راهنمای خرید ژنراتور

راهنمای خرید ژنراتور دیزلی و گازسوز؛ 7 نکته مهم جهت انتخاب ژنراتور برق

چرا به راهنمای خرید ژنراتور نیاز دارید؟ اگر شما به هر دلیلی مانند تامین برق سایت کارگاهی، نیاز به برق در یک برنامه تفریحی و یا هر دلیل دیگری به برق اضطراری نیاز داشته باشید، تفاوتی نمی‌کند، به هر حال شما باید قبل از خرید نکات مهمی را در نظر بگیرید و به آنها توجه نمایید. آیا این موارد را می‌شناسید؟
حتما برای این خرید سوالات زیادی ذهن شما را مشغول کرده است؟
اینکه ژنراتور گازسوز بخرید یا دیزلی؟ ژنراتور کوچک برایتان مناسب‌تر است یا ژنراتور بزرگ؟ نوع ایستاده و ثابت آن مورد نیاز است و یا نوع قابل حمل؟
برای یک انتخاب خوب و مناسب، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تمام نحوه خرید دیزل ژنراتور و دیگر انواع ژنراتور را مطالعه نمایید.

اولین سوالاتی که باید برای خرید ژنراتور از خود بپرسید

برای خرید ژنراتور برق، سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  1. کاربرد ژنراتور برای شما چیست؟
  2. ژنراتور شما باید ثابت باشد یا نوع قابل حمل آن را نیاز دارید؟
  3. آیا تنها به برق موقت نیاز دارید یا تامین برق برای شما اضطراری می‌باشد؟ (این سوال در تعیین میزان توان و قدرت دستگاه به شما کمک می‌کند.)
  4. آیا به مولد دائم برق نیاز دارید یا برق اضطراری؟
  5. نوع مصرف شما از دستگاه چیست؟ به عنوان مثال برای روشنایی آن را نیاز دارید و یا برای جوشکاری؟
  6. نوع سوخت مورد نیاز شما چیست؟
  7. برای نصب ژنراتور چه مقدار فضا دارید؟

برای انتخاب ژنراتور به چه مواردی توجه کنم؟

برای انتخاب ژنراتور به چه مواردی توجه کنم؟

برای خرید و انتخاب ژنراتور برق موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. نوع نیاز خود را مشخص کنید.

    در ابتدا باید مشخص کنید که برای رفع چه نیازی به ژنراتور نیاز دارید.
  2. طول عمر و ماندگاری ژنراتور را در نظر بگیرید.

    توجه به طول عمر و ماندگاری دستگاه نیز می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری را برایتان کاهش دهد. به طور کلی ژنراتورهای اروپایی ماندگاری بسیار بهتری از ژنراتورهای چینی دارند.
  3. میزان بودجه خود را تعیین کنید.

    برنامه ریزی بودجه برای هر نوع تجارتی دارای اهمیت بسیار بوده و برنامه درست در این زمینه سبب کارآمد شدن هزینه‌ها می‌گردد. به همین منظور شما باید به صورتی بودجه خود را برنامه ریزی نمایید که با خرید ژنراتور و هزینه‌های پشتیبانی آن، بتوانید به راحتی و بدون دردسر مانع از بروز مشکلات قطع برق شوید.
    در واقع تعیین بودجه یکی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار در انتخاب و خرید ژنراتور است.

