یکشنبه, 12 تیر 1401 ساعت 12:49
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

چگونه ژنراتور برق خود را در 9 مرحله آسان تمیز کنید؟ + نکات کاربردی و سوالات

چکیده مطلب

تمیز نگه داشتن ژنراتور به اندازه انجام تعمیر و نگهداری منظم مهم است. گرد و غبار و زباله‌ها می‌توانند اجزای آن را مسدود کرده و توانایی آن را برای عملکرد با ظرفیت کامل کاهش دهند.
کثیف بودن آن خطری است که باعث می‌شود گرد و غبار یا تکه‌هایی از زباله‌ها در هنگام پر کردن مخزن سوخت و یا روغن به درون ورودی‌های سوخت یا روغن وارد شوند.
اگرچه ژنراتورها مقاوم ساخته شده‌اند، اما مراقبت و نگهداری از آنها طول عمرشان را افزایش می‌دهد. با مطالعه ادامه این مطلب نکات مفیدی را در مورد روش صحیح تمیز کردن ژنراتور خواهید آموخت.

آیا می‌توانم از شیلنگ و آب برای شستن ژنراتور استفاده کنم؟

در نظر بگیرید که ژنراتور شما برای انجام چه کاری طراحی شده است، تولید برق.
پاشیدن آب به اجزای دستگاه خطر آسیب رساندن به اتصالات و احتمالاً وارد شدن رطوبت به خطوط سوخت یا روغن را دارد. آب می‌تواند باعث ایجاد زنگ زدگی شود که اجزای سازنده آن را ضعیف می‌کند.
استفاده از آب برای تمیز کردن ژنراتور توصیه نمی‌شود. علاوه بر این، هر گونه آب باقیمانده روی دستگاه یا داخل آن می‌تواند باعث برق گرفتگی در هنگام کار شود.

از چه ابزارهایی می‌توانم برای تمیز کردن ژنراتور استفاده کنم؟

برای پاک کردن گرد و غبار و زباله‌ها از قسمت بیرونی ژنراتور خود از پارچه‌ای با چربی زدایی غیر قابل اشتعال استفاده کنید.
یک برس نرم (مانند مسواک) گرد و غبار و باقی مانده سوخت را از اطراف دهانه‌ها پاک می‌کند. می‌توانید از کمپرسور هوا برای دمیدن گرد و غبار و زباله‌های دریچه‌ها و لاستیک‌ها استفاده کنید.
از مواد تمیز کننده قابل اشتعال در هیچ قسمتی از ژنراتور استفاده نکنید، زیرا باقیمانده آن می‌تواند باعث آتش سوزی در هنگام کار با دستگاه شود.
اگر فیلتر هوا، کاربراتور یا شمع را تمیز می‌کنید، به یک پیچ گوشتی و احتمالاً آچار، و همچنین یک برس سیمی برای شمع نیاز خواهید داشت.

9 مرحله برای تمیز کردن و نگهداری صحیح ژنراتور

مراحل تمیز کردن و نگهداری از ژنراتور

مراحل تمیز کردن ژنراتور به صورت اصولی، طبق موارد زیر انجام می گیرد:

  1. روغن را چک کنید.

    در هر موتوری مهم است که روغن ژنراتور را قبل از هر بار استفاده بررسی کنید. اگر ژنراتور شما نو است، پس از 20 ساعت استفاده، ابتدا روغن را عوض کنید. بقایای مونتاژ (روان کننده و ذرات فلزی) می‌توانند هنگام تست و راه اندازی موتور از بین بروند. به طور کلی، تعویض روغن را می‌توان پس از هر 100 ساعت استفاده انجام داد، مگر اینکه روغن بسیار کثیف باشد که در این صورت باید آن را در مدت زمان کوتاه‌تری تعویض کنید.
  2. سوخت را تازه و تمیز نگه دارید.

    همیشه از ظروف مورد تأیید OSHA برای ذخیره سوخت خود استفاده کنید. ظروف را در مناطق تمیز و خشک نگهداری کنید. سوخت کثیف با گرد و غبار یا ذرات زباله به قطعات موتور آسیب می‌رساند و قدرت احتراق آن را کاهش می‌دهد.
    سوخت قدیمی ممکن است خراب شود، بنابراین برچسب‌هایی را روی ظروف با تاریخ خرید قرار دهید تا مطمئن شوید که سوخت شما تازه است. سوخت یک‌ ساله‌ای که خراب شده است، ممکن است نتواند ژنراتور را در مواقع اضطراری روشن کند، بنابراین به شما کمکی نخواهد کرد.
  3. فیلتر هوا را تمیز کنید.

    موتور ژنراتور نیز برای تنفس به هوا نیاز دارد. نگهداری از فیلتر هوای تمیز بسیار مهم است. پس از هر بار استفاده باید آن را بررسی کنید، به خصوص اگر شرایط گرد و غباری بوده است. هنگام تعویض روغن نیز باید تمیز شود.
  4. مراقب نشت‌ها باشید.

    پس از تمیز کردن قسمت بیرونی ژنراتور، به دنبال نشتی روغن یا سوخت باشید که ممکن است بر اثر قطعات شل شده ایجاد گردد. هر قسمتی که باعث نشتی می‌شود را سفت یا تعویض کنید.
  5. قطعات را سفت کنید.

    پیچ‌های شل می‌توانند ارتعاش کنند و به اجزای مجاور آسیب وارد کنند. هنگام تمیز کردن ژنراتور زمان خوبی است که آنها را سفت کنید.
  6. شمع‌ها را تمیز نگه دارید.

