دوشنبه, 02 اسفند 1400 ساعت 12:08
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

طول عمر مفید دیزل ژنراتور چقدر است؟ | چگونه آن را افزایش دهیم؟ + 6 راهکار موثر

چکیده مطلب

اگر شما هم برای کسب و کار خود و یا برای مصارف دیگر، به یک ژنراتور نیاز دارید که در هر زمانی کار کند، حتما یکی از مواردی که در هنگام خرید ژنراتور مد نظر قرار می دهید، طول عمر و ماندگاری ژنراتور دیزلی است.
به نظر شما دیزل ژنراتور تا چه مدت زمانی عمر می کند؟
در این مطلب مفید با دشت نور همراه باشید تا مطالعه نمایید:

  • چه مواردی در این ماندگاری اثرگذار می باشند؟
  • کدام دستگاه طول عمر بالاتری دارد؟
  • چگونه می توان یک ژنراتور با ماندگاری بالا خریداری کرد؟

علاوه بر این موارد، مطالعه خواهید کرد که چه راهکارهایی برای افزایش طول عمر این دستگاه ها وجود دارند، پس با ما همراه باشید تا پاسخ بسیاری از سوالات خود را در این زمینه به دست آورید.

طول عمر دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها اغلب بین 10000 تا 30000 ساعت کار می کنند. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به طور منظم، سوخت با کیفیت بالا و اندازه مناسب برای بار پیش بینی شده می تواند این میزان کارکرد را افزایش دهد.
بررسی و تمیز کردن منظم اجزاء به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری ماهانه و سالانه، عمر دستگاه شما را افزایش می دهد.
عمر مفید دیزل ژنراتور ممکن است کمتر از تعداد ساعاتی باشد که ژنراتور شما قادر به کارکردن است.

طول عمر ژنراتور قابل حمل

دیزل ژنراتورها با دور کمتر از ژنراتورهای بنزینی قابل حمل یا ژنراتورهای گازی مورد استفاده در محیط های صنعتی و مسکونی کار می کنند. این موضع استهلاک و آسیب دیدگی کمتر در اجزای دیزل ژنراتور را به دنبال دارد که به همین دلیل طول عمر دیزل ژنراتورها به طور قابل توجهی بیشتر از انواع گازسوز است.
یک ژنراتور گازی قابل حمل که برای برق اضطراری مسکونی استفاده می شود، حدود 2000 تا 3000 ساعت کار می کند. در حالی که این میزان به طور قابل توجهی کمتر از 20000 تا 30000 ساعت ژنراتورهای دیزلی است، این دستگاه های کوچک معمولاً هر سال بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند یک دهه عمر طولانی داشته باشند.

میانگین طول عمر دیزل ژنراتور بر اساس استفاده

اولین عاملی که باید در نظر گرفت استفاده از دستگاه می باشد. به طور متوسط، دیزل ژنراتورها از 10000 تا 30000 ساعت استفاده دوام می آورند که معمولا معادل با 20 الی 25 سال استفاده می باشد.
البته این یک تخمین است و بدیهی می باشد که ژنراتوری که دائماً کار می کند، خیلی زودتر از ژنراتوری که فقط برای برق اضطراری در هنگام خاموشی استفاده می شود، به مرز 10000 ساعت می رسد.

موارد موثر در طول عمر دیزل ژنراتور

برخی عوامل نقش بسزایی در ماندگاری و دوام دستگاه دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  1. برند و کیفیت دستگاه

    هرچه کیفیت و مرغوبیت دستگاه شما بالاتر و بهتر باشد، می توانید این انتظار را داشته باشید که ژنراتور ماندگاری و دوام بیشتری خواهد داشت.
  2. نحوه نصب و راه اندازی

    یکی دیگر از موارد مهم در ماندگاری دستگاه، نصب و راه اندازی صحیح آن می باشد. اگر این کار توسط فرد غیرمجرب انجام شود، ممکن است تا بعد از مدتی برخی از تجهیزات و قطعات دستگاه با مشکلات و آسیب هایی روبرو شوند. راه حل جلوگیری از این مشکل این است که خرید خود را از فروشگاه و شرکتی معتبر و با سابقه انجام دهید و برای نصب و راه اندازی آن از متخصص فنی کمک بگیرید.
  3. نوع استفاده

