دوشنبه, 23 اسفند 1400 ساعت 10:27
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

8 روش کاهش صدای موتور برق؛ موتور برق را چگونه بی صدا کنیم؟

چکیده مطلب

به طور کلی کار با موتور برق می‌تواند با لرزش، صدا و ارتعاش همراه باشد و نمی‌توان انتظار داشتن که هیچ صدایی از این دستگاه شنیده نشود.
شاید این موضوع برایتان آزار دهنده باشد، پس قطعا به دنبال راهکارهایی برای کم کردن صدای موتور برق هستید و یا اگر هنوز موتور برق مورد نظر خود را خریداری نکرده اید، با مطالعه این مطلب می‌توانید راهکارهای موثری را برای تهیه موتور برق بی‌صدا به دست آورید، پس با دشت نور همراه باشید.

راهکارهای کاهش صدای موتور برق

برای اینکه صدای دستگاه خود را کاهش دهید، بهتر است تا نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. موتور برق را در جهت صحیحی قرار دهید.

    این نکته شاید بسیار ساده به نظر برسد، اما همین موضوع تاثیر بسزایی در دور کردن صدای خروجی از دستگاه دارد. شما باید لوله خروجی اگزوز را در خلاف جهت کار قرار دهید که دود در مقابل شما قرار نداشته باشد.
    می‌توان تخمین زد که همین کار حدود 40 درصد از صدای دستگاه را برای شما کاهش می‌دهد.
  2. موتور برق را در فاصله‌ای مناسب قرار دهید.

    می‌توانید طول کابل را بیشتر در نظر بگیرید تا فاصله ای مناسب برای دستگاه خود در نظر بگیرید. در کاتالوگ دستگاه به طور دقیق بیان شده که هر نوع موتور برق، در چه فاصله‌ای چه میزان صدایی دارد.
  3. دستگاه را در مکان دیگری بگذارید.

    در برخی مواقع این امکان وجود دارد که بتوانید موتور برق را در محل ثابتی مانند انبار و یا پارکینگ قرار دهید که این موضوع علاوه بر افزایش امنیت دستگاه، می‌تواند صدای کمتری از آن را به گوشتان برساند.
  4. موتور برق را در سطح مناسبی قرار دهید.

    همانطور که می‌دانید کارکرد موتور برق به طور معمول با لرزش و ارتعاش همراه است، بنابراین سطحی که دستگاه را روی آن قرار می‌دهید باید دارای جنسی باشد که جذب کننده این ارتعاش و لرزش باشد. این روش علاوه براینکه به برای کاهش صدای دستگاه موثر است، می‌تواند به کارکرد بهینه آن نیز کمک کند.
    در صورت نیاز به مشاوره که موتور برق را روی چه سطحی قرار دهید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.
  5. از سایلنسر استفاده کنید.

    یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای کاهش صدای دستگاه خود از آن استفاده کنید، کمک گرفتن از سایلنسر می‌باشد. سایلنسرها که به آنها صدا خفه کن نیز گفته می‌شود، بعد از اگزوز نصب شده و ساختاری دارند که در چند مرحله و با داشتن اتصالات خاصی می‌توانند صدای خروجی از موتور برق را جذب کنند که در نتیجه صدایی که از دستگاه خارج می‌شود، بسیار کمتر خواهد بود.
    برای اینکه یک سایلنسر مناسب برای خود انتخاب کنید، بهتر است تا با یک متخصص فنی در این زمینه مشورت داشته باشید، پس می توانید با دشت نور تماس بگیرید.
  6. یک اگزوز اضافه روی دستگاه خود نصب کنید.

    بخش عمده صدای ناشی از این دستگاه، اگزوز بوده که امروزه تجهیزات و تکنولوژی‌های خاصی در این قطعه، به کاهش صدای خروجی از آنها کمک کرده است. البته باید این را بدانید که استفاده از این امکانات قطعا در قیمت موتور برق نیز تاثیر خواهد داشت.
    توجه داشته باشید که اگر قصد کمک گرفتن از این مورد را دارید، برای جلوگیری از وارد شدن هر آسیبی به دستگاه خود، لازم است تا از متخصص فنی کمک بگیرید و به صورت خودسرانه این کار را انجام ندهید.
    دقت کنید که این روش گزینه مناسبی برای موتور برق‌های زیر 5 کیلووات نمی‌باشد.
  7. از یک صداخفه کن به صورت عمودی استفاده کنید.

    افقی بودن لوله‌های خروجی از موتور برق، سبب حرکت جریان امواج صوتی در یک جهت می‌شوند که البته اگر از یک صدا خفه کن عمودی به طرف آسمان استفاده شود، به کاهش صدای دستگاه کمک خواهد کرد.
  8. از آب استفاده کنید.

