پنج شنبه, 05 خرداد 1401 ساعت 08:22
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

انواع ژنراتور برق پشتیبان برای تجهیزات پزشکی و بیمارستان؛ چه ژنراتوری مناسب است؟

چکیده مطلب

در صورت قطع برق و عدم کارکرد تجهیزات تولید برق (ژنراتورها) چه اتفاقی برای تجهیزات پزشکی بیمارستان می‌افتد؟
این تأسیسات باید از چه امکاناتی برای تأمین برق مصرفی خود استفاده داشته باشند؟
بدون وجود ژنراتور پشتیبان برق اضطراری برای رسیدگی به این موقعیت‌ها، ممکن است بیماران در موقعیت‌های تهدید کننده زندگی قرار بگیرند. مرکز پزشکی که دچار قطع برق می‌شود، به ژنراتور پشتیبان نیاز دارد تا دستگاه‌های پزشکی و تجهیزات نجات دهنده جان بیمار را روشن و فعال نگه دارد.
در این مطلب مختصر و مفید با دشت نور همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید.

وقتی در یک بیمارستان برق قطع می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

مشکلات ناشی از قطع برق در بیمارستان

اگر در یک بیمارستان برق قطع شود، می‌تواند به شدت بر سلامت و رفاه بیماران تأثیر بگذارد. به ‌عنوان‌ مثال، بیماران در اتاق‌های عمل، بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) و بخش پس از عمل نیاز به پشتیبانی تجهیزات پزشکی برقی دارند تا آنها را پایدار نگه دارد.
بدون برق، جان بیماران، به ویژه بیمارانی که از تجهیزات پشتیبانی زندگی استفاده می‌کنند، می‌تواند در خطر باشد.

در قطع برق، بیمارستان‌هایی که برق پشتیبان ندارند باید از بیماران خود محافظت کنند. بسیاری از مراکز درمانی دارای تجهیزات باتری هستند که می‌توانند در کوتاه مدت به پایدار نگه داشتن چنین شرایطی کمک کنند.
با این حال، از دست دادن قدرت تنها بر عملکرد مراقبت از بیمار تأثیر نمی‌گذارد. جنبه‌هایی مانند سیستم‌های گرمایش و سرمایش، امنیت، چراغ‌ها، علائم اضطراری و ارتباطات، همگی برای کارکردن به منابع انرژی ثابت نیاز دارند.
به علاوه، نمونه‌های موجود در آزمایشگاه‌هایی مانند نمونه‌های خون، پلاسما و بافت نیاز به نگهداری دمایی با دقت کنترل شده دارند. اگر یک بیمارستان بدون منبع برق پشتیبان برق قطع شود، به سرعت در معرض خطر از دست دادن این نیازها قرار خواهد گرفت.

سیستم پشتیبان برق برای مراکز پزشکی

سیستم پشتیبان برق برای مراکز پزشکی

برای امکانات پزشکی، داشتن یک سیستم پشتیبان برق قابل اعتماد بسیار مهم است. حتماً با یک متخصص آگاه صحبت کنید تا ژنراتور مناسب برای تأسیسات خود را پیدا کنید.
ما در دشت نور متخصصان فنی و کارشناسان کاردانی داریم که می‌توانید در این زمینه با آنها مشورت داشته باشید.
انواع ژنراتورها شامل ژنراتورهای دیزلی و یا گازی و همچنین ژنراتورهای نو یا دست دوم می‌باشند که در ادامه شما را این موارد آشنا می‌کنیم.

کاربرد ژنراتور در بیمارستان‌ها

کاربرد ژنراتور در بیمارستان‌ها

از انواع متفاوت ژنراتور در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی می‌توان برای کاربردهای مهم زیر استفاده داشت:

  1. یخچال واکسن و تجهیزات پزشکی

    بسیاری از لوازم پزشکی برای حفظ ایمنی و پایداری خود به یخچال نیاز دارند. به‌ عنوان ‌مثال، یک مرکز نگهداری پزشکی ممکن است واکسن، انسولین، خون، پلاسما، بافت‌ها، اندام‌ها یا قطره‌های داخل وریدی (IV) در یخچال داشته باشد. در صورت قطع برق، یک ژنراتور پشتیبان باید روشن شود تا از بالا بردن دمای ذخیره سازی تجهیزات پزشکی توسط واحد تبرید جلوگیری گردد.
    اگر دما برای مدت زمان معینی از یک سطح خاص فراتر رود، هر دو پارامتر به کالاهای ذخیره شده بستگی دارد، بیمارستان باید لوازم را دور بریزد.
  2. تجهیزات پشتیبانی زندگی

