یکشنبه, 10 مرداد 1400 ساعت 11:51
این مورد را ارزیابی کنید
(6 رای‌ها)

روغن دیزل ژنراتور؛ انواع روغن ژنراتور گازوئیلی + بهترین زمان تعویض همراه با آموزش

آیا در انتخاب روغن دیزل ژنراتور استاندارد دچار مشکل شده‌اید؟ آیا تفاوت این روغن با بقیه روغن‌ها را می‌دانید؟ با انواع آن آشنایی دارید؟ می‌دانید تولید کنندگان روغن از چه روشی استفاده می‌کنند تا محصول خود را بفروشند؟

ساعت کارکرد تعویض روغن دیزل ژنراتور به چه صورت است؟

در این مقاله سعی بر این شده است که نه تنها به این سوالات، بلکه هر آنچه نیاز به دانستن درباره روغن مناسب است، به طور خلاصه و مفید برای شما بیان شود.

روغن دیزل ژنراتور چیست؟

روغن موتور دیزل یک نوع روغن خاص در دیزل ژنراتورها می‌باشد که به دلیل داشتن مواد افزودنی، می‌تواند طول عمر و کارایی دستگاه را افزایش دهد. این روغن می‌تواند برای روان سازی مواردی از جمله موتورهای دیزلی، کامیون‌ها، دستگاه‌های تولید کننده برق و .. مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد روغن دیزل ژنراتور

موتورها و دیزل ژنراتورها به روغنی نیاز دارند تا از بالا رفتن دما و ساییدگی فلز با فلز جلو گیری کنند که مهم‌ترین کار روغن دیزل ژنراتور است. روغن استاندارد سبب افزایش طول عمر و کارایی دستگاه می‌شود، اما در عین حال استفاده از روغن‌های نامناسب چیزی جز خرابی دیزل ژنراتور به ارمغان نمی‌آورد.

ویژگی‌های روغن دیزل ژنراتور

ویژگی های روغن دیزل ژنراتور

ویژگی‌های روغن دیزل مناسب عبارت‌اند از:

  • مقاوم در برابر فشار و دما
  • مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی قطعات
  • اکسیداسیون خوب
  • توانایی خنثی کردن اسیدهای تولیدی
  • توانایی انتقال حرارت

انواع روغن مورد استفاده در دیزل ژنراتور

روغن‌های مورد استفاده در ژنراتور گازوئیلی، به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه شما را با انواع روغن موتور دیزل ژنراتور آشنا می‌کنیم:

  1. روغن‌های تک درجه‌ای (Mono grade)

    در این نوع روغن بر روی کارتن یا قوطی بعد از حروف SAE عددی که نوشته شده، هرچه بالاتر باشد، ویسکوزیته (غلظت) روغن بیشتر است که برای مکان‌های گرمسیر و متعادل درست شده‌اند. تک درجه ای‌ها به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:
    • روغن‌های زمستانی
    • روغن‌های غیر زمستانی

    این دسته بندی بر اساس دمای مکان‌هایی است که روغن در آنها استفاده می‌شود. حرف W بر روی قوطی روغن نشان گر نوع زمستانی بودن آن است که در دمای 18- درجه سانتیگراد بررسی و ساخته می‌شود، در حالی که در روغن های غیر زمستانی این حرف دیده نمی‌شود و در دمای 100 درجه سانتی گراد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  2. روغن‌های چند درجه‌ای (Multi grade)

    گرانروی بالا در گرما و گرانروی پایین در سرما به علت وجود مواد افزونی است. مخلوط پلیمرهای بهبود دهنده با روغن‌هایی که گرانروی کمی دارند، سبب به وجود آمدن این پدیده می‌شوند. به طور کلی روغنی که در دفترچه راهنما قید می‌شود بهترین روغنی است که می‌توانید برای ژنراتور خود تهیه کنید.

افزودنی‌های روغن دیزل ژنراتور

افزودنی های روغن دیزل ژنراتور

افزودنی‌هایی که در روغن دیزل ژنراتور استفاده می‌شود، عبارت ‌ند از:

  1. افزودنی‌های بهبود شاخص گرانروی

    روغن‌ها در درجه بالا به راحتی و در درجه‌های پایین به سختی جریان پیدا می‌کنند و باعث ایجاد مشکل در سیستم می‌شوند، به همین دلیل است که سازندگان این روغن‌ها در هنگام تولید، مواد بهبود کننده را اضافه می‌کنند تا در دماهای بالا و پایین گرانروی تقریباً ثابتی داشته باشیم.

  2. افزودنی‌های ضد اکسیداسیون

    روغن دارای ترکیباتی است که در اثر حرارت زیاد و مجاورت با اکسیژن موجب اکسیداسیون شده و این اکسید شدن سبب افزایش غلظت و به وجود آمدن اسیدهای خورنده شده و به ترکیبات آلی مثل پراکسید تبدیل می شود. لازم به ذکر است، افزایش غلظت باعث به وجود آمدن رسوب و در ادامه باعث خورندگی قطعات موتور می شود. به همین امر مواد افزودنی ضد اکسیدان به روغن اضافه می‌کنند.
  3. افزودنی‌های ضد خوردگی

    این افزودنی در زمان تولید به روغن اضافه می‌شود و مانند محافظ از ایجاد آسیب‌های اسیدهای خورنده آب، روغن و مواد آلوده بر روی قطعات موتور جلوگیری می‌کند.

  4. افزودنی‌های پاک کننده

    این افزودنی باعث خنثی کردن اسیدها و گازهای تولیدی می‌شود. هم چنین به پاکیزگی قطعات کمک شایانی می‌کند.