    طول عمر یک ژنراتور به نحوه استفاده از آن نیز بستگی دارد که در ادامه واضح تر در این باره صحبت خواهیم کرد:
    • استفاده بیش از حد

      اگر شما بیش از حد توان ژنراتور خود از آن کار بکشید، در مدت زمان کوتاه تری سبب فرسودگی قطعات آن خواهید شد.
    • استفاده کم

      استفاده نکردن از ژنراتور به اندازه کافی می تواند حتی بدتر باشد. اگر دستگاه برای ماه‌ها در فاصله زمانی بین استفاده قرار بگیرد، این کار اغلب برای دستگاه سخت‌تر از استفاده بیش از حد می باشد.
      در این شرایط قطعات دستگاه به هم ساییده شده و سبب اصطکاک بیشتری می شوند که این موضوع بدان معنا است که در زمان استفاده از دستگاه، خیلی سریع از سرد به گرم تبدیل شده و سپس خاموش می گردد تا خنک شود.
      علاوه بر موضوع اصطکاک این تغییرات دمایی می تواند برای ژنراتور بسیار سخت باشد. استفاده کردن منظم از دستگاه می تواند مانع از اکسید شدن و از بین رفتن سوخت داخل، قبل از استفاده می شود.
      همچنین بسیاری از مشکلات دستگاه با تغییرات در عملکرد آن نشان داده می شوند که به همین دلیل عدم استفاده از آن فرد را متوجه مشکلاتی که به تعمیر نیاز دارند، نخواهد کرد.
  4. سایز و اندازه دستگاه

    یکی دیگر از موارد موثر بر ماندگاری و طول عمر این دستگاه ها، اندازه و سایز آن ها می باشد. بیش از اندازه کوچک بودن ژنراتور سبب وارد شدن فشار زیادی به آن خواهد شد که این موضوع خیلی سریع موجب فرسودگی قطعات آن می گردد.
    برعکس، ژنراتور بزرگ با تمام ظرفیت خود کار نکرده و به طور معمول با تجمع رسوبات کربن مسدود می گردد.
  5. نگهداری

    مانند همه ماشین‌ها، تعمیر و نگهداری مناسب برای به حداکثر رساندن طول عمر ژنراتور کلیدی است.

کدام ژنراتور ماندگاری بالاتری دارد؟

واقعیت این است که سایر ژنراتورها به عنوان یک انتخاب اقتصادی برای کسانی ساخته می شوند که نیازی به استفاده مکرر از ژنراتور خود ندارند. اما اگر برای مصارف صنعتی به یک ژنراتور با عمر طولانی نیاز دارید، انواع دیزلی انتخاب واضحی هستند.

آیا دیزل ژنراتورها بیشتر از ژنراتورهای گازسوز عمر می کنند؟

ژنراتورهای دیزلی و گاز طبیعی هر دو مزایای خود را دارند، اما با این حال ژنراتورهای دیزلی از نظر طول عمر (بر حسب ساعات استفاده) دارای برتری هستند.
بخشی از دلیل این ماندگاری در نحوه ساخت آن است. موتورهای دیزلی از قطعات متحرک ساده‌تر و کندتر ساخته شده‌اند، بنابراین قطعات مکانیکی مانند ژنراتورهای گازی به هم ساییده نمی‌شوند که به همین منظور زمان فرسوده شدن آن ها طولانی تر خواهد بود.

چگونه طول عمر ژنراتور خود را افزایش دهم؟

برای این کار باید نکات زیر را در نظر داشته و رعایت کنید:

  1. سطح روغن را به طور منظم بررسی کنید.

    بررسی و تعویض منظم روغن در ژنراتور به شما کمک می کند از عملکرد بهینه آن اطمینان حاصل کنید. بدون مقدار کافی روغن، قطعات متحرک به اندازه کافی روغن کاری نمی شوند تا در هنگام تماس آسیبی نبینند. ژنراتورهای جدیدتر اگر سطح روغن کافی نداشته باشند، خاموش می شوند.
    بررسی سطح روغن خود را هر چند هفته یا بیشتر به صورت روتین در نظر بگیرید. هنگام بازرسی آنها باید میله اندازه گیری را بیرون بکشید. اگر سطوح پایین باشد و روغن تمیز به نظر برسد، ژنراتور به روغن بیشتری نیاز دارد. اگر سطح روغن با سطح پایین و کثیف بیرون بیاید، روغن باید تعویض شود.
  2. از مایعات با کیفیت بالا استفاده کنید.

