مشاوره رایگان در تمامی ساعات شبانه روز

سرویس، تعمیرات و نگهداری دیزل ژنراتور

سرویس، تعمیرات و نگهداری دیزل ژنراتور | بهترین روش تعمیر دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور اهمیت و کاربردهای بسیاری دارد، اگر می‌خواهید تا دیزل ژنراتور شما، دوام و ماندگاری خوبی داشته باشد، باید در جریان نکات مراقبتی و نگهداری از آن باشید و بدانید که تعمیرات آن به چه صورت است.
آیا هر گونه مشکلی که در دستگاه ایجاد شد، نیازمند نیروی فنی است؟
چه تعمیراتی برای مشکلات دستگاه دیزل ژنراتور لازم است؟ آیا با کمک این تعمیرات در مصرف هزینه نگهداری صرفه جویی می‌شود؟
مقاله زیر را مطالعه کنید تا دستورالعمل تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور را یاد بگیرید و همچنین بدانید که روزانه، هفتگی و ماهیانه باید چه اقداماتی را برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از خرابی دیزل ژنراتور انجام دهید.

اهمیت تعمیرات و نگهداری دیزل ژنراتور

اهمیت تعمیرات و نگهداری دیزل ژنراتور

یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی در چرخه صنعت و نگهداری از دیزل ژنراتورها، تعمیرات و عیب یابی آنها می‌باشد. طی این فرآیند اقداماتی از جمله، ارزیابی مشکلات دیزل ژنراتور، تعمیرات اساسی و تخصصی و سرویس آن صورت می‌گیرد. گروه صنعتی دشت نور می‌تواند در این راستا بهترین و مناسب‌ترین خدمات را به مشتریان خود عرضه کند که به دنبال آن عمر دستگاه افزایش و هزینه نگهداری آن کاهش پیدا کند. تعمیر و نگهداری مناسب دیزل ژنراتور، می‌تواند نقش بسزایی در طول عمر و ماندگاری دیزل ژنراتور داشته باشد.

بهترین روش تعمیر یک دیزل ژنراتور

برای اینکه بدانید بهترین روش سرویس دیزل ژنراتور چیست، باید از برنامه تعمیر و نگهداری که توسط سازنده دستگاه ارائه شده است، پیروی نمایید.
وجود دیزل ژنراتور، این اطمینان را حاصل می‌کند که یک دستگاه و سیستم قدرتمند در برابر قطع برق دارید. قطع شدن برق به هیچ عنوان مسئله کم اهمیتی نیست و می‌تواند برای بسیاری از مراکز مانند بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و یا مراکز آتش نشانی حکم خطر را نیز داشته باشد.

فرآیند تعمیر دیزل ژنراتور

فرآیند تعمیر دیزل ژنراتور

به طور کلی فرایند تعمیر ژنراتور را در 4 گروه مورد بررسی قرار می‌دهیم و مشکلات این 4 گروه را ارزیابی می‌کنیم:

  1. ایرادات مربوط به موتور ژنراتور

    معمولا ایرادات و مشکلات مکانیکی که به موتور مربوط می‌شوند، عبارت‌اند از:
    1. روشن نشدن و یا سخت روشن شدن موتور دیزل

      فرایند خاموش و روشن شدن در بیشتر ژنراتورها، به وسیله فرمان مکانیکی شیر سوخت انجام می‌شود. پس قبل از هر چیزی باید شیر سوخت مورد بررسی قرار بگیرد. همه سیستم‌های دیزلی دارای پمپ سوخت اولیه می‌باشند تا بتوانند سوخت را از باک به کامان ریل یا پمپ فارسونگا برسانند.
      بنابراین روشن نشدن و یا دیر روشن شدن ژنراتورها می‌توانند به دلیل نرسیدن سوخت و یا وجود اشکالاتی در سیستم سوختی باشد. بررسی‌های مورد نیاز عبارت‌اند از:
      1. لوله‌ها و شلنگ‌های سوخت رسان که جزئي از اتصلات سیستم سوخت رسانی هستند، باید مورد ارزیابی قرار بگیرند تا اگر مسدود شده بودند، برای رفع گرفتگی آنها اقدامات لازم صورت گیرد.
      2. باید بررسی میزان سوختی که در باک موجود می‌باشد، انجام گیرد.
      3. اگر پمپ اولیه سوخت دارای المنت معیوب بود، باید عوض شود و سوپاپ‌های پمپ و یا فنر آن کنترل شود.
      4. باید در باک باز شود تا فرایند سوخت رسانی و فیلتر سوخت را چک کنید.
      5. لوله‌های فشار ضعیف و مدارها باید مورد ارزیابی قرار بگیرند و اگر به هواگیری نیاز دارند، این کار انجام شود.
        نکته: اگر موارد بالا مشاهده نشد، موارد دیگری از جمله پایین بودن ولتاژ باتری (ضعیف بودن قدرت استارت برای به وجود آوردن سیکل احتراق، وجود آب در سوخت، خرابی پیستون، خرابی رینگ، پایین بودن فشار کمپرس، بی کیفیت بودن سوخت، مسدود بودن راه ورودی هوا و یا دیگر مشکلات مکانیکی، می‌توانند بیان کننده اشکال در کارکرد یک دیزل ژنراتور باشند.
    2. روشن شدن دیزل ژنراتور با نوسان و یا پایین بودن دور آن

