دوشنبه, 07 آذر 1401 ساعت 11:13
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

تفاوت ژنراتورهای پرایم، دائم کار و اضطراری چیست؟ + جدول مقایسه

چکیده مطلب

هنگام انتخاب یک ژنراتور برق برای کسب و کار خود، اولین و مهم‌ترین سؤالی که باید بپرسید این است: باید یک ژنراتور پشتیبان دائم کار، پرایم یا اضطراری را انتخاب کنم؟
از یک طرف، شما نمی‌خواهید در شرایط خرید ظرفیت بیشتر از نیاز (با هزینه اضافی) قرار بگیرید. از سوی دیگر، نمی‌خواهید خطر کوتاه کردن طول عمر ژنراتور را با استفاده بیش از حد که منجر به تعمیرات غیر ضروری یا خرابی می‌شود، بپذیرید.
در این مقاله با دشت نور همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص این نوع دستگاه ها به دست آورید و در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید.

ژنراتور پرایم، دائم کار یا اضطراری؟

قبل از هر چیز بهتر است شناختی در رابطه با هر یک از این نوع ژنراتورها به دست آورید که در ادامه مطلب آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم

ژنراتور پرایم (Prime)

آشنایی با ژنراتور پرایم

ژنراتور پرایم به دستگاهی گفته می‌شود که به عنوان منبع تغذیه اولیه برای تجهیزاتی که انرژی می‌دهد، استفاده می‌شود.
در واقع طراحی آن به گونه‌ای است که مولد تأمین برق اصلی مجموعه باشند.
ژنراتورهایی که برای عملیات پرایم در نظر گرفته شده‌اند، برای کارکردن برای مدت زمان طولانی (حتی در صورت نیاز 24 ساعته) طراحی شده‌اند، مشروط بر اینکه بار دائماً بین 50 تا 100 درصد درجه اولیه ژنراتور تغییر کند.
در دنیای ایده آل، یک ژنراتور نباید کمتر از 50 درصد بار اولیه نامی خود کار کند. این چیزی است که در صنعت به عنوان بارگذاری سبک یا کم شناخته می‌شود.
تا جایی که امکان دارد باید از بار کم خودداری شود، زیرا باعث می‌شود سوخت به درستی نسوزد.
این امر منجر به تجمع سوخت نسوخته و دوده در اگزوز می‌شود که به نوبه خود راندمان را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند به دستگاه آسیب برساند.

ژنراتور آماده به کار یا اضطراری (STANDBY)

آشنایی با ژنراتور اضطراری

مولد برق آماده به کار یا ژنراتور اضطراری، دستگاهی است که در یک مکان ثابت برای تأمین برق پشتیبان در صورت قطع برق نصب می‌شود. در واقع در طراحی این دستگاه‌ها شبکه اصلی برق وجود دارد.
اگرچه بین پرایم و آماده به کار در موارد استفاده تفاوت وجود دارد، اکثر ژنراتورها می‌توانند برای هر دو مورد استفاده قرار بگیرند.
برای ژنراتورهایی که می‌توانند برای برق اولیه و آماده به کار مورد استفاده قرار گیرند، امتیاز آماده به کار معمولاً بالاتر از رتبه اولیه است.
این به این دلیل است که ژنراتور به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند با 100% امتیاز اولیه خود کار کند، اما می‌توان آن را در هر دوره 12 ساعته به مدت 1 ساعت در حالت آماده به کار بارگذاری کرد.
ژنراتورهای پشتیبان برای موقعیت‌هایی که احتمال قطع شدن برق اصلی وجود دارد بسیار مفید هستند. این دستگاه‌ها تنها برای تولید برق اضطراری با ساعت کاری پایین کار کرده و معمولاً اندازه کوچک‌تری به نسبت دستگاه‌های دائم کار و پرایم دارند.
برای سازمان‌های حیاتی مانند بیمارستان‌ها و مراکز داده، قطع برق به سادگی یک گزینه نیست. سایر موارد استفاده از ژنراتور دارای رتبه آماده به کار نیز شامل تجاری، مسکونی و صنعتی است.

ژنراتور دائم کار (Continuous)

آشنایی با ژنراتور دائم به کار

طراحی یک ژنراتور دائم کار به گونه‌ای است که به طور دائم برق تولیدی را برای مصرف کننده تولید نماید. این دستگاه‌ها می‌توانند در نبودن برق بدون وقفه خروجی بدون نوسان ایجاد کنند.
لازم به ذکر است که ژنراتورهای گازسوز به دلیل اینکه به منبع گاز بی وقفه متصل هستند، به ژنراتور دائم کار معروف شده‌اند.
این دستگاه‌ها دارای موتورهایی با توان و قدرت بسیار بالا می‌باشند و می‌توانند در مکان‌هایی از جمله دیتاسنترها که باید تمام ساعات روز فعال باشند، مورد استفاده قرار بگیرند.

