سه شنبه, 16 فروردين 1401 ساعت 08:18
این مورد را ارزیابی کنید
(10 رای‌ها)

سوزن انژکتور دیزل ژنراتور؛ علائم خرابی، سرویس، طرز کار و نکات مهم

چکیده مطلب

سوزن‌های انژکتور یکی از بخش‌های بسیار مهم در سیستم سوخت رسانی می‌باشند. آیا می‌دانید که چه علائمی از خرابی این قطعه به شما هشدار می‌دهند و در صورت بی توجهی به آنها چه مشکلاتی برای دستگاهتان ایجاد خواهد شد؟
آیا می‌توان از خرابی آن جلوگیری کرد؟
طرز کار این قطعه چگونه بوده و چه وظایفی را در این سیستم دارد؟
در این مقاله با دشت نور همراه باشید تا پاسخ این سؤالات و بسیاری دیگر از سؤالات خود را درباره سوزن انژکتور ژنراتور و خرید و تعمیر آن به دست آورید.

سوزن انژکتور چیست؟

سوزن انژکتور چیست؟

یکی از مهم‌ترین قطعات در بخش پمپ سوخت سیستم‌های دیزلی، سوزن‌های انژکتور می‌باشند. این سوزن‌ها سوخت را به پودر تبدیل کرده و پس از آن اشتعال رخ می‌دهد و موتور شروع به کار می‌کند.

وظایف سوزن انژکتور

وظایف این قطعه عبارت‌اند از:

  • پاشش و انتقال سوخت به موتور دیزل و کمک به روشن شدن دستگاه
  • کم کردن مصرف سوخت
  • جلوگیری از ورود آلودگی به دستگاه

قیمت سوزن انژکتور دیزل

هزینه این قطعه به این بستگی دارد که نوع و مدل دستگاه شما چیست، بنابراین برای استعلام قیمت و دریافت اطلاعات دقیق‌تر با ما تماس بگیرید.

قسمت‌های سوزن انژکتور دیزل

قسمت‌های سوزن انژکتور دیزل

یک سوزن انژکتور تشکیل شده از دو قسمت اصلی زیر می‌باشد:

  1. بخش نگهدارنده (تشکیل شده از فنر سوپاپ، سیت فنر سوپاپ، میله فشاری و ...)
  2. نازل (تشکیل شده از دو بخش بدنه و سوپاپ سوزنی)

انواع سوزن انژکتور دیزل

در سیستم‌های دیزلی، سوزن‌های انژکتور در انواع متفاوتی وجود دارند که با توجه به نوع و مدل دستگاه انتخاب می‌شوند.
بنابراین برای اینکه عملکرد مناسبی از دستگاه خود مشاهده کنید، لازم است تا در زمان خرید این قطعه دقت لازم را داشته باشید.
مشورت با متخصصان دشت نور می‌تواند در این زمینه اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد. در ادامه شما را با دو نوع اصلی از انواع سوزن‌های انژکتور آشنا می‌کنیم:

  1. سوزن انژکتور با فنر کوتاه

    سوزن انژکتور با فنر کوتاه

    در این نوع، جایگاه سوپاپ انژکتور در پایین بدنه انژکتور می‌باشد و تزریق راندمان بالایی دارد. در زمانی که تزریق سوخت در انتهای خود است، پاشش سوخت به درون سیلندر بلافاصله قطع می‌گردد.
  2. سوزن انژکتور با فنر بلند

    سوزن انژکتور با فنر بلند

    در این نوع، جایگاه فنر سوپاپ انژکتور بالای بدنه آن می‌باشد و تنظیم فشار باز شدن آن به‌وسیله یک فنر کلاهک دار تنظیم می‌گردد. نگهدارنده در این قطعه به فلانچ گیره‌ای مجهز بوده که راهگاه‌هایی برای ورود و خروج سوخت دارد.

طرز کار سوزن انژکتور دیزل

طرز کار سوزن انژکتور دیزل

در زمان رسیدن فشار تزریق به 3000 psi، سوزن‌های انژکتور آن را شناسایی کرده و سوخت را به پودر تبدیل می‌کنند.
برای درک بهتر این سیستم باید گفت که فشار بیان شده سبب باز شدن دریچه‌های انژکتور شده و موجب به راه افتادن جریان سوخت می‌گردد.
شروع این جریان از محفظه احتراقی بوده و با عبور از سوراخ‌های کوچکی به ذرات کوچک‌تر تجزیه می‌شود. بدین ترتیب سوخت به‌ راحتی می‌سوزد. بعد از قطع فرایند و فشار، مجدداً فشار بالا آمده و سوپاپ‌ها بازمی‌گردند تا سوخت بیشتری را آزاد نمایند.