  5. افزودنی ضد کف

    مایعات با حرکت مداوم کف می‌کنند و روغن هم از این قاعده مستثنا نیست و با حرکت داخل موتور کف می‌کند، این کف کردن، سبب کاهش پمپاژ می‌شود. برای ناپدید شدن حباب‌های روغن در اثر کف کردن و برگشتن پمپاژ به حالت اولیه، این افزودنی به روغن اضافه می‌شود.
  6. افزودنی معلق ساز

    ذرات کربن و آلوده با حل شدن داخل روغن باعث رسوب در موتور می‌شوند، این افزودنی باعث معلق نگه داشتن ذرات شده است و از رسوب دادن جلوگیری می‌کند.
  7. افزودنی‌های ضد سایش و کاهنده اصطکاک در فشار بالا

    در اثر واکنش شیمیایی این افزودنی و ایجاد لایه محافظ موجب بهبود خاصیت روغن می‌شود.
    این لایه در شرایط فشارهای بالا و روان کاری مرزی کمک می‌کند تا اصطکاک کاهش پیدا کند.
  8. افزودنی‌های پایین آورنده نقطه  ریزش

    درجه پایین ممکن است روغن را سفت یا منجمد کند، این افزودنی با جلوگیری از این حالت باعث کار کردن هرچه بهتر دستگاه شما در دماهای پایین می‌شود.

عوامل مهم در انتخاب روغن دیزل ژنراتور

در ادامه با یک سری نکات آشنا می‌شویم که می‌توانند در انتخاب روغن مناسب دیزل ژنراتور به شما کمک کند:

  1. داشتن ویسکوزیته بالا، زیرا طول عمر روغن را افزایش می‌دهد.
  2. استانداردی که آمریکا وضع کرده به فرم کلی SAE aW-b که به جای a و b به ترتیب اعداد {0/5/10/15/20} و {20/30/40/50/60} می‌توانند قرار بگیرند و عدد a برای ویسکوزیته در دماهای پایین و b ویسکوزیته روغن در دمای موتور می‌باشد که هر چه این اعداد بزرگ‌تر ویسکوزیته کم‌تر می‌باشد.
  3. توجه لازم داشته باشید که روغن شما تک در جه‌ای یا single-greade نباشد
  4. به قید شدن یا نشدن W بر روی قوطی توجه داشته باشید تا از بروز مشکل جلوگیری کنید.

تقسیم بندی روغن‌ها از نظر کیفی

روغن‌های دیزل ژنراتور، از نظر کیفی به موارد زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  1. روغن معدنی

    ارزان‌ترین و پایین‌ترین کیفیت روغن که از نفت خام بدست می‌آید و می‌توانید در بازار پیدا کنید، روغن معدنی است.

  2. روغن مینرال

    یک روغن بی بو بی رنگ می‌باشد و در دستگاه‌های ماینینگ هم از این روغن استفاده می‌کنند.
    مشکل سازترین و مهم‌ترین عیبی که این روغن دارد، این است که در دمای بالا رقیق می‌شود و روان کنندگی کمی ایجاد می‌کند، جالب است بدانید سازنده‌های این روغن نام مینرال را روی قوطی‌های خود نمی‌نویسند تا از ندانستن شما سوء استفاده کنند و محصول خود را بفروش برسانند.
  3. روسینتیک، سنتزی، تمام سینتیک

    این روغن در آزمایشگاه تولید شده و مقابل تغیر دما مقاوم است و از ویژگی‌های آن می‌توان به غیر سمی، روانکاری بهتر و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد و قیمت آن گران‌تر از بقیه است، ولی صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

  4. نیمه سنتیک یا نیمه سنتزی

    این روغن از نظر کیفی بین مینرال و سینتیک دسته بندی می‌شود، به علت داشتن افزودنی بیشتر نسبت به مینرال در دمای بالا و شرایط سخت‌تر، بهتر کار می‌کند.

شرایط نگهداری روغن دیزل ژنراتور

نکات زیر را در این باره در نظر داشته باشید:

  • بهترین روغنی که می‌توانید استفاده کنید، روغنی است که سازنده یا دفترچه راهنما به شما معرفی می‌کند.
  • لطفا دقت کنید که موتور را به هیچ وجه بدون فیلتر هوا روشن نکنید، اگر در شهر یا مکانی که دارای گرد و غبار زیادی است زندگی می‌کنید، فیلتر هوا را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری تعویض کنید.
  • در ساعات اولیه کار موتور، کاهش ناگهانی روغن به میزان چشم گیر امری طبیعی است، ولی باید به طور منظم اندازه گیری شود تا در صورت نیاز به آن اضافه شود.

پیشنهاد میکنیم حتما بخوانید

زمان تعویض روغن دیزل ژنراتور

زمان تعویض روغن موتور دیزل، به صورت زیر می‌باشد:

  • زمان تعویض اول باید بین 150 تا 200 ساعت کار باشد.
  • در صورتی که نوع استفاده شما در زمان‌های اضطراری است، تعویض روغن نباید به بیش از 20 ماه یک بار عقب بیافتد.

خرید روغن دیزل ژنراتور از فروشگاه دشت نور دیزل

برای خرید بهترین و مناسب ترین روغن دیزل ژنراتور، می‌توانید با فروشگاه دشت نور تماس بگیرید و از ما مشاوره ای بی نظیر دریافت کنید.

سوالات متداول

  1. قیمت روغن دیزل ژنراتور چقدر است؟

    برای دریافت اطلاعات در این باره، با ما تماس بگیرید.

خواندن 3793 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.