چهارشنبه, 22 دی 1400 ساعت 14:01
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

موتور برق بی صدا (اینورتر) چیست؟ | مزایا و انواع موتور برق سایلنت + معرفی انواع

چکیده مطلب

موتور برق‌ها در مصارف متعددی کاربرد دارند و نیاز به انرژی برق را برای انجام کارهای زیادی در محیط‌هایی که امکان و یا شرایط دسترسی به برق وجود ندارد، فراهم کرده اند. اما یکی از مسائلی که ممکن است در استفاده از آنها در برخی مصارف محدودیت ایجاد کند، میزان صدای تولید شده توسط آنها است که می‌تواند آزار دهنده باشد.
در این مطلب قصد داریم تا شما را با نوعی از موتور برق‌ها که میزان صدای بسیار کمی تولید می‌کنند و در محیط های بسته نیز قابل استفاده می‌باشند، آشنا کنیم. پس اگر به دنبال موتور برق کوچک بی صدا هستید، با فروشگاه دشت نور همراه باشید و اطلاعات بیشتری در خصوص انواع موتور برق بی صدا به دست آورید.

موتور برق اینورتر چیست؟

موتور برق اینورتر چیست؟

موتور برق اینورتر آخرین مدل موتور برق تولید شده تاکنون می‌باشد. معنی لغوی اینورتر معکوس کننده است و موتور برق اینورتر به دستگاهی گفته می‌شود که قادر به تبدیل برق DC یعنی جریان برق مستقیم به AC یعنی جریان برق متناوب است. این نوع موتور برق این فرایند را بدون کاهش دادن سرعت دور موتور انجام می‌دهد. سوخت مصرفی این دستگاه می‌تواند گاز، بنزین و یا گازوئیل باشد. موتور برق یا مولد الکتریکی این سوخت‌ها را به انرژی الکتریکی برای استفاده در مصارف مختلف، تبدیل می‌کند.

کاربرد موتور برق بی صدا یا اینورتر

کاربرد موتور برق بی صدا یا اینورتر

در ادامه برخی از موارد کاربرد موتور برق بی صدا یا اینورتر پرداخته‌ایم:

  1. مراکزی که دارای دستگاه‌های حساس می‌باشند.

    خروجی خالص موتورهای برق اینورتر موجب شده است که از آنها در مراکزی مانند آزمایشگاه‌ها و استودیوهای ضبط که دستگاه‌های الکترونیکی حساسی دارند، بسیار مورد استفاده قرار بگیرند.
  2. کمپینگ

    خصوصیاتی مانند کم صدا بودن، کم حجم و سبک بودن و همچنین مصرف پایین سوخت باعث شده است که برای استفاده در مواردی کمپینگ مورد استقبال قرار بگیرند.
  3. مصارف خانگی

    کم صدا بودن این موتور برق‌ها موجب شده است تا در مصارف خانگی مانند ویلاها و ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند.
  4. مراکز امنیتی

    در مراکز امنیتی مانند دیتا سنترها و سرورها کارایی دارند.
  5. مصارف اضطراری

    در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، بانک‌ها، کارگاه‌ها و همچنین جهت امداد و نجات در تامین برق مورد نیاز کاربرد دارند.

مزایای موتور برق اینورتر در مقایسه با موتور برق معمولی

یکپارچه ساخته شدن این نوع موتور برق‌ها باعث ایجاد مزایایی در آن در مقایسه با موتور برق‌های معمولی شده است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

  1. کاهش مصرف سوخت

    دور موتور در موتور برق‌های معمولی ثابت (۳۶۰۰ دور در دقیقه)، می‌باشد. این در حالی است که موتور برق‌های اینورتر قادر به تغییر دور موتور برای تولید انرژی مورد نیاز هستند و می‌توانند آن را با افزایش و یا کاهش میزان بار مصرفی تغییر دهند و سرعت آن را کاهش دهند. به این ترتیب با تنظیم خودکار دور موتور، مصرف سوخت به طور بهینه‌تری صورت می‌گیرد. میزان سوخت مصرفی اینورتر یک کیلو وات، به اندازه یک لیتر بنزین برای هر 4 ساعت می‌باشد.
  2. پایین بودن صدای موتور برق اینورتر

