چهارشنبه, 03 آذر 1400 ساعت 14:58
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

گاورنر دیزل ژنراتور چیست و چه کاربردی دارد؟ | طرز کار گاورنر در ژنراتور دیزلی

آیا در رابطه با گاورنر در موتورهای دیزل ژنراتور شنیده‌اید؟ کاربرد آنها چیست؟ آیا انواع آن را می‌شناسید؟ در این مقاله با دشت نور همراه باشید تا اطلاعات موثری در این باره به دست آورید.

گاورنر دیزل ژنراتور چیست؟

گاورنر در موتورهای دیزلی برای کنترل دور موتور مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین با هدف ثابت نگه داشتن دور موتور تحت بارهای متفاوت نیز کاربرد دارد. زیرا در صورت کم و یا زیاد شدن بار ژنراتور دیزلی، دور آن نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
استفاده از آن قدرت خروجی دیزل ژنراتور را 10 درصد افزایش می‌دهد.

کاربرد گاورنر در موتور ژنراتور

کاربرد گاورنر در موتور ژنراتور

وقتی موتور بالاتر از سرعت تعیین شده کار می‌کند، مقدار سوخت تزریق شده کاهش می‌یابد و موتور را کند می‌کند. هنگامی که دور موتور خیلی کم است، مقدار سوخت تزریق شده افزایش یافته  تا آن را به سرعت تنظیم شده بازگرداند. آنها مقدار سوخت را با حرکت دادن محرک یا تغییر مقدار تزریق سوخت برای موتورهای دارای ریل مشترک یا انژکتور واحد تغییر می‌دهند.

نحوه عملکرد گاورنر دیزل ژنراتور

عملکرد گاورنر، تنظیم منبع سوخت به طور خودکار با تغییر بار خروجی موتور دیزل در محدوده سرعت مورد نیاز موتور دیزل است تا سرعت موتور اساساً ثابت بماند.
هنگامی که موتور دیزل سایر ماشین‌های کار (مانند ژنراتور، پمپ و غیره) را به حرکت در می‌آورد، اگر گشتاور خروجی برابر با گشتاور مورد نیاز ماشین کار برای غلبه بر مقاومت کار باشد، موتور در حالت پایدار است.
اگر گشتاور مقاومت از گشتاور خروجی بیشتر شود، سرعت موتور دیزل کاهش می‌یابد و موتور دیزل کار نمی‌کند.
هنگامی که گشتاور خروجی بیشتر از ممان مقاومت باشد، سرعت چرخش افزایش می‌یابد، اگر تعادل جدید حاصل نشود، سرعت چرخش به افزایش خود ادامه می‌دهد.
 موتور دیزل ماشین آلات ساختمانی باید مجهز به گاورنر باشند. علاوه بر این، با توجه به ویژگی‌های خود پمپ پاشش گازوئیل، حفظ پایداری در سرعت دور کار آسانی نیست و به راحتی می‌توان سرعت بیش از حد داشت. بنابراین باید این قطعه روی موتور دیزل نصب شود تا دور آرام آن ثابت بماند و از پدیده ماشین پرنده در سرعت بالا جلوگیری شود.

انواع گاورنر در موتور ژنراتور

با توجه به طبقه بندی مختلف مکانیزم تنظیم کننده گاورنر، می‌توان آن را به چهار نوع مکانیکی، نوع هیدرولیک، نوع پنوماتیکی و نوع الکترونیکی تقسیم کرد.

  1. گاورنر مکانیکی دیزل ژنراتور

    نوع مکانیکی ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع نصب شده برای موتورهای دیزل ژنراتور است. معمولاً برای موتورهای بدون نیاز به آلایندگی (بهینه سازی شده برای سوخت) نصب می‌شود. گاورنر در یک واحد مکانیکی با استفاده از یک سری فنرها تلاش می‌کند تا مقدار سوخت تزریق شده را کنترل کند تا سرعت را در یک سطح ثابت نگه دارد. این قطعه از سرعت واقعی موتور آگاه نیست، فقط از بالا یا پایین بودن آن آگاه است و بر اساس آن به صورت مکانیکی اصلاح می‌کند.

    مزایا

    • کمترین هزینه
    • ساده‌ترین نوع برای تعمیر
    • معمولاً در صورت نیاز قابل ارتقا به الکترونیکی است.

