سه شنبه, 06 ارديبهشت 1401 ساعت 11:53
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

ژنراتور برای دیتاسنتر؛ گازی بخریم یا دیزلی؟ + نکات مهم هنگام خرید

چکیده مطلب

برنامه Data Center Power (DCP) تقاضای روبه‌رشدی را در صنعت مجموعه ژنراتورهای دیزلی تجربه کرده است. این به عنوان منبع جایگزین انرژی الکتریکی برای ژنراتورها در مراکز داده طراحی شده است و دارای ویژگی‌های خاصی است که به آن اجازه می‌دهد تا به نیاز به قابلیت اطمینان و در دسترس بودن ذاتی امکانات مرکز داده پاسخ دهد.
با این حال، این برنامه چه تفاوتی با مجموعه‌های آماده به کار یا اضطراری دارد که از قبل وجود دارند؟
دشت نور چه تأثیری در انتخاب بهترین مجموعه ژنراتور برای شما دارد؟ چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که مناسب‌ترین مدل برای پروژه مرکز داده ما کدام است؟
در این مطلب مختصر و مفید با دشت نور همراه باشید تا اطلاعات بسیار مؤثری در این باره به دست آورید.

مولدهای پشتیبان برای مراکز داده

مولدهای پشتیبان برای مراکز داده

ژنراتورهای پشتیبان برای مراکز داده زمانی که منبع اصلی برق قطع می‌شود، برق را تأمین می‌کنند. قطع برق به دلیل خرابی شبکه برق، خاموشی برق، آب و هوای نامساعد، بلایای طبیعی یا مصنوعی، یا خرابی برق می‌تواند مراکز داده را در معرض خطر تلفات عملیاتی قرار دهد.
انتظار می‌رود سیستم‌ها و اجزای مرکز داده به طور مداوم کار کنند و به برق قابل اعتماد و بدون وقفه در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته نیاز دارند.
در صورت قطع برق، فایل‌ها از بین می‌روند یا خراب می‌شوند و این موضوع می‌تواند منجر به از دست رفتن سود گردد.
متأسفانه، اکثر اجزای مرکز داده به دلیل تغییر از منبع تغذیه معمولی به منبع تغذیه اضطراری، مستعد افزایش قدرت بالا هستند. این بدان معناست که معمولاً یک راه‌اندازی مجدد سیستم مورد نیاز است، حتی اگر قطعات فقط برای یک لحظه قدرت خود را از دست بدهند. این اتفاق منجر به خرابی سیستم، مشکلات احتمالی راه‌اندازی، خرابی فایل‌ها و اطلاعاتی که در آن زمان پردازش می‌شوند نیز، ممکن است از بین بروند.

ژنراتور در دیتاسنتر چه کاربردی دارد؟

توسعه بی وقفه فعالیت در اینترنت و کل صنعت مرتبط با این فناوری باعث افزایش جریان اطلاعات در وب و نیاز ضروری به ذخیره، مدیریت و تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها در آنچه اکنون هستیم، می‌شود.
در نتیجه، صنعت تولید انرژی باید خود را با این شیوه جدید کار و پاسخگویی به نیازهای جدید ذخیره‌سازی داده‌های صنایع مختلف مانند بانکداری، تجارت یا حتی آژانس‌های مدیریت دولتی وفق دهد.
مراکز داده که دسترسی سریع به داده‌ها را برای شرکت‌ها و کاربران ممکن می‌سازند، مقدار قابل‌توجهی برق مصرف می‌کنند، نه تنها برای اهداف عملیاتی عادی خود، بلکه برای خنک کردن اتاق‌هایی که در آن قرار دارند. دما در چنین امکاناتی باید در حدود 20 درجه سانتیگراد نگه داشته شود که دمای کاری ایده آل برای سرورها است. هر گونه قطع برق، حتی قطعی که فقط چند دقیقه طول بکشد، ممکن است کار کل شرکت را مختل کند و زیان‌های اقتصادی مهمی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین، نه تنها برقی که چنین امکاناتی را تغذیه می‌کند، باید پایدار باشد، بلکه در دسترس بودن مداوم آن باید توسط منابع تأمین اضافی تضمین شود. این دقیقاً جایی است که ژنراتورهای الکتریکی که به طور خاص برای مراکز داده طراحی شده‌اند وارد عمل می‌شوند.