نازل انژکتور چه عملکردی دارد؟

قبل از تحویل سوخت توسط پمپ انژکتور، سوپاپ سوزنی به وسیله فنر خود بسته می‌شود. در زمان شروع پمپاژ پمپ انژکتور، سوخت تحت فشار به وسیله یک فشار قوی به سوزن انژکتور رفته و در درون آن به طرف پایین حرکت می‌کند تا به دور سوپاپ سوزنی نازل برسد که در نتیجه دور آن را احاطه می‌کند.
نوک سوپاپ سوزنی شکلی مخروطی داشته که با فشار سوخت وارد شده از جای خود بلند می‌شود. در این زمان فنر متراکم و سبب جدا شدن سوپاپ سوزنی از سیت می‌گردد. در نتیجه سوخت با فشار قوی به سوراخ‌های ریز نازل وارد شده و وارد محفظه احتراق می‌گردد.

علائم خرابی سوزن انژکتور دیزل

توجه داشته باشید که اگر با هر یک از نشانه‌های زیر روبرو شدید، باید در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام نمایید، زیرا بی‌توجهی به آن می‌تواند دستگاه شما را با مشکلات بسیار جدی‌تری روبرو کند.

  • کاهش یافتن توان و قدرت موتور
  • افزایش ناگهانی سوخت در دستگاه
  • ریپ زدن موتور در زمان شروع به کار دستگاه

مشکلات ناشی از خرابی سوزن انژکتور

در صورت خرابی این قطعه احتمال رخ دادن مشکلات زیر وجود دارد:

  1. اگر با کاهش قدرت و توان در دستگاه خود روبرو شدید، نقص در سوزن انژکتور می‌تواند یکی از دلایل آن باشد.
  2. اگر سوزن انژکتور بسته شده باشد، در این حالت فرایند سوخت رسانی در دستگاه با مشکل روبرو شده که در این شرایط دیزل ژنراتور به جای اینکه به آرامی کار کند، لرزش خواهد داشت.
  3. اگر این قطعه مسدود گردد، سوخت روی سوپاپ‌های هوا پاشیده نشده که موتور در این شرایط با خطا روبرو می‌شود. به دنبال آن موتور بیش از اندازه گرم شده و احتمال احتراق در دستگاه افزایش پیدا می‌کند.
  4. مشکل داشتن سوزن انژکتور حتی در شرایطی که دستگاه شما خاموش می‌باشد، سبب می‌شود تا در زمان روشن کردن دیزل ژنراتور با سوخت رسانی ناگهانی مواجه شوید که در این شرایط موتور به‌درستی کارنکرده و به اصطلاح ریپ می‌زند.
  5. باید این را نیز بدانید که اگر به یکباره مصرف سوخت دستگاه افزایش پیدا کند، دلیل این مشکل می‌تواند وجود ایراد در سیگنال انژکتور باشد.

چگونه می‌توان از خرابی سوزن انژکتور جلوگیری کرد؟

چگونه می‌توان از خرابی سوزن انژکتور جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از آسیب دیدگی و خرابی این قطعه بهتر است تا موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • سوزن انژکتور را به موقع تعویض نمایید.
  • از یک فیلتر سوخت باکیفیت و مرغوب استفاده داشته باشید.
  • از کثیفی این قطعه جلوگیری کرده و همواره آن را تمیز کنید.

برای تعمیر یا تعویض سوزن انژکتور به کجا مراجعه کنم؟

در ابتدا با این را بدانید که سوزن انژکتور یکی از حساس‌ترین قطعات موتور دیزل بوده که به همین دلیل در زمان نصب ژنراتور باید زاویه پاشش به درستی تنظیم شود. در نتیجه برای تعمیر و یا تعویض این قطعه حتماً باید از یک متخصص فنی باتجربه و کاردان کمک بگیرید.
فروشگاه دشت نور با کمک کارشناسان و متخصصان فنی در خدمت شما عزیزان خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با تعمیر سوزن انژکتور دیزل، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

