پنج شنبه, 14 مرداد 1400 ساعت 12:41
این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

تابلو برق دیزل ژنراتور؛ انواع و کاربرد تابلو کنترل ژنراتور دیزلی + نکات مهم

آیا تا به حال در رابطه با تابلو کنترل دیزل ژنراتور شنیده اید؟ تابلو کنترل در واقع می‌تواند مغز پردازنده دیزل ژنراتور باشد. به نظر شما کاربرد آن چیست و نصب آن به چه صورت است؟ آیا انواع آن را می‌شناسید؟ تابلو کنترل دیزل ژنراتور چگونه کار می‌کند؟ کدام فاکتور برای انتخاب آن اهمیت دارد؟ آیا نام استاندارد IP در این صنعت به گوشتان خورده است؟
در این مقاله کوتاه با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی این سوالات را به دست آورید.

تابلو کنترل دیزل ژنراتور چیست؟

تابلو کنترل دیزل ژنراتور چیست؟

تابلو کنترل دیزل ژنراتور، صفحه کنترلی است که دارای مجموعه ای از نمایشگرها می‌باشد. این صفحه پارامترها و مواردی از جمله جریان، فرکانس و ولتاژ را مورد بررسی قرار داده و اندازه گیری می‌کند. کنتورهایی که تابلو کنترل دیزل دارد، در یک بدنه ضد خورنده و فلزی قرار داده شده تا این صفحه از اثرات رطوبت و باران و یا برف در امان باشد. یک تابلو کنترل پنل دکمه‌ها و سوئیچ‌هایی دارد که می‌توانند نقش موثری در عملکرد ژنراتور داشته و به خاموش و روشن شدن آن کمک کنند. گروه بندی سوئیچ‌ها با توجه به قابلیت کار آنها بوده که می‌تواند ایمنی و راحتی بیشتری را به وجود بیاورد.

کاربرد تابلو دیزل ژنراتور

تمام دستگاه‌های دیزل ژنراتور برای اینکه بتوانند کارکرد و عملکرد بهتری از خود نشان دهند، به تابلو کنترلی نیاز دارند. در این صورت می‌توانند نظارت خوبی روی شرایط کارکرد دیزل ژنراتور و تغییرات در المان‌ها داشته باشند تا اگر لازم بود اقدامی انجام دهند. دلیل آن این است که ممکن است تا ماشین آلات بیش از اندازه گرم شوند، سرعت بیشتری بگیرند، کندتر شوند و یا تحت تاثیر مواردی از جمله شرایط آب و هوایی دچار فرسودگی در قطعات و ... شوند که در این صورت می‌توانند عملکردی متفاوت داشته باشند. بنابراین عملیات‌های زیر بر عهده تابلو کنترل می‌باشند:

  1. روشن و خاموش نمودن ژنراتور
  2. کنترل کردن فشار روغن و دمای آب
  3. کنترل جریان خروجی ژنراتور
  4. کنترل فرکانس و ولتاژ
  5. کنترل نمودن میزان سوخت

انواع تابلو کنترل دیزل ژنراتور بر اساس نوع عملکرد

انواع تابلو کنترل دیزل ژنراتور بر اساس نوع عملکرد

بر این اساس با سه گروه بندی زیر رو به رو هستیم:

  1. تابلو دستی (Manual)

    تابلو دستی از ساده‌ترین نوع تابلوهای دیزل ژنراتور بوده و برای اینکه بتواند شروع به کار کند، به فرمان دستی اپراتور نیازمند است. همچنین این نوع تابلوها دارای کلید اتوماتیک اضافه بار می‌باشند.
  2. تابلو اتوماتیک (Emergency)

    تابلوهای اتوماتیک برای راه اندازی دیزل ژنراتور نیازی به حضور داشتن کاربر ندارند و با قطع و وصل برق شهر، به صورت خودکار موجب ورود دیزل ژنراتور به مدار و در نهایت خروج آن می‌گردد.
  3. تابلو پارالل (Synchronize)

    این نوع تابلوها که به نام سکرون نیز شناخته می‌شوند، دارای قابلیت متصل شدن دو و یا چند منبع تولید می‌باشند. در این شرایط برای اینکه انعطاف پذیری بیشتری وجود داشته باشد، تقسیم بار بین دیزل ژنراتورها و با نسبت‌های متفاوت ممکن می‌باشد. تابلوهای پارالل حساسیت‌های عملکردی و طراحی داشته که وجود نقص در هر کدام از آنها می‌تواند خسارت‌های بسیاری را به تمام مجموعه وارد کنند. همچنین این تابلوها این امکان را دارند تا در هر دو حالت دستی و اتوماتیک کار کنند.

نصب تابلو کنترل دیزل ژنراتور

کنترلر دیزل ژنراتور برای ژنراتورهای کوچک، معمولا روی بدنه آن نصب می‌شود. در این شرایط معمولا دارای بخش‌های ضد لرزش هستند تا بتوانند صفحات کنترل را از ژنراتور جدا نمایند.
در مورد ژنراتورهای بزرگ، تابلوهای کنترل دیزل می‌توانند به طور کاملا از ژنراتور جدا باشند. در واقع اندازه آنها معمولا به میزانی بزرگ است که می‌توانند تنهایی و به خودی خود و جدا از ژنراتور قرار بگیرند.
همچنین ممکن است تا این صفحات، به صورت دیواری و یا قفسه در کنار ژنراتور نصب شوند.

