پنج شنبه, 05 اسفند 1400 ساعت 14:11
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

معرفی و آشنایی با لوازم یدکی مورد نیاز ژنراتور برق | لیست انواع قطعات

چکیده مطلب

به طور کلی ژنراتور های برق نیز مانند دیگر وسایل و دستگاه های صنعتی، به مرور زمان و به دلایل متعددی مستهلک می شوند که به همین منظور تعمیرات ژنراتور مورد نیاز خواهند بود.
در این شرایط خوب است تا اطلاعاتی در رابطه با قطعات دستگاه خود به دست آورید تا در زمان تعمیر بتوانید به راحتی برای تهیه قطعه مورد نیازتان اقدام نمایید و مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نشوید.
همچنین نکته مهمی که وجود دارد، این است که باید به کیفیت قطعات یدکی نیز توجه داشته باشید که مجبور به پرداخت هزینه مجدد نیز نشوید.
در این مقاله با دشت نور همراه باشید تا با تمام قطعات و لوازم یدکی ژنراتور آشنا شوید و نکاتی را برای خرید آن ها نیز مطالعه نمایید.

لوازم یدکی چیست؟

لوزام یدکی شامل قطعاتی در دستگاه می باشند که قابلیت تعویض دارند. به طور کلی بعد از مدت زمانی برخی از قطعات ژنراتور به دلایل متعددی دچار آسیب دیدگی و فرسودگی می شوند که قطعات یدکی می توانند جایگزین این موارد شوند.

لیست قطعات یدکی ژنراتور برق

در ادامه به معرفی انواع لوازم یدکی ژنراتور می پردازیم:

  • باتری
  • شارژر باتری
  • کنترل پنل
  • ضدیخ
  • مجموعه واشر
  • سرسیلندر
  • فیلترها
  • روغن
  • تسمه فن
  • پیستون و حلقه های آن
  • پمپ های آب
  • شارژر توربو
  • گیره
  • کابل ها
  • سیستم های اگزوز
  • گرمکن
  • شیلنگ
  • کلید های شناور
  • تایمر ها
  • رله ها
  • و ...

انواع لوازم یدکی ژنراتور برق

به طور کلی این لوازم به سه دسته لوازم یدکی الکتریکی، موتوری و جانبی تقسیم می شوند که در ادامه بیشتر به بررسی آن ها می پردازیم:

  1. دینام (مولد)

    دینام تشکیل شده از دو بخش استاتور و رتور می باشد که مجموعه ای از سیم پیچ هستند. وظیفه این قطعات این است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.
  2. ذغال به همراه پایه نگهدارنده

    ذغال ها به وسیله پایه نگهدارنده روی کلکتور قرار گرفته و سبب انتقال انرژی به بخش کنترل ولتاژ (AVR) می گردند.
  3. AVR (بخش کنترل ولتاژ)

    این قسمت تنظیم کننده ولتاژ می باشد که آسیبی به دستگاه توسط ولتاژ تولید شده وارد نگردد.
  4. ولت متر

    این قطعه ولتاژ خروجی را نشان می دهد. در صورتی که مقدار خروجی مشاهده شده توسط این قطعه مجاز نبود، باید برای سرویس دستگاه اقداماتی صورت گیرد.
  5. کلید قطع و وصل مدار

    این کلید که دارای عملکردی همانند یک فیوز می باشد، می تواند منجر به قطع برق خروجی شود.
  6. باتری

    در موتور برق هایی که استات دارند، باتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  7. سنسور های روغن

    کار سنسور های روغن این است که از کار کردن موتور بدون روغن جلوگیری می کنند.
  8. شارژر

    شارژر برای شارژ نمودن باتری در موتور برق های استارتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  9. کویل

    این قطعه از سیم پیچی تشکیل شده است که وظیفه آن تامین برق جرقه مورد نیاز برای احتراق سوخت می باشد.
  10. شمع

    از این قطعه برای ایجاد جرقه در سیستم احتراق سوخت استفاده می شود.
  11. استارت اتوماتیک

    این قطعه دارای وظیفه راه اندازی اولیه موتور برق می باشد.
  12. فیلتر هوا 

    این قطعه با تصفیه هوای آلوده، مصرف سوخت را کاهش داده و موجب افزایش طول عمر و کارایی دستگاه می گردد. همچنین اگر به موقع برای تعویض فیلترها اقدام شود، می توان از مواردی از جمله گرم شدن بیش از اندازه ژنراتور در زمان کار کردن، شکستگی سوپاپ ها، خاموش شدن دستگاه در زیر بار و ... جلوگیری کرد.
  13. فیلتر گازوئیل