    طراحی این نوع موتور برق‌ها به گونه ای است که با به کارگیری فناوری کاهش صدا و همچنین استفاده از صدا خفه کن‌های ویژه، کم ترین میزان صدا را تولید کنند. سطح نویز اکثر این نوع موتور برق‌ها 73 دسیبل می‌باشد و با افزایش دور موتور، صدای آن نیز افزایش می‌یابد. ژنراتورهای بزرگتر صدای تولید شده بلندتری دارند.
    موتور برق‌های اینورتر برای تولید میزان برق بیشتر، دور موتور را افزایش می‌دهند که در نتیجه صدای تولید شده در آن افزایش می‌یابد و در مواردی که نیاز به انرژی برق کمتری باشد، میزان مصرف سوخت و همچنین میزان دور موتور پایین آمده و سر و صدای کم تری تولید می‌شود. این ویژگی اینورترها موجب شده است تا در مصارفی مانند محیط‌های بسته و یا اداری مناسب باشند.
  3. امکان نگهداری آسان

    ژنراتورهای دارای اینورتر نه تنها روغن کمتری مصرف می‌کنند، بلکه نیاز به تعویض منظم کاربراتور، خطوط سوخت و یا واشر ندارند و این مورد باعث شده است تا نگهداری از آنها در مقایسه با سایر انواع موتور برق‌ها آسان‌تر باشد.
  4. تولید جریان برق پایدار

    یکی از ویژگی‌های ایده آل موتور برق‌های اینورتر دار، تولید جریان برق پایدار، یعنی جریان برقی که نوسان ندارد، می‌باشد. استفاده از این نوع موتور برق برای برخی از وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ و تجهیزات استریو که به نوسانات برق حساس هستند و امکان آسیب دیدن آنها بر اثر نوسانات برق وجود دارد، بسیار مناسب است.
  5. طراحی بدنه یکپارچه

    طراحی یکپارچه بدنه موتور برق، امنیت بیشتری را برای قطعات تشکیل دهنده آن فراهم کرده است که یکی از مزایای اینورتر در مقایسه با ژنراتورهای سنتی با قاب باز به شمار می آید. از دیگر مزایای این مدل طراحی بدنه سبک و کوچک بودن آن می‌باشد که امکان حمل آسان آن را با گرفتن دستگیره ای که در بدنه تعبیه شده است، فراهم می‌کند.
  6. بالا بودن طول عمر موتور

    نحوه کارکرد اینورتر به گونه ای است که میزان فعالیت و سرعت موتور را متناسب با انرژی برق مورد نیاز، کم یا زیاد می‌کند و این امر باعث افزایش طول عمر موتور اینتورتر در مقایسه با سایر انواع آن، می‌شود.
  7. بالا بودن کیفیت خروجی الکتریکی

    با جفت کردن دو ژنراتور اینورتر به جای یک ژنراتور بزرگ، می‌توانید همان توان خروجی را با بازده دو برابر دریافت کنید.

انواع اینورتر

انواع اینورتر

اینورترها در حالت‌های مختلفی ساخته شده اند و بنا به فاکتورهای مختفلی در دسته بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال از نظر فاز تبدیل، می‌توان آنها را به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم نمود.
همچنین این دستگاه‌ها را می‌توان از لحاظ شکل موجی که در خروجی تولید می‌کنند به چهار دسته موج مربعی، موج سینوسی خالص، موج سینوسی اصلاح شده و موج سینوسی اصلاح نشده تقسیم بندی کرد.
لازم است در این جا به نکته اشاره کنیم که تقسیم بندی‌های دیگری را با توجه به نوع تبدیلی که این مبدل‌ها انجام می‌دهند، می‌توان نام برد. از جمله نوع تبدیلی که اتفاق می‌افتد.به عنوان مثال بنا به کاربردهای گوناگونی که وجود دارد مانند پنل‌های خورشیدی و یا انتقال به صورت HDVC، ممکن است نیاز باشد تا برق مستقیم به برق متناوب تبدیل شود. همچنین در برخی دیگر از کاربردها مانند راه اندازی موتورهای الکتریکی سه فاز نیاز است که برق ورودی تک فاز به برق سه فاز تبدیل شود. تشخیص انتخاب هرکدام از این مدل‌ها باید بر عهده متخصصان و مهندسان مربوطه باشد.

