مشاوره رایگان در تمامی ساعات شبانه روز

خرابی های رایج موتور برق

سه شنبه, 17 اسفند 1400 ساعت 15:20
این مورد را ارزیابی کنید
(7 رای‌ها)

چکیده مطلب

آیا موتور برق شما علائم هشدار دهنده اولیه را نشان می‌دهد؟
دلایل متعددی می‌توانند سبب بروز مشکلاتی در دستگاه شما شوند؟ آیا این موارد را می‌شناسید؟
آیا لرزش بیش از حد، صدای غیرمعمول یا بیش از حد، دهانه‌های کثیف محفظه، بوی سوختگی، نشانه‌های خوردگی، علائم فرسودگی بیش از حد، محفظه یاتاقان که در لمس داغ است و .. را تجربه کرده اید؟
تمام این موارد، علائم هشدار دهنده‌ای می‌باشند که نشان می‌دهند، دستگاه شما در شرایط خرابی قرار دارد.
دانستن این نشانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در زمانی مناسب راه حل‌هایی را برای این مشکلات در نظر بگیرید و از خراب شدن دستگاه و پرداخت هزینه‌های بسیار بالا جلوگیری نمایید.
پس در این مقاله با دشت نور همراه باشید تا علاوه بر شناخت دلایل خرابی دستگاه، با راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این مشکلات نیز آشنا شوید.

5 علت خراب شدن موتور برق

در ادامه شما را با رایج ترین دلایل خرابی موتور برق و راه حل‌هایی برای رفع و جلوگیری از آنها آشنا می‌کنیم:

  1. اضافه بار الکتریکی

    اضافه بار یعنی وجود جریان بیش از اندازه در سیم پیچ‌های موتور که می‌تواند ناشی از پایین بودن ولتاژ منبع تغذیه و یا ناشی از اتصال کوتاه هادی باشد.

    راه حل: باید از یک محافظ موثر در برابر جریان بیش از اندازه استفاده داشته باشید تا مانع از اضافه بار الکتریکی گردد.

  2. کم بودن مقاومت

    مقاومت کم به دلیل تخریب شدن عایق سیم پیچ‌ها در شرایطی از جمله وجود گرمای بیش از اندازه، وارد شدن آسیب فیزیکی به دستگاه و یا خورندگی ایجاد می‌شود. این اتفاق سبب بروز نشتی و اتصال کوتاه در موتور و در نهایت خرابی آن می‌گردد.

    راه حل: باید به طور منظم عایق را بررسی نمایید و قبل از خراب شدن آن، برای تعویض اقدام کنید.

  3. بیش از اندازه گرم شدن دستگاه

    می‌توان گفت که حدود 50 درصد از خرابی‌های موتور به دلیل وجود گرمای بیش از اندازه رخ می‌دهد که می‌تواند ناشی از پایین بودن کیفیت برق و یا دمای بالا در محیط کار باشد.

    راه حل: باید از سیستم خنک کننده برای خنک نگه داشتن موتور استفاده شود و دمای موتور به طور دائم چک گردد.

  4. وجود آلودگی

    آلودگی می‌تواند ناشی از مواد شیمیایی و یا گرد و غبار باشد که وجود این اجسام خارجی در موتور می‌توان یاتاقان‌ها و بخش‌های مختلف دستگاه را با خرابی مواجه کند.
    همچنین در این شرایط ممکن است تا فن خنک کننده مسدود شده و دستگاه بیش از اندازه گرم شود.

    راه حل: تقریبا به راحتی می‌توان از بروز چنین مشکلی جلوگیری نمود. باید دستگاه را در محلی مناسب و تمیز قرار دهید تا حداقل امکان ورود آلودگی به آن وجود داشته باشد و همچنین در زمان‌های معینی برای تمیز کردن دستگاه و قطعات آن اقدام کنید.

