چهارشنبه, 04 خرداد 1401 ساعت 12:06
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

ساختار و اجزای اصلی دیزل ژنراتور؛ 11 قسمت مختلف ژنراتور دیزلی

مطالعه این مطلب 4 دقیقه زمان نیاز دارد

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

چکیده مطلب

یک دیزل ژنراتور از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آنها به نوبه خود نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم دارند.
اینکه شما با اجزای این دستگاه‌ها آشنایی داشته باشید و اطلاعاتی در رابطه با آنها کسب کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه نگهداری بهتری از دستگاه خود داشته باشید.
پس در این مطلب مختصر و مفید با دشت نور همراه باشید تا اطلاعات مؤثری در رابطه با ساختار ژنراتور و اجزای دیزل ژنراتور مطالعه نمایید.

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور

یک ژنراتور دیزلی تشکیل شده از اجزای زیر می‌باشد:

  1. دینام

    دینام از مهم‌ترین اجزای موتور دیزل بوده که سبب تبدیل ورودی مکانیکی موتور به خروجی الکتریکی می‌گردد. دینام از یک روتوری ساخته شده که با تولید میدان مغناطیسی همراه است که به همین منظور، روتور از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های یک دینام به حساب می‌آید. زمانی که روتور می‌چرخد، الکتریسیته تولید شده و آهنرباهایی که در اطراف آن قرار دارند، برای ایجاد میدان مغناطیسی، به صورت استراتژیک مرتب می‌شوند که در واقع در استاتور روی سیم کشی مسی حرکت می‌کند.
    میدان مغناطیسی می‌تواند ولتاژی تولید نماید که در نهایت استاتور آن را جذب و به رگولاتور می‌فرستد تا برق مورد نیاز توزیع شده و ولتاژ دریافتی کنترل می‌شود.
  2. سیستم سوخت

    به طور معمول یک مخزن سوخت می‌تواند برای کار کردن دستگاه در حدود 6 تا 8 ساعت ظرفیت داشته باشد. مخزن سوخت ژنراتورهای کوچک در قسمت بالای قاب قرار گرفته و در رابطه با ژنراتورهای تجاری، ممکن است تا مخزن سوخت نصب خارجی داشته باشد.
    در ادامه شما را با برخی از ویژگی‌هایی که سیستم‌های سوخت مشترک دارند، آشنا می‌کنیم:
    • لوله از مخزن سوخت به موتور متصل می‌باشد.

      در این جا خط تأمین سوخت از باک به سمت موتور هدایت می‌شود.
    • دارای یک لوله تهویه می‌باشد.

      برای اینکه از فشار یا خلاء در زمان پر کردن و یا تخلیه مخزن جلوگیری شود، این بخش دارای یک لوله تهویه می‌باشد. توجه داشته باشید که در زمان پر کردن مجدد باک سوخت، برای جلوگیری از ایجاد جرقه، اطمینان از تماس بین نازل پرکننده و مخزن سوخت داشته باشید.
    • سرزیر از مخزن سوخت به لوله تخلیه متصل می‌باشد.

      این مورد لازم است تا هرگونه سرریز در حین پر کردن مجدد مخزن باعث نشت مایع روی مجموعه ژنراتور نشود.
    • پمپ سوخت

      این پمپ سبب انتقال سوخت از مخزن اصلی به طرف مخزن روزانه شده و کارکرد آن معمولاً به صورت روزانه می‌باشد.
    • فیلتر آب سوخت، فیلتر سوخت

      این فیلتر سبب جدا شدن مواد خارجی و آب از سوخت شده تا دیگر بخش‌های دیزل ژنراتور در برابر آلودگی و یا خوردگی محافظت شوند.
    • انژکتور سوخت

      انژکتور سبب پاشیده شدن سوخت به محفظه احتراق می‌گردد.
  3. تنظیم کننده ولتاژ

    این بخش همان‌طور که از نام آن پیداست، سبب تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور می‌گردد. این بخش ولتاژ خروجی AC را گرفته و آن را تبدیل به جریان DC می‌کند. در ادامه این جریان در استاتور تغذیه می‌شود.
    • سیم‌پیچ‌های محرک

      عملکرد این سیم‌پیچ‌ها همانند سیم‌پیچ‌های استاتور اولیه بوده و سبب تولید جریان AC می‌گردند. آنها متصل به بخش‌هایی به نام یکسوکننده‌های دوام می‌گردند.
    • یکسوکننده‌های دوار

      این یکسوکننده‌ها با کمک سیم‌پیچ‌های تحریک کننده، جریان AC را به DC تبدیل می‌کنند و در ادامه به روتور و آرمیچر رفته تا میدان مغناطیسی تولید نماید.
  4. سیستم اگزوز