چگونه سوزن انژکتور را بررسی کنم؟

ابتدا بگذارید دیزل ژنراتور خاموش شود، لوله فشار قوی سیلندر را جداگانه آزاد کنید، انژکتور را بچرخانید تا پاشش سوخت متوقف شود. در عین حال، رنگ دود اگزوز مشاهده می‌شود. هنگامی که انژکتور سوخت دیزل ژنراتور متوقف می‌شود، رنگ دود اگزوز به‌وضوح بهبود می‌یابد و سرعت مجموعه دیزل ژنراتور تغییر کمی خواهد کرد و یا بدون تغییر باقی خواهد ماند.
اگر انژکتور دیزل ژنراتور معمولی تزریق سوخت را متوقف کند، رنگ دود اگزوز به‌وضوح تغییر نمی‌کند، اما سرعت چرخش به‌ وضوح کاهش می‌یابد.
فشار باز شدن انژکتور مجموعه ژنراتور دیزلی توسط فشار فنر تنظیم کننده و فشار بالای قطعات میله کنترل می‌شود.
در حین استفاده، کاربران باید فشار تزریق سوخت مجموعه ژنراتور را بر اساس نیاز بررسی کنند. همچنین باید فشار پاشش سوخت مجموعه ژنراتور را بر اساس نیاز بررسی نمایند. این فشار خیلی زیاد یا خیلی کم به طور مستقیم بر عملکرد دیزل ژنراتورها تأثیر می‌گذارد. به منظور اطمینان از تمیزی سوخت نازل تزریق سوخت مجموعه دیزل ژنراتور، هسته فیلتر روغن در ورودی انژکتور سوخت نصب می‌شود.

نکات مورد توجه در مونتاژ انژکتور

در مونتاژ انژکتور باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. در طول کل فرایند مونتاژ، قطعات باید تمیز باشند، به‌خصوص در مکان‌های آب بندی مانند خود کوپلینگ انژکتور و صفحه انتهایی بدنه انژکتور. حتی گرد و غبار ریز باعث ایجاد بلوک لغزش و آب‌بندی ضعیف سطح تماس می‌شوند.
  2. هنگام مونتاژ، ابتدا کانکتور لوله ورودی با عنصر فیلتر چرخانده می‌شود و واشر مسی فشار محکم برای جلوگیری از نشت روغن آب بندی می‌شود. سپس فنر و میله تنظیم فشار را در پیچ انژکتور در پیچ تنظیم فشار قرار دهید تا فشار وارد شود. فنر تنظیم در تماس است، سپس مهره تنظیم را بچرخانید.
  3. انژکتور به صورت وارونه روی میز بسته شده و درپوش محکم پیچ خورده است. گشتاور سفت شدن 59-78 نیوتن متر است. جهش بیش از حد باعث کج شدن بدنه سوپاپ سوزن می‌شود، بر لغزش سوپاپ سوزن، بسیار کوچک تأثیر می‌گذارد و باعث نشت روغن می‌شود.

سؤالات متداول

  1. مسدود شدن و یا آسیب دیدن نازل سبب بروز چه مشکلی می‌شود؟

    در این شرایط راندمان سوخت کاهش پیدا می‌کند. همچنین احتمال ایجاد یک آسیب جدی در موتور نیز وجود دارد.
  2. در صورت عملکرد متناقض و ناپایدار موتور باید چه کرد؟

    در این زمان باید به بررسی نازل‌های انژکتور پرداخته و مطمئن شوید که دستگاه به طور یکپارچه و کارآمد از سوخت دیزل استفاده می‌کند.
  3. حجم سوخت وارد شده به موتور به چه عاملی بستگی دارد؟

    این حجم به باز بودن سوزن بستگی داشته که کنترل آن با استفاده از سیستم ECU می‌باشد.
  4. نقش انژکتور در دیزل ژنراتور چیست؟

    نقش انژکتور دیزل ژنراتور بهبود فشار روغن دیزل است و با توجه به الزامات سیکل کاری مجموعه دیزل ژنراتور، سوخت دیزل در زمان معین و به صورت کمی به انژکتور عرضه می‌شود.
    در واقع این قطعه جزء ضروری در سیستم تأمین سوخت موتورهای دیزلی برای دستیابی به تزریق سوخت هستند. انژکتورهای سوخت با توجه به ویژگی‌های مخلوط موتور دیزل، سوخت را به بخش‌های ریز تبدیل می‌کنند. سپس آن را به داخل محفظه احتراق خاص نیز تزریق می‌کنند.
  5. برای تعمیر سوزن انژکتور ولوو به کجا مراجعه کنم؟

    همان‌طور که در این مقاله حساسیت‌های این قطعه را برای شما بیان کردیم، پس برای تعمیر این قطعه باید از یک متخصص فنی کمک بگیرید. در صورتی که با مشکلات و نشانه‌هایی در دستگاه خود مواجه شدید، با دشت نور تماس گرفته تا به طور تخصصی راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.
خواندن 10453 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.