یکشنبه, 02 مرداد 1401 ساعت 12:08
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

ژنراتورهای موازی: شرایط و نحوه موازی کردن ژنراتورها + سوالات متداول

ممکن است یک ژنراتور اینورتر با وات کم خریداری کرده باشید که با هدف اصلی شما مطابقت دارد، اما اکنون به قدرت بیشتری نیاز دارید. در این صورت چکار باید کرد؟
اگر ژنراتور اینورتر فعلی شما بتواند به صورت موازی کار کند، شما خوش شانس هستید. راه اندازی دو ژنراتور به صورت موازی یا همزمان می‌تواند قدرت آنها را برای رفع نیازهای روزمره شما افزایش دهد. عملیات موازی کردن ژنراتورها می‌تواند در هزینه خرید ژنراتور بزرگ‌تر و قدرتمندتر صرفه جویی کند.
اگر نیاز به استفاده از وسایلی مانند تهویه مطبوع دارید، یک ژنراتور اینورتر با وات کوچکتر، وات کافی برای حفظ جریان برق تولید نمی‌کند.
اتصال یک ژنراتور اینورتر دیگر می‌تواند توان خروجی را به‌ اندازه‌ای افزایش دهد که نه تنها برق تهویه مطبوع، بلکه برق سایر لوازم خانگی را به طور همزمان مدیریت کند.
فرض کنید در حال کار با دستگاه‌های الکترونیکی کوچک مانند رایانه یا تلفن همراه هستید. در این صورت، ژنراتورهای اینورتر جریان پایدارتر و ثابت‌تری از انرژی را برای محافظت از اقلام حساس از آسیب ارائه می‌دهند.
در ادامه این مطلب مختصر اما مفید، با دشت نور همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید.

ژنراتورهای موازی چگونه کار می‌کنند؟

ژنراتورهای موازی چگونه کار می‌کنند؟

به عبارت ساده‌تر، کارکردن ژنراتورها به صورت موازی به این معنی است که دو ژنراتور با کابل‌های خود به یک خط متصل هستند که توان ترکیبی آنها را ارائه می‌دهد.

  1. مرحله 1

    اولین قدم این است که اطمینان حاصل کنید که دو ژنراتور در آمپر و ولتاژی که تولید می‌کنند، یکسان هستند. اتصال دو ژنراتور مختلف که با یکدیگر مطابقت ندارند، می‌تواند به یک یا هر دوی آنها آسیب برساند.
    • پیچ دینام را مطابقت دهید.
    • مطمئن شوید که ولتاژ خروجی در هر دو ژنراتور یکسان است
    • هر ژنراتور باید فرکانس یکسانی داشته باشد.
    • باید از کابل موازی که برای اتصال ژنراتورها طراحی شده است، استفاده کنید.
  2. مرحله 2

    مرحله دوم اتصال هر دو ژنراتور با استفاده از یک کیت موازی است که برای این منظور طراحی شده است. دستورالعمل‌های ارائه شده در کتابچه راهنمای مالک یا کیت موازی را برای مراحل خاص ژنراتور خود دنبال کنید.
    یک ترتیبی برای تغذیه ژنراتورها وجود دارد، بنابراین حتماً مراحل ارائه شده در کتابچه راهنمای مالک یا دستورالعمل‌های کیت موازی را دنبال کنید.
  3. مرحله 3

    مرحله سوم این است که ژنراتورها را از طریق کابل کیت موازی به ورودی برق (بار) خانه، محل کار یا ماشین کمپر خود وصل کنید. باز هم، تمام دستورالعمل‌ها را دقیقاً دنبال کنید تا از ایجاد برخی مشکلات جلوگیری کنید.

آیا باید به جای ژنراتور کوچک خود یک ژنراتور بزرگ‌تر بخرم؟

شما قبلاً برای ژنراتور اینورتر فعلی خود هزینه پرداخت کرده‌اید. خرید یک ژنراتور با وات بالاتر و بزرگ‌تر شامل موارد زیر است:

  • هزینه خرید آن به طور قابل توجهی بیشتر می‌شود.
  • هزینه نگهداری آن بیشتر است.
  • مصرف بهینه سوخت کمتری دارد.
  • صدای تولید شده هنگام راه اندازی آن بلندتر است.
  • جابجایی یا حمل و نقل آن چالش برانگیزتر است.
  • کمتر احتمال دارد که با ژنراتور فعلی شما سازگار باشد.