    بیماران در ICU برای زنده نگه داشتن آنها به تجهیزات پشتیبانی زندگی وابسته هستند، بنابراین قطع برق می‌تواند برای آنها بسیار خطرناک بوده و خطر مرگ را به همراه داشته باشد.
  3. تجهیزات تصویربرداری

    تجهیزات تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، دستگاه‌های اشعه ایکس، دستگاه‌های آزمایش و دستگاه‌های مانیتورینگ موارد حیاتی بیمار برای کار کردن نیاز به برق دارند. قطع برق می‌تواند به شدت به برخی از این دستگاه‌ها آسیب برساند و هزینه‌های زیادی را برای تعمیر یا تعویض آنها به مجموعه متحمل نماید.
    بعلاوه، بیمارستان‌ها نمی‌توانند تا زمانی که تعمیرات کامل شود، مراقبت از بیمار را با این دستگاه‌های آسیب دیده ارائه دهند.
    برق پشتیبان برای بیمارستان‌ها یا سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند از آسیب‌های گران قیمت به تجهیزات پیشرفته جلوگیری کند.
  4. تجهیزات جراحی

    تجهیزات جراحی مانند چراغ‌های اتاق عمل، مانیتورهای قلب، دستگاه‌های تنفس مصنوعی یا دستگاه‌های قلب و ریه به برق ثابت نیاز دارند. نگه داشتن تجهیزات مورد استفاده در عمل جراحی از بیماران محافظت می‌کند و به جراحان اجازه می‌دهد تا بدون وقفه عمل خود را ادامه دهند.
    در برخی موارد، مانند پیوند اعضا، زمان برای موفقیت این روش ضروری است؛ بنابراین، ژنراتورهای پشتیبان که از اتلاف زمان به دلیل قطع برق جلوگیری می‌کنند، می‌توانند از عوارض جراحی جلوگیری کنند.
  5. ایمنی شغلی

    دلیل دیگری که بیمارستان‌ها دارای ژنراتورهای پشتیبان هستند، ایمنی شغلی است. با روشن کردن چراغ‌های موجود در این مرکز، ساکنان ساختمان کمتر با خطرات راهروهای کم نور، اتاق‌های عمل یا اتاق‌های مراقبت از بیمار مواجه خواهند شد. روشن نگه داشتن بیمارستان از حوادثی که می‌توانند فشار بیشتری را به مرکز وارد کنند، جلوگیری می‌کند.
  6. قدرت تأسیسات

    برق تأسیسات باید در زمان قطعی به کار خود ادامه دهد، زیرا ساکنان ساختمان را ایمن و راحت نگه می‌دارد. به‌ عنوان ‌مثال، سیستم‌های گرمایش و سرمایش دما و رطوبت را تنظیم می‌کنند. به طور مشابه، آسانسورها و پله‌های برقی نیز از برق تأسیسات استفاده می‌کنند.
  7. سوابق پزشکی الکترونیکی

    ذخیره سازی داده‌های مبتنی بر اطلاعات بیمار و سوابق پزشکی الکترونیکی نیاز به ذخیره داده‌ها در رایانه‌های فردی دارد. با این حال، نقطه ضعف این سیستم این است که برای روشن نگه داشتن رایانه‌ها و سرورها به برق نیاز است. رایانه‌ها باید دارای برق باشند تا از دسترسی به پرونده‌های مراقبت از بیمار حیاتی و ارتباطات حیاتی بین ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در مراکز مختلف اطمینان حاصل کنند.
    در قطع برق، ژنراتورها می‌توانند این سیستم‌ها را فعال نگه دارند و تأثیری که بر مراقبت از بیمار ناشی از از دست دادن برق اصلی ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهند.
  8. سیستم‌های امنیتی

    سیستم‌های امنیتی از امکانات بیمارستانی در برابر دسترسی غیرمجاز به مناطق حساس محافظت می‌کنند. برای مثال، سیستم کنترل دسترسی که درها را برای پرسنل مجاز برای ورود به آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های عمل و دفاتری که اطلاعات حساس بیمار را ذخیره می‌کنند، باز می‌کند، نیاز به نیرو دارد. منبع پشتیبان باتری بیمارستان نیروی مورد نیاز برای ایمن نگه داشتن امکانات را فراهم می‌کند.

