پنج شنبه, 08 ارديبهشت 1401 ساعت 06:48
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

4 علت ولتاژ بالا در دیزل ژنراتور؛ 3 روش کنترل ولتاژ ژنراتور دیزلی

امروزه، دیزل ژنراتورها یک سیستم قدرت پشتیبان ضروری برای بسیاری از صنایع هستند، اما مسئله مهم این است که عملکرد مرتبط با دیزل ژنراتور باید انتظارات را برآورده کند.
اگر ولتاژ دیزل ژنراتور خیلی زیاد باشد یا اضافه ولتاژ شدید داشته باشد، در صورت کنترل نشدن آن ممکن است به تجهیزات الکتریکی آسیب برساند.
بنابراین دانستن دلایل آن می‌تواند به جلوگیری از بروز این گونه مشکلات به شما کمک کند.
پس در این مطلب مختصر و مفید با دشت نور همراه باشید تا اطلاعات موثری در رابطه با علت نوسان فرکانس دیزل ژنراتور به دست آورید.

4 دلیل ولتاژ بالا در دیزل ژنراتور

4 دلیل ولتاژ بالا در دیزل ژنراتور

می‌توان مشکل بالا بودن ولتاژ ژنراتور دیزلی را به یک یا چند عامل زیر نسبت داد:

  1. خرابی تنظیم کننده ولتاژ (رگولاتور)

    اولین موردی که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد، خرابی رگولاتور ولتاژ است. یک رگولاتور ولتاژ معیوب ممکن است باعث افزایش ولتاژ یا کاهش آن شود.
  2. سرعت ناپایدار موتور دیزل

    سرعت موتور دیزل بر ولتاژ تأثیر می‌گذارد. اگر RPM ناپایدار باشد، منجر به خروجی ولتاژ ناپایدار می‌شود. صدای (نویز) یک دیزل ژنراتور با RPM ناپایدار به دلیل کثیف بودن یا گرفتگی لوله سوخت، کثیف بودن فیلترهای سوخت و همچنین سوخت ناکافی و ... متغیر است. RPM بالا منجر به ولتاژ بالای ژنراتور می‌شود و دلیل آن ممکن است به دلیل تنظیم نشدن دقیق فرکانس ژنراتور (هرتز) باشد.
  3. خرابی کابل

    کابل‌های خروجی معیوب و فرسوده، غلاف شکسته و کنده شدن عایق می‌توانند مقاومت الکتریکی را افزایش دهند. این موضوع باعث اتصال کوتاه شده و منجر به افزایش ولتاژ خروجی می‌گردد. اگر به نظر می‌رسد که کابل‌ها سالم هستند، پایانه‌ها و اتصالات را بررسی کنید و از شل نبودن و عدم آسیب‌ دیدگی آنها مطمئن شوید، زیرا در صورت خرابی، روی ولتاژ خروجی نیز تأثیر خواهند گذاشت.
  4. اندازه گیری ولتاژ قبل از اتصال بارگذاری

    به این دلیل که ولتاژ دیزل ژنراتور قبل از اتصال بار بیشتر از زمانی است که بارگذاری می‌شود، برخی ممکن است فکر کنند که با اندازه‌ گیری آن قبل از بارگذاری، ژنراتور مشکل اضافه ولتاژ یا ولتاژ بیش از حد دارد.
    برای تعیین اینکه آیا ولتاژ خیلی زیاد است، باید به آستانه تعیین شده در طراحی ژنراتور نگاه کنید. اگر ولتاژ خروجی اندازه‌ گیری شده از آستانه طراحی ژنراتور تجاوز نکند، جای نگرانی نیست. ولتاژ دیزل ژنراتور ممکن است هنگام بارگذاری به اوج خود برسد، اما با برداشتن بار به ‌تدریج کاهش می‌یابد.

چگونه ولتاژ بالای دیزل ژنراتور را کنترل کنیم؟

چگونه ولتاژ بالای دیزل ژنراتور را کنترل کنیم؟

برای کنترل ولتاژ دیزل ژنراتور می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. رگولاتور ولتاژ آسیب دیده را تعویض کنید.