  5. لرزش

    وجود لرزش در دستگاه می‌تواند مشکلات زیادی را در موتور به وجود بیاورد که در نهایت ممکن است تا از کار افتادن دستگاه همراه باشد. در اغلب موارد لرزش به دلیل قرار داشتن موتور روی یک سطح ناهموار و یا ناپایدار ایجاد می‌گردد. البته موارد دیگری مانند شل بودن یاتاقان‌ها و ... نیز می‌تواند سبب این مشکل گردد.

    راه حل: باید دستگاه در شرایط مناسب و سطحی هموار قرار داشته باشد و هر چند وقت یک بار میزان لرزش آن مورد بررسی قرار بگیرد. شل بودن یاتاقان‌ها و یا ناهنماهنگی بین قطعات دستگاه نیز باید بررسی شوند. در صورتی که نمی‌توانید منبع ارتعاش را شناسایی کنید، باید با متخصص فنی تماس بگیرید.

خرابی‌های رایج موتور برق

رایج‌ترین خرابی این نوع دستگاه‌ها عبارتند از:

  1. خراب شدن بلبرینگ ها

    بلبرینگ‌های قابل روغن کاری مجدد نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. اکثر سازندگان توصیه می‌کنند که یاتاقان‌های موتور خود را بعد از هر 2000 ساعت کارکرد یا هر سه ماه یکبار، دوباره روغن کاری کنید. موارد زیر می‌توانند سبب خراب شدن بلبرینگ‌ها گردند:
    • گریس کاری بیش از حد

      گریس کاری بیش از حد می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد بلبرینگ شما شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به خرابی یاتاقان گردد. برای اطمینان از اینکه بیش از حد تجهیزات خود را روغن کاری نمی‌کنید، بررسی نمایید که دریچه‌های تخلیه چربی در طول فرایند گریس زدن مجدد باز باشند، اطمینان حاصل کنید که تمام شیرهای تخلیه چربی از هرگونه کثیفی یا گریس سخت شده پاک شده باشند.
    • روان کننده اشتباه

      انواع مختلف گریس به دلیل ترکیبات شیمیایی با یکدیگر ناسازگار هستند. برای جلوگیری از هرگونه مشکل ناسازگاری گریس، فقط از نوع روان کننده توصیه شده توسط سازنده استفاده کنید.
    • اضافه بار شفت

      بارگذاری بیش از حد از طریق شفت موتور ممکن است به شدت به خرابی موتور کمک کند. قرقره‌های تسمه ای اغلب بارهای زیادی را مستقیماً روی یاتاقان شفت وارد می‌کنند. یکی از راه‌های نظارت بر اضافه بار شفت، این است که ردیابی کنید که تسمه‌های شما چند وقت یک‌بار به پایین می‌روند، اگر بیش از حد معقول اتفاق می‌افتد، اضافه بار شفت احتمالاً علت آن است.
    • لرزش

      ارتعاش بیش از حد موتور می‌تواند عاملی در خرابی بسیاری از اجزای مختلف موتور باشد. مطمئن شوید که پیچ و مهره های نصب موتور مطمئن هستند، زیرا لرزش ممکن است باعث شل شدن آنها در حین کار شود.
    • گرمای بیش از حد

      قبل از انتخاب موتور، مطمئن شوید که برای مقابله با گرمایی که ممکن است در معرض آن قرار گیرد، طراحی شده باشد. بلبرینگ‌ها دارای فاصله‌های مختلفی هستند تا امکان انبساط حرارتی در حین کار را فراهم کنند.
  2. خراب شدن سیم پیچ استاتور

    16 درصد از خرابی‌های موتور برق ناشی از خرابی سیم پیچ‌های استاتور هستند. خرابی سیم پیچ ممکن است به چند دلیل رخ دهد از جمله:
    • اضافه بار

      سیم پیچ‌های موتور به دلیل بارگذاری بیش از اندازه در موتور می‌توانند سبب گرمای بیش از حد در دستگاه و خرابی آن شوند.
    • گرمای بیش از حد

