پنج شنبه, 19 اسفند 1400 ساعت 12:52
این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

5 علت مهم روشن نشدن موتور برق؛ دیزلی، بنزینی و گازی | رفع عیب روشن نشدن موتور برق

چکیده مطلب

یکی از مشکلات مربوط به موتور برق که شاید شما نیز با آن درگیر باشید، روشن نشدن آن می‌باشد.
به نظر شما چرا موتور برق روشن نمی‌شود؟
راه حل آن کدام است؟
در زمانی که موتور برق شما روشن نمی‌شود، باید چه اقداماتی انجام دهید؟
در این مقاله مختصر و مفید با دشت نور همراه باشید تا علت روشن نشدن موتور برق و راهکارهایی را برای آن مطالعه کنید.

5 دلیل رایج روشن نشدن موتور برق

5 دلیل رایج روشن نشدن موتور برق

در ادامه شما را با این علل و راه حل های آن آشنا می‌کنیم:

  1. اضافه بار الکتریکی

    اضافه بار یا جریان بیش از حد الکتریکی ناشی از جریان بیش از اندازه در سیم پیچ‌های موتور است که بیش از جریان طراحی شده است. این شرایط می‌تواند ناشی از ولتاژ پایین منبع تغذیه باشد و در نتیجه موتور در تلاش برای حفظ گشتاور خود جریان بیشتری می‌کشد. همچنین می‌تواند ناشی از اتصال کوتاه هادی یا منبع ولتاژ بیش از اندازه باشد.

    راه حل ممکن: می‌توان با نصب یک محافظ موثر در برابر جریان بیش از حد که جریان اضافه و قطع برق را تشخیص می‌دهد، از اضافه بار الکتریکی جلوگیری کرد.

  2. مقاومت کم

    شایع ترین علت خرابی موتور و مسلماً سخت‌ترین علت غلبه بر آن، مقاومت کم است. مقاومت کم در اثر تخریب عایق سیم پیچ‌ها به دلیل شرایطی مانند گرمای بیش از حد، خوردگی یا آسیب فیزیکی ایجاد می‌شود.
    این امر منجر به جداسازی ناکافی بین هادی‌ها یا سیم پیچ‌های موتور می شود که می‌تواند باعث نشتی و اتصال کوتاه و در نهایت خرابی موتور شود.

    راه حل ممکن: عایق باید به طور منظم برای علائم سایش بررسی شود و قبل از اینکه مقاومت کم باعث خرابی گردد، تعویض شود.

  3. بیش از حد گرم کردن

    حدود 55 درصد از خرابی‌های عایق در موتورها به دلیل گرمای بیش از حد رخ می‌دهند. گرمای بیش از حد می‌تواند ناشی از کیفیت پایین برق یا محیط کار با دمای بالا باشد. به ازای هر 10 درجه سانتیگراد که دمای موتور افزایش می‌یابد، عمر عایق 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.

    راه حل ممکن: بسیار مهم است که موتور تا حد امکان خنک نگه داشته شود، اطمینان از خنک نگه داشتن محیط کار در صورت امکان به جلوگیری از خرابی کمک می‌کند.

  4. آلودگی

    آلودگی ناشی از گرد و غبار، خاک و مواد شیمیایی یکی از دلایل اصلی خرابی موتور است. اجسام خارجی که راه خود را در داخل موتور پیدا می‌کنند، می‌توانند روی یاتاقان‌ها و توپ‌ها فرورفته و منجر به سطوح بالایی از ارتعاش و سایش شوند. همچنین می‌تواند فن خنک کننده را مسدود کند، توانایی موتور برای تنظیم دمای آن را محدود کرده و احتمال گرم شدن بیش از حد را افزایش می‌دهد.

    راه حل ممکن: جلوگیری از آلودگی نسبتا آسان است. محل کار، ابزار و وسایل را تا حد امکان تمیز نگه دارید تا احتمال آلودگی از بین برود.

  5. لرزش

    لرزش می‌تواند منجر به مشکلات زیادی در موتور شود و در نهایت باعث از کار افتادن پیش از موعد موتور گردد. لرزش اغلب به دلیل قرار گرفتن موتور روی سطح ناهموار یا ناپایدار ایجاد می‌شود. با این حال، لرزش همچنین می‌تواند نتیجه یک مشکل اساسی در موتور باشد، مانند شل بودن یاتاقان ها، ناهماهنگی، یا خوردگی.