انواع ژنراتورها در مراکز پزشکی

انواع ژنراتورها در مراکز پزشکی

در این مراکز می‌توان از ژنراتورهای زیر استفاده داشت:

  1. دیزل ژنراتور

    دیزل ژنراتورها یک گزینه محبوب به‌ عنوان ژنراتورهای آماده به کار در صنایع مختلف هستند و از آنجایی که بسیار پر کاربرد و مستحکم می‌باشند، می‌توان از آنها برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. این دستگاه‌ها یکی از قدرتمندترین گزینه‌هایی است که برای عملیات های بزرگ انتخاب می‌شوند.
    آنها برای مطابقت با استانداردهای کلاس جهانی ساخته شده‌اند و همچنین راندمان بالا و مصرف سوخت پایین را ارائه می‌دهند.
    همچنین در مقایسه با ژنراتورهای گاز طبیعی به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند.
  2. ژنراتورهای گاز طبیعی

    ژنراتور گازسوز در مقایسه با ژنراتور دیزلی با داشتن ویژگی‌هایی مانند سر و صدای کمتر و سوخت تمیزتر شناخته شده‌اند. این نوع ژنراتورها نیازی به ذخیره سوخت ندارند، زیرا به خط گاز شهری متصل می‌شوند. این دستگاه‌ها برای بسیاری از مناطق شهری و کاربردهای وسیع انتخابی عالی هستند.
    آنها تطبیق پذیری بیشتری را از طریق گنجاندن سوخت‌های مختلف، مانند گاز طبیعی، بیوگاز، پروپان، گاز زغال سنگ و سوخت‌های جایگزین ارائه می‌دهند. هنگامی که برخی از منابع سوخت راحت‌تر یا ارزان‌تر هستند، می‌توانید از بهترین گزینه برای تأسیسات خود استفاده کنید.
  3. ژنراتور قابل حمل

    این نوع ژنراتورها می‌توانند با سوخت‌های متنوعی کار کنند. این احتمال وجود دارد که بیمارستان‌ها به دلیل بروز فاجعه‌ای قادر به رسیدگی به تمام بیماران خود نباشند که در این موارد ممکن است امکاناتی به نام بیمارستان‌های صحرایی وجود داشته باشند.
    اجاره ژنراتورهای قابل حمل یک راه حل قوی برای تأمین برق تجهیزات در این بیمارستان‌های صحرایی است. از آنجایی که بیمارستان‌های صحرایی معمولاً به دلیل موقعیت مکانی از شبکه اصلی برق جدا می‌شوند، یک ژنراتور قابل حمل، برق لازم را در محل ایجاد می‌کند تا به راه‌اندازی تجهیزات پزشکی کلیدی که ممکن است برای روش‌های نجات جان مورد نیاز باشد کمک کند.
    علاوه بر این، با اجاره ژنراتورهای قابل حمل، کار تعمیر و نگهداری و آزمایش ژنراتور به عهده شرکت اجاره کننده است. با این حال، اگر تأسیسات شما خرید یک ژنراتور تجاری قابل حمل را انتخاب کند، باید مانند واحدهای نصب شده دائمی خود، با تعمیر و نگهداری و آزمایش همراه باشید.

انتخاب ژنراتور پشتیبان برای بیمارستان

انتخاب و نصب یک ژنراتور پشتیبان در بیمارستان همیشه آسان نیست. قبل از خرید حتماً باید موارد بسیار مهمی را در نظر بگیرید و با یک متخصص و کارشناس کاردان و حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید. متخصص می‌تواند به شما در انتخاب اندازه و نوع سوخت صحیح برای تأسیسات کمک کند.
لازم به ذکر است که در زمان نصب ژنراتور پشتیبان در هر تأسیساتی، باید یک برق‌کار اصلی برای اطمینان از درست تنظیم شدن تأسیسات وجود داشته باشد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با دشت نور تماس بگیرید.

تهیه ژنراتور دست دوم یا ژنراتور جدید برای بیمارستان

به طور کلی، خرید ژنراتور برق دست دوم باعث صرفه جویی در هزینه و حتی زمان می‌شود. زمان راه ‌اندازی ژنراتورهای مستعمل بسیار کوتاه‌تر از ژنراتورهای جدید در حال ساخت است. با این حال، یک مرکز با نیاز شدید به منبع برق اضطراری ممکن است ترجیح دهد یک ژنراتور برق جدید را انتخاب کند تا از سلامت و کارایی منبع تولید برق خود اطمینان داشته باشد.
همان‌طور که گفته شد برای بیمارستان لازم است تا این مورد را با مشورت کارشناس فنی انجام دهید و اگر قصد خرید ژنراتور دست دوم را داشتید، از فروشگاهی این خرید را انجام دهید که از کیفیت قطعات و بررسی دقیقی که روی دستگاه صورت گرفته است، اطمینان کافی داشته باشید.

اندازه ژنراتور برای بیمارستان

تعیین کردن اندازه ژنراتور برای بیمارستان کار ساده‌ای نیست. با وجود اینکه برای این محاسبه منابع بسیار مختلفی وجود دارند، اما این کار نیاز به دقت بسیار بالایی دارد؛ بنابراین این محاسبات باید به کمک متخصص تعیین شوند.

