چهارشنبه, 29 دی 1400 ساعت 13:08
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

11 کاربرد موتور دیزل در ژنراتور و صنایع؛ کاربرد ژنراتور دیزلی در صنعت هوایی تا دریایی

چکیده مطلب

دیزل ژنراتور و موتور دیزلی یکی از پر کاربردترین دستگاه ها در صنایع مختلف می باشد. این دستگاه در مکان هایی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد و یا سخت می باشد و همچنین در زمانی که برق قطع می شود، به عنوان یک برق اضطراری نه تنها نیاز افراد به برق را تامین می کند، بلکه از ایجاد آسیب ها و خسارت های جدی نیز پیشگیری می کند.
آیا با کاربرد های موتور دیزل در صنایع مختلف آشنا هستید؟ مزایای این نوع موتور نسبت به نوع بنزینی کدام اند؟ نحوه کارکرد آن چگونه است؟
در این مقاله قصد داریم تا با پاسخ به این سوالات، اطلاعات کاملی درباره این دستگاه در اختیارتان قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

کاربرد موتور دیزل در صنایع مختلف

انواع متفاوت موتور های دیزلی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به معرفی کاربرد های آن ها می پردازیم:

  1. کاربرد موتور دیزل در هوا

    در گذشته از موتور های دیزلی در هواپیماها استفاده های بسیار زیادی می شد، اما رفته رفته به دلیل اختلاف فشاری که در ارتفاعات بالا ایجاد می شود، استفاده از این موتور ها کنار گذاشته شد و در عصر حاضر از آن ها در صنعت هواپیمایی استفاده نمی گردد. اما لازم به ذکر است که این موتور ها در صنعت هوابرد و در بالگرد ها همچنان مورد استفاده قرار می گیرند، به طوری که در قوی ترین بالگرد آمریکایی که قادر به حمل 8 هزار تن می باشد، موتور دایره ای دیزلی 24 سیلندر، به کار گرفته شده است. طرز اتصال موتورهای دیزلی در بالگردها به این صورت است که به جای متصل کردن آن ها به میل لنگ و فلایویل، آن ها را به طور مستقیم به میل پره اتصال می دهند.
  2. کاربرد در تانک ها

    از دیگر کاربردهای موتور های دیزلی، استفاده از آن ها در تانک ها می باشد که با توجه به قدرتی که دارند، می توانند تانک های بسیار سنگینی که دارای 2 هزار تن وزن می باشند را با سرعت 60 کیلومتر در ساعت به حرکت درآورند.
  3. کاربرد موتور دیزل در دریا

    یکی از کاربردهای این موتور ها تولید برق برای به حرکت درآوردن زیر دریایی هایی غیر هسته ای و همچنین کشتی های تجاری در صنعت دریانوردی می باشد. این موتور ها در زیر دریایی ها به قدری قدرتمند هستند که قادر به کار کردن حتی در عمق های بسیار زیاد و در حدود 3 هزار کیلومتر نیز می باشند.
  4. کاربرد موتور دیزل در صنعت حمل و نقل

    بیشترین کاربرد این موتور ها در جاده ها، شهرها و بر روی مولد های برق دیزل ژنراتور می باشد. موتور های دیزل در صنعت حمل و نقل جاده ای، نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. این موتورها نه تنها در ماشین های سنگین مانند کامیون های سبک و سنگین و کشنده و همچنین اتوبوس و مینی بوس، کاربرد دارند، بلکه امروزه در کشورهای غربی از آن ها در خودرو های سواری نیز استفاده می شود و در واقع علت آن گران بودن بنزین و بالا بودن مالیات های مربوط به آن می باشد.
  5. کاربرد موتور دیزل در صنعت کشاورزی

    از ژنراتورهای دیزلی در تراکتور ها، پمپ های آبیاری و همچنین خرمن کوبی در کشاورزی استفاده های بسیار زیادی می شود.
  6. کاربرد موتور دیزل در صنعت برق

    می توان گفت که اکثر ژنراتورهایی که در مصارف غیر خانگی و یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، از موتورهای دیزلی در آن ها استفاده شده است.
  7. کاربرد موتور دیزل در مصارف خانگی

    از موتورهای دیزلی جهت تامین برق ساختمان های مسکونی در مواقع اضطراری استفاده می شود.
  8. کاربرد موتور دیزل در مصارف شهری

    از این موتورها جهت تامین برق بیمارستان ها، ادارات، سازمان ها و شرکت در مواقعی که قطعی برق رخ می دهد و امکان وارد کردن ضرر و خسارت به آن ها بسیار زیاد است، استفاده می شود.
  9. کاربرد موتور دیزل در فناوری اطلاعات

    قطعی برق در برخی از واحدهای فناوری اطلاعات می تواند با خسارت های جبران ناپذیری برای مصرف کنندگان شبکه های اینترنتی، همراه باشد. از دستگاه های بسیار مهمی که در صورت قطعی برق آسیب های زیادی را وارد می کند، سرورها می باشند. به همین دلیل برای پیشگیری از خاموش شدن آن ها در مواقع قطعی برق، این دستگاه ها همیشه به یک مولد برق متصل هستند.
  10. کاربرد موتور دیزل در صنایع غذایی

    یکی از مهمترین و ضروری ترین نیازهای واحدهای صنایع غذایی، فعالیت یخچال ها و فریزر ها جهت نگه داری مواد غذایی و پیشگیری از فاسد شدن آن ها می باشد. از دیزل ژنراتورها برای تامین برق این وسایل استفاده می شود.
  11. کاربرد موتور دیزل در صنایع و معادن

    روشن نگه داشتن دریل و برخی دیگر از دستگاه های حفاری معادن در استخراج منابع طبیعی مانند طلا، نقره و یا حتی استخراج نفت از زیر زمین، نیاز به مولد برق دارد. یکی از بیشترین و مهمترین کاربرد های موتور های دیزلی در این بخش می باشد.

