چهارشنبه, 07 ارديبهشت 1401 ساعت 12:38
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

4 روش برای تشخیص سلامت روغن موتور ژنراتور دیزلی + تست کیفیت و سوالات

مطالعه این مطلب 2 دقیقه زمان نیاز دارد

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

روغن روان کننده معادل خون مجموعه دیزل ژنراتور است که نقش مهمی در عملکرد طبیعی ژنراتور دارد.
روغن زیاد، روغن کم یا خراب شدن روغن آسیب جدی به دستگاه وارد می‌کند. کمبود روغن با نگاه کردن به سطح آن قابل مشاهده است، اما بررسی کیفیت آن چندان آسان نیست، بنابراین با تسلط بر روش‌های بالا می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که آیا روغن دیزل ژنراتور در شرایط خوبی است یا خیر.
پس در این مطلب مختصر و مفید با ما همراه باشید تا اطلاعات موثری درباره تست روغن موتور و نحوه تست روغن موتور به دست آورید.

4 راهکار برای بررسی سالم بودن روغن ژنراتور

دقت اجزای دیزل ژنراتور بسیار بالا است، بنابراین انتخاب روغن مورد نیاز نیز باید با دقت بالایی انجام شود. در طول تعمیر و نگهداری دستگاه دیزل ژنراتور، تعویض روغن یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود. کاربر برای تضمین بهترین عملکرد دستگاه باید روغن را با توجه به دمای محیط و شرایط انتخاب و مورد استفاده قرار دهد. اما بسیاری از اپراتورها به دلیل عدم داشتن دانش حرفه‌ای، نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا روغن خراب شده است یا خیر.
چهار روش ساده زیر می‌تواند به کاربران یاد دهد که به سرعت تشخیص دهند که آیا روغن سالم است یا خیر :

  1. بررسی رنگ روغن

    بررسی رنگ روغن

    به طور کلی، رنگ روغن موتور سالم، باید زرد مایل به قهوه‌ای شفاف باشد، اما با زیاد شدن زمان کارکرد دیزل ژنراتور، روغن مقداری ناخالصی و براده‌های آهن را حمل می‌کند، بنابراین در این زمان روغن سیاه به نظر می‌رسد. هنگام بررسی رنگ روغن، بهتر است از میله روغن برای برداشتن مقداری روغن استفاده کنید و آن را در مقابل نور خورشید مشاهده کنید، به وضوح می‌توانید تشخیص دهید که براده‌های آهن باقی ناخالصی‌های دیگر در روغن روان کننده وجود دارد یا خیر. اگر ناخالصی‌های زیادی مانند براده‌های آهن در روغن وجود داشته باشد، به این معنی است که روغن خراب شده و نیاز به تعویض فوری دارد، در غیر این صورت همچنان می‌توان برای ادامه کار ژنراتور دیزلی از آن استفاده کرد.
  2. بررسی وجود ناخالصی در روغن با دست

    بررسی وجود ناخالصی در روغن با دست

    مقداری از روغن را بر روی انگشت اشاره خود قرار دهید و انگشت شست و اشاره را بر روی یکدیگر بچرخانید. در شرایط عادی و زمانی که روغن سالم است، هنگام انجام این حرکت وجود هیچ‌گونه مواد ساینده و ناخالصی را احساس نخواهید کرد. اما اگر وجود ذراتی مانند شن را میان انگشتان خود احساس کنید، این امر نشان دهنده وجود براده‌های آهن و سایر ناخالصی‌ها در روغن است و به این معنی است که برای ادامه کار دیزل ژنراتور باید آن را تعویض کنید.
  3. بررسی روان بودن روغن

