دوشنبه, 30 آبان 1401 ساعت 11:04
این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

تفاوت یو پی اس (UPS) با موتور برق؛ موتور برق بهتر است یا یو پی اس؟

چکیده مطلب

وقتی صحبت از خرید دستگاه‌های پشتیبان برق می‌شود، در بازار دو گزینه اصلی سیستم‌های منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) و موتور برق وجود دارند.
هر دوی این دستگاه‌ها در اندازه‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند و تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.
قبل از انتخاب باید همه چیز را در مورد تفاوت بین UPS و موتور برق بدانید.
بنابراین، آیا باید یک یو پی اس انتخاب کنید یا یک موتور برق؟
پاسخ این سؤال خود را در این مطلب مطالعه نمایید. با دشت نور همراه باشید.

یو پی اس یا موتور برق

قبل از اینکه در مورد تفاوت بین این دو صحبت کنیم، ابتدا با این دستگاه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

آشنایی با موتور برق

موتور برق چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، موتور برق دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل می‌کند.
امروزه انواع مختلفی از موتور برق در بازار موجود است. این دستگاه‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و در بخش‌های زیادی کاربرد دارند.

آشنایی با یو پی اس

یو پی اس چیست؟

دستگاهی که با باتری کار می‌کند و در صورت قطع برق یا کاهش غیر قابل قبول ولتاژ پایین، منبع تغذیه را تأمین می‌کند.
سیستم‌های یو پی اس در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. به عنوان مثال، سیستم‌های یو پی اس کوچک برای تأمین انرژی پشتیبان تنها برای چند دقیقه استفاده می‌شوند که برای خاموش کردن صحیح رایانه و ذخیره فایل‌های مهم شما کافی است.
در حالی که سیستم‌های بزرگتر باتری کافی برای کارکردن تجهیزات الکتریکی مختلف در خانه برای چندین ساعت را دارند. آنها معمولا با پنکه های سقفی و انواع مختلف چراغ های نصب شده در یک خانه متصل می شوند.

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید

استفاده از موتور برق و یو پی اس با چه هدفی همراه است؟

هم موتور برق و هم سیستم های منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) برای استفاده به عنوان سیستم های پشتیبان برق طراحی شده اند.
همانطور که توضیح داده شد، سیستم‌های UPS به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یک منبع تغذیه پشتیبان را فراهم کنند تا تجهیزات الکتریکی کوچک در خانه شما بدون وقفه در هنگام قطعی کار کنند.
آنها از وسایل متصل در برابر نوسانات برق محافظت می‌کنند؛ بنابراین برق رسانی یو پی اس مداوم و بدون وقفه است.
از سوی دیگر، موتور برق‌ها را می‌توان به منبع تغذیه اصلی متصل کرد، زیرا آنها برای کنترل چندین دستگاه طراحی شده‌اند. این موضوع همچنین باعث می‌شود که مدل‌های بزرگ‌تر ژنراتورها (که دارای گزینه برق آماده به کار نیز هستند) برای استفاده در بخش‌های تجاری و صنعتی مناسب باشند.

تفاوت‌های کلیدی موتور برق و یو پی اس (UPS)

یو پی اس و موتور برق چه تفاوتهایی دارند؟

در ادامه با تفاوت‌های این دو آشنا شوید:

  1. عامل نگهداری

    سیستم‌های یو پی اس با باتری کار می‌کنند، به این معنی که باید هر ماه سطح مایعات باتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خشک نمی‌شود.
    از سوی دیگر، انواع ژنراتورها با بنزین، گازوئیل یا گاز کار می‌کنند که به این معنی است که باید دائماً سوخت مورد نیاز آنها تأمین شود.
    با این حال، هزینه نگهداری یک ژنراتور خانگی یا موتور برق ممکن است بیشتر از هزینه نگهداری یک یو پی اس در خانه باشد.
    باتری سیستم یو پی اس از منبع برق خانه شارژ می‌شود که ممکن است باعث افزایش قبض برق شود، اما ممکن است همچنان ارزان تر از راه اندازی یک ژنراتور خانگی باشد.
    توجه: ژنراتور برق بیشتر از هر سیستم UPS برق تولید می‌کند و چندین دستگاه را هم‌زمان روشن می‌کند، به همین دلیل است که برای کارکردن به سوخت بیشتری نیاز دارد.
  2. عامل نویز