    این فیلتر، گازوئیل مصرفی را تصفیه کرده و از آلاینده های مایع و جامد که سبب رفع مشکلاتی مانند افت فرکانس در زمان زیر بار رفتن دستگاه، استارت نشدن ژنراتور و ... جلوگیری نمود.
  14. فیلتر روغن

    این قطعه با فیلتر روغن مانع از وجود آلاینده های مایع و جامدی که مشکلاتی از جمله شکستگی میل لنگ، شکستگی سیلندر و ... را به همراه دارند، می شود.
  15. برد کنترل

    برد کنترل در واقع یک رابط کاربری می باشد که اپراتور به کمک آن می تواند بخش های دیگر دستگاه را کنترل و در صورت نیاز به تنظیم آن ها بپردازد.
  16. رادیاتور

    از رادیاتور برای خنک سازی موتور استفاده شده که می تواند سبب افزایش کارایی و طول عمر دستگاه شود. ضدیخ علاوه بر اینکه خاصیت ضدجوش دارد، می تواند ضدخورنده نیز باشد.
  17. استاتور

    دارای شکل حلقه ای است که در داخل قاب نصب شده است. استاتور یکی از قسمت های اصلی است که به دلیل میدان مغناطیسی روتور برای ایجاد جریان متناوب عمل می کند. این قطعه از یک هسته تشکیل شده است که از 36 صفحه مونتاژ گردیده است.. در شیارهای هسته یک سیم پیچ مسی وجود دارد که برای تولید جریان عمل می کند. بیشتر اوقات ، سیم پیچ با توجه به نوع اتصال سه فاز است.
  18. روتور

    قطعه دواری که محور آن بر روی بلبرینگ های نوع بسته می چرخد. یک سیم پیچ تحریک بر روی شفت نصب شده است که برای ایجاد میدان مغناطیسی برای استاتور عمل می کند. برای اطمینان از جهت صحیح میدان مغناطیسی، دو هسته قطب با شش دندانه برای هر یک، در بالای سیم پیچ نصب می شوند. همچنین شفت روتور مجهز به دو حلقه مسی گاهی برنجی یا فولادی است که از طریق آن ها جریان از باتری به سیم پیچ انتقال پیدا می کند.
  19. بلوک یکسو کننده

    بلوک یکسو کننده یکی از اجزای اصلی است که وظیفه آن تبدیل جریان متناوب به مستقیم است و شارژ پایدار باتری را فراهم می کند. پل دیود از یک نوار رادیاتور مثبت و منفی و همچنین دیودها تشکیل شده است.
    جریان از سیم پیچ استاتور به پل دیود وارد می شود، اصلاح شده و از طریق کنتاکت خروجی در قاب پشتی به باتری می رسد.
  20. تنظیم کننده ولتاژ

    این قطعه ولتاژ مورد نیاز را در پارامترهای داده شده را تضمین می کند. بر روی بلوک نگهدارنده قرار دارد یا می تواند به طور جداگانه نمایش داده شود.

قیمت قطعات یدکی ژنراتور

این هزینه با توجه به نوع و برند دستگاه، سال تولید و بسیاری دیگر از پارامترها تعیین می شود. به همین دلیل برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است تا به صورت تلفنی با فروشگاه دشت نور تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.

چگونه باید از لوازم یدکی ژنراتور نگهداری کرد؟

برای این کار باید به خوبی به دستورالعمل های مراقبتی و نگهداری از ژنراتور خود توجه داشته و آن ها را انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به بخش تعمیرات و نگهداری دیزل ژنراتور در سایت مراجعه نموده و یا با دشت نور تماس بگیرید و با کارشناسان ما مشورت داشته باشید.

سوالات متداول

  1. رگولاتور ولتاژ برای چیست؟

    وضعیت: هنگامی که موتور در حال کار است، شارژ باتری به شدت کاهش می یابد یا شارژ مجدد اتفاق می افتد. ابتدا باید باتری را بررسی کنید و اگر کار می کند، مشکل در تنظیم کننده ولتاژ است.
    در دورهای موتور بالا، ولتاژ ژنراتور می تواند تا 16 ولت افزایش یابد و این بر سلول های باتری تأثیر منفی می گذارد. تنظیم کننده جریان اضافی را از باتری دریافت می کند و همچنین ولتاژ روتور را تنظیم می کند.
خواندن 1188 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.