    دودی که از اگزوز یک دیزل ژنراتور خارج می‌شود، حاوی مواد خطرناک و شیمیایی می‌باشد که به همین دلیل برای خروج این گازها باید از سیستم اگزوز استفاده شود.
    به طور معمول لوله‌های اگزوز ساخته شده از فولاد، فرفورژه و چدن هستند و با کمک اتصال دهنده‌های انعطاف‌پذیر، برای به حداقل رساندن لرزش به موتور متصل می‌شوند. در این صورت مانع از وارد شدن هرگونه آسیبی به سیستم اگزوز دیزل ژنراتور می‌گردند.
    به این نکته مهم توجه داشته باشید که سیستم اگزوز شما نباید متصل به هیچ تجهیزات دیگری باشد.
  5. رگولاتور ولتاژ

    رگولاتور ولتاژ برای کنترل نوسانات برق مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند از وارد شدن آسیب به المان‌های مدار جلوگیری کند.
  6. سیستم روانکاری

    به طور کلی یک ژنراتور درون خود قطعات متحرکی دارد که برای اینکه عملکرد روان طولانی مدتی داشته باشند، لازم است تا از یک سیستم روانکاری استفاده شود.
  7. شارژر باطری

    استارت دیزل ژنراتور با استفاده از باتری کار می‌کند که شارژر باتری وظیفه تأمین ولتاژ (شناور) دقیق شارژ آن را دارد. در صورت کم بودن ولتاژ شناور، شارژ باتری در مدت زمان کمی باقی می‌ماند و برعکس آن یعنی بالا بودن این ولتاژ، سبب کاهش عمر باتری خواهد شد.
    شارژرهای باتری به طور معمول برای جلوگیری از خوردگی، از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند. نکته دیگر این است که آنها خودکار هستند که به همین دلیل به تنظیمات و یا تغییر آن نیازمند نیستند.
  8. کنترل پنل

    کنترل پنل برای پریزهای برق و کنترل، مقرراتی داشته و در واقع رابط کاربری ژنراتور می‌باشد. انواع کنترل پنل عبارت‌اند از:
    • کنترل پنل اتوماتیک

      کنترل پنل اتوماتیک بر اساس گروه‌های ژنراتور که به عنوان پشتیبان برق استفاده می‌شوند طراحی شده است. هنگامی که برق اصلی قطع می‌شود، به طور خودکار روشن شده و برق حاصل از مجموعه ژنراتور را به سیستم منتقل می‌کند.
      در صورت برگشت برق شبکه، تابلوی کنترل اتوماتیک بار را به شبکه انتقال داده و دیزل ژنراتور را به طور خودکار متوقف می‌کند.
    • کنترل پنل دستی

      کنترل پنل دستی یا Manuel برای گروه‌های ژنراتور طراحی شده است که می‌خواهند به صورت دستی متصل شوند.
  9. گیج‌های موتور

    گیج‌های متفاوت دارای پارامترهای مهمی از جمله ولتاژ باتری، سرعت چرخش موتور، دمای مایع خنک کننده، فشار روغن و مدت زمان کارکرد می‌باشند و اگر به طور دائم تحت نظارت باشند، سبب می‌شود تا با قرار گرفتن این پارامترها از سطح آستانه خود، ژنراتور خاموش گردد.
  10. سیستم خنک کننده

    دیزل ژنراتور هم مانند هر وسیله نقلیه دیگری، علاوه بر اینکه مقداری انرژی مکانیکی تلف می‌کند، گرمای زیادی نیز تولید می‌نماید. این گرما می‌تواند به سیستم‌های دستگاه آسیب‌هایی وارد کند. سیستم خنک کننده با استفاده از مایع خنک کننده که می‌تواند آب و یا هر چیز دیگری باشد، گرما را جذب کرده و در نهایت با استفاده از مبدل حرارتی گرما را به هوا و یا مایع خنک کننده ثانویه منتقل نماید.
  11. موتور دیزل

    موتور دیزل در واقع منبع انرژی مکانیکی محسوب می‌گردد و اندازه آن در حدی اهمیت دارد که نسبت مستقیمی با انرژی الکتریکی تولیدی دارد. این بدان معنا است که بیشتر بودن توان خروجی، سایز موتور را افزایش می‌دهد.
  12. سایبان

    یک دستگاه ژنراتور دیزلی می‌تواند دارای سایبانی آکوستیک برای کاهش صدای موتور باشد.
  13. قاب مونتاژ اصلی

    هر ژنراتوری باید به نوعی نگه داشته شود و این چارچوب اصلی مونتاژ است که کل ژنراتور دیزلی را در خود جای می‌دهد.

سؤالات متداول

  1. از چه آهنربایی در ژنراتورها استفاده می‌شود؟

    آهنرباها در این دستگاه‌ها می‌توانند دائمی یا الکتریکی باشند که دو نوع اصلی آهنربا هستند. ژنراتورهای دیزلی کوچک معمولاً از آهنرباهای دائمی استفاده می‌کنند و نیازی به منبع تغذیه مستقل ندارند. آهنرباهای الکتریکی آهن یا فولاد هستند و با سیم پیچیده می‌شوند. میدان مغناطیسی زمانی ایجاد می‌شود که الکتریسیته از سیم عبور کند. این به نوبه خود باعث می‌شود که فلز مغناطیسی شود.
خواندن 1285 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.