آیا استفاده از موتور دیزل در بیمارستان ها ضرورت دارد؟

بله، بیمارستان از جمله مکان هایی می باشد که تامین برق اضطراری در آن بسیار ضروری می بوده و در مواقع و زمانی که حوادثی رخ می دهد، لازم است تا با استفاده از این دستگاه ها، برق تامین گردد تا جان بیماران به خطر نیفتد.

کاربرد موتور دیزلی در نیروگاه ها

کاربرد موتور دیزلی در نیروگاه ها

یکی از مناطق بسیار مهم یک کشور را می توان نیروگاه های برق آن دانست. به وسیله نیروگاه، انرژی لازم برای تامین برق یک شهر نیز فراهم می گردد.
با این حال موارد بسیاری وجود دارند که ممکن است تا توزیع برق را دچار مشکلاتی کنند که در این مواقع تامین برق اضطراری اهمیت پیدا می کند.
فروشگاه دشت نور دیزل با داشتن سابقه بیش از 30 سال، توانایی تامین ژنراتور های مورد نیاز برای نیروگاه ها را نیز دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

آیا استفاده از موتور دیزلی در دیتاسنتر ها اهمیت دارد؟

آیا استفاده از موتور دیزلی در دیتاسنتر ها اهمیت دارد؟

بله، قطعا این طور است. همانطور که می دانید امروزه رایانه ها در قلب صنعت قرار دارند و اگر سرورها و سیستم ها از کار بیفتند، به طور کلی ارتباطات قطع شده و تقریبا تمام کار متوقف خواهد شد.
به همین منظور نیاز است تا مخابرات و تمام شرکت های ارتباطی و به اصطلاح دیتاسنتر ها از گزینه پشتیبان برق استفاده داشته باشند.

کدام نوع ژنراتور کاربردی تر می باشد؟

دیزل ژنراتورها به دلیل اینکه دارای قدرت بسیار بالاتری نسبت به دیگر انواع ژنراتور ها هستند و همچنین از نظر مصرف سوخت مقرون به صرفه تر می باشند، می توان بیان کرد که کاربردی ترین نوع ژنراتور محسوب می شوند.
به طور کلی برای درک بهتر از دلایل استفاده از سوخت دیزل، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تولید حرارت کمتر
  • طولانی تر بودن عمر دستگاه با استفاده از این نوع سوخت
  • داشتن قدرت و توان بیشتر نسبت به دیگر انواع این دستگاه ها
  • داشتن قیمت پایین تر نسبت به دیگر سوخت ها

دلیل بهتر بودن موتور های دیزلی نسبت به بنزینی

اینکه چرا موتور های دیزلی به نسبت موتور های بنزینی بهتر در نظر گرفته می شوند، به دلایل زیر می باشد:

  1. ارزان تر بودن سوخت

    سوخت موتور های دیزلی نسبت به موتور های بنزینی مقرون به صرفه تر می باشد. علاوه بر این به دلیل چگالی بالاتر و روغنی تر بودن آن در مقایسه با بنزین، نقطه جوش آن مقداری بیشتر از آب می باشد.
  2. قدرت بیشتر

    نوع احتراق در این دو نوع موتور با یکدیگر متفاوت است. احتراق در موتورهای بنزینی نیاز به وجود شمع جهت ایجاد جرقه دارد، اما در موتورهای دیزلی عمل احتراق با فشرده سازی سوخت و بدون نیاز به شمع و جرقه انجام می شود به همین دلیل است که موتورهای دیزلی فاقد شمع می باشند. نوع احتراق موتورهای دیزلی موجب شده است که کارآیی و قدرت آن ها در مقایسه با نوع بنزینی، بسیار بیشتر باشد.

نحوه کارکرد موتور دیزلی

نحوه کارکرد موتور دیزلی

این نوع موتورها در انواع مختلفی تولید می شوند که عبارتند از نوع دو زمانه و نوع چهار زمانه. امروزه نوع دو زمانه آن خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد. نحوه کارکرد این موتور ها به صورت زیر می باشد:

  1. مرحله اول شامل ورود هوا به درون سیلندر می باشد.
  2. سپس پیستون با حرکت خود هوا را متراکم می کند که بر اثر این فشار و تراکم هوا داغ می شود.
  3. پس از داغ شدن هوا، پاشش سوخت موتور توسط سوزن انژکتور به درون آن صورت می گیرد.
  4. با برخورد سوخت و هوای داغ، عمل احتراق و یا انفجار انجام شده و موجب حرکت دادن پیستون به سمت پایین می گردد.

سوالات متداول

  1. قدرت ژنراتور های دیزلی بیشتر است یا ژنراتور های گازی؟

    قدرت موتور های دیزل ژنراتور در مقایسه با نوع گازی آن ها و با در نظر گرفتن حجم های مشابه، بیشتر است.
  2. شرکت های تولید کننده موتور دیزل ژنراتور کدام اند؟

    شرکت های معتبر زیادی از جمله کاترپیلار، پنتا، کامینز، ولوو و پرکینز در تولید این نوع موتور ها فعالیت دارند و از بهترین برندهای دیزل ژنراتور می باشند.
  3. دستگاه های ژنراتور چه برقی تولید می کنند؟

    این دستگاه ها برق تک فاز و سه فاز تولید می کنند. برق تک فاز در مصارف خانگی بیشتر کاربرد دارد و برق سه فاز بیشتر در مصارف تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
خواندن 981 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.