    عامل نویز یکی از دلایل مهمی است که مردم استفاده از آن را نسبت به یو پی اس ترجیح می‌دهند.
    موتور برق‌ها با موتورهای احتراقی کار می‌کنند و به همین دلیل باعث آلودگی صوتی می‌شوند. افرادی که در خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند، نمی‌توانند صدای بلند تولید شده توسط این دستگاه‌ها را تحمل کنند، به‌خصوص زمانی که صدای آن با دیوارها و سقف یک ساختمان منعکس می‌شود.
    با این حال، امروزه با برخی پیشرفت‌ها، فناوری عایق صدا در موتور برق معرفی شده است. به همین دلیل است که این روزها به راحتی می‌توان انواع مدل‌های مختلف موتور برق را پیدا کرد که آلودگی صوتی کمی ایجاد می‌کنند یا اصلاً آلودگی صوتی ندارند.
  3. وضعیت جریان خروجی

    در یو پی اس، خروجی فیلتر شده 220 ولت است. در موتور برق زمان اضافه و کم شدن بار امکان تغییر زیاد فرکانس و ولتاژ وجود دارد.
  4. آلودگی محیط

    سیستم یو پی اس هیچ‌گونه آلودگی محیطی ندارد، این در حالی است که موتور برق تا حدودی با آلودگی صوتی و هوا همراه می‌باشد.
  5. قیمت

    به طور کلی از نظر قیمت می‌توان از دو جهت به بررسی این دو دستگاه‌ها پرداخت. در کوتاه مدت استفاده از یو پی اس هزینه بیشتری دارد. اما در دراز مدت صرفه جویی در مصرف سوخت موجب مقرون به‌صرفه‌تر بودن یو پی اس خواهد شد.

مزایای یو پی اس

این دستگاه با مزایای زیر همراه است:

  1. در حالت بی صدا کار می‌کند.

    یو پی اس ها در سکوت کار می‌کنند و بدون سر و صدا هستند. آنها بدون ایجاد نویز به حالت منبع تغذیه پشتیبان خودکار تغییر می‌کنند.
    افرادی که به نویز حساس هستند به طور خاص از این ویژگی استقبال می‌کنند.
  2. منبع تغذیه فوری

    یو پی اس یک منبع تغذیه فوری فراهم می‌کند که دستگاه‌های حیاتی شما مانند رایانه‌ها و سایر تجهیزات را بدون هیچ گونه اختلالی در حال کار نگه می‌دارد.
  3. دارای ثبات

    یک یو پی اس به گونه‌ای طراحی شده است که به طور خودکار شروع به کار می‌کند، الکتریسیته جایگزین ارائه می‌دهد، احتمال هر نوع اشکال و نوسانات برق را از بین می‌برد که به شما امکان می‌دهد با خیال راحت کامپیوتر و سایر لوازم حیاتی را خاموش کنید.
  4. محافظت در برابر آسیب

    یو پی اس نوسانات، افت و ... را حس می‌کند. از این رو به منبع برق پشتیبان سوئیچ می‌کند و از دستگاه‌ها در برابر هرگونه آسیب احتمالی ناشی از این بی‌نظمی‌ها محافظت می‌کند.

معایب یو پی اس

با وجود اینکه داشتن یک یو پی اس مزایای بسیار زیادی دارد، معایبی نیز وجود دارد که می‌تواند هدف شما از استفاده از آن را تعیین کند:

  1. نامناسب برای وسایل سنگین

    یک اشکال عمده خرید یو پی اس این است که باتری‌های آنها از وسایلی که به برق سنگین نیاز دارند؛ مانند آهن، یخچال و غیره پشتیبانی نمی‌کنند. تنها وسایلی که توصیه می‌شود فن‌ها و لامپ‌ها هستند.
    به همین دلیل است که یو پی اس برای خانه‌هایی که در مناطقی با قطعی برق مکرر هستند، مناسب نیست. آنها فقط در مناطقی مناسب هستند که قطع برق فقط چند ساعت طول بکشد.
  2. باتری‌ها ممکن است به تعمیر و نگهداری مکرر نیاز داشته باشند.

    باتری، ستون فقرات سیستم یو پی اس است، بنابراین خرید یک باتری با کیفیت خوب ضروری است. اگر باتری را انتخاب می‌کنید که دارای استاندارد پایین‌تر و ارزان‌تر است، باید مایع موجود در آن را هر چند وقت یکبار عوض کنید یا هر 4 تا 5 ماه یکبار آن را با یک باتری جدید تعویض کنید.