      گرمای بیش از اندازه می‌تواند سبب کاهش طول عمر دستگاه گردد. حتما به سیستم خنک کننده دستگاه توجه کنید.
  3. شرایط خارجی

    شرایط خارجی به شدت در 16 درصد از خرابی های موتور برق نقش دارند. شرایط خارجی که می‌تواند موتور برق شما را خراب کنند، عبارتند از:
    • دمای محیط

      قبل از خرید موتور، مطمئن شوید که برای شرایط محیطی که در آن کار می‌کند، رتبه بندی صحیحی دارد. درجه بندی اغلب برای دمای بالای محیط ضروری است، در حالی که دمای بسیار پایین محیط ممکن است به مواد عایق تخصصی نیاز داشته باشد.
    • رطوبت

      رطوبت بالا می‌تواند باعث آسیب و خوردگی دستگاه گردد. برای جلوگیری از این اتفاق باید سوراخ‌های تخلیه باز شده و محافظت بیشتری از دستگاه صورت گیرد.
    • آلودگی

      هر گونه ذرات خارجی که به داخل محفظه موتور راه پیدا کنند، می‌توانند صدمات جبران ناپذیری به خصوص به یاتاقان‌ها و سیم پیچ‌های موتور وارد کنند.
      برای حفظ طول عمر موتور برق، هر کاری که ممکن است انجام دهید تا ذرات آلودگی را از دستگاه دور نگه دارید.
  4. خرابی روتور

    5 درصد از خرابی موتور برق به دلیل خراب شدن روتور بوده که این اتفاق می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:
    • فرکانس شروع

      گرمایش، سرمایش، شتاب و کاهش سرعت می‌تواند باعث استرس حرارتی و شکستگی اینرسی شود. زمان راه اندازی تابعی از گشتاور بار، اینرسی و گشتاور موتور است. از آنجایی که جریان راه اندازی همیشه بسیار بیشتر از جریان نامی است، یک دوره راه اندازی بیش از حد طولانی باعث افزایش مضر دما در موتور می‌شود.
    • اضافه بارها

      در شرایطی که روتور قفل شده یا از کار افتاده است، روتور ممکن است افزایش ناگهانی و بیش از حد دما را تجربه کند که می‌تواند باعث از کار افتادن قفس روتور گردد. افزایش ناگهانی دما اغلب در هنگام راه اندازی رخ می‌دهد. موتورها ممکن است در طول عملیات عادی به دلیل عیوب مکانیکی از جمله یاتاقان‌های گیر کرده، بارگذاری سنگین یا اجسام خارجی احتمالی که در موتور گیر کرده باشند، از کار بیفتند.
  5. خرابی کوپلینگ شفت

    مشکلات کوپلینگ شفت تنها 2 درصد از خرابی موتور برق را شامل می‌شوند. ناهماهنگی و نصب نامناسب از مواردی می‌باشند که سبب خرابی شفت در موتور می‌گردند:
    • ناهماهنگی

      کوپلینگی که به خوبی تراز شده است، دچار تنش‌های بار غیرعادی می‌شود که می‌تواند منجر به خرابی موتور شود. اطمینان حاصل کنید که کوپلینگ به موازات شفت‌ها قرار دارد.
    • نصب بد

      بزرگترین علت خرابی کوپلینگ به دلیل نصب نادرست است. اطمینان حاصل کنید که در مورد موتور برق خاص خود تحقیق کرده و از تکنیک‌های اتصال مناسب استفاده کنید. با خرید از فروشگاه دشت نور می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که به راحتی قادر به بهره‌مندی از مشاوره رایگان با متخصصان فنی ما خواهید بود.