حالت‌های عملکرد ژنراتور در دیتاسنتر

همه مراکز داده در یکی از دو حالت زیر کار می‌کنند:

  1. حالت عادی

    جایی است که مراکز داده از طریق خدمات ارائه شده کار می‌کنند. در حالت عادی، برق شهری از طریق ATS (سوئیچ انتقال خودکار) به تابلو هدایت می‌شود.
  2. حالت اضطراری

    جایی است که مراکز داده از ژنراتورهای آماده به کار استفاده می‌کنند. در حالت اضطراری، برق شهری از شبکه اصلی قطع، می‌شود. اگر امکانات شما به اندازه کافی مجهز باشد، زنجیره‌ای از رویدادها رخ می‌دهد:
    • UPS برق امنیت و مرکز داده را تأمین می‌کند.
    • ژنراتور اضطراری روشن می‌شود.
    • تابلو برق را به بارهای بحرانی و غیر بحرانی هدایت می‌کند.
    • انتقال یو پی اس به عملکرد عادی و مرکز داده و امنیت توسط یک ژنراتور اضطراری تأمین می‌شود.
    • هنگامی که برق عادی از سر گرفته می‌شود، سوئیچ انتقال خودکار برق را به برق هدایت می‌کند و بارهای بحرانی و غیر بحرانی تغذیه می‌شوند.
    • این زنجیره از رویدادها تضمین می‌کند که هیچ وقفه‌ای در برق مرکز داده یا امنیت وجود ندارد تا مرکز داده بتواند به طور عادی به کار خود ادامه دهد.

در زمان خرید ژنراتور برای دیتاسنتر به چه نکاتی توجه کنم؟

برای خرید ژنراتور دیزلی به صورت مطمئن و مقرون به صرفه، لازم است تا نکات زیر را در زمان خرید خود در نظر بگیرید:

  1. ارزیابی تسهیلات

    به منظور تخمین دقیق اندازه خروجی ژنراتور مورد نیاز برای تأسیسات خود، حتماً تعداد قفسه‌های ذخیره سازی، مساحت مربع و بار حرارتی مورد انتظار تولید شده را محاسبه کنید. این به اندازه گیری نیازهای مصرف برق تأسیسات کمک می‌کند.
    ژنراتورها را به صورت موازی در نظر بگیرید و سیستم‌های توزیع برق استاندارد را برای کمک به افزایش قابلیت اطمینان پیاده سازی کنید.
  2. رتبه بندی توان خروجی

    یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در هنگام انتخاب ژنراتور در نظر گرفت، اطمینان از دریافت ژنراتور با اندازه مناسب است که بتواند نیازهای برق مورد نیاز را در صورت قطع برق برطرف کند.
  3. نوع سوخت و سایر هزینه‌ها

    بزرگ‌ترین عاملی که بر اکثر تصمیمات خرید تأثیر می‌گذارد، نوع سوختی است که ژنراتور استفاده می‌کند. دو ژنراتور تجاری رایج مورد استفاده، ژنراتورهای گاز طبیعی و نیز دیزلی هستند.
    عوامل کلیدی هنگام در نظر گرفتن یک ژنراتور تجاری از هر نوع به شرح زیر است:
    • هزینه اولیه
    • هزینه اولیه خرید و نصب ژنراتور تجاری
    • هزینه‌های سوخت
    • میزان سوخت مصرفی ژنراتور و یعنی میزان سوخت مورد نیاز برای کارکرد در مدت X روز.
  4. شرکت مورد نظر شما

    یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که باید در خرید این نوع دستگاه‌ها در نظر باشید، این است که از چه فروشگاه و یا چه شرکتی این خرید را انجام می‌دهید. اعتبار و سابقه شرکت مورد نظر شما سبب افزایش اعتماد و یک خرید مقرون به صرفه خواهد شد. فروشگاه دشت نور با داشتن بیش از 30 سال سابقه در زمینه ارائه انواع ژنراتورها با کمک کارشناسان و متخصصان فنی خود در تهیه این دستگاه به شما کمک خواهد کرد.

ویژگی‌های ژنراتور برای مراکز داده

ویژگی‌های ژنراتور برای مراکز داده

ویژگی‌های یک مجموعه ژنراتور برای یک برنامه مرکز داده و اجزای سازنده آن، تا حد زیادی با ویژگی‌های یک مجموعه اضطراری برای هر مرکز دیگر مطابقت دارد، اگرچه انتخاب برخی از آن اجزا ممکن است در مجموعه‌های DCP حیاتی‌تر باشد.