جدول مقایسه این سه نوع ژنراتور

درجه بندی یک ژنراتور به حداکثر توان آن در شرایط خاص با تعمیر و نگهداری منظم اشاره دارد، در ادامه مقایسه‌ای بین آنها مشاهده می‌کنید:

اضطراری دائم کار پرایم
فقط باید در شرایط اضطراری واقعی استفاده شود، نه به موازات خطوط برق. می‌تواند برای تعداد نامحدودی ساعت در سال کار کند، اما نه به حداکثر توانایی یک مولد برق اولیه معمولاً حدود 80٪ حداکثر قابلیت شناور
نباید بیش از 200 ساعت در سال با بار متوسط 80 درصد حداکثر خروجی نامی خود کار کنند. خاموش در این دستگاه‌ها به ندرت است و معمولاً دائم کار می‌کنند. در موقعیت‌های نادر اضافه بار، می‌توانند بارهای 10% بیش از خروجی نامی خود را تحمل کنند
ساعت کار پایین دارای اندازه‌ای بزرگ‌تر نسبت به انواع دیگر با نگهداری مناسب، محدودیتی برای چند ساعت کار وجود ندارد.
کوچک‌تر از انواع دیگر دارای قیمت کمتر نسبت به نوع پرایم بهتر برای استفاده مداوم

تفاوت ژنراتور پرایم و دائم کار چیست؟

ژنراتورهای دائم کار و پرایم شباهت‌های بسیار زیادی با هم دارند. اما تفاوت عمده بین آنها این است که ژنراتور دائم طراحی شده برای کار مداوم با بار ثابت است، در حالی که نوع پرایم در بار متغیر و در مدت زمان طولانی کار می‌کند.

ژنراتور پرایم، دائم کار یا اضطراری! کدام یک بهتر است؟

کدام یک انتخاب بهتری هستند؟

قبل از هر چیزی شما باید هدف خود از تهیه ژنراتور را بدانید. در برخی از مواقع ممکن است تنها برای حالات ضروری نیاز باشد، با این وجود طولانی شدن مدت زمان قطع برق این احتمال را ایجاد خواهد کرد که دستگاه اضطراری کارایی مناسبی نداشته باشد.
به همین منظور سرمایه گذاری برای تهیه یک نوع ژنراتور دائم کار شاید در نهایت مقرون به‌صرفه‌تر باشد.
لازم به ذکر است که استفاده از ژنراتور اضطراری در مدت زمان طولانی و بیش از اندازه، می‌تواند دستگاه را با خرابی‌های مکرر روبه‌رو کند.
در مقایسه با انواع دیگر ژنراتورها، ژنراتورهای برق اولیه یا پرایم برای استفاده مداوم بهتر هستند، به خصوص زمانی که ممکن است بارهای متغیر یا شرایط اضافه بار وجود داشته باشد. اساساً، انواع برق اولیه را می‌توان برای هر برنامه‌ای که به منبع قابل اعتماد برق اولیه نیاز دارد، استفاده کرد.

در صورتی که برای انتخاب ژنراتور متناسب با نیاز خود مطمئن نیستید، با ما تماس بگیرید و با کمک مشاوره رایگان با متخصصان دشت نور راهنمایی‌های لازم را کسب کنید.

سؤالات پرتکرار

  1. رایج‌ترین شرایط استفاده از ژنراتور پرایم کدام است؟

    رایج‌ترین استفاده از ژنراتور اولیه، در مکانی است که از سایر منابع برق دور باشد، مانند یک ساختمان دورافتاده یا منطقه صعب‌العبور.
    این دستگاه در شرایطی که دسترسی به خطوط برق وجود ندارد، به خوبی کار می‌کند.
  2. سرعت چرخش ژنراتورهای پیوسته با دیگر انواع آن چه تفاوتی دارد؟

    ژنراتورهای پیوسته معمولاً در سرعت‌های دور پایین‌تر، حدود 1200 دور در دقیقه یا حتی 900 دور در دقیقه کار می‌کنند، در حالی که یک ژنراتور دیزلی ثابت معمولی در حدود 1500 تا 1800 دور در دقیقه کار می‌کند.
    مزیت سرعت چرخش کمتر این است که طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را در طولانی مدت کاهش می‌دهد.
  3. تفاوت بین ژنراتور Prime و Standby چیست؟

    ژنراتورهای پرایم دستگاه هایی هستند که بدون محدودیت ساعت کار می‌کنند. خروجی این ژنراتورها می‌تواند با بار متغیر تا حداکثر تقاضای ۱۰۰ درصد برای مدت نامحدود باشد. 10% قابلیت اضافه بار برای استفاده اضطراری حداکثر به مدت 1 ساعت در 12 ساعت مجاز است.
    ژنراتورهای Standby Rating برای تأمین برق اضطراری برای مدت زمان قطع برق عادی هستند. هیچ قابلیت اضافه بار پایدار برای این رتبه مجاز نیست.
  4. کدام یک از انواع ژنراتور برای سیستم ماینر بهتر است؟

    سیستم‌های ماینینگ نیاز به برق دائم و همیشگی دارند، زیرا 24 ساعته کار می‌کنند؛ بنابراین انواع دائم کار بهترین انتخاب برای آنها می‌باشند.
خواندن 2788 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.