نحوه کارکرد موتور برق بی صدا چگونه است؟

فناوری اینورتر با به کارگیری یک ریزپردازنده که وظیفه کنترل فرآیند تبدیل برق و همچنین کنترل سرعت دور موتور را بر عهده دارد. در ادامه نحوه کار این دستگاه را شرح می‌دهیم:

  1. در مرحله اول، دینام ژنراتور که وظیفه تولید برق و جریان الکتریکی را برعهده دارد، برق متناوب چند فاز با ولتاژ بالایی را تولید می‌کند.
  2. در این مرحله تبدیل برق AC به برق DC صورت می‌گیرد.
  3. سپس اینورتر تبدیل برق DC به AC را انجام می‌دهد.
  4. اینورتر جهت بالا رفتن کیفیت برق خروجی، آن را صاف و تمیز می‌کند.

مشخصات ظاهری موتور برق اینورتر

مشخصات ظاهری موتور برق اینورتر

موتور برق بی صدا دارای مشخصات ظاهری زیر می‌باشد:

  1. موتور برق‌های اینورتر دار بزرگ

    اینورترها ممکن است اندازه بزرگ و وزن زیادی داشته باشند و درون آنها باتری‌هایی برای کمک به مستقل کار کردنشان تعبیه شده باشد. فعالیت این موتور برق‌ها با تولید گرمای زیادی همراه است به همین دلیل پره‌های فلزی و فن برای خنک کردنشان دارند.

  2. موتور برق‌های اینورتر دار کوچک

    این نوع موتور برق‌ها ظاهری مشابه با کیف دستی دارند. وزن موتور برق اینورتر کوچک 20 کیلو می‌باشد که در مقایسه با سایر مدل‌های آن، وزن بسیار کمتری دارد.

اهمیت دقت در خرید موتور برق بی صدا از مرکز معتبر

با وجود مزایای زیاد موتور برق‌های اینورتری، اما در هنگام خرید باید همواره به نکاتی توجه کرد. زیرا اینورترها با توجه به نوعشان موج‌های متناوب متفاوتی تولید می‌کنند. موج‌های سینوسی که توسط مدارهای الکتریکی تولید می‌شوند، حتما باید دارای فرکانس 50 هرتز باشند، زیرا این فرکانس در بیش از 90% ماشین آلات صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. کیفیت این امواج بسته به طراحی این مدارها و سرعت پردازش کنترلرها متفاوت است و توجه به این وضوح بسته به نیاز مشتری همان چیزی است که باید در هنگام خرید به آن دقت کرد.

معرفی انواع برندهای موتور برق اینورتر در ایران

بهتر است که به جای واژه موتور برق بی صدا از واژه کم صدا استفاده کنیم، زیرا موتور بی صدا در بازار یافت نمی‌شود و در واقع منظور همان موتور برقی می‌باشد که در مقایسه با سایر موتور برق‌های موجود، صدای کمتری تولید می‌کند. توصیه می‌شود که در انتخاب موتور برق‌های اینورتر دار، دقت نمایید و از برندهای معتبری خرید کنید، زیرا اینورترهای آنها در صورت خرابی، قابلیت تعمیر ندارند. از میان برندهای معتبر موجود در بازار می‌توان به موتور برق راتو، هیوندای و هوندا و تی جی مکس را نام برد.

سوالات متداول

  1. سوخت موتور برق بی صدا چیست؟

    سوخت موتور برق‌ها می‌تواند گازی، بنزینی و یا دیزلی باشد.
  2. هنگام خرید چگونه تشخیص دهیم صدای موتور برق کم است؟

    با خواندن اطلاعات نوشته شده بر روی موتور برق‌ها، از روی آیتم دسیبل می‌توان میزان صدای آنها را تشخیص داد. هرچه مقدار دسیبل کمتر باشد، صدای تولیدی موتور برق نیز کمتر خواهد بود.
  3. چگونه بهترین موتور برق بی صدا را خریداری نمایم؟

برای یافتن موتور برق اینورتری که برای شما بهترین گزینه باشد، بهتر است با دشت نور تماس گرفته و اطلاعات لازم را به کمک کارشناسان فنی ما به دست آورید.

خواندن 1332 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.