مشکلات مربوط به ژنراتورهای متفاوت

ممکن است تعجب کنید که چرا داشتن ژنراتورهای دوقلو در فرایند موازی کردن آنها بسیار مهم است. اگر یک ژنراتور متفاوت را که قدرت کمتری دارد به ژنراتور فعلی خود وصل کنید، به هدف خود نمی‌رسید و سیستمی که سعی کرده‌اید آن را تقویت کنید به خروجی ولتاژ کمتر محدود می‌شود.

مزایای کارکردن ژنراتورها به طور موازی چیست؟

مزایای کارکردن ژنراتورها به طور موازی چیست؟

راه اندازی دو ژنراتور اینورتر به صورت موازی نیز مزایایی فراتر از تولید توان بیشتر دارد:

  • نگهداری آنها آسان‌تر از ژنراتورهای بزرگتر است.
  • حمل و نقل آنها آسان‌تر است.
  • با یکدیگر برق بیشتری تولید می‌کنند.
  • کنترل کشش بار آسان‌تر می‌شود.
  • در مواقع اضطراری می‌توان آنها را با هم یا جداگانه روشن کرد.

وقتی نیازهای برق خود را در نظر می‌گیرید، ممکن است با خود فکر کنید که برای زمان‌های مختلف، نیازهای متفاوتی دارید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مستعد قطعی برق طولانی‌مدت پس از طوفان است، باید تعیین کنید که نیاز به برق برای چند روز یا فقط چند ساعت است؟ آیا برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی باید یخچال و فریزر را روشن نگه دارید یا فقط به چراغ‌ها و وسایل کوچک نیاز دارید؟
نیاز شما به برق با توجه به هر وضعیت متفاوت خواهد بود و ممکن است به یک ژنراتور اینورتر یا دو ژنراتور به صورت موازی نیاز پیدا کنید. اگر یک ژنراتور 2500 وات (در بار معمولی) دارید، اضافه کردن ژنراتور دوم 2500 وات به صورت موازی به شما 5000 وات برق (در بار معمولی) می‌دهد.

در یک ژنراتور موازی به دنبال چه چیزی باشم؟

در این شرایط موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. هر ژنراتوری برای موازی کردن مناسب نیست. اکثر ژنراتورهای اینورتر ظرفیت موازی شدن را دارند. امیدواریم ژنراتوری که دارید قابلیت راه اندازی به صورت موازی را داشته باشد، اما اگر برای اولین بار می‌خواهید ژنراتوری را بخرید، بهتر است که وجود این قابلیت را در آن بررسی کنید. دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید یا برای تأیید وضعیت آن با سازنده ژنراتور تماس بگیرید.
  2. هنگامی که متوجه شدید که ژنراتورتان قابلیت اتصال به صورت موازی را دارد، می‌توانید با جستجو در میان سایر ژنراتورها، یک ژنراتور مشابه را پیدا کنید. ابعاد و آمار ذکر شده برای هر مدل و همچنین گزینه‌هایی که قابلیت موازی کردن دارند را خواهید یافت.
  3. نیازهای وات خود را بدانید. اگر می‌دانید که (گاهی اوقات) بیش از توان یک ژنراتور به برق نیاز دارید، می‌توانید حداکثر ظرفیت را برای کار کردن دو ژنراتور به صورت موازی محاسبه کنید. به عنوان مثال، دو ژنراتور با توان 2000 وات، با اتصال به طور موازی 4000 وات تولید خواهند کرد.

اهمیت طراحی ژنراتور

اهمیت طراحی ژنراتور

هنگام خرید ژنراتور باید به چند نکته در طراحی توجه کرد:

  • ژنراتور(های) شما در چه فاصله‌ای از بار قرار می‌گیرد؟ مسافت‌های طولانی‌تر ممکن است به ولتاژ بیشتری نیاز داشته باشند.
  • برای استفاده از آن به چه نوع سوختی نیاز خواهید داشت؟
  • ژنراتور شما بر اساس اندازه مخزن سوخت چند ساعت کار می‌کند؟
  • آیا تهویه کافی برای خنک سازی مناسب آن وجود دارد؟
  • هزینه‌های شما برای نگهداری منظم چقدر خواهد بود؟
  • آیا ژنراتور حمل می‌شود یا ثابت است؟

این‌ها همه ملاحظات مهمی هستند، زیرا کارایی نهایی سیستم را تعیین می‌کنند.