    راه حل ممکن: موتورها باید مرتباً از نظر لرزش، با استفاده از ابزار آنالیز موتور مانند نشانگر وضعیت بررسی شوند. به منظور کاهش لرزش، اطمینان حاصل کنید که موتور روی یک سطح صاف و پایدار قرار دارد. اگر لرزش همچنان وجود دارد، علائم سایش و همچنین شل بودن یاتاقان ها یا ناهماهنگی را بررسی کنید.

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید

چگونه موتور برقی که روشن نمی‌شود را روشن کنم؟

برای این کار می‌توانید اقدامات زیر را در نظر بگیرید و انجام دهید:

  1. تعویض کلیدهای استارت

    اگر استارت برقی شما کار نمی‌کند، بررسی کنید که سوئیچ همچنان کار می‌کند و اتصالات آن ایمن است.
    اگر سوئیچ خراب باشد یا به درستی وصل نشود، موتور را در هنگام درگیر شدن روشن نمی‌کند.
    می‌توانید با کمک تست با مولتی متر نیز بررسی کنید که سوئیچ معیوب است یا خیر.
    تعویض کلیدهای استارت نسبتاً ارزان است و می‌توان آنها را با سهولت نسبی جدا کرد و مجدداً نصب کرد.
  2. تعویض باتری

    برای اینکه بفهمید باتری از بین رفته است یا خیر، آن را با یک ولتاژ سنج تست کنید. قبل از آزمایش، باتری را به طور کامل شارژ کنید.
    باتری‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شوند و در نهایت باید تعویض شوند. اگر به باتری جدیدی نیاز دارید، برای اطمینان از جایگزینی باتری سازگار با باتری قدیمی، به دفترچه راهنما مراجعه کنید.
  3. تعویض رله استارت

    رله استارت جریان ولتاژ پایینی را از باتری می‌گیرد و جریان ولتاژ بالاتری تولید می‌کند که برای ترغیب موتور استارت به چرخاندن دنده استارت و فلایویل استفاده می‌شود. رله ها با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. اگر تأیید کرده اید که باتری، سوئیچ و موتور شما همگی به خوبی کار می‌کنند، اما استارت برقی همچنان کار نمی‌کند، به احتمال زیاد رله خراب است و نیاز به تعویض دارد.
  4. محکم کردن اتصالات

    اگر موتور استارت و سوئیچ شما کار می‌کنند، اما وقتی کلید استارت را می‌زنید، موتور درگیر نمی‌شود، احتمالاً مشکلی در اتصال بین دنده استارت و چرخ فلایویل وجود دارد. اگر موتور استارت شل شود یا به درستی محکم نشده باشد، هنگام چرخش دنده می‌تواند تکان بخورد و باعث آسیب به دندانه‌های چرخ دنده استارت و فلایویل شود.
    چرخ دنده استارت در کنار موتور استارت قرار دارد و برای اتصال به چرخ دنده فلایویل که در داخل محفظه موتور است، نصب می‌شود. اگر دندانه‌های چرخ‌دنده استارت یا فلایویل فرسوده یا شکسته باشند، دنده آسیب‌دیده باید تعویض شود. اگر هر دو آنها در وضعیت خوبی به نظر می‌رسند، احتمالاً فقط شل شده اند و برای اطمینان از اتصال قوی باید دوباره محکم گردند.
  5. رادیاتور را بررسی کنید.

    اگر رادیاتور از غبار، روغن یا بقایای آن پوشیده شود، موتور برق شروع به کار نمی‌کند. این مسئله می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور برق شما و خرابی آن شود. رادیاتور خود را از نظر خوردگی، کثیفی خنک کننده یا سایر علائم آلودگی بررسی کنید.
  6. تنظیمات سیستمی را بررسی کنید.

    یک دلیل متداول برای شروع به کار نکردن یک موتور برق این است که دکمه های موتور برق به اشتباه فشار داده می‌شوند. به عنوان مثال، اطمینان حاصل کنید که هنگام شروع کار ناخواسته دکمه فشار توقف اضطراری را نیز فشار نمی‌دهید.