کدام یک از انواع تابلو کنترل‌ها برای شما مناسب هستند؟

با توجه به نوع نیاز خود می‌توانید انتخاب‌هایی داشته باشید:

  • در صورتی که می‌خواهید دیزل ژنراتور در زمان قطع برق به طور خود به خود روشن و با وصل شدن برق شهر، خاموش گردد، تابلو کنترل اتوماتیک می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
  • اگر نیازی به اتوماتیک روشن و خاموش شدن دستگاه ندارید، می‌توانید از نوع دستی تابلو کنترل استفاده داشته باشید.
  • اگر دارای چند دیزل ژنراتور همزمان روشن با یکدیگر هستید، تابلو پارالل یا سنکرون برایتان مناسب است.

فاکتور مهم در انتخاب تابلو کنترل دیزل ژنراتور

با کیفیت بودن قطعات دستگاه و اجزای آن می‌تواند بسیار دارای اهمیت باشد. در صورتی که لوازم و قطعات غیر مرغوب مورد استفاده قرار بگیرند، کیفیت تابلو کنترل کاهش و البته تاثیری در هزینه نهایی آن نیز خواهد داشت. به کار بردن قطعات چینی می‌تواند خسارت‌هایی را برای مصرف کننده و ژنراتور دیزلی داشته باشد.

عملکرد تابلو دیزل ژنراتور چگونه می‌باشد؟

عملکرد تابلو دیزل ژنراتور چگونه می باشد؟

کنترل پنل برای کمک به بازخورد دستگاه مانند درجه حرارت، فشار روغن کم و زیاد و ..، به قطعه الکترونیکی پیچیده‌ای تبدیل شده و بدین ترتیب می‌تواند ورودی سنسورها را دستکاری نماید.
در داخل ژنراتور سنسور گرمایی وجود دارد که با حس کردن گرما درون بدنه، آن را به میکروپردازنده ای که در کنترل پنل است، منتقل می‌کند و این ریزپردازنده برای اینکه عملکرد را تنظیم کند، به انجام دادن اقدامات مثبتی می‌پردازد.
به طور مثال اگر دمای خنک کننده بسیار بالا و یا فشار روغن آن بسیار کم باشد، این عملکرد می‌تواند در شرایط صنعتی مشکلاتی را ایجاد نماید.
برنامه ریزی ریزپردازنده ای که درون کنترل پنل است، قادر به گرفتن ورودی سنسور و واکنش با موارد برنامه ریزی شده می‌باشد.
به منظور تداوم توان الکتریکی، پنل‌های کنترل می‌توانند با سوئیچ انتقال خودکار ترکیب گردند. برای شروع، کنترل پنل سیگنال داده که برد کنترلی این سیگنال را دریافت می‌کند و بعد از آن به ژنراتور دستور استارت می‌دهد. تمامی این اقدامات حدود 10 ثانیه بوده و بعد از اینکه دیزل ژنراتور به سرعت مطلوب خود رسید، مولد آماده بوده تا بتواند توان درخواستی را ارسال به واحد انتقال نماید.

اجزای تشکیل دهنده تابلوهای کنترل

در ادامه شما را با قطعات و اجزای یک تابلو کنترل و وظایف آنها آشنا می‌کنیم:

  1. رله

    ارسال دستور قطع و برق به دلایل مختلف
  2. کنتاکتور

    جهت قطع و وصل کردن مدار از راه‌های دور
  3. کلید ها

    عاملی برای قطع و وصل کردن مدار از راه دور
  4. فریم

    محصور کننده تجهیزات از جنس فلز
  5. بی متال

    دستور قطع به دلیل عبور جریان زیاد
  6. نشانگر

    جهت نمایش پارامترهای ژنراتور
  7. هادی

    جهت ارتباط بین تجهیزات

استاندارد IP در صنعت تابلو کنترل دیزل ژنراتور

این استاندارد دارای دو عدد بوده که مقاومت محصولات و وسایل را در برابر رطوبت و گرد و غبار بیان می‌کنند. با توجه به اینکه قطعات الکترونیکی دارای حساسیت‌هایی هستند، داشتن مقاوت نسبت به این موارد شرطی برای ساخت آنها می‌باشد. همین موضوع سبب شده است تا برای ارزیابی و بررسی تابلو کنترل‌ها استاندارد IP مطرح شود. اما باید این نکته را بدانید مقدار IP بالا هیچ لزومی ندارد و اهمیت این استاندارد در نوع کاربری کارفرما و موارد خاص است.

سوالات متداول

  1. تابلو کنترل اتوماتیک چه عملکردی دارد؟

    این نوع تابلوها معمولا روی ژنراتورهایی که به طور اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرند، نصب می‌شوند. زمانی که برق شهر قطع می‌گردد، این تابلو به طور خودکار روشن شده و پس از اینکه به فرکانس لازم رسید، آن را به مدار وارد می‌کند و در ادامه با وصل شدن برق شهر، این تابلو به طور اتوماتیک خاموش می‌گردد.
  2. چه مواردی در صفحه کنترل رایج هستند؟

    موارد زیر می‌توانند در صفحه کنترل‌های کنونی حضور داشته باشند:
    • صفحه نمایش LCD
    • نمایشگرهایی با زمان
    • مهار سیم کشی
    • خوانش‌های دیجیتالی مداوم
    • فشار روغن
    • سنسور دمای آب
خواندن 1842 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.