معایب موتور برق

علاوه بر مزایا، در ادامه به برخی از معایب موتور برق اشاره می‌شود:

  1. داشتن آلودگی صوتی

    موتور برق ها معمولا با صدای بلندی همراه هستند، البته امروزه انواع به روزتری از آنها در بازار موجود هستند که صدای بسیار کمتری دارند، همچنین روشهایی برای کاهش صدای این دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. نیاز سرویس و نگهداری‌های مرتب

    موتور برق یک وسیله مکانیکی است، به همین دلیل نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارد. مقدار سوخت اهمیت زیادی دارد، بنابراین باید به طور منظم سوخت را بررسی کنید. موارد دیگری که باید از آنها مراقبت کنید عبارت‌اند از فیلتر هوا، کاربراتور، دوشاخه و غیره.
  3. انتشار گازهای سمی

    موتور برق با مصرف سوخت خود معمولاً با انتشار برخی گازهای سمی همراه است. به همین منظور نباید از این دستگاه‌ها در محیط‌های بسته استفاده داشت.

موتور برق را انتخاب کنم یا یو پی اس را؟

موتور برق یا یو پی اس؟ کدام را انتخاب کنم؟

برای پاسخ این سؤال باید موارد بیشتری مورد بررسی قرار بگیرند، اما به طور کلی با یک مثال این موضوع را بررسی خواهیم کرد. تصور کنید که شما دارای یک سرور و یا کامپیوتری هستید که باید دائماً روشن و آنلاین باشد، در این صورت استفاده از سیستم یو پی اس برایتان بهتر است.
یا تأمین برق را در مطب دندانپزشکی نیاز دارید که به دلیل جلوگیری از آلودگی صوتی و بهداشتی بودن مکان، یو پی اس انتخاب مناسب‌تری است.
اما در شرایطی که به تأمین برق در کل منزل خود نیاز داشته باشید، موتور برق انتخاب ایده‌آل‌تری خواهد بود.
برای دریافت اطلاعات بیشتر بهتر است با ما تماس بگیرید و مشاوره‌ای رایگان با متخصصان فنی ما داشته باشید.

چه زمانی استفاده از ژنراتور یا موتور برق بهتر از یو پی اس می‌باشد؟

با وجود تمام مزایای UPS نسبت به موتور برق و ژنراتور، اما در برخی از مواقع استفاده از ژنراتور و موتور برق گزینه‌های بهتری هستند:

  1. ژنراتور دارای قدرت بسیار زیادی می‌باشد که به همین منظور قادر به فراهم کردن انرژی بسیار بالاتری نسبت به باتری خواهد بود. خصوصاً اگر تجهیزات سنگین و ماشین آلات بزرگ نیاز به تأمین برق داشته باشند، ژنراتور مناسب است.
  2. توان الکتریکی که توسط ژنراتور تولید می‌شود، مدت زمان طولانی‌تری دارد. تا زمانی که شما سوخت کافی داشته باشید، برق مورد نیاز شما توسط این دستگاه تامین خواهد شد.
  3. هزینه ابتدایی نصب و راه اندازی ژنراتور برای مجموعه به نسبت یو پی اس مقرون به‌صرفه‌تر است.

چه زمانی استفاده از یو پی اس مناسب‌تر از ژنراتور یا موتور برق است؟

در مواقع زیر UPS گزینه بهتری است:

  1. زمانی که تأمین برق را در مکانی نیاز دارید که نباید دستگاه دارای انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد، UPS مناسب‌تر است.
  2. توان الکتریکی تولید شده توسط یو پی اس سرعت بیشتری دارد. با استفاده از انواع آنلاین آنها شما قطعی برق را متوجه نخواهید شد و استفاده از انواع آفلاین آن نیز تأمین برق را تنها در چند میلی ثانیه فراهم می‌کند. این در حالی است که به کار افتادن ژنراتور یا موتور برق مدت بیشتری طول می‌کشد و همین مدت زمان بسیار کوتاه ممکن است سبب از بین رفتن برخی داده‌های بسیار مهم باشد.
  3. UPS به تعمیر و نگهداری مکرر و دائم نیاز ندارد و صرفاً اگر دچار مشکلی شود باید برای رفع آن مورد بررسی قرار گیرد، این در حالی است که یک ژنراتور و موتور برق در بهترین حالت خود به سوخت رسانی مکرر نیازمند است.

