اطراف منتقل می‌کند. هنگام کارکرد درست آن، این فرآیند از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند.

چرا از رادیاتور در دیزل ژنراتور استفاده می‌شود؟

دیزل ژنراتورها به دلیل انفجار در سیلندر خود، گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند که برای جلوگیری از آسیب دیدگی قطعات دستگاه لازم است تا این حرارت تخلیه شود.
به همین دلیل است که برای خنک کاری از مایع و یا آب خنک استفاده می‌شود. مایع خنک کاری با چرخش به دور سیلندرها، می‌تواند گرمای موتور را جذب کرده، اما مسئله‌ای که وجود دارد، این است که خود آب گرم شده و به همین دلیل نمی‌توان بیش از حد معینی گرما را جذب کرد.
پس در نتیجه آب نیز باید به طور دائم خنک شده تا از انفجار موتور جلوگیری شود.
بنابراین آب داغ به رادیاتور منتقل شده تا با استفاده از جریان هوایی، خنک گردد. البته باید این موضوع را بدانید که تمامی رادیاتورها برای خنک کردن آب درون موتور مورد استفاده قرار نمی‌گیرند که در ادامه مطلب بیشتر در رابطه با آنها بحث خواهیم کرد.

رادیاتور چگونه کار می‌کند؟

رادیاتور دارای پره و لوله است. مایع خنک کننده موتور از طریق لوله‌ها توسط پمپ خنک کننده موتور پمپ می‌شود. این مایع خنک‌کننده داغ بوده و از موتور به سمت لوله‌های رادیاتور می‌رود و سبب منتقل شدن گرما به پره‌ها می‌شود.
رادیاتور دارای یک فن است که به وسیله موتورهای الکتریکی یا از محور میل لنگ موتور توسط یک سری قرقره و تسمه می‌چرخد. این فن هوای خنک محیط را از طریق پره‌های رادیاتور می‌دمد. گرمای باله‌ها به هوای خنک منتقل شده و آن را گرم کرده و گرما را از موتور می‌گیرد.
مایع خنک کننده که توسط این جریان هوا خنک نشده است، به موتور باز گشته و این روند تکرار می‌شود.

قیمت رادیاتور دیزل ژنراتور

به طور کلی قیمت رادیاتور تحت تاثیر مواردی از جمله نوع ورق، آلیاژ، ضخامت آن و تعداد لوله‌هایی که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته‌اند، قرار دارد.
برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر از قیمت این قطعه از دستگاه، با فروشگاه دشت نور تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را کسب کنید.

انواع رادیاتور دیزل ژنراتور

انواع رادیاتور دیزل ژنراتور

در ادامه شما را با انواع این قسمت مهم آشنا می‌کنیم:

  1. رادیاتور خنک کننده آب موتور

    از این نوع رادیاتور برای خنک کردن آب درون موتور استفاده می‌شود که به طور کلی در این مقاله بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم نمود.
  2. رادیاتور خنک کننده روغن

    از این نوع رادیاتور در موتورهای دائم کار نیروگاهی استفاده می‌شود. عملکرد آن به این شکل است که از یک طرف دو لایه روغن به رادیاتور وارد شده و از طرف دیگر خارج می‌شوند. در واقع روغن با آب مخلوط نشده و طی یک تماس حرارت خود را به آن منتقل می‌کند. سپس برای خنک کاری، آب به درون رادیاتور هوا خنک وارد می‌گردد.
  3. رادیاتور اینتر کولر

    موتورهای دارای توربو شارژر، وا به وسیله توربو شارژر فشرده شده که این فشردگی موجب گرم شدن آن می‌گردد. در نتیجه برای افزایش راندمان موتور و جلوگیری از آسیب دیدگی دستگاه، هوا به وسیله توربو شارژر خنک می‌شود. در برخی از موتورها، هوا قبل از اینکه به موتور وارد شود، به نوعی از رادیاتور به نام رادیاتور اینتر کولر وارد می‌شود.
  4. رادیاتور افتر کولر

    این نوع رادیاتور نیز همان وظیفه‌ای را دارد که در نوع قبلی بیان کردیم، اما به دلیل اینکه در موتورهای بزرگ وارد شدن سوخت و هوا به درون رادیاتور اینتر کولر با معایبی همراه می‌باشد، بنابراین از این نوع رادیاتورها استفاده می‌شود.
    به این شکل است که هوا در رادیاتوری با ابعاد کوچک‌تر وارد شده و به صورت تماسی گرمای خود را به آب منتقل می‌کند. به عبارتی مایع واسط سبب خنک شدن هوای فشرده می‌گردد.
  5. اکسچنجر یا مبدل حرارتی

    استفاده از این نوع از رادیاتور در ژنراتورهای CHP می‌باشد. در ابتدا آب گرم موتور وارد آن شده و مانند رادیاتورهای افتر کولر و خنک کننده روغن به شکل تماسی و با کمک مایع واسط، گرمای آب گرفته می شود.

