• آدرس: تهران،سعدی شمالی،جنب مترو دروازه دولت،اول مفتح جنوبی،پلاک ۳۵ و ۳۷

  • مشاوره خرید و انتخاب در تمامی ساعات، حتی روزهای تعطیل

پمپ روغن دیزل ژنراتور چیست؟ پمپ روغن دیزل ژنراتور چیست؟

پمپ روغن دیزل ژنراتور چیست؟ | وظیفه و انواع اویل پمپ+نکات مهم

پنج شنبه, 23 دی 1400 ساعت 08:41
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

چکیده مطلب

پمپ روغن دیزل ژنراتور یکی از لوازم بسیار مهم در موتور ژنراتور بوده که کارکرد آن تاثیر مستقیم روی عملکرد دستگاه گذاشته و باید در زمان خرید دیزل ژنراتور به آن سالم بودن آن توجه کرد. یعنی اگر پمپ روغن به درستی کار نکند، می تواند به دستگاه آسیب وارد کرده و یا به کلی سبب از کار افتادن دستگاه گردد.
حال به نظر شما این وسیله چه وظیفه ای در این سیستم دارد و چگونه کار می کند؟
چه مواردی سبب خراب شدن این قطعه می شوند؟
برای نصب آن به چه نکاتی توجه می شود؟
قیمت آن تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟
در این مقاله با دشت نور همراه باشید تا علاوه بر به دست آوردن پاسخ سوالات بالا، نکات مهمی را در خصوص نگهداری و تعمیر این وسیله مهم در ژنراتور، مطالعه نمایید.

پمپ روغن دیزل ژنراتور چیست؟

پمپ روغن دیزل ژنراتور چیست؟

پمپ روغن دیزل ژنراتور نوعی وسیله است که سبب هدایت روغن موجود در موتور با فشار به داخل محفظه روغن کاری می گردد که این کار به منظور روانکاری صورت می گیرد. این قطعه می تواند یکی از لوازم یدکی ژنراتور محسوب گردد.

وظیفه اویل پمپ دیزل ژنراتور چیست؟

وظیفه اویل پمپ دیزل ژنراتور چیست؟

این قطعه با استفاده از سنسور روغن کنترل می شود و اگر این فشار کاهش پیدا نماید، موتور ژنراتور خاموش می شود تا از وارد شدن آسیب به دستگاه جلوگیری نماید.
این وسیله فشار روغن را ثابت نگه داشته و همچنین از کاهش فشار روغن در هنگامی که موتور در حین کار است، پیشگیری می کند.

قیمت پمپ روغن دیزل ژنراتور

هزینه این وسیله به مواردی از جمله مدل موتور و توان آن، کیزان کیفیت محصول و کشور سازنده دستگاه بستگی دارد.
برای دریافت اطلاعات دقیق از قیمت اویل پمپ دیزل ژنراتور با فروشگاه دشت نور تماس گرفته و با کارشناسان واحد فروش صحبت نمایید.

پمپ روغن دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

پمپ روغن دارای یک سیستم چرخنده است. این سیستم با استفاده از میل سوپاپ ها، نیروی دورانی را از موتور گرفته و سبب پمپاژ روغن به داخل موتور می گردد.
این عملکرد شبیه به کارکرد قلب انسان بوده و در صورت از کار افتادن آن، سیستم های دیگر دستگاه نیز از کار می افتند. در عنوان بعدی به طور دقیق تر با کارکرد این وسیله مهم آشنا می شویم.

انواع اویل پمپ در دیزل ژنراتور

انواع این وسیله عبارتند از:

  1. پمپ روغن چرخ دنده ای

    پمپ روغن چرخ دنده ای

    این نوع اویل پمپ دارای بیشتری کارایی و کاربرد در موتور های دیزلی می باشد. این پمپ دارای دو چرخ دنده درگیر در یک محفظه بسته بوده که یکی محرک و دیگری متحرک است. این چرخ دنده ها نیروی مورد نیاز خود را از دنده های سینی رو به روی موتور دریافت می نمایند.
    زمانی که چرخ دنده ها می چرخند، خلا در محفظه پمپ ایجاد می شود که در نتیجه روغن داخل کارتل به قسمت خروجی پمپ هدایت می گردد.
    در ادامه با یک فشار معین که تقربا 3 الی 5 بار می باشد، به مدار روغن کاری فرستاده می شود.
  2. پمپ روغن روتوری

    پمپ روغن روتوری

    این نوع oil pump معروف به پمپ روغن ژیروتوری نیز می باشد. در این سیستم روتور محرکی که اندازه کوچک دارد، در درون روتور متحرک چرخیده که در این زمان فضای دو دندانه خالی می گردد و به درون آن روغن نفوذ می کند.
    در ادامه این چرخش ها، روتور دنده ه به دورن فرورفته و روغن تحت فشار قرار می گیرد و سپس به طرف خروجی پمپ هدایت می گردد.