    اگر رگولاتور ولتاژ معیوب باشد، باید تعویض شود. رگولاتور معیوب ممکن است باعث آسیب جدی به عملکرد دیزل ژنراتور شود.
  2. فیلتر بنزین را تمیز کنید

    اگر مشکلی در RPM وجود دارد، فیلتر بنزین را تمیز کرده و میزان سوخت را افزایش دهید. خطوط سوخت رسانی را تمیز و بدون مانع نگه دارید. در بسیاری از موارد، دیزل ژنراتورها خیلی زیاد کار می‌کنند، این امر به این دلیل که تنظیمات دیزل ژنراتور به درستی تنظیم نشده‌اند.
    علاوه بر این، با تنظیم دریچه گاز می‌توان RPM را افزایش یا کاهش داد و با کاهش RPM در همان زمان ولتاژ را کاهش داد. هنگام تنظیم دریچه گاز از یک ولت متر برای اندازه گیری ولتاژ خروجی استفاده کنید. انجام این کار باعث می‌شود تا RPM در محدوده مورد نظر حفظ شود. RPM موتور روی گاورنر و گاورنر بر حجم سوخت ورودی تأثیر می‌گذارد.
    یک گاورنر آسیب دیده می‌تواند باعث ناپایداری سرعت و در نتیجه افزایش ولتاژ خروجی شود. بنابراین باید تعمیر و نگهداری مناسب برای جلوگیری از بدتر شدن عملکرد شیر گاورنر و شیر محرک انجام شود.
  3. تعویض کابل‌های فرسوده

    کابل‌های آسیب دیده یا فرسوده را تعویض کنید. هر اتصال باید برای اطمینان از ایمن بودن آن بررسی شود و اتصالات و پایانه‌های آسیب دیده در دیزل ژنراتور باید مورد بررسی و تعمیر قرار گیرند.

اگر ولتاژ دیزل ژنراتور خیلی زیاد باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

ولتاژ بالا در دیزل ژنراتورها می‌تواند موارد زیر را به همراه داشته باشد:

  • به قطعات و تجهیزات الکترونیکی حساس آسیب برساند.
  • گرمای بیش از حد تولید شده توسط ولتاژ بالا می‌تواند به بردهای مدار داخل دستگاه آسیب برساند.
  • ولتاژ بیش از حد می‌تواند باعث آسیب فوری یا طولانی مدت شود.

اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیزل ژنراتور هستید یا آماده خرید ژنراتور دیزلی می باشید، با دشت نور تماس بگیرید زیرا ما مجموعه وسیعی از ژنراتورها را در دسترس داریم و می‌توانیم نیازهای برق مورد نیاز شما را برآورده کنیم.

سوالات متداول

  1. رگولاتور ولتاژ ژنراتور چیست؟

    ولتاژ رگولاتور ژنراتور (avr) روی تابلو کنترل به صورت یک برد الکترونیکی قرار گرفته و به کنترل ولتاژ خروجی از ژنراتور می‌پردازد که برای این کار دور موتور را تغییر می‌دهد.
    نکه مهمی که در رابطه با این قطعه وجود دارد، این است که در زمان خاموش بودن ژنراتور، به دلیل وجود نیروی مغناطیسی پسماند در درون سیم پیچ‌ها، میزانی ولتاژ خروجی وجود خواهد داشت.
    ای وی آر برندهای متنوعی دارد که برای تهیه آن می‌توانید با ما تماس بگیرید.

  2. ژنراتور ولتاژ بالا چیست؟

    ژنراتور ولتاژ بالا، دستگاهی است که دارای جریان پایین بوده و با کمک کابل، ماکزیمم ولتاژ خروجی آن قابلیت محدود شدن دارد.
    از مهمترین کاربردهای این نوع دستگاه، استفاده در نیروگاه های آبی و حرارتی می باشد که مزایای زیر را به همراه دارد:
    • افزایش راندمان
    • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری
    • کاهش تلفات
    • مناسب بودن برای محیط زیست
خواندن 4095 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.