    معایب

    • قدیمی‌تر، در صورت نیاز به سطوح کم انتشار، غیر قابل استفاده است.
    • تنظیم سرعت به سختی نسخه‌های الکترونیکی است.
  2. تنظیم کننده سرعت هیدرولیک

    این نوع معمولاً از بلوک پرنده به عنوان یک عنصر القایی برای فشار دادن پیستون برای کارکرد سرور هیدرولیک استفاده می‌کند. این گاورنر دارای عناصر القایی کوچک و تطبیق پذیری قوی است. از چند سری ابعاد می‌توان برای برآوردن نیازهای موتورهای دیزلی ده تا ده هزار اسب بخار استفاده کرد. این نوع تنظیم کننده دارای ثبات خوب، دقت تنظیم بالا و نیروی محرکه بزرگ است و با وجود ساختار پیچیده، اما کنترل خودکار موتور دیزل آسان است.
  3. گاورنر پنوماتیک

    گاورنر متحرک از دیافراگم برای القای تغییر خلاء لوله ورودی و سپس ارتقای مکانیسم فعال استفاده می‌کند. این نوع قطعه دارای ساختار ساده و حساسیت بالا در سرعت کم است، اما به دلیل دریچه گاز تعبیه شده در لوله ورودی، قدرت کاهش می‌یابد. بنابراین فقط برای موتورهای دیزلی کم توان مناسب است.
  4. گاورنر الکترونیکی

    گاورنرهای الکترونیکی کمی گران‌تر از نسخه‌های مکانیکی هستند، اما مطلوب می‌باشند، زیرا تنظیم بهتری نسبت به گاورنرهای مکانیکی دارند. اکثر انواع مکانیکی گزینه ای از یک گاورنر الکترونیکی مجهز به سیستم پیشرفته را دارند. برای یک گاورنر الکترونیکی یک سنسور دور موتور نصب شده و به گاورنر متصل شده است که برای تشخیص سرعت موتور استفاده می‌شود. از آنجایی که این قطعه سرعت موتورها را می‌داند، می‌تواند بهترین مسیر بازگشت به نقطه تنظیم را محاسبه کند و این باعث می‌شود که از سرعت بیش از حد و پایین‌تر جلوگیری کند.
    نوع الکترونیکی تغییر دور موتور دیزل را به تغییر کمیت الکتریکی تبدیل می‌کند و پس از نمونه برداری و تقویت، محرک را کنترل می‌کند. این گاورنر می‌تواند منبع سوخت را قبل از تغییر واضح سرعت موتور دیزل تنظیم کند و دقت تنظیم بالایی را به دست آورد و عملکرد موازی را بدون تفاوت درک کند. عمدتا برای مجموعه‌های دیزل ژنراتور استفاده می‌شود.

    مزایا

    • هزینه به اندازه یک واحد کنترل الکترونیکی نیست.
    • قابل برنامه ریزی و دارای مقررات عالی

    معایب

    • در صورت نیاز به سطوح کم انتشار نمی‌تواند قادر به انجام آن باشد.
    • تنظیم سرعت به سختی ECU نیست.
    • هزینه بالاتر نسبت به مکانیکی استاندارد.

تنظیم گاورنر دیزل ژنراتور

برای تنظیم آن باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. موتور دیزل را روشن نموده و صبر کنید تا موتور کمی گرم شود.
  2. بعد از آن پتانسیومتر را تنظیم کنید. پتانسیومتر نوعی مقاومت سه ترمینال بوده که به تنظیم سرعت می‌پردازد. روی گاورنر دو پتانسیومتر وجود دارد.
  3. در ادامه ضریب بهره یا GAIN را تنظیم کرده که برای این کار باید پتانسیومتر را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.
  4. در این حال موتور از جریان عادی خارج شده و بعد از آن پتانسیومتر را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.
  5. پتانسیومتر دیگری روی صفحه گاورنر نیز وجود دارد که با هدف ایجاد پایداری در ژنراتور تنظیم می‌گردد که بدین ترتیب دستگاه پایداری خود را به دست می‌آورد.

سوالات متداول

  1. در زمینه تولید گاورنر چه برندهایی معروف می‌باشند؟

    برندهای وودوارد، هاینزمن و GAC، از جمله پرکاربردترین تولید کننده‌های آن می‌باشد.
خواندن 3100 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.