    دشت نور چه کمکی در این زمینه به شما خواهد کرد؟

    فروشگاه دشت نور برای این انتخاب راهکارهای بسیاری را پیش روی شما خواهد گذاشت.
    یکی از پیشنهادهای ما به شما این است که موتورهای نسل جدید که لوازم آنها در دسترس بوده و میزان سوخت کمی دارند را در نظر بگیرید.
    به طور مثال یک ژنراتور دست دوم 100 کاوا چینی را می‌توانید با حدود 120.000.000 تومان (صد و بیست میلیون تومان) تهیه کنید و آکبند همین ژنراتور را با پرداخت هزینه 300.000.000 تومان (سیصد میلیون تومان) به دست آورید.
    یک نوع موتور 200 کاوا می‌تواند بازه قیمتی حدود 200.000.000 تومان (دویست میلیون تومان) تا 650.000.000 تومان (ششصد و پنجاه میلیون تومان) داشته باشد.
    درست است که بین مدل دست دوم و نو تفاوت قیمتی در حدود بیش از صد میلیون تومان را مشاهده می‌کنید، اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مصرف سوخت کم و کارکرد بهتر موتور در نهایت هزینه تعمیر و نگهداری را برایتان کاهش می‌دهد.
    در صورتی که با وجود سرمایه کم به ژنراتور نیاز دارید، ما حتی می‌توانیم موتورهای قدیمی نیز در اختیار شما قرار دهیم.
    در نهایت دشت نور با توجه به نیازتان و میزان بودجه و سرمایه شما، بهترین پیشنهادها را در اختیارتان قرار خواهد داد.

  4. توجه به ویژگی‌های دستگاه

    همواره برای خرید یک محصول باید به ویژگی‌های آن توجه شود. این ویژگی‌ها در زمان خرید ژنراتور، مواردی از جمله خنک کننده اتوماتیک، تنظیم ولتاژ اتوماتیک، خاموش شدن خودکار، سوئیچ انتقال و ... می‌باشند. همچنین قبل از خرید باید اطمینان لازم را از ویژگی‌های ایمنی دستگاه مورد نظر خود به دست آورید. در این باره کارشناسان ما به خوبی شما را راهنمایی خواهند نمود.
  5. توجه به خدمات جانبی

    بعد از موارد قبلی که برایتان بیان کردیم، شما باید نکته مهم دیگری را در نظر داشته باشید و آن این است که در کنار خرید ژنراتور، شما چه گارانتی، ضمانت، لوازم جانبی و خدمات دیگری را به دست می‌آورید. به عنوان مثال سیم برق، کوپلینگ، سوئیچ انتقال و .. از جمله مواردی هستند که به عنوان خدمات جانبی در کنار خرید دستگاه شما قرار می‌گیرند. همچنین هزینه نصب و نگهداری را باید در نظر داشته باشید، زیرا این کار هزینه ای جدا از خرید ژنراتور به همراه دارد.
    برای اطلاعات دقیق‌تر از خدمات گارانتی دشت نور، می‌توانید صفحه محصولات سایت را نیز مشاهده کنید.
  6. سوخت مورد استفاده

    ژنراتور برای تولید برق می‌تواند از سوخت‌های متفاوتی مانند بنزین، دیزل و ... استفاده داشته باشد. شما قبل از خرید باید بدانید که با توجه به سوخت استفاده شده، چه نوع دستگاهی را انتخاب نمایید. در عناوین بعدی به شما خواهیم گفت که برای این انتخاب چه مواردی را باید در نظر بگیرید.
  7. بررسی میزان قدرت و توان مورد نیاز

    قبل از خرید باید بدانید که نیاز تولید برق با توجه به نوع ماشین و یا محل کسب و کار خود، چقدر می‌باشد و در واقع باید این نیاز را محاسبه نمایید. نباید به این مرحله از خرید بی توجه باشید، زیرا این محاسبه به شما در انتخاب یک ژنراتور ایده ال برای تولید برق مورد نیاز کمک می‌کند.
    به عنوان مثال یک مغازه کوچک در حدود 6000 وات به انرژی نیاز دارد.
    باید بدانید که اساس تولید ژنراتورها، توان تولید آنها می‌باشد و این میزان توان است که تعیین کننده کارکرد چند لامپ و یا دیگر دستگاه‌های برقی شما می‌باشد.
    کیفیت و قدرت این توان بیان کننده این است که دستگاه با چه عملکردی و چقدر خوب کار می‌کند. برای این بررسی شما دو راهکار پیش روی خود دارید:
    • خودتان توان مصرفی مورد نیاز را بررسی کنید.

      برای بررسی این مورد می‌توانید از مواردی که نمی‌خواهید در زمان قطع شدن برق از کار بیفتند، لیستی تهیه کرده و میزان برق مصرفی آنها را هم جمع کرده تا در نهایت بتوانید به توان مورد نیاز خود دست پیدا کنید.
    • از متخصصین دشت نور کمک بگیرید.