    دیزل ژنراتور با سیالات باکیفیت به بهترین وجه کار می کند. این مواد از روغن گرفته تا خنک کننده ها مورد استفاده قرار می گیرند.
    به عنوان مثال، سوخت با کیفیت پایین می تواند باعث مشکلات بی شماری مانند گرفتگی و تجمع در کاربراتور شود. اگر کاربراتور برای مدت طولانی کثیف باشد، نیاز به تعویض کامل دارد.
    درجه سوخت مورد استفاده برای یک ژنراتور بر میزان کارآمدی دستگاه تأثیر می گذارد. با انتخاب مایعات با کیفیت بالا و آزمایش منظم سوخت برای اطمینان از تخریب نشدن آن، از آلاینده‌های غیرضروری و تجمعی که در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌کنند، جلوگیری کنید.
  3. به طور منظم دستگاه را تست کنید.

    برای اینکه ببینید ژنراتور شما چقدر کارآمد کار می کند، باید به طور منظم آن را تست نمایید. این آزمایش بخشی از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است و به تکنسین ها اجازه می دهد تا ببینند که آیا ژنراتور به خوبی کار می کند یا خیر. از آنجایی که ژنراتورهای آماده به کار به طور منظم استفاده نمی شوند، آزمایش برای اطمینان از توانایی آن ها برای کارکرد موثر ضروری است.
    در طول این روند، یک بار مصنوعی موتور را به فشار داخلی و دمای کاری مشخصی می رساند. این آزمایش ژنراتور را تمرین می‌دهد تا مطمئن شود که می‌تواند با خروجی کیلووات معین کار کند. این تست ها نیز نشانگر خوبی برای بررسی اینکه آیا ممکن است تا اجزای بالقوه خرابی در ژنراتور شما وجود داشته باشند یا مواردی که باید در طول سرویس و نگهداری معمول مورد بررسی قرار گیرند، هستند.
  4. سیستم را در مکان مناسب نگه دارید.

    برای اینکه یک ژنراتور صنعتی بهترین عملکرد خود را داشته باشد، باید در مکان مناسب نگهداری شود، بدان معنا که دستگاه باید از مکان هایی مانند درها، پنجره ها، دریچه های هوا و هر چیز قابل اشتعال دور باشد.
    دستگاه خود را با یک پوشش مناسب در فضای باز که از ورود آب، خاک و گرد و غبار به داخل موتور جلوگیری می کند، محافظت کنید.
    اگر ژنراتور در داخل خانه نصب شده است، باید سیستم تهویه را به طور منظم بررسی کنید.
    انواع قابل حمل ممکن است به دلیل نصب روی تریلر راحت باشند. این قابلیت حمل به کاربران امکان می‌دهد تا ژنراتور را از مکانی به مکان دیگر در محل کار یا تأسیسات منتقل کنند.
  5. هوای پاک را در اولویت قرار دهید.

    بخشی از ذخیره سازی دستگاه در منطقه مناسب اولویت دادن به هوای پاک است. از آنجایی که موتور با فشرده سازی هوا و تزریق آن به منبع سوخت کار می کند، کیفیت هوا اهمیت دارد. گرد و غبار و زباله‌ها می‌توانند فیلترهای هوا را مسدود کنند که مانع از عملکرد صحیح ژنراتور می‌شوند. فیلترهای هوا را به طور مرتب تمیز و تعویض کنید تا گردش هوا بهتر انجام شود.
  6. ژنراتور خود را برای زمستان آماده کنید.

    آماده سازی ژنراتور برای زمستان برای حفظ عملکرد خوب دستگاه و جلوگیری از خرابی ضروری است. برای این آماده سازی باید موارد زیر را انجام دهید:
    • روغن را عوض کنید.
    • باتری ها را تست کنید.
    • لوله های اگزوز را بررسی کنید.
    • ببینید آیا سازنده دستورالعمل های زمستانی دارد یا خیر.
    • همه درپوش‌های خروجی هوا را بررسی کنید.

