یکشنبه, 28 شهریور 1400 ساعت 13:30
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

موتور برق بنزینی چیست؟ | موتور برق بنزینی چگونه کار میکند؟ + میزان مصرف سوخت

موتور برق بنزینی یکی از انواع پرکاربرد موتور برق ها بوده و سوخت مورد استفاده در آن به دلیل پرتابل بودن محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. آیا شما هم قصد خرید و یا بررسی آن را دارید؟ مزیت ها و کاربرد این دستگاه کدام است؟ این نوع موتور برق به چه صورت کار می کند؟
در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور مفید و کامل با موتور برق بنزینی آشنا شوید.

موتور برق بنزینی چیست؟

موتور برق بنزینی چیست؟

موتور برق بنزینی وسیله ای است که انرژی مکانیکی که از سوخت بنزین به دست می آید را تبدیل به انرژی الکتریسیته کرده و خروجی برق تحویل می دهد.

کاربرد موتور برق بنزینی

بیشترین کاربرد این نوع موتور برق ها، این است که می توانند برای تامین برق خانگی و برخی مشاغل کوچک مانند کلینیک دندانپزشکی، ساختمان های اداری کوچک و ... مورد استفاده قرار بگیرند.

مزایای موتور برق بنزینی

فواید و مزیت های این موتور برق عبارتند از:

  1. سوخت به طور آسان در دسترس می باشد.

    در کشور ما بنزین سوختی در دسترس بوده و در هر شرایطی قابلیت تهیه کردن دارد.
  2. هزینه پایینی برای تعمیر و نگهداری دارد.

    موتور برق های بنزینی استحکام بالایی دارند و همچنین تعمیر آن ها بسیار ساده است. لوازم آن در بازار در دسترس بوده و می توان با هزینه بسیار مناسبی آن ها را تهیه کرد.
  3. قیمت مقرون به صرفه ای دارند.

    این نوع موتور برق ها به نسبت انواع دیگر دارای قیمت مقرون به صرفه تری هستند. به صرفه بودن آن ها سبب شده است تا بسیار پرفروش باشند.
  4. ابعاد کوچک و قابل حملی دارند.

    این نوع موتور برق ها دور بالایی از موتور های احتراقی دارند و به همین دلیل با ابعاد کوچک خود می توانند توان بالایی را تولید نمایند. در واقع یکی از مزیت های اصلی و مهم موتور برق های بنزینی داشتن ابعاد کوچک آن هاست که قابلیت جا به جایی دارند. بنابراین انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی مانند جوشکاران است.
  5. برای کارگاه های صنعتی کوچک و مصارف خانگی بسیار مناسب می باشند.

    موتور برق های بنزینی پرقدرت و کوچک می باشند و قابل استفاده در کارگاه های صنعتی کوچک و ساختمان ها هستند.

صدای موتور برق بنزینی

این نوع موتور برق ها معمولا دارای صدای بسیار کمی می باشند که بین 75 دسی بل الی 65 دسی بل بوده، اما به دلیل تغییرات لگاریتمی صدا می توان گفت که با اضافه شدن یک واحد تولید صدا، تقریبا صدا را به طور دو برابر می شنوید.
به طور مثال اگر توان تولیدی دستگاه شما 1.8 کیلووات باشد، شما صدایی بین 61 تا 65 دسی بل می شونید. یا اگر توان آن 7.5 باشد، میزان صدای تولید آن بین 70 الی 75 دسی بل است.

روش های کاهش صدای موتور برق بنزینی

روش های کاهش صدای موتور برق بنزینی

معمولا این نوع موتور ها صدای بسیار کمی تولید می کنند، اما با این حال با بالاتر رفتن توان موتور برق میزان صدای آن ها نیز افزایش پیدا می کند. شما می توانید با کمک راهکار های زیر به کمتر شدن صدای دستگاه خود کمک کنید.

  1. قرار دادن موتور برق در فاصله ای مناسب

    یکی از راهکار های مناسب این است که دستگاه را در فاصله ای کمی دورتر از محل مورد نظر خود قرار دهید و همچنین بهتر است تا اتاقکی مناسب را برای آن در نظر بگیرید. می توانید از یک کابل برای دریافت برق از آن استفاده داشته باشید.
  2. قرار دادن موتور برق روی سطح مناسب

    پس از مورد اول باید به این نکته توجه داشته باشید که سطحی که موتور برق را روی آن قرار می دهید، دارای چه جنسی می باشد. ایزوگام، آسفالت، آهن و بتن موجب بیشتر شدن لرزش و صدای موتور می گردند. بنابراین موتور برق خود را روی این سطوح قرار ندهید و آن را روی چمن، خاک و یا پوششی لاستیکی بگذارید. در صورتی که به این سطوح دسترسی ندارید، می توانید از تشک های پلاستیکی فشرده استفاده کنید تا به کاهش صدای موتور شما کمک کنند.
  3. استفاده کردن از کانوپی