      شما می‌توانید برای بررسی دقیق‌تر و آسودگی خیال خود این کار را همراه با متخصصین فنی دشت نور انجام دهید. ما برای این کار تیمی داریم که حتی تا محدوده 200 کیلومتری تهران برای برآورد توان مصرفی شما می‌آیند. البته هزینه این نوع خدمات از خرید ژنراتور جدا محاسبه می‌شود که قبل از درخواست می‌توانید با ما تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید.

آیا باید به برگ سبز ژنراتور توجه کنم؟

به طور کلی ژنراتورهای تولید شده در ایران مانند موتور سازان تبریز نیازی به برگ سبز ندارند. اما ژنراتورهای اروپایی و چینی از 2005 کاوا به بالا برای حمل و نقل نیاز به برگ سبز دارند.

برای انتخاب سوخت چه نکاتی را باید در نظر بگیرم؟

برای انتخاب سوخت چه نکاتی را باید در نظر بگیرم؟

ژنراتورها با استفاده از سوخت‌های متفاوتی کار می‌کنند. برخی از آنها با دیزل یا گازوئیل، برخی دیگر با بنزین و بعضی دیگر نیز با گاز شهری کار می‌کنند. ژنراتورهای خانگی به طور معمول از گاز شهری استفاده کرده که سوخت پاک‌تری می‌باشد. مزارع و کسب و کارها معمولا از نوع بنزینی و دیزلی استفاده می‌کنند. پس برای انتخاب سوخت ژنراتور باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • شرایط محل نصب
  • قیمت سوخت
  • در دسترس بودن آن

خرید ژنراتور دیزلی بهتر است یا ژنراتور گازسوز؟

برای پاسخ این سوال در ابتدا باید این موضوع را در نظر بگیرید که آیا امکان تهیه گاز به حد و اندازه کافی دارید و یا خیر. در صورتی که می‌توانید این میزان را تامین کنید، باید بدانید که ژنراتورهای گازسوز مشکل تامین سوخت ندارند، اما در دیزل ژنراتورها به این صورت نیست.
دومین مورد این است که مصرف شما به صورت دائم است یا تنها در مواقع اضطراری؟ اگر نیاز به تامین برق در شرایط اضطراری دارید، نوع دیزلی برای شما به صرفه‌تر می‌باشد.
اما اگر به ژنراتورهای دائم کار نیاز دارید، نوع گازسوز می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. با وجود گران قیمت‌تر بودن این نوع ژنراتورها، اما دائم کار بوده و شما برای تامین سوخت آنها به مشکلی برنخواهید خورد.

ژنراتور ایستاده بخرم یا قابل حمل؟

ژنراتور ایستاده بخرم یا قابل حمل؟

ژنراتورها می‌توانند در هر دو نوع قابل حمل و ثابت وجود داشته باشند. در صورتی که شما برای مصارف خانگی خود به این دستگاه‌ها نیاز دارید، بهتر است تا نوع ثابت ایستاده این دستگاه را تهیه کنید. این نوع ژنراتورها دارای مزایای بسیاری هستند که عبارت‌اند از:

  • سر و صدای کمتر
  • نصب و راه اندازی راحت‌تر
  • توان و قدرت این نوع دستگاه‌ها از انواع قابل حمل ژنراتورها بیشتر می‌باشد
  • همچنین احتمال سرقت آنها کمتر است.

در صورتی که شما برای کسب و کارهای کوچک و یا مغازه نیاز به ژنراتور دارید که در واقع فضای کافی برای نصب نوع ثابت این دستگاه‌ها را ندارید یا ژنراتور را برای سفرهای چند روزه خود در طبیعت نیاز دارید، نوع قابل حمل برای شما کارآمد می‌باشد.