      برخی از موارد از جمله خراب بودن سنسور گاورنر و یا پیکاب، ایرادات مکانیکی، تنظیمات ECU دیزل ژنراتور و یا گیر کردن شانه گاز پمپ فارسونگا می‌توانند سبب پیدایش این مشکل گردند.
      برای درست شدن و تعمیر دیزل ژنراتور باید دستگاه را به متخصص تعمیر دیزل ژنراتور نشان دهید.

    3. حالت کوبنده موتور ژنراتور

      اگر موتور ژنراتور می‌کوبد، باید موارد زیر مورد بررسی قرار بگیرند:

      1. باید یاتاقان‌های اصلی اصلی را از نظر لق بودن مورد ارزیابی قرار دهید تا اگر لازم بود، آنها را تعویض کنید.
      2. رینگ‌ها را چک کنید تا اگر شکسته بود، آنها را عوض کنید.
      3. در صورتی که گژن پین دچار خوردگی و یا ساییدگی شده بود، آن را عوض کنید.
      4. در صورت معیوب بودن میل‌های تایپیت، آنها را عوض نمایید.
      5. کف پیستون‌ها را کنترل کنید و اگر دوده گرفته بود، آن را تمیز کنید.
      6. در صورتی که موتور بیش از اندازه گرم شد، باید واتر پمپ و سیستم خنک کاری را بررسی کنید.
      7. باید سوپاپ‌ها را بررسی کنید تا اگر سفت شده بودن و یا روغن روی آنها ریخته بود، آنها را تمیز نمایید.
      8. بررسی فشار روغن ورودی را نیز انجام دهید تا اگر نیاز به سرویس مدار بود، این کار را انجام دهید.
    4. آبی بودن دود خروجی از اگزوز ژنراتور

      به دو دلیل رنگ آبی قابل مشاهده می‌باشد:

      1. شاید روغن سوزی موتور ایجاد شده باشد که در این صورت یعنی رینگ‌های پیستون دچار فرسودگی شده‌اند و باید عوض شوند.
      2. باید لاستیک‌های آب بندی راهنمای سوپاپ‌ها را چک نمایید.
    5. سیاه رنگ بودن دود خروجی از اگزوز ژنراتور

      در صورت مشاهده این مشکل باید موارد زیر را چک نمایید:

      1. فیلتر هوا: اگر کثیف بود، آن را تعویض نمایید.
      2. پمپ سوخت: شاید تزریق سوخت زیاد باشد.
      3. زمان تزریق سوخت از نظر ریتارد بودن: پمپ را با لوله سر کج روی موتور تنظیم کنید.
      4. محفظه احتراق: اگر انژکتورها کثیف شده بودند، باید این محفظه کربن گیری و سرویس شود.
      5. انژکتورها: اگر دچار گرفتگی شدند، باید تعویض گردند.
      6. سوپاپ‌های دود: این سوپاپ‌ها باید به طور کامل بسته شوند. همچنین اگر لقی مشاهده کردید، باید سرویس شوند.
    6. سفید رنگ بودن دود خروجی از اگزوز ژنراتور

      1. اگر لازم بود انژکتورهای معیوب را عوض و یا سرویس نمایید.
      2. این رنگ می‌تواند نشان دهنده پایین بودن فشار تراکم باشد که باید رینگ‌ها و پیستون‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا اگر لازم بود، تعمیر گردند.
    7. نامنظم کار کردن موتور ژنراتور

      اگر با چنین مشکلی رو به رو شدید، موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