عیب یابی موتور برق

در ادامه به بررسی برخی دیگر از موارد مهم برای عیب یابی این دستگاه‌ها می‌پردازیم:

  1. استارت نخوردن موتور برق

    • گریپاژ کردن موتور
    • کم بودن سطح روغن
    • موجود نبودن سوخت در مخزن به حد کافی
    • استفاده از سوخت اشتباه
    • باقی ماندون سوخت در مخزن بدون استفاده در طولانی مدت
    • وجود ایراد در کاربراتور
    • مشکل داشتن باتری موتور برق
    • بسته شدن اهرم ساسات
    • مسدود شدن فیلتر هوا
    • کثیف شدن سر شمع
    • قرار داشتن موتور برق در مکانی نامناسب
  2. چند ثانیه روشن بودن موتور و سپس خاموش شدن آن

    • وجود داشتن بار بیش از اندازه
    • کم بودن و یا بیش از حد بودن سطح روغن
    • وجود ایراداتی در قسمت برق
    • وجود ایراداتی در خازن
    • وجود داشتن اشکال در کاربراتور
    • مشکل داشتن باتری
    • کشیدن نشدن اهرم ساسات
    • گرفتگی فیلتر هوا
    • کثیف بودن شمع موتور
    • قرار داشتن موتور در مکانی نامناسب
  3. وجود نوسان و عدم ثبات توان موتور

    • وجود داشتن بار بیش از اندازه
    • کثیف شدن فیلتر هوا
    • وجود نشتی در سوخت
    • وجود خرابی در کاربراتور
  4. وجود دود خروجی بیش از اندازه

    • استفاده از سوخت نامناسب
    • بیش از حد بودن سطح روغن
    • استفاده از روغن نامناسب
    • وجود نشتی در روغن
    • از بین رفتن آب بند گاید سوپاپ
    • شکسته شدن رینگ پیستون
    • وجود ایراد در کاربراتور
    • گریپاژ کردن مکانیزم استارت موتور برق
    • پاره شدن کابل استارتر
  5. برق ندادن موتور برق

    • کوتاه بودن اتصال کلید محافظ
    • وجود خرابی در کلید محافظ بار
    • اتصال نداشتن درست پریز به دستگاه
  6. بیش از اندازه تکان خوردن دستگاه

    • مشکل داشتن موقعیت اهرم ساسات
    • بسته بودن اهرم ساسات
    • سرد بودن موتور
    • وجود ناخالصی در موتور

موتور برق روشن نمی‌شود، چ کنم؟

در این شرایط اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. بررسی کنید که اگر سوخت کافی وجود ندارد، ترکیبی از روغن و بنزین را درون مخزن بریزید.
  2. در صورت بسته بودن سوئیچ روغن و یا موتور، آن را باز کنید.
  3. اگر موتور روغن ندارد و یا سطح آن پایین است، به مخزن روغن اضافه نمایید.
  4. اگر شمع موتور شکسته است، آن را تعویض کنید.

موتور برق توان خروجی ندارد، چه کنم؟

می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان نمایید:

  1. اگر قطع کننده مدار وصل نمی باشد، آن را در وضعیت روشن بگذارید.
  2. در صورت ضعیف بودن اتصال سوکت، آن را با نو تعویض نمایید.

بررسی دود خروجی از موتور برق

به رنگ دود خروجی از دستگاه خود دقت کنید:

  1. سیاه بودن دود خروجی

    این اتفاق می تواند به دلیل کثیف بودن فیلتر هوا و یا وجود بار بیش از اندازه روی موتور ایجاد گردد. در این شرایط باید:
    • یک فیلتر نو جایگزین نمایید.
    • تا حد استانداردی بار را کاهش دهید.
  2. آبی بودن دود خروجی

    آبی بودن دود خروجی نیز می‌تواند به دلیل بیش از حد بودن روغن، غیر مجاز ریخته شدن روغن در مخزن، بسته شدن بد سوپاپ و یا فرسوده شدن حلقه‌های پیستون باشد که در این شرایط:
    • بخشی از روغن را تخلیه نمایید.
    • درون مخزن روغن موتور مناسب بریزید.
    • بررسی کنید که سوپاپ به درستی مهر و موم شده باشد.