چه زمانی از ژنراتور و یو پی اس به صورت هم‌زمان استفاده می‌شود؟

با وجود اینکه تأمین برق تجهیزات توسط ژنراتور به طور مستقیم صورت می‌گیرد، اما برق تولیدی گاها تمیز نبوده و همراه با نوسان است؛ بنابراین ریسک نگهداری از تجهیزات حساس بالا می‌رود. به همین منظور می‌توان از یو پی اس در کنار ژنراتور برای پاک‌سازی توان الکتریکی استفاده کرد.

پاسخ به برخی از سؤالات پرتکرار

  1. یک یو پی اس چیست و دقیقاً چگونه کار می‌کند؟

    هنگامی که برق اصلی قطع می‌شود، یک منبع تغذیه اضطراری یا منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) برق اضطراری را برای بار تأمین می‌کند. یک یو پی اس به عنوان پشتیبان باتری نیز شناخته می‌شود، زیرا زمانی که برق معمولی قطع می‌شود یا ولتاژ به مقدار زیادی کاهش می‌یابد، برق پشتیبان را تأمین می‌کند.
  2. تعمیر و نگهداری ژنراتور راحت‌تر است یا یو پی اس؟

    در مقایسه با ژنراتورها، یو پی اس نیاز به تعمیر و نگهداری تقریباً صفر دارد. اگر مطمئن شوید که باتری در شرایط خوبی است، یو پی اس شما می‌تواند تا چند سال کار کند.
  3. انواع دستگاه‌های UPS کدام‌اند؟

    دستگاه‌های یو پی اس تنوع زیادی دارند و نمی‌توانند در یک دسته بندی قرار بگیرند. تقسیم بندی آنها با توجه به معیارهای متفاوتی صورت می‌گیرد.
    سه نوع از این دسته‌بندی‌ها بر اساس شکل، کاربرد و فناوری ساخت است.
    در این دسته بندی UPS بر اساس ساخت به سه دسته آفلاین، آنلاین و اینتراکتیو تقسیم می‌شود. نوع آنلاین دائماً روشن است، نوع آفلاین تنها در زمان قطع شدن برق روشن می‌گردد و نوع اینتراکتیو با بیشتری میزان محافظت از لوام برقی برای مجتمع‌های بزرگ و بیمارستان‌ها بسیار کارآمد است.
  4. چرا یک ژنراتور را انتخاب کنید؟

    طیف وسیعی از ژنراتورها اغلب به عنوان نیروی پشتیبان برای انواع سازمان‌ها مانند بیمارستان‌ها، بانک‌ها، کارخانه‌ها و مراکز داده استفاده می‌شوند. دلیل این امر این است که ژنراتورها منبع تغذیه پشتیبان حیاتی را ارائه می‌دهند که به طور بالقوه می‌تواند دوام بیاورد (با فرض دسترسی به منبع سوخت)، بنابراین هم مشاغل کوچک و هم بزرگ آنها را برای نیازهای برق پشتیبان خود انتخاب می‌کنند.
  5. چرا یک یو پی اس انتخاب کنیم؟

    همه انواع آن‌ها پشتیبان‌گیری خودکار یا فوری باتری را ارائه می‌کنند تا به طور مداوم از سیستم‌های مهم فناوری اطلاعات و یا تجهیزات الکتریکی شما در برابر قطع شدن غیرمنتظره برق، مشکلات برق و خرابی‌های اصلی محافظت کنند.
    پشتیبان گیری باتری به شما زمان می‌دهد تا تجهیزات حساس، سرورها را بدون از دست دادن داده‌ها خاموش کنید و خطراتی را که خاموش شدن می‌تواند برای تجهیزات الکترونیکی ایجاد کند به حداقل می‌رساند.
  6. مهم‌ترین نکاتی که باید برای استفاده از موتور برق در نظر بگیرم، کدام‌اند؟

    برخی از مهم‌ترین نکات ایمنی برای استفاده از این دستگاه عبارت‌اند از:
    • همیشه موتور برق خود را در مکانی با تهویه مناسب مورد استفاده قرار دهید.
    • هرگز هیچ یک از وسایل برقی را قبل از روشن کردن موتور برق از قبل به برق وصل نکنید تا از خطرات الکتریکی مانند برق گرفتگی و حوادث آتش سوزی جلوگیری کنید.
    • قبل از سوخت گیری موتور برق خود را خاموش کنید و بگذارید خنک شود.
خواندن 1593 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.