پنج شنبه, 29 ارديبهشت 1401 ساعت 06:08
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

5 روش برای تامین برق اضطراری؛ کاربردها و نحوه انتخاب

چکیده مطلب

قطعی برق، اتفاقی است که در فصل‌های مختلف سال به دلایل مختلفی پیش می‌آید. این اتفاق می‌تواند در ابعاد گوناگون بر فعالیت افراد تاثیر داشته باشد.
چه شما یک گیمر باشید که قطعی ناگهانی برق می‌تواند باعث خاموش شدن سیستم‌تان پیش از سیو کردن بازی شود و چه کارخانه داری باشید که این اتفاق، روند تولیدتان را دچار اختلال کرده و بر میزان بازدهی کارتان تاثیر نامطلوبی داشته، قطعا به فکر داشتن سیستم تامین برق اضطراری برای پیشگیری از این اتفاقات هستید.
در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالاتی از قبیل: سیستم برق اضطراری چیست؟
انواع آن کدام‌اند؟
چگونه می‌توان یک سیستم متناسب با نیازهای‌مان را تهیه کنیم و در انتخاب آن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
اصلا از کجا باید این دستگاه‌های تغذیه را خریداری کرد؟ و ... را به دست آورید.

برق اضطراری چیست؟

برق اضطراری به منبع مستقل و مجزایی گفته می‌شود که در صورت قطعی برق شهری، برق مورد نیاز برای کارکرد سیستم‌ها و دستگاه‌هایی که با انرژی الکتریکی کار می‌کنند را تامین می‌کند. برای تامین آن روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه این مطلب آنها را معرفی کرده و توضیحاتی درباره هریک بیان کرده‌ایم.

سیستم منبع تغذیه اضطراری چیست؟

سیستم منبع تغذیه اضطراری چیست؟

سیستم منبع تغذیه اضطراری راهی برای حفظ لوازم خانگی، چراغ‌ها و سایر موارد ضروری شما حتی در بدترین حالت ممکن مانند کولاک یا سایر بلایای طبیعی و هر نوع شرایطی که سبب آسیب به دستگاه‌های شما و ایجاد خسارات جانی و مالی می‌شود، است. بسته به اندازه سیستم، می‌توانید برق چند وسیله ضروری یا کل خانه خود را تأمین کنید.
به طور کلی یک سیستم برق اضطراری باید به طور خودکار برق پشتیبان را برای وسایل الکترونیکی متصل در صورت قطع برق عادی فراهم کند.
این سیستم برای تغذیه این دستگاه‌ها در عرض 10 ثانیه پس از قطعی واقعی مورد نیاز است. لازم به ذکر است که کلیه سیستم‌های ایمنی زندگی مانند چراغ‌ها و علائم خروج و تخلیه دود و اعلام حریق باید به سیستم‌های برق اضطراری متصل شوند. به عبارت دیگر، هر چیزی که به حفاظت از جان سرنشینان شما مربوط می‌شود باید به یک سیستم برق اضطراری متصل شود. علاوه بر این، توجه به این نکته ضروری است که سیستم‌های برق اضطراری باید کاملاً از منبع تغذیه استاندارد شما جدا باشند. این بدان معنی است که مجرای مجزا، پانل‌ها، ایستگاه‌های انتقال و سایر اجزای ضروری باید در ارتباط با سیستم برق اضطراری شما استفاده شوند.

انواع سیستم‌های منبع تغذیه پشتیبان

در مورد انتخاب‌های خود برای برق پشتیبان اضطراری کنجکاو هستید؟ تعدادی از گزینه‌های زیر را بررسی کنید.

  1. ژنراتور قابل حمل

    این نوع ژنراتورها که همانند موتور برق می‌باشند، در اندازه‌ای کوچک‌تر و سبک‌تر هستند. انواع مختلفی از ژنراتور قابل حمل وجود داشته که با سوخت‌های متفاوتی کار می‌کنند.
  2. ژنراتور خانگی

    این سیستم‌های برق پشتیبان که به عنوان ژنراتور آماده به کار نیز شناخته می‌شوند، معمولاً در کنار خانه شده و به طور خودکار در هنگام قطع برق روشن می‌شوند، بنابراین نیازی به اتصال کابل یا چرخاندن سوئیچ نیست. یک ژنراتور کل خانه می‌تواند به طور نامحدود با گاز طبیعی یا پروپان کار کند.
  3. پنل‌های خورشیدی با سیستم باتری

    اگر مسیر خورشیدی را به عنوان بخشی از سیستم منبع تغذیه اضطراری خود انتخاب می‌کنید، نه تنها باید یک سیستم برق خورشیدی کامل، بلکه ذخیره سازی خورشیدی پشتیبان را نیز نصب کنید. کنجکاو هستید که سیستم چگونه کار می‌کند؟ پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک (PV) نور خورشید را جذب کرده و با استفاده از یک اینورتر به برق قابل استفاده تبدیل می‌کنند. هر برق اضافی که تولید می‌شود و توسط خانواده استفاده نمی‌شود به شبکه ارسال می‌گردد، مگر اینکه راهی برای ذخیره آن داشته باشید.

