سه شنبه, 26 مرداد 1400 ساعت 14:59
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

مزایا و معایب ژنراتور گازسوز؛ مزایا و معایب تولید برق با گاز طبیعی

یکی از دستگاه های کارآمد برای تولید برق، ژنراتور های گازی هستند که می توانند مزیت ها و معایب متعددی داشته باشند. با توجه به اینکه در ابتدا باید به نوع نیاز خود توجه داشته باشید، شناخت و داشتن آگاهی کافی از مزایا و معایب ژنراتور گازسوز می تواند به انتخاب و تصمیم گیری شما کمک کند، پس در این مقاله کوتاه با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق

استفاده از گاز طبیعی به منظور تولید برق با مزایای زیر همراه است:

  1. منبع سوخت پاک

    یکی از مزیت های مهم استفاده از گاز طبیعی، این است که یک منبع سوخت پاک و با کمترین میزان آلایندگی می باشد. در واقع این گاز مقدار گوگرد، نیتروژن و دی اکسید کربن بسیار پایین تری دارد و به همین دلیل است که یکی از مهمترین منابع سوخت فسیلی تمیز محسوب می شود.
  2. هزینه پایین

    دیگر مزیت گاز طبیعی برای تولید برق این است که هزینه کمتری نسبت به دیگر سوخت ها دارد، در حالی که می تواند کارایی بالایی داشته باشد. در واقع این گاز برای تامین برق منازل بسیار کم هزینه تر بوده، زیرا برق ارائه شده توسط شرکت های آب و برق گران تر هستند.
  3. عدم ایجاد بوی زیاد

    استفاده از گاز طبیعی در ژنراتور همانند ژنراتور هایی که با سوخت هایی مانند دیزل و یا نفت کار می کنند، بوی زیادی را ایجاد نمی کند.
  4. کابرد در شهرهای بزرگ

    جدا از تمام مزیت هایی که پیش تر بیان کردیم؛ ژنراتور های گازسوز می توانند کاربرد بسیار بیشتری در شهر های بزرگ داشته باشند، زیرا به طور مستقیم از خطوط لوله زیرزمینی انتقال داده می شود و به مکان های مورد نیاز خود بررق می رسانند. به همین جهت در زمان هایی که از این نوع ژنراتور ها استفاده می شود، نیازی نیست که از مخازن ذخیره کمک گرفته شود.

معایب استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق

با توجه به تمام مزیت هایی که گاز طبیعی می تواند به دنبال داشته باشد، معایبی نیز همراه آن خواهند بود که عبارتند از:

  1. جالب است بدانید که یکی از مزیت های مهم استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق می تواند نوعی نقطه ضعف و ایراد نیز برای آن در نظر گرفته شود. به دلیل اینکه گاز طبیعی نیازی به ذخیره سازی ندارد و معمولا از طریق خطوط لوله به محل مورد نظر خود منتقل می گردد، در هنگام بروز حادثه، جریان گاز طبیعی به طور موقت قطع می شود. کمبود سوخت در زمانی که برق شده است، به منظور راه اندازی تجهیزات می تواند مشکل بسیار بزرگی در کسب و کار ایجاد کند.
  2. احتمال انفجار در گاز طبیعی، نسبت به دیگر سوخت ها بسیار بیشتر بوده و اگر خطوط لوله دچار آسیب دیدگی شوند، ممکن است تا انفجار رخ دهد.

معایب ژنراتور گازی در مقایسه با ژنراتور دیزلی

  • به دلیل داشتن حساسیت بالاتر، به مراقبت بیشتری نسبت به ژنراتور دیزلی نیاز دارند.
  • می توان گفت که هزینه نگهداری بالاتری در مقایسه با ژنراتور های دیزلی دارند.
  • طول عمر آن ها به دلیل داشتن حساسیت بالا، کمتر از دیزل ژنراتور ها خواهد بود.
  • این نوع ژنراتور ها به دلیل داشتن حجم بیشتر، فضای بیشتری نیز اشغال می کنند.

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید

کلام آخر

با توجه به تمام توضیحاتی که برای شما داده شد، مزیت ها و معایب تولید برق با گاز طبیعی را شناختید، اما اگر همچنان تصمیم گیری برایتان دشوار است، بهتر است تا با فروشگاه دشت نور دیزل تماس گرفته تا با کارشناسان مجرب ما مشورت نمایید.

خواندن 1348 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.