    یکی دیگر از راهکار های بسیار کارآمد که می توانید به منظور کاهش صدای موتور از آن استفاده داشته باشید، استفاده کردن از کانوپی سایلنت است. شما می توانید در ابتدای خرید خود موتور برق کانوپی دار تهیه کنید تا از بابت صدای آن اطمینان داشته باشید. منظور از کانوپی یک اتاق سایلنت است که علاوه بر کمتر کردن صدا به در امان نگه داشتن دستگاه در برابر برخی از حوادث مانند باران و گرد و غبار نیز کمک می کند.
    با این حال شاید موتور برقی را از قبل تهیه کرده اید که فاقد کانوپی بوده است. شما حتی قادر هستید تا با کمک فلز و یا چوب، یک جعبه و باکسی بزرگتر از موتور برق خود ساخته و برای پوشش سطح داخلی آن از پشم سنگ و یا پشم شیشه استفاده نمایید. این کار خروجی صدای موتور را تا حد زیادی کاهش می دهد. البته باید به نکته ی مهمی نیز توجه داشته باشید و آن این است که برای جلوگیری از داغ شدن موتور مسیر جریان هوا برای آن بگذارید. اگر می خواهید تا زمان خود را برای اینکار هدر ندهید، با فروشگاه دشت نور تماس گرفته تا کانوپی مناسبی را برای خود فراهم کنید.

موتور برق بنزینی چگونه کار می کند؟

موتور برق های بنزینی، موتور های احتراق داخلی و یا درون سوز هستند، به این معنی که زمان حرکت پیستون به طرف پایین، ترکیب اکسیژن و هوا درون محفظه احتراق جمع شده و جرقه شمع برای احتراق آن استفاده می شود. این گاز های داغ که فشار بالایی هم دارند، با کمک احتراق ایجاد شده و انبساطی که از گرمای پیستون موتور به وجود آمده است، می تواند با نیروی محرکه لازم به چرخش ژنراتور کمک کرده و دود حاصل از آن را با استفاده از دریچه خروجی، به طرف بیرون هدایت نماید.

مراحل کارکرد موتور برق بنزینی

مراحل کارکرد موتور برق بنزینی

در ادامه شما را به طور مختصر و مفید با مراحل کارکرد این دستگاه آشنا می کنیم:

  1. مرحله اول: مکش

    هوا به درون محفظه احتراق کشیده می شود.
  2. مرحله دوم: تراکم

    هوای وارد شده به درون محفظه احتراق متراکم می گردد.
  3. مرحله سوم: انفجار

    سوخت و هوا با هم ترکیب شده و با ایجاد جرقه درون محفظه، احتراق رخ خواهد داد.
  4. مرحله چهارم: تخلیه

    در مرحله آخر، سیلندر به سمت پایین حرکت کرده و دود به خارج از محفظه هدایت می شود.

چگونه موتور برق بنزینی انتخاب کنیم؟

برای این انتخاب اولین فاکتوری که باید در نظر داشته باشید، این است که شما انتظاراتی از موتور برق خود دارید. اینکه توان موتور برق مورد نیاز شما باید چقدر باشد، بسیار دارای اهمیت است. به طور مثال، اگر یک جوشکار به این وسیله نیاز داشته باشد، باید به مواردی از جمله پرتابل بودن، کم حجم بودن، پرقدرت و همچنین سبک بودن آن توجه داشته باشد.
برای اینکه بتوانید دستگاه مورد نیاز و مناسب خود را تهیه نمایید، با فروشگاه دشت نور تماس بگیرید و اطلاعات بسیار مفید و کاربردی را از جانب کارشناسان مجرب ما دریافت کنید.

مقدار مصرف سوخت موتور برق بنزینی

میزان مصرف سوخت این دستگاه به نوع برند و توان آن بستگی دارد که بر حسب لیتر در ساعت بیان می گردد. در ادامه به طور میانگین و حدودی شما را با این عنوان بیشتر آشنا می کنیم:

  • موتور برق بنزینی با توان 0.75 کیلووات: 0.5 لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان 0.9 کیلووات: 0.6 لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان 1.6 کیلووات: 1 لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان 2 کیلووات: 1.2 لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان 2.8 کیلووات: 1.7 لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان 2 کیلووات: 1.2 لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان 3.2 کیلووات: 1.9 لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان 4 کیلووات: 2.4 لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان 5 کیلووات: 3 لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان 6 کیلووات: 3.6 لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان 7 کیلووات: 4 لیتر در ساعت
  • موتور برق بنزینی با توان 8 کیلووات: 4.5 لیتر در ساعت

سوالات متداول

  1. کارکرد موتور برق بنزینی چند ساعت می باشد؟

    کارکرد و زمان استفاده از این دستگاه ها با در نظر گرفتن توان آن ها تفاوت دارد. اما اگر به طور میانگین و کلی بخواهیم بیان کنیم، می توانیم 8 ساعت را برای آن در نظر بگیریم.
  2. آیا امکان تخمین زدن سوخت در موتور برق بنزینی وجود دارد؟

    در انواع موتور برق های بنزینی، با در نظر گرفتن نوع برند مقدار سوخت متفاوت می باشد. اما در صورتی که بخواهیم این مورد را با تخمین بیان کنیم، می توان گفت که به ازای هر کیلووات تولید برق، مصرف سوخت در موتور 300 سی سی می باشد.
خواندن 1113 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.