پنج شنبه, 28 بهمن 1400 ساعت 14:12
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

حفاظت rocof چیست؟ | چرا از rocof استفاده میشود؟ + تستهای مورد نیاز

مطالعه این مطلب 2 دقیقه زمان نیاز دارد

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

چکیده مطلب

در اکثر کشورها برای طرح های تولید پراکنده و تعبیه شده که مستقیماً به شبکه توزیع برق متصل هستند، باید از نرخ های تغییر فرکانسی مانند rocof استفاده شود.
اما حفاظت ROCOF دقیقا چیست، چرا ضروری است و چگونه می توان آن را آزمایش کرد؟
در این مطلب مختصر به ارائه اطلاعاتی در این باره خواهیم پرداخت، پس با دشت نور دیزل همراه باشید.

حفاظت ROCOF چیست؟

هنگامی که ژنراتور با برق شهر سنکرون است، این امکان وجود دارد که برق شهر قطع و مجددا وصل گردد، حال در این زمان ممکن است تا ژنراتور از حالت سنکرون با برق شهر خارج شده و در زمانی که مجددا برق شهر وصل می شود، اتصال کوتاهی به وجود بیاید که این اتفاق بسیار خطرناک است.
برای تشخیص اینکه آیا برق شهر قطع شده و یا خیر، از یک سیستم حفاظتی به نام ROCOF استفاده می شود.
ROCOF به اندازه گیری تغییرات فرکانس می پردازد.

چرا از حفاظت rocof استفاده می شود؟

استفاده از حفاظت rocof، مبتنی بر این ایده است که اگر یک ژنراتور محلی به طور ناگهانی از شبکه قطع شود، مشروط بر اینکه جریان برق به یا از شبکه در آن زمان صفر نباشد، فرکانس عرضه ای که ژنراتور تولید می کند، تغییر خواهد کرد. از آنجایی که تجزیه و تحلیل نشان داده است که احتمال اینکه یک سیستم DG متصل به شبکه بدون جریان یا خروجی خالص برق باشد، بسیار اندک است، این تغییر فرکانس یک شاخص قابل اعتماد و تقریباً فوری است که اتصال شبکه قطع شده است.
به همین دلیل، حفاظت ROCOF اکنون در استانداردهای ملی مانند ANSI 81R و G59/3 گنجانده شده است. و از فوریه 2019، استاندارد رله حفاظتی جدیدی از IEC - IEC 60255-181 - وجود دارد که عملکرد و روش‌های آزمایشی را برای رله‌های مورد استفاده برای اجرای حفاظت ROCOF مشخص می‌کند.

تست های رله rocof

خوشبختانه، ابزارهای تست رله در حال حاضر در دسترس هستند که با استفاده از روش هایی که به طور کامل الزامات استاندارد جدید IEC 60255-181 را برآورده می کنند، امکاناتی را برای آزمایش رله های ROCOF فراهم می کنند. یک مثال عالی، مجموعه تست همه کاره و مقرون به صرفه SVERKER 900 از Megger است که عملکرد بصری از طریق یک صفحه نمایش لمسی رنگی بزرگ دارد و برای آزمایش نه تنها رله های rocof، بلکه تقریباً همه انواع دیگر رله‌های مورد استفاده در طرح‌های حفاظتی مدرن مناسب است.
با مجموعه آزمایشی از این نوع، آزمایش و راه‌اندازی رله‌های ROCOF به وظایف ساده‌ای تبدیل می‌شود، به این معنی که می‌توان به رله‌ها برای انجام عملکردهای ایمنی و عملیاتی ضروری خود اعتماد کرد.

سوالات متداول

  1. از rocof برای چه استفاده می شود؟

    Rate Of Change Of Protection برای کاهش بار در شرایطی استفاده می شود که از دست دادن ناگهانی ظرفیت تولید در یک سیستم با کاهش فرکانس سیستم همراه باشد.
    در چنین شرایطی از عدم تطابق تولید بار، فرکانس سیستم تمایل به کاهش دارد.
  2. سیستم مدیریت بار تعیین کننده چیست؟

    هر بار سطح خاصی از اولویت را دارد و در واقع سیستم مدیریت بار تعیین کننده این می باشد که چه زمانی سیگنال حذف و اضافه شود.
خواندن 905 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.