نگهداری و سرویس سیستم روغن دیزل ژنراتور نگهداری و سرویس سیستم روغن دیزل ژنراتور

نگهداری و سرویس سیستم روغن دیزل ژنراتور: 6 روش موثر + سوالات رایج

سه شنبه, 03 اسفند 1400 ساعت 13:31
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

چکیده مطلب

سیستم روغن در ژنراتور دیزلی یکی از موارد مهمی است که توجه به آن می‌تواند تاثیر مستقیمی روی طول عمر و ماندگاری دستگاه داشته باشد.
آیا می‌دانید که چگونه باید از آن نگهداری کنید؟
زمان تعویض روغن را می‌دانید؟ منظور از روغن کاری تحت فشار چیست؟
در این مطلب مختصر و مفید با دشت نور همراه باشید تا پاسخ بسیاری از سوالات خود را در این زمینه به دست آورید و همچنین روش‌های موثری را برای نگهداری از این سیستم در دستگاه خود مطالعه کنید.

روشهای نگهداری سیستم روغن روانکاری دیزل ژنراتور

اگر می‌خواهید تا نگهداری درست و اصولی از این سیستم در دستگاه خود داشته باشید، پس موارد زیر را به درستی رعایت کنید:

  1. انتخاب روغن مناسب

    به طور کلی، دفترچه راهنمای هر مجموعه ژنراتور، نوع روغن روان کننده مورد استفاده برای واحد را مشخص می‌کند. در صورت عدم وجود روغن روان کننده در دفترچه راهنما، می‌توان از نوع روان کننده برند مشابه استفاده کرد.
    توجه داشته باشید که هرگز روغن موتورهای مارک‌های مختلف را با هم مخلوط نکنید.
  2. مناسب بودن حجم روغن دیزل ژنراتور

    قبل از هر بار راه اندازی سطح روغن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سطح آن در محدوده مشخص شده است. وقتی سطح روغن خیلی کم است، سوزاندن بوش و کشیدن سیلندر آسان است. اضافه شدن روغن باید در زمان مناسب باشد و سطح آن نیز باید در محدوده درست و مشخصی قرار داشته باشد.
    هنگامی که سطح روغن خیلی بالا باشد، به راحتی می‌توان آن را وارد سیلندر کرد، محفظه احتراق کربن رسوب می‌کند، رینگ پیستون می‌چسبد و اگزوز دود آبی متصاعد می‌کند.
    در این زمان بررسی کنید که آیا نشتی آب و سوخت در روغن موتور وجود دارد، علل آن را پیدا کنید و روغن را تعویض نمایید.
  3. بررسی کیفیت روغن در حین استفاده از دستگاه

    هنگامی که موتور داغ است، ترکیب مکانیکی روغن را بررسی کنید. این بررسی شامل موارد زیر می‌شود:
    • بازرسی مواد افزودنی مکانیکی

      وقتی موتور داغ است، ناخالصی‌های مکانیکی روغن موتور مجموعه ژنراتور را بررسی کنید (ناخالصی‌های شناور در آن). هنگام بررسی، مقیاس روغن را بیرون بکشید و در محل روشن مشاهده کنید.
      اگر ذرات ریز روی ترازو روغن یافت شوند یا خط ترازو روی ترازو روغن به وضوح دیده نشود، نشان دهنده وجود ناخالصی‌های زیادی در آن می‌باشد. علاوه بر این، ما همچنین می‌توانیم روغن موتور را بچرخانیم تا بررسی کنیم که آیا ذرات وجود دارند یا خیر تا تأیید کنیم که آیا روغن می‌تواند استفاده شود.
      اگر روغن سیاه به نظر می‌رسد یا ناخالصی‌های زیادی وجود دارد، روغن را تعویض کرده و فیلتر را تمیز کنید.
    • بازرسی ویسکوزیته روغن

      برای این بررسی دقیق‌ترین روش استفاده از ویسکومتر برای اندازه گیری است.
      اما از یک روش دیگر بیشتر می‌توانید استفاده داشته باشید. روغن موتور را روی انگشت بگذارید و آن را بچرخانید، اگر احساس گرانروی وجود داشته باشد، نشان دهنده مناسب بودن ویسکوزیته روغن موتور است. اگر نه، نشان دهنده ضعیف بودن ویسکوزیته آن است. باید علت را یافته و روغن موتور را تعویض کنید.
  4. تنظیم درست فشار روغن

    فشار روغن باید به درستی تنظیم شود. هر نوع موتور دیزلی فشار روغن مشخص خود را دارد.
  5. تمیز کردن سیستم روغن کاری و تعویض روغن

    فیلتر روغن موتور باید به طور منظم تمیز شود.
  6. تعویض المنت فیلتر روغن

    المنت فیلتر و صفحه فیلتر را به طور مرتب تعویض یا تمیز کنید و به تمیز کردن مدار روغن روانکاری توجه نمایید.
    چرخه تعویض این مواد برای فیلترهای با کیفیت متفاوت و در محیط‌های مختلف متفاوت می‌باشد. اگر کیفیت روغن موتور ضعیف شود یا وضعیت کار موتور دیزل به دلیل روغن دیزل ژنراتور بدتر شود، بررسی اینکه آیا فیلتر نیاز به تعویض دارد یا خیر، اهمیت دارد.