ژنراتور مدرن بخرم یا سنتی و قدیمی؟

ژنراتور مدرن بخرم یا سنتی و قدیمی؟

در ژنراتورهای مدرن از فناوری اینورتر استفاده می‌گردد. این فناوری در ژنراتورها کمک می‌کند تا انرژی برق به صورت یک جریان حساس و بسیار سریع و ناگهانی به دستگاه‌هایی مانند رایانه، تلویزیون، ماکروویو و ... نرسد تا آسیبی به آنها وارد نگردد.
ژنراتورهای سنتی و یا استاندارد بدون اینکه میزان انرژی مورد نیاز دستگاه را در نظر بگیرند، با تمام سرعت خود کار می‌کنند، در حالی که ژنراتورهای مدرن دارای دریچه کنترل هوشمند خودگردان بوده که در زمان روشن کردن دستگاه، به طور خودکار تنظیم می‌گردند. این کار به صرفه جویی برق کم می‌کند.
ژنراتورهای مدرن، بی صدا بوده، بسیار روان کار می‌کنند، مصرف سوخت کمتری دارند و انتخاب بهتری برای محیط زیست می‌باشند.

ژنراتور تک فاز بخرم یا سه فاز؟

ژنراتورها دارای دو نوع برق تولیدی تک فاز و سه فاز می‌باشند. ژنراتورهای تک فاز 220 ولتی هستند که در واقع همان برق مورد استفاده در منازل است. این نوع ژنراتورها بیشتر برای مشاغل کوچک و منازل مناسب هستند.
تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی برق سه فاز را مورد استفاده قرار داده که از 350 ولت نیز بیشتر می باشند، به همین منظور برای ژنراتور های معمولی باید از نوع سه فاز استفاده کرد.
البته ژنراتورهای سه فاز این قابلیت را دارند که تک فاز شوند. در این شرایط برق خروجی به نسبت برق ورودی حدود یک سوم کاهش پیدا می‌کند.

آیا ژنراتور انتخابی حتما باید کانوپی داشته باشد؟

کانوپی سبب کاهش صدای دستگاه می‌شود.
شاید در بین جست و جوهای خود با ژنراتورهای بدون کانوپی رو به رو شده باشید. این نوع ژنراتورها سر و صدای بسیار زیادی دارند.
حالا پاسخ این سوال که آیا حتما باید برای کانوپی هزینه کنید یا خیر، به این موضوع بستگی دارد که ژنراتور شما در چه مکانی قرار خواهد گرفت. در صورتی که شما ژنراتور را در فضایی مانند مزرعه قرار می‌دهید و جایگاه آن در حدی دور است که صدای ژنراتور را نمی‌شنوید، به کانوپی نیازی نخواهید داشت. اما در هر جای دیگری که صدای این دستگاه سبب آزار شما می‌شود، باید حتما نوع کانوپی دار را تهیه نمایید.
معمولا کانوپی روی موتورهای 40 تا 80 کاوا، حدود 40 میلیون تومان و در موتورهای 100 الی 150 کاوا حدود 70 میلیون تومان می‌باشد.

بین یک ژنراتور بزرگ و دو ژنراتور کوچک، کدام را انتخاب کنم؟

بین یک ژنراتور بزرگ و دو ژنراتور کوچک، کدام را انتخاب کنم؟

پاسخ این سوال به این موضوع بستگی دارد که شما به چه توان مصرفی نیاز دارید و کدام انتخاب برای شما صرفه اقتصادی خواهد داشت. می‌توان گفت که اندازه ژنراتور به طور مستقیم به قدرت آن بستگی دارد. هر چه شما دارای ژنراتور بزرگتری باشید، توان بیشتری از آن دریافت می‌کنید.
در ابتدا باید این مسئله را مشخص نمایید که برای شما قیمت مهم‌تر است و یا امینت دستگاه. در واقع شما می ‌خواهید تنها ژنراتور ارزانی تهیه کنید و یا همیشه با خیال آسوده و اطمینان، برق در دسترس خود داشته باشید.
شاید شما دارای کسب و کار بسیار حساسی باشید که قطعی برق خسارت‌های زیادی را برایتان ایجاد می کند، در این شرایط می‌توانید دو عدد ژنراتور تهیه کنید که قیمت نهاییی محصول و هزینه‌های نگهداری آن افزایش پیدا می‌کند. اما در عوض با قطع برق شما اطمینان بیشتری از برقراری جریان برق دارید. همچنین می‌توانید قطعات یدکی را تنها یکدست تهیه کرده و برای هرکدام از ژنراتور ها که مشکل پیدا کرد، استفاده کنید، در این صورت قیمت قطعات یدکی کاهش پیدا می‌کند، معمولا پیدا کردن و خرید قطعات یدکی برای ژنراتورهای بزرگ، کمی سخت‌تر و گران قیمت‌تر می‌باشد. کارشناسان دشت نور در نحوه انتخاب صحیح ژنراتور تمام راهنمایی‌های لازم و مهم را در زمان خرید خواهند داشت و از این نظر می‌توانید با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