توقف ناگهانی موتور برق

در ادامه شما را با علل این اتفاق و راهکار‌هایی برای رفع آن آشنا می‌کنیم:

  1. عدم وجود روغن کافی در دستگاه

    در این شرایط سطح روغن روی کنترل پنل روشن می گردد و شما باید سطح روغن را به میزان مناسب اضافه کنید.
  2. عدم وجود سوخت کافی

    در این شرایط گیج سوخت آن را نشان خواهد داد که شما باید باک موتور برق خود را پر نمایید.
  3. داغ کردن موتور برق

    در این شرایط روی کنترل پنل، چراغ نمایشگر روشن خواهد شد. زمانی که باید این اتفاق روبرو شدید، باید بررسی کنید که اگر موتور برق در محیطی قرار دارد که هوای کافی به دستگاه نمی‌رسد، جایگاه آن را تعویض نمایید تا حرارت دستگاه کاهش پیدا کند.
    گاهی اوقات با وجود داغ شدن نشانگر موتور برق و داشتن تهویه مناسب، اما بعد از چند دقیقه کارکرد دستگاه متوقف می‌گردد.
    این بدان معنا است که سنجش دمای بالا در دستگاه خراب شده و شما باید برای تعویض آن اقدام نمایید.
  4. معیوب شدن پل دیودی

    در این شرایط دستگاه خاموش می‌شود، زیرا پیامی برای انتقال مولد برق دریافت نمی‌گردد. راهکار خاموش و روشن کردن پنل است و در صورت روشن نشدن دستگاه، باید برای تعویض پل دیود اقدام نمایید، همچنین سیم پیچ‌ها را مورد بررسی قرار دهید.
  5. معیوب شدن کندانسور

    در این شرایط باید برای تعویض کندانسور اقدام نمایید.

چرا موتور برق دائما خاموش و روشن می‌شود؟

با مشاهده چنین مشکلی باید موارد زیر را چک کنید:

  • خازن معیوب شده است.
  • مشکلاتی مربوط به کاربراتور و سوخت رسانی وجود دارند.
  • شمع دوده زده است.
  • وایر شمع خراب شده است.
  • فیلترهای هوا بیش از حد کثیف هستند.
  • دستگاه در محلی نامناسب قرار داده شده است.

عیب یابی موتورهای اسپلیت فاز (تک فاز)

موتور فاز اسپلیت دارای سیم پیچ راه اندازی و در حال اجرا است. سیم پیچ راه اندازی به طور خودکار توسط یک کلید گریز از مرکز با شتاب گرفتن موتور حذف می‌شود.
برخی از موتورهای فاز تقسیم نیز دارای یک کلید حرارتی هستند که در صورت گرم شدن بیش از حد موتور به طور خودکار خاموش می‌شوند. کلیدهای حرارتی ممکن است تنظیم مجدد دستی یا تنظیم مجدد خودکار داشته باشند. در زمان کار با هر موتوری که تنظیم مجدد خودکار دارد، باید احتیاط کرد، زیرا موتور می‌تواند هر زمان که بخواهد به طور خودکار راه اندازی مجدد شود.
برای عیب یابی یک موتور فاز تقسیم، روش زیر را اعمال کنید:

  • موتور را خاموش کنید و آن را به صورت چشمی بررسی نمایید. اگر موتور سوخته است، شفت گیر کرده، یا اگر نشانه ای از آسیب وجود دارد، آن را تعویض کنید.
  • بررسی کنید که آیا موتور توسط یک کلید حرارتی کنترل می‌شود یا خیر. اگر کلید حرارتی دستی است، کلید حرارتی را ریست کرده و موتور را روشن کنید.
  • اگر موتور روشن نمی‌شود، از یک ولت متر برای بررسی ولتاژ در پایانه‌های موتور استفاده کنید. اگر ولتاژ درست است، موتور را خاموش کنید تا موتور تست شود.
  • دسته کلید ایمنی یا استارت ترکیبی را خاموش کنید.
  • سوئیچ گریز از مرکز را برای علائم سوختن یا شکستگی فنرها به صورت چشمی بررسی کنید. اگر علائم واضحی از مشکل وجود داشت، سوئیچ را تعمیر یا تعویض کنید. اگر نه، سوئیچ را با استفاده از اهم‌متر بررسی کنید.