انواع رادیاتور خنک کننده دیزل ژنراتور

به طور کلی رادیاتور دارای دو نوع کلی افقی و عمودی می‌باشد. یکی از پرمصرف‌ترین انواع این دستگاه‌ها، رادیاتور هوایی تخت بوده که تحت عنوان نام‌هایی از جمله درای کولر و ایر کولر نیز شناخته می‌شود.
در نوع دیگر به جای اینکه از شاسی تخت استفاده شود، استراکچر عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
البته باید این موضوع را در نظر بگیرید و که تفاوت آنها، شکل ظاهری نبوده و آنها در ظرفیت خنک کاری و راندمان عملکردی نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

  1. رادیاتور تخت

    این نوع از رادیاتورها در ظرفیت‌های بالا و از 400 کاوا تا 5000 کیلووات تولید می‌شوند. یکی از موارد مهمی که در این دسته از ژنراتورها اهمیت دارد، تراکم فین و انتخاب لوله مسی مناسب می‌باشد که البته این کار نیاز به دانش فنی و تجربه بالا خواهد داشت.
  2. رادیاتور ژنراتور ایستاده یا عمودی

    این دستگاه‌ها ظرفیت این را دارند که از 1 فن تا 8 فن را داشته باشند و فن‌هایی که در این نمونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از دو نوع اکسیال و محوری مولتی وینگ هستند که هر کدام از آنها می‌توانند عملکرد و راندمان متفاوتی را ارائه دهند.
    دیگر آیتم محاسباتی در تعیین ظرفیت رادیاتور هواساز، انتخاب سیستم هوا رسانی می‌باشد که باید به طور کاملا دقیق محاسبه گردد.

قطعات اصلی رادیاتور دیزل ژنراتور

رادیاتور ژنراتور دیزلی از قطعات زیر تشکیل شده است:

  1. قاب رادیاتوها

    این قاب از هسته رادیاتور پشتیبانی می‌کند، زیرا فن هوا را از طریق آن می‌دمد و قاب موتور هنگام کار می‌لرزد.
  2. هسته رادیاتورها

    در این بخش خنک سازی اتفاق می افتد. هسته از لوله ها و باله ها تشکیل شده است. مایع خنک کننده از طریق لوله ها جریان یافته و گرما به پره ها منتقل می شود. هوای دمیده شده توسط فن این گرما را از ژنراتور دور می کند.
  3. فن رادیاتوها

    فن می‌تواند به طور مکانیکی از محور میل لنگ موتور از طریق قرقره‌ها و تسمه‌ها تغذیه شود یا می‌تواند توسط یک موتور الکتریکی به صورت الکتریکی به حرکت درآید. ممکن است چندین فن روی یک رادیاتور وجود داشته باشند، به خصوص زمانی که آنها به صورت الکتریکی حرکت می‌کنند.
  4. مخزن انبساط

    مخزن انبساط جایی است که می‌توانید سطح مایع خنک کننده و افزایش آن را بررسی کنید. فضایی برای انبساط مایع خنک‌کننده وجود دارد و حسگرهایی مانند سنسور سطح خنک‌کننده پایین را می‌توانید در این قسمت پیدا کنید.