    اینجاست که سیستم ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی وارد می‌شود. اگر یک سیستم برق خورشیدی متصل به شبکه با باتری نصب می‌کنید، هر نیروی اضافی تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی شما برای استفاده بعدی، مانند هنگام خاموشی، در باتری‌ها ذخیره می‌شود. برق به شبکه بازگردانده نمی‌شود مگر اینکه باتری‌ها به طور کامل شارژ شوند.
    سیستم‌های خورشیدی نصب شده با باتری به این معنی است که می‌توانید از انرژی ذخیره شده در مواقع اضطراری و همچنین در طول شب یا در روزهای بارانی استفاده کنید. این نوع سیستم یکی از بسیاری از به‌روزرسانی‌های انرژی جایگزین است که می‌تواند در کوتاه مدت و بلندمدت انرژی لازم را برای شما فراهم کند.
    این سیستم نه تنها یک استراتژی برای صرفه جویی در هزینه‌های قبض برق است، بلکه برای محیط زیست با آلاینده‌های کمتر و بدون دود اگزوز بهتر است.

  4. موتور برق

    از موتور برق که به تبدیل سوخت به برق مصرفی می‌پردازد، در انواع و اندازه‌های مختلف برای مصارفی مانند منازل، ادارات، فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، مزارع، باغ‌ها و ... استفاده می‌شود.
    موتور برق می‌تواند در انواع تک ‌فاز و سه فاز بوده و با استفاده از سوخت‌های دیزل یا گازوئیل، بنزین و گاز شهری کار کند.
    نوع تک فاز این دستگاه ها برای مکان هایی که از برق 220 ولت استفاده می کنند و نوع سه فاز آن برای مصارف صنعتی که نیاز به ولتاژ بالا مناسب است.
    از انواع دیزلی آن بیشتر در مکان‌هایی مانند زمین‌های کشاورزی و از انواع گازی آن بیشتر برای منازل مسکونی استفاده می‌شود.
    لازم به ذکر است که موتور برق‌ دیزلی و یا بنزینی، سبب تولید گازهای گلخانه‌ای می شوند که این گازها خطراتی برای سلامتی دارند، به همین منظور از این دستگاه‌ها حتماً باید در فضای باز استفاده شود.
    همچنین در صورتی که موتور برق در مکان‌هایی مانند مزارع کشاورزی و یا خیابان دیده باشید، متوجه سروصدای بلند آن شده‌اید. این موضوع جای نگرانی ندارد، زیرا این سروصدا به دلیل عدم استفاده از کانوپی در این دستگاه‌ها است. کانوپی نوعی محفظه برای کاهش سروصدای این دستگاه‌ها است که به دور موتور برق قرار می‌گیرد. معمولاً در فضاهایی که از مناطق مسکونی دور می‌باشند، لزومی به استفاده از کانوپی نیست، اما در شرایطی که آلودگی صوتی سبب ناراحتی شما می‌شود، لازم است تا برای موتور برق خود کانوپی نیز تهیه نمایید.
  5. یو پی اس (UPS)

    یو پی اس که منظور از آن منبع تغذیه بدون وقفه است، از دیگر مواردی است که برخی از افراد برای تأمین برق اضطراری از آن استفاده می‌کنند.
    این دستگاه در کل نوعی باتری بوده که با توجه به ظرفیت خود، می‌تواند برای دستگاه‌هایی که کارکرد آنها با خروجی AC است، مناسب باشد.
    مدت زمانی که می‌توان از آن استفاده داشت با توجه به نوع یو پی اس از چند دقیقه تا چند ساعت می‌باشد. به‌عنوان‌مثال اگر یو پی اس را به کامپیوتر خود وصل کرده باشید، پس از چند دقیقه الی چند ساعت بعد از قطع برق کامپیوتر شما روشن مانده تا بتوانید همچنان با آن کار کرده و یا برخی از فایل‌های خود را ذخیره کنید.

کاربرد استفاده از سیستم‌های برق اضطراری

کاربرد استفاده از سیستم‌های برق اضطراری

از کاربردهای استفاده از این نوع سیستم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. منازل مسکونی
  2. ساختمان‌ها و برج‌های در حال احداث
  3. مخابرات
  4. بیمارستان‌ها
  5. مراکز نظامی
  6. دیتاسنترها و مراکز اطلاعاتی
  7. کشتی‌ها
  8. مدارس
  9. هتل‌ها
  10. دانشگاه‌ها
  11. ادارات
  12. آزمایشگاه‌ها
  13. مرغداری‌ها
  14. پرورش ماهی
  15. مغازه‌هایی که برای نگهداری از محصولات خود به برق نیاز دارند.
  16. مغازه‌هایی که برای مواردی از جمله دوربین مدار بسته، دستگاه کارت خوان و سیستم‌های محافظتی به برق نیاز دارند.
  17. و ...