عیب یابی موتورهای خازن

موتور خازن یک موتور فاز تقسیم شده با اضافه کردن یک یا دو خازن است.
عیب یابی موتورهای خازن مانند عیب یابی موتورهای فاز تقسیم می‌باشد. تنها وسیله اضافی که باید در نظر گرفته شود، خازن است.
همه خازن‌ها با دو سطح رسانا ساخته شدند که توسط مواد دی الکتریک از هم جدا شده اند. ماده دی الکتریک محیطی است که در آن یک میدان الکتریکی با منبع انرژی کم یا بدون منبع انرژی خارجی حفظ می‌شود. این نوع ماده‌ای است که برای عایق کاری سطوح رسانای خازن استفاده می‌شود.
خازن‌ها روغنی یا الکترولیتی می‌باشند. خازن‌های روغن با روغن پر شده و در یک ظرف فلزی مهر و موم شده اند.
خازن‌های AC با موتورهای خازن استفاده می‌شوند و قطبیت ندارند.
برای عیب یابی موتور خازن، روش زیر را اعمال کنید:

  • دسته کلید ایمنی یا استارت ترکیبی را خاموش کنید.
  • ولتاژ را در پایانه‌های موتور اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که برق خاموش است.
  • خازن‌ها در قاب بیرونی موتور قرار دارند. پوشش خازن را بردارید. احتیاط کنید که یک خازن خوب، حتی در صورت قطع برق، شارژ را نگه می‌دارد.
  • خازن را از نظر نشتی، ترک یا برآمدگی بررسی کنید و اگر چنین مواردی مشاهده کردید، باید برای تعویض اقدام نمایید.
  • خازن را از مدار خارج کرده و آن را تخلیه کنید.
  • پس از تخلیه خازن، سیم‌های Fluke 87 ولت را به پایانه‌های خازن وصل کنید. این سیم‌ها وضعیت کلی خازن را نشان می‌دهند.

چگونه از خرابی موتور برق جلوگیری کنیم؟

برای این کار در ابتدا باید خرید خود را از شرکت و فروشگاهی معتبر و با سابقه انجام دهید. در این شرایط می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کیفیت عالی از دستگاه خود را تهیه کرده و می‌توانید از خدمات پشتیبانی و پس از فروش مناسبی نیز بهره‌مند شوید.
همچنین باید توجه زیادی به نگهداری و نکات مراقبتی از دستگاه خود داشته باشید. بهتر است تا کاتالوگ موتور برق را به طور کامل مطالعه کرده و راهنمایی‌های لازم را از کارشناس مربوطه به دست آورید. در نهایت نکات زیر را جدی بگیرید:

  • روغن موتور را به طور منظم تعویض کنید.
  • فیلتر را به طور مرتب تعویض کنید.
  • شمع موتور را چک و بررسی کنید.
  • از موتور برق به طور دائم استفاده نکنید. سعی کنید تا هر 5 ساعت یک بار، به مدت حداقل 2 ساعت آن را خاموش کنید.
  • قبل از کنار گذاشتن موتور برق به طور طولانی، باید سوخت و روغن آن را کاملا تخلیه نمایید و باک را تمیز کنید.
  • توجه نمایید که آب و مواد شیمیایی هر دو از مواردی می‌باشند که سبب آسیب رساندن به موتور برق می‌شوند، پس باید آن ها را از دستگاه خود دور نگه دارید.
  • دقت کنید که سطح سوخت و روغن در حد استاندارد قرار داشته باشند.
  • قبل از اینکه دستگاه خود را روشن کنید، تمام مراحل چک کردن دستگاه را بررسی نمایید.
  • موتور برق خود را در مکان‌های بسته، تنگ و نامناسب قرار ندهید.
  • هیچوقت سوخت گیری را با موتور روشن انجام ندهید.