نگهداری از رادیاتور ژنراتور دیزلی

نگهداری از رادیاتور ژنراتور دیزلی

رادیاتور مجموعه دیزل ژنراتور مقدار زیادی گرمای تولید شده را در هنگام اجرای بار توسط مجموعه دیزل ژنراتور تحمل می‌کند و عملکرد مداوم واحد را تضمین می‌کند. بنابراین، یکی از اجزای مهم ضروری در دستگاه است. بنابراین در زمان کار با دستگاه لازم است تا به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. اطمینان حاصل کنید که هوا در رادیاتور وجود ندارد. برای مجموعه ژنراتوری که برای مدت طولانی استفاده نمی‌شود، باید آب را تخلیه یا پر کرد، از آب مقطر یا آب نرم طبیعی استفاده کرد و ماده ضد زنگ اضافه کرد.
  2. مایع خنک کننده رادیاتور در حال کار معمولاً بسیار داغ و تحت فشار است. هنگامی که رادیاتور خنک نشده است، نمی‌توان رادیاتور را یکپارچه کرد یا لوله را جدا کرد. هنگامی که فن در حال چرخش است، از رادیاتور استفاده نکرده و محافظ فن را باز نکنید.
  3. همیشه از نشتی اتصالات لوله جلوگیری کنید و مرتباً آب را از بالای رادیاتور اضافه کنید تا سیستم بدون هوا بماند. رادیاتور نباید در شرایطی باشد که بخشی از آب تزریق شود، زیرا باعث تسریع خوردگی می‌شود. برای ژنراتورهایی که کار نمی‌کنند، تمام آب را تخلیه کنید. در صورت امکان از آب مقطر استفاده نمایید و مقدار مناسبی از ضد زنگ را به آن اضافه کنید.
  4. در محیط‌هایی که گرد و غبار وجود دارد، شکاف‌های رادیاتور ممکن است با زباله‌ها، حشرات و غیره مسدود شوند که بر کارایی رادیاتور تأثیر می‌گذارند. تمیز کردن مکرر این رسوبات را می‌توان با آب داغ کم فشار به همراه مواد شوینده اسپری کرد تا بخار یا آب از جلوی رادیاتور به سمت فن پاشیده شود. اگر از جهت مخالف اسپری کنید، فقط کثیفی به مرکز دمیده می‌شود.
    هنگام استفاده از این روش، از یک پارچه برای مسدود کردن موتور دیزل و دینام استفاده داشته باشید. اگر با روش فوق نتوان رسوبات سرسخت را خارج کرد، می‌توان رادیاتور را خارج کرد و حدود 20 دقیقه در آب داغ قلیایی فرو برد و سپس با آب داغ شستشو داد.
  5. در صورت نشت اتصال، انتخابی برای استفاده از روش آبیاری آب سخت برای مدتی وجود ندارد یا به دلیل اینکه مدتی است که دستگاه به طور پیوسته کار می‌کند و یا از ضد یخ استفاده نمی‌شود، ممکن است سیستم توسط رسوب مسدود گردد. برای حذف رسوب می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:
    • آب را از سیستم خنک کننده تخلیه کنید و لوله را از محل اتصال موتور دیزل جدا کنید.
    • محلول آب و اسید ضد زنگ را بریزید.
    • چند دقیقه صبر کنید تا مخلوط شود، سپس محلول را تا 49 درجه سانتیگراد حرارت دهید.
    • به آرامی محلول را از طریق درپوش فیلتر یا یک شکاف داخل لوله بریزید تا بجوشد. وقتی واکنش شیمیایی متوقف شد، آن را با محلول داغ پر کنید.
    • اجازه دهید محلول چند دقیقه در سیستم بماند، سپس محلول را از لوله پایین یا تخلیه به ظرف اصلی برگردانید.
    • داخل مخزن آب را بررسی کنید. اگر هنوز رسوب وجود دارد، مراحل بالا را تکرار کنید تا محلول اسید تا 8 درصد افزایش یابد.

تعمیر و نگهداری رادیاتور موتور دیزلی در زمستان

تعمیر و نگهداری رادیاتور موتور دیزلی در زمستان

برای نگهداری درست و اصولی از دستگاه در زمستان، بهتر است تا حتما به موارد زیر توجه شود:

  1. آب نرم تمیز را انتخاب کنید.

    آب نرم معمولاً دارای آب باران، آب برف و آب رودخانه است که مواد معدنی کمتری دارد و برای استفاده موتور مناسب‌تر است. محتوای معدنی در آب چاه، آب چشمه و آب لوله کشی بالاست. هنگامی که گرم می‌شوند، این مواد معدنی به راحتی روی دیواره مخزن آب و دیواره کانال رسوب می‌کنند تا رسوب و زنگ زدگی ایجاد کنند که این اتفاق باعث می‌شود ظرفیت اتلاف حرارت موتور ضعیف شده و به راحتی موجب گرم شدن بیش از حد موتور گردد.

    همچنین آب اضافه شده باید تمیز باشد. ناخالصی‌های موجود در آب، سبب مسدود شدن کانال آب می‌گردد و سایش پروانه پمپ و سایر قطعات را تشدید می‌کند. در صورت استفاده از آب سخت، باید از قبل نرم شود. روش‌های نرم شدن معمولاً شامل روش حرارت دادن و افزودن محلول قلیایی (معمولاً سود سوزآور) هستند.

  2. گرم کردن آب در زمستان

    در زمستان راه اندازی دیزل ژنراتور دشوار بوده و اگر دستگاه قبل از اینکه شروع به کار کند با آب سرد پر شده باشد، آب به راحتی در محفظه آب و یا لوله ورودی آب یخ خواهد زد.
    پر کردن آب گرم می‌توان مزیت‌هایی از جمله بهبود درجه موتور، راه اندازی آسان دستگاه و جلوگیری از انجمادی که پیش‌تر بیان کردیم را به همراه داشته باشد.
  3. آب را عوض نمایید و خط لوله را مرتبا تمیز کنید.

    بنابراین، آب خنک کننده باید به طور منظم با توجه به وضعیت واقعی تعویض شود. در حین تعویض، خط لوله خنک کننده باید تمیز شود و محلول تمیز کننده را می‌توان با سود سوزآور، نفت سفید و آب تهیه کرد.

سوالات متداول

  1. رسوب گیری از رادیاتور چگونه است؟

    در صورتی که با استفاده از روش‌هایی که بیان کردیم، رسوب‌ها از بین نرفتند، می‌توان رادیاتور را برداشته و حدود 20 دقیقه در آب داغ قلیایی قرار داد و سپس با آب داغ شستشو داد.
  2. برای تعمیر رادیاتور دیزل ژنراتور چه کنم؟

    برای تعمیر رادیاتور ژنراتور خود بهتر است تا با دشت نور تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان و متخصصان فنی ما به دست آورید.

خواندن 1917 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.