مکان مناسب برای ژنراتور در بیمارستان

مکان ژنراتور بیمارستان برای اطمینان از دسترسی کارکنان تعمیر و نگهداری برای آزمایش و بازرسی بسیار مهم است. در حالت ایده آل، ژنراتور باید تحت محافظت قرار داشته باشد. اکثر بیمارستان‌ها اتاق خاصی را برای ژنراتورهای خود در نظر می‌گیرند؛ بنابراین، هنگام یافتن مکانی برای این واحدها، الزامات زیر را برای اتاق ژنراتور در نظر گرفته می‌شوند:

  • دسترسی به کارکنان آموزش دیده و حفاظت از دسترسی غیرمجاز
  • کاهش صدا
  • داشتن تهویه هوای مناسب برای اینکه از گرمای بیش از اندازه و یا تجمع اگزوز جلوگیری گردد.
  • کاهش ارتعاش برای محافظت از مناطق مجاور هنگام کار ژنراتور
  • رعایت کردن قوانین در رابطه با گازهای گلخانه‌ای، آتش سوزی و ...

نگهداری از پشتیبان برق مراکز پزشکی

برای اینکه دوام و ماندگاری دستگاه خود را افزایش دهید، لازم است تا اصول نگهداری از آن را بدانید و به درستی رعایت کنید. در ادامه مهم‌ترین مواردی را که باید در نظر داشته باشید، بیان کرده‌ایم:

  1. رعایت کردن تمام استانداردهای ضروری

    باید این اطمینان را داشته باشید که ژنراتور برای تأمین برق مورد نیاز شما دارای تمام استانداردهای لازم می‌باشد. با این کار محیط کار ایمن شده و از شکایت‌های احتمالی نیز جلوگیری می‌شود. علاوه بر این، حتی می‌توانید جان افرادی را که در این مرکز هستند نجات دهید.
  2. بازرسی‌های هفتگی و ماهانه

    لازم است تا کارکنان آموزش دیده حتماً ژنراتور را هفته‌ای یک بار و ماهی یک بار مورد بازرسی قرار دهند.
  3. آموزش کارکنان تأسیسات

    تمام کارکنانی که باید ژنراتور را در بازه‌های زمانی بیان شده مورد بررسی قرار دهند، لازم است تا آموزش کافی دیده باشند تا عملکرد تأسیسات را تضمین نمایند.
  4. قرار دادن دستگاه در مکانی مناسب

    ژنراتور نباید در پشت بام و یا زیرزمین قرار داده شود، اما با این حال باید توجه کافی به شرایط جوی و محیطی مکانی که دستگاه را در آنجا قرار می‌دهید، داشته باشید.
  5. داشتن سوخت کافی

    همواره باید اطمینان داشته باشید که سوخت کافی در دسترس دارید. ژنراتورهای گازسوز به دلیل توانایی آنها برای اتصال به خطوط تأمین گاز طبیعی تأسیسات محبوب هستند. با این حال، در یک فاجعه که ممکن است تا مشکلاتی را به همراه داشته باشند؛ بنابراین یکی از رایج‌ترین سوخت‌های مورد استفاده در این دستگاه‌ها، سوخت دیزل می‌باشد.

سؤالات متداول

  1. الزامات اساسی ژنراتور پشتیبان کدام‌اند؟

    الزامات اساسی برای نگهداری ژنراتور شامل نگهداری آنها از طریق بازرسی‌های منظم واحد و باتری و داشتن پرسنل آموزش دیده برای آزمایش دوره‌ای تجهیزات است. اکثر مشاغلی که ژنراتور دارند، چک‌لیست‌های ماهانه یا سالانه را دنبال می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که واحدهایشان هر زمان که به آنها نیاز داشته باشند کار می‌کنند. توجه به این الزامات اساسی برای بیمارستان‌ها بسیار مهم است، اما آنها همچنین باید قوانین خاصی را برای شرایط خود دنبال کنند.
  2. کدام تجهیزات پزشکی به برق اضطراری نیاز دارند؟

    این موارد عبارت‌اند از:
    • تجهیزات کمک‌های اولیه از جمله دستگاه نوار قلب، دستگاه شوک و ...
    • دستگاه‌های آنژیوگرافی
    • تجهیزات تصویربرداری مانند دستگاه ام آر آی، سی تی اسکن، رادیولوژی و ...
    • تجهیزات مانیتورینگ علائم حیاتی
    • فریزها و یخچال‌های پزشکی
    • تجهیزات آزمایشگاهی
    • تجهیزات جراحی در اتاق عمل
خواندن 865 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.