    شمع‌ها برای اینکه موتور به خوبی کار کند بسیار مهم هستند. با گذشت زمان شمع‌ها با خاک، روغن و باقی مانده کربن آلوده می‌شوند. این اتفاق جرقه زدن شمع را متوقف می‌کند. دوشاخه‌ها باید هنگام تعویض روغن چک و تمیز شوند. از یک برس سیمی یا پاک کننده شمع استفاده کنید. هر زمان که چینی آن ترک خورد، بلافاصله دوشاخه را تعویض کنید.
  7. صافی را تمیز کنید.

    یک صافی سوخت در درگاه پر کردن باک سوخت وجود دارد. این صافی برای جمع‌آوری کثیفی‌ها و زباله‌هایی که ممکن است در سوخت جدید وجود داشته باشند، ساخته شده است. در صورت وجود رسوب حتماً آن را جدا کرده و تمیز کنید. باک را با سوخت جدید تعویض و پر کنید.
  8. ژنراتور را سالانه چک کنید.

    ایده خوبی است که یک بازرسی سالانه از ژنراتور خود انجام دهید. به دنبال بررسی وجود قطعات شکسته یا ترک خورده باشید. خط سوخت را از نظر وجود ترک بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
  9. قرار دادن ژنراتور در انبار

    پس از استفاده از آن در طول یک فصل باید آن را تمیز کرده و تا زمان استفاده مجدد در انبار نگه داری کنید و به این ترتیب آن را برای دفعه بعد که به استفاده از آن نیاز پیدا خواهید کرد، آماده خواهد بود.

نکات مهم قبل از قرار دادن ژنراتور در انبار

قبل از قرار دادن ژنراتور در انبار، چند مرحله را باید انجام دهید:

  1. بست‌های باتری را تمیز کنید. باتری را از محل خود خارج کنید. از یک برس سیمی برای تمیز کردن هرگونه اکسیداسیون و زباله در اطراف پایه‌ها استفاده کنید. در نهایت از شارژ کامل باتری مطمئن شوید.
  2. اگر بیش از 30 روز طول کشید تا دوباره از ژنراتور استفاده کنید، باید سوخت را از باک تخلیه کنید. انجام این کار تضمین می‌کند که سوخت در مخزن در طول نگهداری ژنراتور در انبار خراب نمی‌شود. افزودنی‌های سوختی وجود دارند که به افزایش عمر سوخت کمک می‌کنند، اما سوخت باید برای دوره‌های طولانی عدم فعالیت ژنراتور تخلیه شود.
  3. درپوش شمع را بردارید و چند قطره روغن از سوراخ شمع اضافه کنید. انجام این کار باعث می‌شود سوراخ سیلندر روغن کاری شود و از خوردگی جلوگیری شود.
  4. قبل از تعویض شمع، یک تا دو بار به آرامی دستگیره استارت recoil را بکشید. استارت را تا زمانی که احساس مقاومت کنید، بکشید و در آن موقعیت رها نمایید.
  5. مکان خشکی برای نگهداری آن پیدا کنید و ژنراتور را بپوشانید تا از گرد و غبار محافظت شود.
  6. اگر ژنراتور خود را در بین استفاده‌های خود در انبار نگه نمی‌دارید، حتماً آن را به طور منظم (هر یا دو ماه یکبار) راه‌اندازی کنید تا روغن کاری شود و اطمینان حاصل کنید که در صورت نیاز آماده استفاده است. استفاده از افزودنی سوخت که تثبیت کننده سوخت نیز نامیده می‌شود، به کاهش خرابی بنزین یا گازوئیل کمک می‌کند.

چگونه کاربراتور ژنراتور را چک و تمیز کنم؟

یکی از موارد رایج در کاربراتورها، وضعیتی است که به عنوان gumming-up شناخته می‌شود. سوخت قدیمی و ترکیبات اتانول امروزی (مبتنی بر ذرت) می‌تواند باعث ایجاد یک ماده لجن مانند در کاربراتور شود.

ژنراتوری که روشن نمی‌شود، ممکن است کثیف باشد!

دلایل متعددی برای روشن نشدن ژنراتور وجود دارد، اما رایج‌ترین آنها این است که شما آن را تمیز نگه ندارید. گرد و غبار و زباله سوخت، فیلتر هوا و کاربراتور را آلوده می‌کند. زمانی که شمع کثیف باشد، جرقه ایجاد نکرده و موتور ژنراتور مشکل پیدا می‌کند. باید آن را تمیز کنید!
با هر بار استفاده، برای تمیز کردن قطعات ژنراتور وقت بگذارید و این منبع مهم انرژی را برای خانه و تجهیزات تفریحی خود حفظ کنید.
اکنون همه ابزارها و نکات لازم برای تمیز کردن ژنراتور خود را می‌دانید. سرمایه گذاری شما با مراقبت مناسب بیشتر دوام می‌آورد.

سؤالات متداول

  1. آیا می‌توانم از واشر فشار برای تمیز کردن ژنراتور استفاده کنم؟

    استفاده از واشر فشار برای تمیز کردن ژنراتور توصیه نمی‌شود. زیرا نیروی اسپری به قطعات و اتصالات آسیب می‌رساند. رطوبت می‌تواند وارد سوخت یا خطوط سوخت شود. آب باعث زنگ زدن قطعات و اتصالات شده و توانایی عملکرد آنها را ضعیف می‌کند. علاوه بر این، هر گونه آب باقیمانده روی ژنراتور یا داخل آن می‌تواند باعث برق گرفتگی در هنگام کار شود.
  2. چرا باید فیلتر هوای ژنراتور را تمیز کنم؟

    ژنراتور شما نیاز به تنفس دارد. حفظ فیلتر هوای تمیز برای عملکرد بهینه کلی ژنراتور حیاتی است.
خواندن 1081 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.