منابع تغذیه کننده اضطراری کدام‌اند؟

این منابع را به طور کلی می‌توان در دو دسته بندی قرار داد:

  1. منابع ذخیره کننده

    این منابع همان باتری‌ها می‌باشند که دارای شارژ مجدد برای کار در تغذیه اضطراری هستند. سنجش باتری‌ها با واحد انرژی الکتریکی (KWH) بوده که ولتاژ ثابتی برای شما نیز دارند.
    مزیت مهمی که این منابع دارند، این است که در کمترین زمان لازم می‌توان از انرژی آنها بهره‌مند شد و از مهم‌ترین معایب آنها این است که به دلیل اینکه انرژی کمی تولید می‌کنند، دوام زیادی نداشته و نمی‌توانند برای منابع دائمی و طولانی مدت گزینه مناسبی باشند.
  2. منابع تولید کننده

    منابع تولید کننده همان ژنراتورها می‌باشند که به تبدیل انرژی غیر الکتریکی به انرژی الکتریکی می‌پردازند.
    از مزایای مهم آنها به این مورد اشاره می‌شود که بعد از قطع برق می‌توانند به طور طولانی مدت برق مورد نیاز را تأمین نمایند.

چگونه یک سیستم برق اضطراری متناسب با نیازم انتخاب کنم؟

برای انتخاب سیستم برق اضطراری خوب و متناسب با نیازتان، به موارد زیر توجه کنید:

  1. انتخاب مولد با توان مناسب

    دانستن مقدار توان وسایل و تجهیزاتی که می‌خواهید هنگام قطعی برق، برق لازم برای روشن ماندن آنها را تامین کنید، بسیار مهم است، زیرا باید بر اساس مقدار آن، دستگاه مولد برق اضطراری را انتخاب کنید.
    برای اینکه بدانید توان مورد نیازتان چقدر است، باید توان وسیله‌هایی را که قرار است به مولد وصل کنید را جمع کنید و بر اساس آن انتخاب دستگاه را انجام دهید. چنانچه انجام این کار برایتان مقدور نیست، می‌توانید از متخصصینی که فروش این مولدها را بر عهده دارند، بخواهید که آن را برایتان محاسبه کنند.
  2. در نظر گرفتن قدرت مولد

    اگر قصد دارید از مولد برق اضطراری برای تامین جریان مورد نیاز برای وسایل برقی پر مصرف استفاده کنید، باید منبع تغذیه قوی‌تری ار انتخاب کنید. به عنوان مثال می‌توان گفت برای چنین شرایطی اینورتر گزینه مناسبی نیست و بهتر است ژنراتور را برای انجام این کار انتخاب کرد، زیرا امکان تامین جریان بیشتری برای چنین وسایلی را دارد.
  3. توجه به ثابت بودن ولتاژ خروجی برای تغذیه تجهیزات حساس

    برای پیشگیری از سوختن تجهیزات حساسی مانند تلویزیون، باید به کنترل شده و ثابت بودن میزان ولتاژ خروجی از مولد یا منبع تغذیه توجه زیادی داشته باشید. به عنوان مثال برای تامین چنین وسایل حساسی می‌توان از UPS که امکان پایدار نگه داشتن جریان خروجی از آن وجود دارد، استفاده کرد.
  4. توجه به نوع سوخت مورد نیاز برای راه اندازی مولد

    توجه به این نکته که منبع مورد نظر از چه سوختی استفاده می‌کند، مهم است. زیرا باید دسترسی خود برای تامین سوخت آن را در نظر بگیرید. به عنوان مثال باتری‌ها یا UPSها انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می‌کنند و در موارد لازم می‌توان از انها استفاده کرد. اما در مقابل منابعی مانند ژنراتورها برای تامین انرژی الکتریکی، نیاز به سوخت‌هایی مانند بنزین، گازوئیل یا گاز دارند.
  5. توجه به میزان صدای تولیدی توسط مولد

    منابع تغذیه‌ای مانند باتری‌ها یا UPS ها بدون سر و صدا کار می‌کنند. اما مولدهایی مانند ژنراتورها هنگام راه اندازی مقداری صدا تولید می‌کنند که با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، میزان آن می‌تواند کم یا زیاد باشد. بنابراین زمانی که می‌خواهید مولد برق اضطراری خریداری کنید، باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید.
  6. توجه به متناسب بودن اندازه مولد با محل نصب آن

    انواع مختلف منابع تغذیه برق اضطراری در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که شما باید پیش از تهیه هریک از آنها فضایی که برای نصب یا قرار دادن آنها در آن در اختیار دارید را در در نظر بگیرید.