چگونه یک ژنراتور بخریم که عمر طولانی تری داشته باشد؟

برای اطمینان از این خرید بهتر است تا موارد زیر را در زمان خرید خود در نظر بگیرید:

  1. برند معتبری را انتخاب کنید که به ارائه موتورهای باکیفیت معروف است.
  2. یک شرکت باسابقه را برای خرید خود انتخاب کنید.
  3. قبل از خرید قطعی با متخصص فنی در این زمینه مشورت کرده تا دستگاه شما دقیقا مطابق با نیازتان باشد.
  4. کاتالوگ دستگاه را به خوبی مطالعه کرده و تمام اطلاعات های لازم را به دست آورید.

فروشگاه دشت نور با داشتن بیش از 30 سال تجربه و سابقه در زمینه فروش انواع ژنراتور و موتور برق، می تواند به شما در خرید یک دستگاه باکیفیت و مقرون به صرفه کمک کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

طول عمر ژنراتور دست دوم

خرید یک ژنراتور دست دوم می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند، اما ممکن است طول عمر کمتری نیز داشته باشد. از این رو به شدت توصیه می شود که از یک فروشنده باسابقه خرید خود را انجام دهید.

سوالات متداول

  1. تاثیر نگهداری در طول عمر ژنراتور چگونه است؟

    با نگهداری مناسب، دستگاه شما می تواند تا 50000 ساعت استفاده دوام بیاورد.
  2. آیا می توان عمر دیزل ژنراتور را افزایش داد؟

    فیلترهای روغن و سوخت باید در فواصل زمانی معین تعویض شوند تا ژنراتور و اجزای آن به خوبی کار کنند. بی توجهی به این نگهداری باعث از کار افتادن قطعات و آسیب به کل سیستم می شود. ژنراتورها نیز حداقل سالی یک بار به خدمات حرفه ای نیاز دارند.
    همه مشکلات ژنراتور مربوط به مشکلات عملکرد نیستند. سالانه، بازرسی های حرفه ای تنها راه برای اطمینان از وجود مشکل می باشند. بهتر است مشکلات را قبل از اینکه قابل توجه باشند، برطرف کنید.
    اگر متوجه مشکل دستگاه شدید، به این معنی است که قبلاً مقداری آسیب و یا ساییدگی در دستگاه ایجاد شده بود. شناسایی و رفع زود هنگام این مشکلات از طریق سرویس سالانه، عمر ژنراتور را تا حد زیادی افزایش می دهد.
  3. طول عمر یک ژنراتور آماده به کار چقدر است؟

    یک ژنراتور آماده به کار بسته به تعداد دفعات استفاده و همچنین میزان نگهداری می تواند بین 20 تا 40 سال دوام بیاورد. همانطور که گفته شد، طول عمر دستگاه شما تا حد زیادی توسط برند، نوع و اندازه آن تعیین می شود. در این بازه زمانی بین 15000 تا 30000 ساعت بدون دردسر قابل استفاده است.
  4. یک دیزل ژنراتور چقدر می تواند کار کند؟

    تا زمانی که سوخت آن را تامین کنید، دستگاه به کار خود ادامه خواهد داد. ژنراتورهای آماده به کار به سوخت نیاز ندارند، زیرا با گاز طبیعی کار می کنند. آنها می توانند تا 24 ساعت کار کنند، اما باید به خوبی نکات مراقبتی از آن ها را در نظر بگیرید.
  5. با گرم شدن بیش از حد دیزل ژنراتور چه باید کرد؟

    می توانید فیلتر روغن را تعویض کنید. همچنین اگر دستگاه شما از آن پشتیبانی می کند، می توانید آب خنک کننده اضافه کنید.
    اگر مشکل تکراری است، حتما با یک تکنسین تماس بگیرید تا یک بازرسی دقیقی صورت گیرد.
  6. دیزل ژنراتور چه شرایط آب و هوایی را تحمل می کند؟

    دیزل ژنراتورها برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی شدید ساخته شده اند. با این حال، هرگز نباید آن را زیر باران یا برف قرار دهید. آب به وسایل الکترونیکی آسیب می رساند و ممکن است باعث بروز حوادث خطرناک شود.
خواندن 1319 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.