علت روشن نشدن موتور برق دیزلی

چرا موتور برق دیزلی روشن نمی شود؟

موارد متعددی می‌توانند سبب شوند تا به مرور زمان موتور برق دیزلی شما روشن نشود. علاوه بر مواردی که پیشتر به صورت کلی درباره این موضوع برایتان بیان کردیم، در ادامه شما را با چند علت رایج که سبب روشن نشدن این نوع موتور برق می‌شوند، آشنا می‌کنیم:

  1. نشتی سوخت

    یکی از مشکلات رایج در سیستم سوخت رسانی، نشتی سوخت بوده که معمولا به دلیل عدم نگهداری درست و صحیح از دستگاه و یا نگهداری آن در مکانی نامناسب، ایجاد می‌شود. این اقدامات در نهایت سبب ترک خوردن لوله‌ها شده و نشتی سوخت در نهایت منجر به بروز مشکلات هواگرفتگی مسیر سوخت نیز می‌گردد.
  2. خراب بودن باتری

    سولفاته شدن باتری‌ها نیز یکی از دیگر مواردی که سبب روشن نشدن موتور برق دیزلی می‌گردد. در این تعویض باتری به شما کمک خواهد کرد. بهتر است تا توصیه شرکت سازنده را در خصوص نصب و نگهداری باتری به خوبی در نظر داشته باشید.
  3. وجود هوا در سیستم سوخت رسانی

    بروز این مشکل زمانی است که سوخت به درستی به موتور نمی رسد که دلیل آن وجود داشتن هوا در سوخت است. برای حل مشکل وجود هوا در این سیستم، می‌توانید راهکارهای زیر را در نظر داشته باشید:
    • از پمپ دستی استفاده کرده تا سوخت پمپ اصلی پر شود و در نهایت سیستم سوخت رسانی هواگیری شود.
    • اگر هواگیری به طور مناسب انجام نشد، استارت بزنید. می‌توانید مرحله قبل را با این مرحله به صورت همزمان انجام دهید. یعنی استارت زده و به صورت همزمان با پمپ دستی، هواگیری انجام شود.
    • در صورتی که هر دو مرحله بالا پاسخ گو نبودند، احتمالا ویسکوزیته بالا و وجود پیچ و تاب های لوله در سیستم سوخت رسانی سبب بروز این مشکل شده اند. توجه داشته باشید که بعد از هواگیری لوله باید به درستی در جایگاه خود قرار گرفته و محکم شود تا نشتی رخ ندهد.

علت روشن نشدن موتور برق بنزینی

روشن نشدن موتور برق بنزینی می‌تواند 2 دلیل رایج داشته باشد که در این شرایط موارد زیر را بررسی کنید:

  1. سیستم سوخت رسانی

    باید باک بنزین را بررسی کنید و در صورت لزوم سوخت رسانی را برای دستگاه انجام دهید.
  2. باتری ها

    ضعیف بودن باتری و سولفاته شدن می‌تواند مانع از روشن شدن دستگاه گردد.

چه زمانی با یک متخصص فنی تماس بگیرم؟

در صورتی که بعد از تمام اقدامات بالا همچنان قادر به روشن کردن موتور برق خود نبودید، بهتر است تا با ما تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را از متخصصان و کارشناسان فنی ما به دست آورید.

سوالات متداول

  1. چرا موتور برق استارت نمی‌خورد؟

    • کم بودن سطح روغن موتور
    • وجود نداشتن میزان کافی سوخت در مخزن
    • ریخته شدن سوخت اشتباه و نامناسب در مخزن
    • باقی ماندن طولانی مدت سوخت در مخزن بدون استفاده
    • وجود ایراد در کاربراتور (به عنوان مثال مسدود شدن دریچه آن)
    • وجود داشتن مشکل در باتری
    • بسته بودن اهرم ساسات
    • مسدود بودن فیلتر هوا
    • کثیف بودن سر شمع
    • استفاده کردن از موتور برق در محیط اشتباه
  2. چرا موتور برق چند ثانیه روشن است و سپس خاموش می‌شود؟

    • وجود داشتن بار بیش از اندازه
    • کم بودن و یا زیاد بودن بیش از اندازه سطح روغن
    • مشکل داشتن موتور
    • وجود ایراداتی در قسمت برق
    • وجود ایراداتی در خازن
    • وجود ایراد در کاربراتور
    • مشکل داشتن باتری
    • کشیدن نشدن اهرم ساسات
    • گرفتگی فیلتر هوا
    • کثیف بودن شمع موتور
    • قرار داشتن موتور در محیط نامناسب
خواندن 8970 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.