موارد مهمی که در انتخاب سیستم برق اضطراری باید به آنها توجه کرد

برای انتخاب یک سیستم مناسب باید ویژگی‌های زیر را در نظر بگیرید:

  1. در نظر گرفتن ولتاژ

    در انتخاب سیستم برق اضطراری، در نظر گرفتن ولتاژ بسیار مهم است. میزان ولتاژ آن باید نزدیک به ولتاژ برق شهری (یعنی حداقل 180 ولت و حداکثر 240 ولت) باشد.
  2. در نظر گرفتن زمان جایگزینی برق

    مدت زمانی که طول می‌کشد تا برق اضطراری جایگزین برق شهری شود، اهمیت زیادی دارد. بهتر است زمان تاخیر بین جایگزینی آنها بیشتر از 20 میلی ثانیه نباشد.
  3. توجه به فرکانس سیستم

    شبیه بودن فرکانس برق اضطراری به برق شهری بسیار مهم است. زیرا بیشتر بودن تفاوت فرکانس آنها از یک درصد مشخصی، باعث ایجاد اختلال در کارکرد برخی دستگاه‌ها به ویژه موتورهای الکتریکی می‌شود.
  4. توجه به شکل موج ولتاژ خروجی

    با توجه به اینکه موتورهای الکتریکی با موج سینوسی کار می‌کنند، بسیار مهم است که شکل موج ولتاژ خروجی سیستم تامین کننده برق اضطراری نیز به صورت سینوسی یا شبه سینوسی باشد. زیرا به عنوان مثال اگر شکل این موج مربعی باشد، احتمال بالای ایجاد اختلال در عملکرد این موتورها و یا داغ شدن آنها وجود خواهد داشت.
  5. در نظر گرفتن توان خروجی سیستم

    توان یا جریان خروجی سیستم تامین کننده برق اضطراری باید به قدری باشد که بتواند توان مورد نیاز برای کارکرد و فعالیت همه دستگاه‌های مصرف کننده‌ای که قرار است به آن متصل شوند را تامین کند.

از کجا سیستم تامین کننده برق اضطراری بخرم؟

برای تهیه سیستم برق اضطراری ابتدا باید نوع سیستم مورد نیازتان را انتخاب کنید که برای انجام این کار، می‌توانید از مطالبی که پیش‌تر بیان کردیم، کمک بگیرید.
پس از انتخاب نوع مورد نظرتان توصیه می‌شود تا با انجام تحقیقات لازم با استفاده از سرچ گوگل و یا پرس و جو از اطرافیان، فروشگاه معتبری را انتخاب کنید.
چنانچه قصد تامین برق اضطراری خود با استفاده از ژنراتورها یا اینورترها را دارید، می‌توانید با فروشگاه دیزل ژنراتور و موتوربرق دشت نور تماس بگیرید تا کارشناسان ما تمام اطلاعات و راهنمایی‌های لازم برای انتخاب مولد متناسب با نیازتان را به شما پیشنهاد دهند.

سؤالات متداول

  1. اندازه مناسب ژنراتور برای تامین برق اضطراری خانه باید چقدر باشد؟

    اندازه ژنراتور مناسب برای خانه شما بستگی به آنچه می‌خواهید در هنگام قطع برق استفاده کنید، دارد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید بفهمید در هنگام خاموشی به چه نوع انرژی نیاز دارید، تعیین میزان وات  وسیله‌های مختلفی است که می‌خواهید آنها را روشن نگه دارید.
  2. از بین 230 ولت یا 400 ولت، کدام یک برای نیاز من به برق اضطراری مناسب است؟

    اگر در مواقع اضطراری به تغذیه برق 400 ولت نیاز دارید (به‌عنوان‌مثال اتصال اجاق گاز، ماشین‌های کارگاهی و غیره)، منبع تغذیه 400 ولت یک معیار صحیح برای شما است. در رابطه با تغذیه شبکه برق باید مواردی را در نظر گرفت. شبکه‌های 400 ولت را می‌توان تنها توسط ژنراتوری که مجهز به تصحیح فاز یا سیستم بررسی فاز است به منظور جلوگیری از بارگذاری نامتقارن (اضافه‌بار روی یک فاز) عرضه کرد.
  3. بهترین منبع تغذیه برق اضطراری چیست؟

    بهترین نوع این منبع با توجه به نیازتان مشخص می‌شود و نمی‌توان به طور قطع گفت که کدام یک از سیستم‌های معرفی شده نسبت به دیگری بهتر است.
خواندن 3118 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.