موازی کردن ژنراتورها چقدر هزینه دارد؟

هنگام برنامه ریزی برای بودجه، دانستن هزینه انجام این کار ضروری است. اینکه یک ژنراتور چقدر هزینه خواهد داشت به استفاده شما و نیاز برق بستگی دارد.
بسته به جایی که قصد دارید از ژنراتور(های) اینورتر خود استفاده کنید، نیازهای شما متفاوت خواهند بود. یک ژنراتور ثابت نیازی به چارچوبی برای محافظت از آن مانند مواردی که برای اهداف محل کار ساخته شده‌اند، ندارد. اگر آن را برای استفاده در خانه خود تهیه می‌کنید، ممکن است هزینه‌ها کمتر از نیاز به ژنراتورهایی باشد که برای استفاده در فضای باز، کمپینگ یا محل‌های کاری طراحی شده‌اند.
قیمت یک ژنراتور اینورتر با وات کمتر ممکن است از 350 دلار به بالا باشد، در حالی که قیمت یک ژنراتور با وات بیشتر می‌تواند از 900 دلار شروع شود.

محل قرارگیری ژنراتور

هنگام کار کردن به صورت موازی، باید محل قرارگیری ژنراتورهای اینورتر خود را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که آب دشمن ژنراتور شماست، بنابراین محافظت از آنها در برابر رطوبت حیاتی است. همچنین، از ژنراتور خود مراقبت کنید و آنها را از گرد و غبار و زباله دور نگه دارید و در فضایی با تهویه مناسب قرار دهید.
نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اگر یکی از ژنراتورها خراب شود، یک نسخه پشتیبان که همان ژنراتور موازی است، دارید. اما اگر فقط یک ژنراتور بزرگ داشته باشید و از کار بیفتد، بدون برق خواهید ماند.

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن اندازه ژنراتور اینورتر، موقعیت مکانی آن و نیاز کلی شما به برق، هزینه تعیین می‌شود. انجام تحقیقات کافی برای تصمیم گیری درباره آن مفید خواهد بود و زمانی که خانه یا کسب و کار شما نیاز بیشتری به برق دارد، از داشتن انتخاب نامناسب جلوگیری می‌کند.

سؤالات متداول

  1. آیا کیت‌های موازی ژنراتور یونیورسال هستند؟

    کیت‌های موازی ژنراتور تا زمانی که از نظر وات و ولتاژ برابر باشند، باید به درستی کار کنند. خروجی‌های هر دو ژنراتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید پریزها با یکدیگر مطابقت دارند.
  2. چرا ژنراتورها را موازی می‌کنیم؟

    راه اندازی دو ژنراتور اینورتر به صورت موازی می‌تواند توان را برای رفع نیازهای روزمره افزایش دهد. یک عملیات موازی می‌تواند در هزینه مربوط به خرید یک ژنراتور بزرگ‌تر و قدرتمندتر صرفه جویی کند.
    هنگامی که به توان بالاتر نیازی نیست، می‌توانید تنها از یک ژنراتور استفاده کنید. در صورت نیاز به برق اضافی، ژنراتور دوم را وصل کنید تا ظرفیت آن دو برابر شود.
  3. ژنراتورها چگونه بار را به اشتراک می‌گذارند؟

    همانطور که در نمودار ارائه شده در بالای مقاله مشاهده می‌کنید، یک کیت موازی به دو ژنراتور اینورتر متصل شده است. نیروی دو ژنراتور قبل از رفتن به مخزن بار ترکیب می‌شود. توان خروجی هر ژنراتور دو برابر می‌شود و به خانه، کسب و کار یا ماشین کمپر برق مورد نیاز را می‌رساند.
  4. آیا می‌توانم ژنراتورهای مارک‌های مختلف را موازی کنم؟

    پاسخ بله است. با این حال، هر دو باید ولتاژ و وات یکسانی داشته باشند. همیشه توصیه‌های سازنده را بررسی کنید.
خواندن 1521 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.