دوشنبه, 01 شهریور 1400 ساعت 12:11
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

خرابی یاتاقان در ژنراتور؛ علائم؛ علل و نحوه بازرسی و عیب یابی یاتاقان در ژنراتور

با وجود ظاهر یاتاقان که برخی از افراد فکر می‌کنند که این قطعه اهمیت زیادی ندارد، اما باید بدانید که ارزش بسیار زیادی در دستگاه دارد.
یاتاقان یک واشر فلزی می‌باشد که جنس آن آلیاژ مقاوم به خوردگی و حرارت است. به طور کلی در هر وسیله‌ای با قابلیت چرخش، از یاتاقان‌ها استفاده می‌گردد. یکی از نقش‌های اصلی یاتاقان در ژنراتور، چرخش میل لنگ است.
به نظر شما عیب یابی یاتاقان چه اهمیتی دارد؟
در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر به دست آوردن پاسخ این سوال، مشکلات وارد بر یاتاقان و راه حل جلوگیری از آن را بشناسید.

اهمیت عیب یابی یاتاقان در ژنراتور

ارزشی که برای یاتاقان بیان کردیم، به این دلیل نیست که این قطعه خاص و یا گران قیمت است، بلکه از این جهت است که خرابی آن، دستگاه شما را با دردسرهای زیادی روبه‌رو خواهد کرد و موجب تحمیل هزینه‌های زیادی برای تعمیر موتور خواهد شد.

وظیفه یاتاقان در ژنراتور

نقش اصلی این قطعه در چرخش میل لنگ می‌باشد. همچنین در صورتی که روغن بین یاتاقان و میل لنگ و شاتون خالی شود، با ایجاد اصطکاک موجب از بین رفتن یاتاقان می‌گردد. در نتیجه موتور قفل خواهد شد.

علل خرابی یاتاقان در ژنراتور

خرابی یاتاقان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • استفاده کردن از یاتاقان نامناسب
  • سرویس نشدن به موقع یاتاقان
  • عدم تعویض روغن در زمان مناسب
  • وارد شدن خراش و آسیب روی سطح یاتاقان
  • عدم جلوگیری از داغ شدن بیش از حد روغن موتور و دمای آن
  • وارد شدن گرد و غبار و آلودگی به یاتاقان به وسیله روغن و یا سیستم روغن کاری
  • وارد شدن یخ و آب به درون یاتاقان (این اتفاق می‌تواند با ایجاد واکنش‌هایی شیمیایی در یاتاقان همراه باشد که در نهایت به آن آسیب می‌رساند.)

علائم خرابی یاتاقان در ژنراتور

معمولا در این شرایط با نشانه‌های زیر مواجه می‌شوید:

  • صدای تق تق دستگاه
  • قفل شدن موتور
  • روشن شدن چراغ موتور

روشهای جلوگیری از بروز مشکلات در یاتاقان ژنراتور

بدین منظور لازم است تا به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. بررسی روغن بین یاتاقان و میل لنگ

    حدود 2 تا 5 یاتاقان در موتور ژنراتور وجود دارد. روغن با جریان پیدا کردن درون شیارهای یاتاقان، می‌تواند بین میل لنگ و یاتاقان فاصله بیندازد و مانع از برخورد فلز با فلز شود. همچنین باتاقان‌های متحرک برای متصل کردن شاتون به میل لنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع یاتاقان‌ها با چرخش حول هر لنگ برای چرخش به شاتون کمک می‌کنند و نیروی به دست آمده از احتراق را به میل لنگ انتقال می‌دهند.
  2. تمیز کاری یاتاقان

    برای جلوگیری از خرابی زود هنگام یاتاقان‌ها باید هر چند وقت یک بار برای تعمیرات آنها اقداماتی صورت گیرد. اکثر یاتاقان‌هایی که در دورهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، به روانکاری و تمیزکاری چند وقت یک بار نیازمند هستند که این کار به منظور به حداقل رساندن فرسایش دستگاه است.
  3. استفاده از گریس

    به منظور اینکه یاتاقان‌ها دارای عملکردی درست با طول عمری مناسب باشند، نیاز به یک روان کننده دارند. بهترین نوع روان کننده ای که می‌توانید برای آنها استفاده کنید، گریس است. گریس‌ها در انواع مختلفی با توجه به نوع موتور ژنراتور قابل تهیه هستند. مزیت‌های گریس عبارت‌اند از:
    • چکه نکردن
    • داشتن چسبندگی خوب
    • کاهش اصطکاک بین قطعات
    • پایین نگه داشتن دمای سیستم

هزینه یاتاقان در ژنراتور

موارد متعددی از جمله مدار و نوع موتور، کیفیت محصول و کشور سازنده، هزینه نهایی این قطعه را تعیین می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین قیمت دیزل ژنراتور با فروشگاه دشت نور دیزل تماس بگیرید.

کلام آخر

اینکه یک یاتاقان چقدر عمر مفید داشته باشد، بستگی به این دارد که از روغن موتورهای مرغوب استفاده شده و در زمان مناسب برای تعویض آن اقدام شود. یاتاقان‌های هر موتور با توجه به مواردی مانند خواص مقاومتی، ضخامت و اندازه با هم تفاوت دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر بهتر است تا هر چه سریع‌تر با فروشگاه دشت نور تماس بگیرید و مشاوره ای با کارشناسان مجرب ما داشته باشید.

خواندن 1564 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.