چرا پمپ روغن خراب می شود؟

این وسیله به دلایل زیر ممکن است تا دچار آسیب دیدگی و خرابی گردد:

  • کهنه بودن و یا نامرغوب بودن روغن
  • کثیف بودن فیلتر روغن
  • داغ کردن بیش از اندازه روغن و موتور
  • کار کردن موتور بدون آب (سبب داغ شدن بیش از حد دستگاه می شود.)

نگهداری پمپ روغن دیزل ژنراتور

بسیاری از افراد نگهداری از پمپ روغن در دیزل ژنراتور را در حال کار نادیده می گیرند.
باید بدانید که پمپ روغن بخش مهمی از ژنراتور است. هنگامی که عیبی رخ می دهد، گردش روغن دیزل در مدار روغن کم فشار تحت تأثیر قرار می گیرد، بنابراین بر عملکرد طبیعی مجموعه دیزل ژنراتور تأثیر می گذارد.
قطعات باید پس از استفاده طولانی مدت از پمپ مجموعه دیزل ژنراتور بازرسی شوند. نکات قابل توجه به شرح زیر است:

  1. اگر صفحه شیر یک طرفه فرسوده، فرورفته و پوک شده باشد، باید از خمیر آسیاب برای آسیاب کردن روی صفحه تخت استفاده شود.
  2. هنگامی که رینگ لاستیکی پمپ پیستون آسیب دیده است، باید به موقع تعویض شود.

مشکل

علت

راه حل

 تحویل ناکافی روغن

 ساییدگی یا شکستن شیر خودکار

 تعمیر یا تعویض   

 سایش پیستون

 پیستون را تعویض کنید.

 نشت روغن مشترک لوله نفت

 آن را سفت یا تعمیر کنید.

مسدود شدن فیلتر در محل اتصال ورودی روغن

فیلتر تمیز گردد.

 نشت روغن میله جک

 -

 میله اجکتور تعمیرات اساسی

 مصرف بیش از حد روغن

 تعمیر

 نشتی پمپ دستی

 -

 جداسازی قطعات

نکات مورد توجه قبل و در حین استفاده از پمپ روغن

به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. قبل از نصب پمپ روغن بررسی کنید که آیا نوع و مشخصات آن صحیح است یا خیر. ضخامت واشر باید مناسب باشد تا پیستون از بین نرود یا از جای خود خارج نشود، زیرا بسیار نازک یا ضخیم است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به پمپ روغن، پیچ و مهره را زمانی که پیچ و مهره یکنواخت شوند، سفت کنید.
  2. بین پیستون و بدنه پمپ روغن دستی در پمپ روغن آب بند لاستیکی وجود دارد. به میل خود آن را حذف نکنید. در صورت آسیب دیدن حلقه لاستیکی باید به موقع تعویض شود.
  3. هسته صفحه در اتصال پمپ روغن به راحتی توسط کثیفی مسدود می شود، بنابراین باید بررسی و تمیز گردد.
  4. پمپ روغن دستی باید به عقب فشار داده شده تا دکمه سفت شود تا از ورود هوا یا نشت روغن ناشی از فشار پمپ و حلقه لاستیکی یا بین شیر توپ و صندلی سوپاپ جلوگیری شود.

سوالات متداول

  1. تاثیر فشار روغن در عملکرد دیزل ژنراتور چیست؟

    در حین کار موتور دیزل، اگر فشار روغن خیلی کم یا زیاد باشد، بر کیفیت روغن کاری موتور دیزل تأثیر می گذارد. بنابراین فشار روغن باید در محدوده مشخص شده کنترل شود.
    می توانید محدوده فشار روغن موتور دیزل را از کارشناسان ما بپرسید.
    فقط 1 دقیقه بعد از روشن شدن موتور دیزل در صورت بالا نرفتن نشانگر فشارسنج روغن باید سریعاً برای بررسی خاموش شود و قبل از استارت زدن و مشاهده روغن باید علت را کشف و عیب را برطرف کرد.
  2. بالا رفتن سرعت موتور دیزل در فشار روغن چه تاثیری دارد؟

    هنگامی که موتور دیزل از سرعت کم به سرعت بالا کار می کند، فشار روغن به تدریج افزایش می یابد. پس از رسیدن موتور دیزل به سرعت نامی، فشار روغن به آرامی به مقدار مشخص شده باز می گردد. اگر مقدار مشخص شده ظرف 15 دقیقه قابل بازیابی نباشد، فشار روغن باید تنظیم شود. موتورهای دیزلی دارای یک سوپاپ تنظیم فشار در کنار فیلتر روغن هستند. مهره را بردارید و آن را باز کنید. پیچ تنظیم را با یک پیچ گوشتی بچرخانید. هنگامی که پیچ به داخل پیچ می شود، فشار روغن باید افزایش یابد.
    در این صورت فشار روغن باید کاهش یابد. پس از تنظیم، مهره قفل را ببندید. اگر پس از تنظیم فشار روغن همچنان فشار روغن کم است، کیفیت تابه مکش روغن یا روغن موتور دیزل را بررسی کنید.
خواندن 135 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

برند های ویژه