    دیگر راهکار ساده ای که می توانید برای این هدف در نظر بگیرید، کمک گرفتن از آب می باشد. می توانید مقداری آب درون سطل ریخته و با کمک یک بست، سر شلنگ را متصل به اگزوز کنید.
    نکته ای که در این جا باید در نظر داشته باشید، این است که موتور برق حتما در سطحی بالاتر از آب قرار بگیرد و برای اینکه از بازگشت آب به درون اگزوز جلوگیری شود، روی شلنگ سوراخ هایی را برای محکم کاری اضافه کنید.
    این روش می تواند تا حدود 5 الی 7 دسی بل به کاهش صدای موتور برق کمک کند.
    برای راهنمایی بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

استفاده از کانوپی برای کاهش صدای موتور برق

شما می‌توانید موتور برق را درون محفظه‌ای قرار دهید که عایق صدا باشد و تا حد ممکن بتواند صدایی که از دستگاه به بیرون می رود را کنترل کند.
استفاده کردن از این نوع عایق‌ها می‌توانند در نهایت هزینه نهایی دستگاه را افزایش دهند. طراحی آنها به طور معمول به صورت یک محفظه بوده که به آن کانوپی گفته می‌شود.
باید این احتمال را در نظر بگیرید که استفاده از کانوپی می‌تواند روی وزن دستگاه شما نیز اثر داشته و آن را افزایش دهد، اما کنترل صدای خروجی از دستگاه توسط آن، بسیار مطلوب می باشد.
در طراحی این محفظه باید یک نکته بسیار مهم در نظر گرفته شوند. اینکه دود حاصل از فعالیت موتور به هیچ عنوان نباید محبوس شود، پس بدنه دستگاه باید راه خروجی برای این دود داشته باشد. عدم توجه به این نکته باعث می‌شود تا گازهای داغی که ناشی از احتراق درون موتور هستند، تجمع یافته و دمای دستگاه را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند. همین موضوع راندمان دستگاه را کاهش داده و به مرور زمان آسیب های جدی‌تری را به قطعات دستگاه وارد می‌کند.

چگونه کابین صداگیر برای موتور برق بسازم؟

چگونه کابین صداگیر برای موتور برق بسازم؟

ساده ترین راهی که می‌توانید برای این کار انجام دهید، این است که از 4 یا 5 تخته چوب استفاده نمایید. باید تخته چوب‌ها را به طرف موتور برق تکیه داده و یکی هم روی دستگاه بگذارید. بدین ترتیب، بخشی از صدای دستگاه کاهش پیدا می‌کند.
همچنین می‌توانید تخته چوب و عایق صوتی تهیه کرده و با استفاده از آنها یک کابین بسازید. شاید این راهکار زمان بیشتری ببرد و هزینه بالاتری نیز داشته باشد، اما اثر بسزایی در کاهش صدای خروجی از دستگاه خواهد داشت.

آیا به دنبال موتور برق بی صدا هستید؟

در صورتی که هنوز موتور برق مورد نظر خود را تهیه نکرده اید، بهتر است تا به نوع بی صدای آن که به موتور برق اینورتر است، فکر کنید.
در ابتدا باید این نکته را بدانید که در موتور برق‌های معمولی، هرچه توان الکتریکی، وزن و ابعاد دستگاه افزایش پیدا می‌کند، به همان میزان نیز صدای خروجی از دستگاه نیز بیشتر می‌گردد.
پس توجه داشته باشید که محاسبه درستی در رابطه با میزان برق مصرفی مورد نیاز خود داشته باشید.
با این کار علاوه بر اینکه مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی نمی‌شوید، می‌توانید راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب دیدگی‌های دستگاه در آینده نیز داشته باشید.
بهتر است تا راهنمای خرید موتور برق و همچنین مقاله موتور برق بی صدا را مطالعه کرده و بعد از کسب اطلاعات بیشتر، برای راهنمایی و مشاوره با متخصص فنی و کاردان ما، با دشت نور تماس بگیرید.

خرید موتور برق بی صدا، کاوردار و یا بدون کاور؟

به طور معمول انواع موتور برق‌های کاوردار سایز و اندازه کوچکی داشته و به دلیل جمع و جور بودن، وزن پایینی نیز دارند. این دستگاه‌ها توان کمتری داشته و نسبت به مدل‌های مشابه بدون کاور خود نیز قیمت بالاتری دارند.
اگر نمی‌خواهید که هزینه بیشتری پرداخت کنید، پس باید موتور برق معمولی خریداری کنید، اما اگر می‌توانید هزینه بیشتری برای دستگاه خود خرج کنید، می‌توانید نوع کاوردار و سبک موتور برق را بخرید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است تا با دشت نور تماس بگیرید و از مشاوره رایگان با کارشناسان کاردان ما بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

  1. کدام موتور برق بی صدا ترین نوع محسوب می شود؟

    یکی از انواع مشهور موتور برق که می توان آن را بی صداترین نوع این دستگاه ها دانست، موتور برق هوندا می باشد.
خواندن 5187 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.