    بررسی روان بودن روغن

    روغن روان کننده سالم، شفاف و بدون ناخالصی است و جریان روغن باید رقیق، روان و پیوسته باشد. روغن خراب شده پر از ناخالصی است و جریان روغن رقیق و پیوسته نیست. برای بررسی این امر روغن را به آرامی در یک ظرف خالی دیگر بریزید و جریان آن را مشاهده کنید، سپس می‌توانید تشخیص دهید که آیا روغن خراب شده است یا خیر.
  4. بررسی با استفاده از کاغذ تست کیفیت روغن موتور

    بررسی با استفاده از کاغذ تست کیفیت روغن موتور

    علاوه بر روش‌‌هایی فوق، یک راه شهودی و دقیق‌تر برای تعیین اینکه آیا روغن خراب شده است، تست روغن موتور با کاغذ نیز ممکن است. روش کار به این صورت است که میله روغن را بردارید، یک قطره روغن را روی کاغذ تست کیفیت بریزید، کاغذ تست را به صورت افقی قرار دهید و بگذارید 24 ساعت بماند. پس از 24 ساعت استراحت، کاغذ آزمایش سه ناحیه حلقه مانند مهم را نشان می‌دهد که در زیر ذکر شده‌اند:
    • حلقه رسوب

      ذرات ناخالصی و رسوبات موجود در روغن در مرکز حلقه تجمع می‌کنند. با استفاده از سایه‌های رنگی حلقه رسوبی می‌توانیم به طور تقریبی میزان آلودگی روغن را تعیین کنیم.
    • حلقه انتشار

      در این حالت ناخالصی‌ها و سایر رسوبات به سمت بیرون حلقه منتشر شده و در دور تا دور آن تجمع می‌کنند که نشان دهنده توانایی مواد افزودنی در روغن برای پخش ناخالصی‌های آلوده است.
    • حلقه روغن

      در حلقه روغن محیطی حلقه انتشار، رنگ از زرد روشن تا قرمز مایل به قهوه‌ای متغیر است که درجه اکسیداسیون روغن را نشان می‌دهد.

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید

درجات کیفیت روغن در کاغذ تست کیفیت آن

چهار درجه کیفیت روغن از پخش شدن رنگ روغن روی کاغذ آزمایش نشان داده می‌شوند که در ادامه آنها را بیان کرده‌ایم:

  1. درجه 1

    هیچ مرز مشخصی بین منطقه رسوب و ناحیه انتشار لکه روغن وجود ندارد، رنگ کل لکه روغن یکنواخت است، حلقه روغن روشن است و کیفیت روغن خوب است.
  2. درجه 2

    رنگ حلقه رسوب تیره است، حلقه انتشار گسترده‌تر است، یک خط مرزی واضح وجود دارد، حلقه روغن درجات مختلفی از رنگ زرد را نشان می‌دهد که تمام این مشاهدات نشان می‌دهند که روغن آلوده شده است و سطح کیفیت آن پایین آمده ولی روغن هنوز هم قابل استفاده است.
  3. درجه 3

    حلقه رسوب سیاه تیره، رسوبات متراکم، حلقه انتشار باریک، رنگ حلقه روغن تیره است و کیفیت روغن بدتر شده است.
  4. درجه 4

    فقط دارای حلقه رسوب مرکزی و حلقه روغن، بدون حلقه انتشار، دارای رسوبات سیاه، حلقه رسوب متراکم و ضخیم است، حلقه روغن با رنگ زرد تیره و قهوه‌ای روشن است که نشان می‌دهد روغن اکسید شده و خراب شده است.

سوالات متداول

  1. آیا تشخیص کیفیت روغن موتور با کاغذ ممکن است؟

    بله، همانطور که پیش‌تر در مقاله برایتان شرح داده شد، استفاده از کاغذ تست کیفیت روغن نیز برای این کار موثر است.

  2. آیا تشخیص روغن موتور سالم آسان است؟

    شما می توانید با استفاده از 4 راهکاری که در این مقاله برایتان بیان کردیم، تست سلامت روغن موتور خود را انجام دهید.

خواندن 1711 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.