مشکلم رفع نشد، چه کنم؟

اگر با وجود تمام مواردی که در این مقاله برای شما مطرح کردیم، همچنان ایراد موجود در موتور برق شما رفع نشده است، با ما تماس بگیرید و از مشاوره با متخصصان فنی و کارشناسان کاردان ما بهره مند شوید.

سوالات متداول

  1. اهمیت عیب یابی موتورهای خازن چیست؟

    خازن‌ها عمر محدودی دارند و اغلب در موتورهای خازن مشکل وجود دارد. خازن‌ها ممکن است دارای یک اتصال کوتاه، یک مدار باز باشند یا ممکن است به حدی خراب شوند که باید تعویض گردند.
    خرابی همچنین می تواند ارزش خازن را تغییر دهد که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات اضافی شود. هنگامی که یک خازن اتصال کوتاه می‌کند، سیم پیچ موتور ممکن است بسوزد. هنگامی که یک خازن خراب می‌شود، موتور گشتاور راه اندازی ضعیفی دارد.
    گشتاور راه اندازی ضعیف ممکن است از راه اندازی موتور جلوگیری کند که معمولاً بار اضافی را از بین می‌برد.
  2. آیا استفاده از خازن‌های روغن رایج می‌باشد؟

    موتورهای بیشتری از خازن‌های الکترولیتی استفاده می‌کنند تا خازن‌های روغن. خازن‌های الکترولیتی از سیم پیچی دو ورق فویل آلومینیومی که توسط تکه‌های کاغذ نازک آغشته به الکترولیت جدا شده اند، تشکیل می‌شوند. الکترولیت یک محیط رسانایی است که در آن جریان با مهاجرت یون اتفاق می‌افتد. الکترولیت به عنوان ماده دی الکتریک استفاده می‌شود. فویل آلومینیومی و الکترولیت در یک روکش مقوایی یا آلومینیومی قرار گرفته اند. یک سوراخ دریچه برای جلوگیری از انفجار احتمالی در صورت اتصال کوتاه یا گرم شدن بیش از حد خازن در نظر گرفته شده است.
  3. آیا فن موتور نیز خراب می‌شود؟

    فن‌های موتور در اثر آسیب فیزیکی، تجمع یخ، مواد خارجی و خوردگی از کار می‌افتند. فن‌ها به پایین نگه داشتن دمای موتور کمک می‌کنند که برای اطمینان از عملکرد خوب بقیه اجزا ضروری است.
    خرابی محافظ فن موتور نیز می‌تواند منجر به خرابی بزرگتر آن شود. این اتفاق معمولاً از طریق آسیب فیزیکی و اتصال به برق اتفاق می‌افتد. با صرف زمان برای تمیز نگه داشتن آنها، می‌توانید از خرابی محافظ فن جلوگیری کنید.
  4. رایج‌ترین علل خرابی موتور برق کدام اند؟

    این موارد عبارتند از:
    • جریان بیش از حد که می‌تواند منجر به اضافه بار الکتریکی شود.
    • مقاومت کم شایع ترین علت خرابی موتور الکتریکی است.
    • گرمای بیش از حد منجر به 55 درصد از خرابی‌های عایق موتورهای الکتریکی می‌شود.
    • گرد و غبار، مواد شیمیایی و کثیفی می‌توانند منجر به آلودگی موتور الکتریکی شوند.
    • لرزش یکی دیگر از دلایل رایج مشکلات موتورهای الکتریکی است.
خواندن 1123 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.