  1. از بین تمام عناصر، مهم‌ترین عنصر موتور است، زیرا نیروی تولید شده توسط یک مجموعه ژنراتور از اینجا می‌آید. موتور برای یک برنامه DCP باید یک تنظیم کننده سرعت الکترونیکی داشته باشد تا بتواند به سرعت به شرایط ولتاژ و فرکانس مناسب در هر زمان که خرابی شبکه نیاز به راه اندازی داشته باشد، برسد. هنگامی که آن پارامترها مشخص شد، می تواند آنها را تا زمانی که کار می کند حفظ کند. هنگام تصمیم گیری در مورد اندازه موتور، نباید تنها جنبه‌هایی از این برنامه را که در بالا بررسی کردیم در نظر گرفت، بلکه باید جنبه‌های زیست محیطی را نیز در نظر گرفت که در همه کاربردها مشترک است مانند دمای محیط و ارتفاع.
  2. انتخاب باتری‌های بدون نیاز به تعمیر و نگهداری که با جریان خوبی در هنگام راه‌اندازی عرضه می‌شوند، نیز حیاتی است.
  3. واحد کنترل وظیفه کنترل، اندازه گیری و جابه‌جایی تمامی این عناصر را بر عهده دارد. واحدهای کنترل برندهای مختلفی برای کاربردهای مختلف در بازار وجود دارد.

اجزای ژنراتور مورد استفاده در دیتاسنترها

اجزای ژنراتور مورد استفاده در دیتاسنترها

درک اجزای سیستم توزیع برق در تأسیساتی که مرکز داده در آن قرار دارد بسیار مهم است. اجزای اصلی در توزیع برق عبارت‌اند از:

  • ژنراتور اضطراری

    زمانی که برق شهری در دسترس نیست، برق را تأمین می‌کند.
  • برق شهری

    منبع تغذیه اصلی تأسیسات
  • سوئیچ انتقال خودکار

    نیرو یا ژنراتور اضطراری را برای تعویض دنده هدایت می‌کند.
  • Switch Gear

    برق مولد برق یا اضطراری را در سراسر مسیر هدایت می‌کند.
  • منبع تغذیه بدون وقفه

    متشکل از بانک باتری، شارژر و اینورتر است.

قبل از نصب ژنراتور در مرکز داده چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

نوع و رتبه ژنراتور به عنوان منبع برق مورد نیاز طبقه بندی می‌شود یا آماده به کار اختیاری؟ قبل از نصب این دستگاه‌ها لازم است تا موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. بار کل توان چقدر است؟
  2. نوع سوخت مورد نیاز شما دیزل است یا گاز؟
  3. محل نصب ژنراتور کجا می‌باشد؟
  4. حدود انتشار سوخت مصرف شده در منطقه شما چقدر است؟
  5. زمان اجرای مورد انتظار برای سیستم ژنراتور چقدر است؟

3 نکته مهم در محافظت از ژنراتورهای دیتاسنتر

برای حفاظت از دستگاه به 3 نکته زیر توجه کنید:

  1. نگهداری پیشگیرانه

    نگهداری پیشگیرانه باید حداقل دو بار در سال انجام شود. اگر نصب ژنراتور را به عنوان یک کار حیاتی برای تجارت می‌بینید، بهتر است یک برنامه تعمیر و نگهداری با مهلت‌های مشخص برنامه ریزی کنید.
  2. مانیتورینگ

    چگونه به سیستم مانیتورینگ ژنراتور متصل می‌شود؟ چه کسی سیستم را برای خرابی احتمالی ژنراتور و سیستم‌های ATS رصد می‌کند؟ باید پاسخ این سؤالات را بررسی کنید.
  3. تست و نگهداری منظم

    هر چند وقت یکبار باید ژنراتور را آزمایش و نگهداری کنید؟ چگونه باید این کار را با آزمایش انجام داد؟

سؤالات متداول

  1. چرا باید از ژنراتور در دیتاسنترها استفاده کرد؟

    دیتاسنترها یا مراکز داده برای محافظت از داده‌های حیاتی به نیروی پشتیبان قابل اعتماد نیاز دارند. از کار افتادن مراکز داده می‌تواند به معنای مشکلات دسترسی بزرگ باشد که منجر به ضررهای درآمدی بزرگ برای مشاغل می‌شود.
    خاموشی‌ها همچنین می‌توانند به تجهیزات مهم آسیب برسانند و بازگشت به عملکرد عادی را تهدید کنند. سیستم‌های منبع تغذیه فوری و بدون وقفه (UPS) که دارای توان پشتیبان، کنترل سوئیچینگ برق و مدیریت هماهنگ سازی ژنراتور هستند، برای جلوگیری از این زمان‌های پرهزینه و مخرب و افزایش کارایی ضروری هستند.
خواندن 822 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.