روش تمیز کردن سیستم روغن کاری

روش تمیز کردن سیستم روغن کاری

روغن را زمانی که موتور داغ است تخلیه کنید تا ناخالصی‌های موجود در حوضچه روغن، مسیر عبور روغن و فیلتر تا حد امکان از بین بروند.
موتور دیزل را با سرعت کم به مدت 5 تا 8 دقیقه (فشار روغن بالای 0.5 کیلوگرم بر سانتی متر مربع) روشن و سپس خاموش نمایید. روغن را تخلیه کرده و بعد از آن به تمیز کردن فیلتر و صفحه آن، رادیاتور و میل لنگ بپردازید و در نهایت روغن جدید را اضافه نمایید.

چرا سطح روغن باید مناسب باشد؟

قبل از هر بار استارت دستگاه باید سطح روغن مورد بررسی قرار بگیرد. این کار برای اطمینان از این موضوع می‌باشد که محدوده سطح روغن درست و متناسب باشد. حال اینکه اهمیت این موضوع در چیست را در ادامه بیان می‌کنیم:

  1. سطح روغن پایین باعث سایش بیش از حد و کشیده شدن سیلندر می‌شود.
  2. سطح روغن بالا باعث نشت آن به داخل سیلندر، رسوب کربن محفظه احتراق، اتصال رینگ پیستون و دود آبی از اگزوز می‌گردد.

بنابراین، زمانی که روغن داخل میل لنگ ناکافی است، آن را به سطح روغن مشخص شده اضافه کنید و دلیل کمبود روغن را پیدا نمایید. وقتی سطح آن خیلی بالا است، بررسی کنید که آیا آب و سوخت در روغن موتور وجود دارد، علت آن را پیدا کنید و آن را حل کنید. هنگام اضافه کردن روغن، از یک قیف تمیز کننده با صفحه فیلتر استفاده کنید تا از ورود ناخالصی‌ها به داخل میل لنگ و تأثیر بر عملکرد طبیعی مجموعه ژنراتور جلوگیری شود.

چرا فشار روغن دیزل ژنراتور باید مناسب باشد؟

هنگام راه اندازی دستگاه به سرعت متوسط، فشار روغن باید در عرض 1 دقیقه به مقدار مشخص افزایش یابد. اگر فشار آن نتواند به مقدار مشخص برسد، باید دلیل تنظیم فشار را به مقدار خاص پیدا کنیم.

سوالات متداول

  1. برای بررسی ویسکوزیته روغن چه اقدامی می‌توان انجام داد؟

    برای بررسی ویسکوزیته آن، معمولاً می‌توان روغن را روی انگشتان چرخاند. اگر احساس چسبندگی و کشیدگی وجود داشته باشد، نشان دهنده مناسب بودن ویسکوزیته است و در غیر این صورت به این معنی است که ویسکوزیته روغن کافی نیست. همانطور که در مقاله بیان شد، استفاده از ویسکومتر برای اندازه گیری، روش دقیق‌تری می‌باشد.
  2. زمان تعویض روغن چقدر است؟

    روغن موتور پس از مدتی استفاده از بین می‌رود و دیگر قابل استفاده نیست. در شرایط عادی، روغن یا فیلتر آن باید ظرف 50 ساعت پس از دستگاه جدید تعویض شوند. پس از اتمام دوره، روغن موتور به طور کلی هر 300 ساعت یک بار تعویض می‌شود.
  3. دوره تعویض روغن دیزل ژنراتور اضطراری چقدر است؟

    این دوره باید کمتر از 20 ماه باشد.
  4. چه نوع روغن موتوری باید استفاده شود؟

    نوع آن باید همان چیزی باشد که شرکت سازنده پیشنهاد داده است. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در این باره بهتر است تا با دشت نور تماس بگیرید و راهنمایی‌های بیشتری را از کارشناسان ما کسب کنید.
  5. آیا کم شدن حجم روغن در ابتدای کار طبیعی می‌باشد؟

    بله، این امر طبیعی است، اما لازم است تا میزان روغن به طور منظم بررسی شده تا در صورت نیاز به آن اضافه شود.
  6. وظیفه سیستم روغن کاری در ژنراتور چیست؟

    از نظر عملکردی، وظیفه اصلی این سیستم در موتور دیزل تامین روغن روانکاری تمیز تحت فشار مورد نیاز و گردش آن در داخل است.
خواندن 1105 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 10 شهریور 1401 ساعت 08:49
محتوای بیشتر در این بخش: عیب یابی ژنراتور »

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.