      1. پمپ اولیه
      2. سوپاپ‌های پمپ اولیه
      3. مدار هواگیری
      4. شانه گاز (اگر لازم بود، آن را با روغن روان نمایید.)
      5. محور رگولاتور (اگر لق بود باید عوض شود و اگر دچار گرفتگی شده بود، باید در ابتدا با نفت و در ادامه با روغن، روانکاری گردد.)
      6. فنرهای رگولاتور (اگر دچار شکستگی شده بودند، آنها را عوض کنید.)
      7. زمان تزریق سوخت و کوپلینگ کنترل
      8. تنظیم کردن دور آرام (به کمک پیچ تنظیم)
  2. ایرادات مربوط به ژنراتور

    در صورتی که مشکلات مربوط به بخش الکتریکی باشد، باید موارد زیر را بررسی کنیم:

    1. ولتاژ دستگاه نباید از حد معمول بیشتر یا کمتر باشد. در این شرایط باید ولتاژ رگولاتور را بررسی کنید. اگر این قطعه خراب شده باشد، ولتاژ از حد تثبیت خارج می گردد.
    2. ولتاژ خروجی ژنراتور نباید صفر باشد. در این صورت مواردی از جمله پل دیود، سوختن سیم پیچ تحریک، سوختن ولتاژ رگولاتور، از دست رفتن خاصیت القایی هسته می‌توانند دلیلی بر بروز این مشکل باشند.
    3. افت کردن ولتاژ ژنراتور در زیر بار را نیز چک کنید.
  3. ایرادات مربوط به سیستم حفاظتی و کنترلی

    خراب بودن سنسورها، برد کنترل، تایمرها، استارت و دینام و پمپ سوخت می‌توانند نقش به سزایی در ایجاد اختلال در کارکرد سیستم داشته باشند، حتی می‌توانند مانع از روشن شدن دستگاه گردند.
  4. ایرادات مربوط به کوپلینگ و شاسی

    شما باید به نکاتی از جمله هوا گرفتن مسیرهای ورودی و خروجی تانک سوخت، سوراخ شدن تانک سوخت، خرابی درجه باک، شل شدن پیچ‌های کوپلینگ، لرزه گیرها، اتصال موتور به شاسی نیز در بررسی شاسی توجه داشته باشید.

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید

چکاپ‌های دوره ای دستگاه

چکاپ های دوره ای دستگاه

برای اینکه راحت‌تر بتوانید زمان هر کدام از موارد مورد نیاز را درک کنید، این عوامل را در دسته بندی زیر برایتان قرار داده ایم:

چکاپ‌های روزانه دستگاه

به طور روزانه باید وضعیت صدا و لرزش های غیر طبیعی دستگاه را بررسی کنید. صدا یکی از مهمترین مواردی است که می‌تواند وضعیت خرابی دستگاه را برای کاربر مشخص کند. لرزش غیر طبیعی نیز بیان کننده وجود مشکل و خرابی در دستگاه می‌باشد.

چک کردن حرارات دستگاه

برای اینکه حرارت دستگاه را مورد بررسی قرار دهید، باید سیستم خنک کننده و ژنراتور را با هم ارزیابی کنید. بالا رفتن حرارت دستگاه می‌تواند مانند تب کردن بدن انسان باشد که منظور آن وجود اصطکاک بیش از حد و بد کار کردن دستگاه می‌باشد. این مورد در تمام دستگاه‌ها یکسان است. به همین دلیل بسیار ضروری است تا تمام حرارت‌های غیر ارادی بررسی شوند. به عوامل زیر توجه داشته باشید و آنها را بازدید کنید:

  1. میزان حرارت خروجی از دستگاه
  2. مجرای هوای ورودی به درون رادیاتور
  3. توان اکتیو
  4. فرکانس خروجی ژنراتور
  5. ضریب قدرت ژنراتور
  6. ولتاژ و جریان خروجی از ژنراتور

چکاپ‌های هفتگی از دستگاه

شما باید هر هفته وضعیت روغن موتور دیزل را چک کنید. با کمک میله اندازه گیری DIP STICK می‌توان سطح روغن را اندازه گرفت، اما تعیین کیفیت روغن کمی پیچیده‌تر است. از روی میزان چسبندگی روغن و ظاهر آن، نمی‌توان این کار را انجام داد، زیرا دقت دقیقی نداشته و حتی افرادی که دارای سال‌ها تجربه هستند، دچار خطا می‌شوند. برای اینکه بتوان با روشی علمی و دقتی بالا، تعیین کیفیت روغن را انجام داد، باید از آنالیز روغن کمک گرفت. این روش برای موتورهایی که مصرف روغن زیادی دارند، بسیار مقرون یه صرفه می‌باشد. همچنین استفاده از ساعت کارکرد و کیلومتر موتور نیز می‌تواند موثر باشد.
به چکاپ‌های هفتگی دیزل ژنراتور توجه داشته باشید:

  • بررسی پمپ روغن (اطمینان از سالم بودن آن)
  • بررسی مخزن گازوئیل (نداشتن نشتی)
  • بررسی آب رادیاتور (نشتی نداشته و عاری از درات مسدود کننده باشد.)
  • بررسی باتری و بسط های اتصالی
  • تمیز کردن موتور دیزل (با کمک جریان هوا یا کارواش)
  • اگر دیزل ژنراتور به تازگی تحت سرویس شدن قرار نگرفته، باید آن را حداقل هفته ای دو بار روشن کرده و نیم ساعت کار کند. (در این صورت مطمئن می شوید که باتری سالم است و بدون مشکل می‌تواند کار کند.)
  • بخش‌های مختلف دستگاه را چک کنید تا چکه و نشت روغن وجود نداشته باشد.

چکاپ‌های ماهیانه از دستگاه

هر ماه موارد زیر را بررسی کنید:

  • چک کردن اتصالات الکتریکی و کابل‌ها از لحاظ محکم بودن
  • بررسی لرزه گیرها
  • بررسی مقاومت سیم پیچ استاتور
  • گریس کاری و روغن کاری بخش‌های نیازمند به روانکاری
  • بررسی فیلترهای هوا و روغن
    توجه: اگر با وجود رعایت هر کدام از نکات بالا، باز هم در دستگاه شما مشکلاتی وجود داشت، در این صورت باید دستگاه را به متخصص فنی نشان دهید.

تعمیر رادیاتور دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور را خاموش کنید و سطح خنک کننده دستگاه را چک کنید. بعد از خنک شدن موتور، درپوش رادیاتور را برداشته و مایع خنک کننده را در صورت لزوم به آن اضافه نمایید.
بخش بیرونی رادیاتور را از گرد و غبار و هرگونه عامل مسدود کننده پاک کنید.
راه حل مناسب برای تمیز کردن رادیاتور، این است که از جریان آب در جهت مخالف و هوای فشرده با فشار کم استفاده نمایید.
اگر با کمک این اقدامات متوجه شدید که رادیاتور شما به درستی کار نمی‌کند، برای بررسی دقیق‌تر با ما تماس بگیرید.

مزیت‌های سرویس نگهداری و تعمیرات دیزل ژنراتور توسط دشت نور

مزیت های سرویس نگهداری و تعمیرات دیزل ژنراتور توسط دشت نور

مزایای تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور با کمک متخصصان دشت نور، عبارت‌اند از:

  1. افزایش ماندگاری دیزل ژنراتور
  2. کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی
  3. ارائه و نصب قطعاتی بسیار با کیفیت
  4. ارائه و نصب قطعات و لوازم جانبی با دوام
  5.  انجام خدمات توسط متخصصین با سابقه و کاردان
  6. انجام خدمات سرویس از طریق برنامه‌های قبلی و به صورت منظم

کلام آخر

شما برای اینکه بتوانید از تعمیرات دیزل ژنراتور مطمئن شوید و اطمینان کافی را در این راستا به دست آورید، باید خرید خود را از نمایندگی رسمی انجام دهید. فروشگاه دشت نور از سال 1370، به ارائه بهترین و با کیفیت ترین دیزل ژنراتورها می‌پردازد. پس با خیال راحت، دیزل ژنراتور خود را از دشت نور خریداری کنید و از خدمات ما بهره مند شوید.

سوالات متداول

  1. تمیرکار دیزل ژنراتور تهران از کجا پیدا کنم؟

    متخصصان فنی و کاردان دشت نور میتوانند به صورت اصولی و حرفه ای به تعمیرات و سرویس دستگاه شما بپردازند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

عیب یابی ژنراتور

چهارشنبه, 24 فروردين 1401 ساعت 13:28

چه خرابی های رایجی برای ژنراتور وجود دارد؟چرا دیزل ژنراتور جوش می آورد؟چرا موتور دیزل بار نمی دهد؟ چگونه می توان نامنظم کار کردن ژنراتور را رفع کرد؟ اگر ژنراتور بیش از حد گرم شود، باید چه کرد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با عیب یابی ژنراتور به دست آورید و خرابی های رایج آن را بشناسید.

روش نگهداری از سیستم روغن دیزل ژنراتور چگونه است؟ اهمیت این سیستم در چیست و چه زمانی باید برای تعویض روغن در نظر گرفته شود؟ در این مطلب مختصر و مفید با دشت نور همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این باره به دست آورید.