چگونه باتری شارژر انتخاب کنم؟

باید بدانید که در صورت خرید ژنراتورهای آکبند، شما هر آنچه که روی موتور است را تحویل خواهید گرفت. معمولا موتورهای غربی و موتورهای چینی دارای باتری خشک می‌باشند.
بهترین حالت در ایران باتری‌های صبا و یا ماه نیرو هستند که یک سال نیز شامل گارانتی می‌شوند.
آیا می‌دانید با توجه به آمپر ساعت باتری، باتری شارژر با چه خروجی و جریانی مناسب است؟
به طور مثال آیا به نظر شما باتری شارژر 5 آمپر می‌تواند برای باتری 120 آمپر ساعت انتخاب مناسبی باشد؟
یکی از دلایل نیاز به استفاده از باتری شارژر، در زمان روشن نشدن دیزل در مدت زمان طولانی است. در این زمان، باتری به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی نتوانسته دیزل را دشارژ و یا تخلیه کند. در این صورت باتری شارژر جریانی را برای شارژ نگه داشتن باتری تزریق می‌کند. باتری دشارژ شده، به منظور شارژ شدن به جریان اولیه حدود 5 درصد ظرفیت باتری نیاز دارد، به این معنی که برای باتری 120 ساعت نیاز به حدود 6 آمپر جریان شارژ اولیه است. برای این کار شارژ با خروجی 10 آمپر مناسب است.
نکته مهمی که وجود دارد، این است که باتری‌هایی که عمر مفید آنها به اتمام رسیده است و یا آنهایی که دچار آسیب شده اند، در زمان اتصال باتری شارژ نیاز به جریان بالایی داشته که این جریان می‌تواند شارژر را دچار آسیب دیدگی کند.

آیا تعیین ولتاژ دستگاه باید توسط کارشناس باشد؟

برای این کار لازم است تا با کارشناس برق مشورت داشته باشید. کارشناس برق به بررسی و ارزیابی مواردی از جمله محیط کاری، بارهای متفاوت تاسیسات، حداکثر شدت جریان برق و ... به طور دقیق ولتاژ مورد نیاز شما را تعیین می‌کند. زیرا برآورد اشتباه می‌تواند مشکلاتی برایتان ایجاد نماید. اگر مقدار عددی از نیازتان کمتر بود، نیاز واقعی شما برآورده نمی‌شود و در صورت بیشتر بودن شما متحمل هزینه‌های اضافی خواهید شد.

کلام آخر

توجه کنید که پیش بینی احتمالی توسعه آینده در حالت‌های اضطراری می‌تواند سبب بیشتر شدن هزینه‌های مصرفی گردد. اگر شما بخواهید در آینده مولد جدیدی را اضافه کنید، این هزینه بسیار بیشتر از اضافه کردن ظرفیت مولد اولیه می‌باشد.
تعیین کننده ظرفیت مولد و تعداد آن، درجه امنیت می‌باشد که برای تامین امنیت بیشتر شما می‌توانید به جای اینکه از یک مولد بزرگ استفاده داشته باشید، دو مولد کوچک‌تر تهیه کنید.
این تنها یک راهکار برای بهره برداری مناسب است، برای دریافت اطلاعات بیشتر و یک خرید مقرون به صرفه و مناسب، با دشت نور تماس بگیرید و با متخصصین ما مشورت داشته باشید.