سوخت گاز طبیعی در ژنراتور برق

چهارشنبه, 13 مرداد 1400 ساعت 14:24
این مورد را ارزیابی کنید
(9 رای‌ها)

معمولا تمام صنایع، ساختمان ها و ... در هنگام قطعی برق به دنبال یک گزینه مناسب برای تامین برق خود هستند. شاید شما هم به انواع متفاوتی از ژنراتور فکر کرده باشید. حتما به نوع سوخت مورد نیاز خود توجه کرده اید. آیا در رابطه با سوخت گاز طبیعی در ژنراتور برق شنیده اید؟
به نظر شما این نوع سوخت می تواند گزینه کاربردی و مناسبی برای شما باشد؟
در چند دقیقه کوتاه در این مقاله با ما همراه باشید تا مزایا و معایب تولید برق با گاز طبیعی را شناخته و آشنایی بیشتری با آن به دست بیاورید.

گاز طبیعی چیست؟

گاز طبیعی چیست؟

گاز طبیعی یک نوع مخلوطی از انواع گاز های هیدروکربن است که درصد بالایی از آن، متان و مابقی آلکان ها، دی اکسید کربن، نیتروژن، هلیوم و یا سولفید هیدروژن می باشند. تجزیه شدن لایه های مواد حیوانی و گیاهی در اثر فشار و گرمای زیاد و طی سالیان طولانی می تواند منجر به تشکیل گاز طبیعی شود. بنابراین این گاز در لایه های زیرین زمین یافت می گردد.
گاز طبیعی نوعی هیدروکربن تجدید ناپذیر بوده که به منظور گرمایش، پخت و پز و سوخت از این منبع مهم استفاده می شود.
همچنین به عنوان ماده شیمیایی برای تولید پلاستیک و یا سوخت موتور و دیگر مواد شیمیایی آلی تجاری می تواند کاربرد هایی داشته باشد.
جالب است که بدانید در زمان استخراج نفت، گاز نیز به دست آمده و استخراج می شود. قبل از استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت، باید تمامی ناخالصی های آن جدا شود تا بتواند نوعی منبع سوخت قابل استفاده باشد.

آشنایی با ژنراتور های گازسوز

ترکیب موتور گازسوز و یک آلترناتور موجب تشکیل یک ژنراتور گازی می گردد. هزینه پایین تولید برق و همچنین سوخت مصرفی آن ها می توانند از مهمترین مزیت های این نوع ژنراتور ها باشند. همچنین در برخی از مواقع تامین گاز طبیعی به صورت رایگان و در مقیاس های بالا انجام می شود که البته این امر با توجه به سیاست های دولت جزئی از سرمایه گذاری بخش های خصوصی در ساخت نیروگاه های گازی است.

مزایای استفاده از گاز طبیعی در ژنراتور

مزایای استفاده از گاز طبیعی در ژنراتور

گاز طبیعی می تواند مزیت های زیر را به همراه داشته باشد:

  • گاز طبیعی نسبت به دیگر سوخت های فسیلی، یک منبع پاک تر و کم هزینه تر می باشد و همچنین کارایی بسیار بالاتری دارد.
  • اگر این گاز را با نفت و یا زغال سنگ مقایسه کنیم، می توان گفت که میزان دی اکسید کربن، گوگرد و نیتروژن کمتری دارد که به همین جهت گاز طبیعی در بین منابع فسیلی بسیار تمیز می باشد.
  • سوخت های دیزلی و یا نفتی می توانند با بوی زیادی همراه باشند، اما گاز طبیعی همانند آن ها نیست.
  • اگر این نوع سوخت برای تامین برق خانه ها استفاده شود، اثر بسیار خوبی در کاهش هزینه ها دارد. به طور کلی برقی که توسط شرکت های آب و برق تامین می گردد، هزینه بالاتری دارند.
  • جدا از اینکه بیان کردیم این گاز هزینه کمتر و همچنین آلودگی کمتری دارد، مزیت دیگر آن این است که کارایی بیشتری در شهر های بزرگ به همراه دارد، زیرا گاز طبیعی به شکل مستقیم به وسیله لوله های زیرزمینی منتقل گشته به مکان هایی که لازم است، ارسال می گردد. پس اگر از گاز طبیعی استفاده شود، ذخیره مخازن نیازی نمی باشد.

معایب استفاده از گاز طبیعی در ژنراتور

با وجود اینکه مزیت های زیادی را برای گاز طبیعی بیان کردیم، اما این سوخت می تواند معایب مهمی نیز داشته باشد که عبارتند از:

  • یکی از معایبی که می توانیم برای گاز طبیعی در نظر بگیریم، در واقع از مزیت آن سرچشمه می گیرد. بیان کردیم که این سوخت نیازی به ذخیره سازی ندارد، بنابراین معمولا به وسیله خطوط لوله به مکان مورد نظر منتقل می گردد. در صورتی که حادثه و فاجعه ای رخ دهد، احتمال قطع شدن موقتی گاز طبیعی وجود دارد. در هنگامی قطعی برق، اگر سوخت مورد نیاز وجود نداشته باشد، مشکلات بسیاری در کسب و کار رخ خواهد داد.
  • دیگر معایب مهم این سوخت، این است که قادر به انفجار راحتی می باشد. اگر هر آسیبی به خطوط لوله گاز وارد شود، احتمال آتش سوزی وجود خواهد داشت.

مقایسه ژنراتور دیزلی با ژنراتور گاز طبیعی

می توانیم 3 مورد مهم را برای مقایسه این دو بیان کنیم:

  1. ژنراتور با گاز طبیعی برای راه اندازی به هزینه بیشتری نیاز دارد.
  2. گاز طبیعی با وجود اینکه آلودگی کمتری دارد، اما میزان آلودگی آن از دیزل ژنراتور بیشتر است.
  3. گاز طبیعی می تواند نوعی منبع سوخت غیرقابل تجدید باشد.

واحد مورد استفاده در ژنراتور های گازسوز برای دسته بندی گاز خروجی

واحدی که برای این امر مورد استفاده قرار می گیرد، کاوا می باشد که بسیاری از افراد از واحد کیلو وات نیز در این باره استفاده می کنند. البته این دو واحد کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.
باید این را بدانید که ژنراتور های گازسوز از 10 کاوا تا 10 مگاوا هستند. به طور مثال، یک ژنراتور خانگی گازسوز به توانی حدود 10 تا 20 کاوا نیاز دارد، در صورتی که توان مورد نیاز برای ژنراتور های بزرگتر و صنعتی، حدود 20 الی 200 کاوا می باشد.

سخن آخر

برای اینکه بتوانید انتخاب مطمئن و درستی در خرید دیزل ژنراتور و نیز ژنراتور گازسوز داشته باشید، حتما با فروشگاه دشت نور دیزل تماس گرفته و با مشورت با کارشناسان ما، اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

خواندن 1201 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.