سه شنبه, 16 فروردين 1401 ساعت 07:47
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

نحوه تبدیل موتور برق دیزل به گازسوز: آیا موتور برق گازوئیلی به دیزلی تبدیل میشود؟

چکیده مطلب

استفاده کردن از گاز طبیعی به عنوان یک نوع سوخت ارزان و پاک اهمیت بسیار زیادی در تولید الکتریسیته پیدا کرده است. همچنین یکی از رویکردهای جدیدی که امروزه به کار گرفته می‌شود، استفاده از گاز و گازوئیل به صورت همزمان می‌باشد.
البته لازم به ذکر است که این مبحث یعنی دو گانه سوز کردن موتور برق‌ها موضوع جدیدی نیست و از اوایل سال 1900 میلادی آزمایشات متعددی برای انجام این کار آغاز شده‌اند.
در ادامه این مطلب قصد داریم توضیحات بیشتری در این باره مطرح کنیم و بگوییم که چگونه می‌توان موتور برق دیزلی را به گازسوز تبدیل کرد، پس با دشت نور همراه باشید.

دلیل تبدیل موتور دیزل به گازسوز

چرا موتور برق دیزلی را به گازسوز تبدیل کنم؟

از مواردی که سبب شده تا برخی از افراد به تبدیل موتور برق‌های دیزلی به گازسوز روی بیاورند، می‌توان به ارزان بودن و همچنین پاک بودن سوخت گاز اشاره داشت که همین امر موجب شده است که افراد کمتر به نقاط ضعف انجام این کار توجه کنند.

فاکتورهای مورد توجه در تبدیل موتور برق دیزلی به گازسوز

سازندگان و طراحان هنگام طراحی موتور برق‌ها فاکتورهایی مانند نوع سوخت را در نظر می‌گیرند و باتوجه‌ به آن طراحی دستگاه را انجام می‌دهند. در نظر گرفتن این موضوع به طراحی بهینه و قرار گرفتن دستگاه در بهترین نقطه راندمان و کارکرد خود کمک می‌کند. دوگانه‌سوز کردن موتور برق و تغییر دادن نوع سوخت تغییراتی را ایجاد می‌کند که بر راندمان و عملکرد دستگاه تأثیر می‌گذارد. این تغییرات شامل تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی سوخت است که احتراق و راندمان دستگاه را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد و این امر به این دلیل است که مواردی از قبیل ضرایب، نحوه پاشش سوخت و انتقال شعله در سیال و همچنین خواص فیزیکی سیال تغییر می‌کنند.
حتی با اعمال تغییرات کوچکی در فرمول سوخت موتور برق‌ها، راندمان و استهلاک آنها دچار تغییرات زیادی می‌گردد. به همین دلیل است که نوع سوخت در کاتالوگ و بخش اطلاعات فنی هر نوع موتور درج می‌شود.
علاوه بر موضوع احتراق موضوع دیگری که از اهمیت زیادی برخوردار است، مسئله انتقال حرارت، خنک‌کنندگی و یا روانکاوی است. سیستم Knoking سیستمی است که در ژنراتورهای گازسوز به کار برده می‌شود و دلیل استفاده از آن بالا بودن دمای این نوع موتور برق‌ها است. به‌طورکلی موتور برق های گازسوز در مقایسه با موتورهای دیزلی مشابه با خود دمای بالاتری دارند و گرچه هزینه‌های سوخت با تبدیل موتور برق‌های دیزلی به گازسوز کاهش می‌یابد، اما استهلاک آنها افزایش پیدا می‌کند و در واقع موتور استهلاک بیشتری خواهد داشت.
تغییر دیگری که به دلیل حرارت بالای موتور برق گازی و برای پیشگیری از انبساط بیش از حد پیستون و قفل شدن آن بر روی موتور برق‌های دیزلی باید عمل شود، نصب سیستم Knoking بر روی سیلندر می‌باشد.
لازم به ذکر است که نمی‌توان موتورهای دیزلی را به طور کامل و 100% به موتور گازسوز تبدیل کرد و در واقع در حدود 30 تا 70% میزان سوخت دستگاه می‌تواند گاز باشد.

آیا تبدیل موتور برق دیزلی به موتور برق گازسوز خوب است؟

علاوه بر مواردی که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم، پارامترهای دیگری هستند که پیش از انجام این تبدیل باید به آنها توجه نمود و مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.
همان‌طور که می‌دانیم موتور برق‌های دیزلی دستگاه‌هایی هستند که ماهیت کارکرد اضطراری دارند و در مواقع بحرانی و زمانی که برق قطع می‌شود و یا امکان دسترسی به شبکه برق وجود نداشته باشد، برای تولید برق مورد نیاز به کار گرفته می‌شوند. ممکن است این دستگاه در محلی نصب و راه‌اندازی شود که دسترسی به خطوط اصلی گاز برای تهیه سوخت آنها وجود نداشته باشد که در این صورت امکان استفاده از دستگاه نیز وجود نخواهد داشت. به همین دلیل باید این نکات را در نظر داشت که علاوه بر موارد فنی که بالاتر آنها را بیان کردیم، در موارد اضطراری و بحران، انجام این تبدیل چقدر اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه می‌باشد؟ و یا در این شرایط میزان فشار شبکه سراسری گاز به‌قدری است که نیاز دستگاه را برطرف کند و مشکلی دارد یا خیر؟ تمام این موارد بخشی از مسائلی هستند که در تبدیل نوع سوخت دستگاه باید در نظر گرفته شوند.

مقایسه طول عمر موتور برق‌های گازی و دیزلی

طول عمر موتور برق دیزلی بیشتر است یا گازسوز

سوخت‌هایی مانند دیزل و یا بنزین در مقایسه با گاز که سوخت طبیعی هستند، اثر روان‌کنندگی بیشتری دارند و به ‌اصطلاح گفته می‌شود که گاز سوخت خشکی است. طراحان هنگام طراحی موتور برق‌ها متناسب با نوع سوخت مصرفی آنها، مسئله روانکاری را نیز در نظر می‌گیرند، به همین دلیل است که برای به ‌حداقل‌ رساندن میزان استهلاک در دستگاه، سیستم روانکاری در موتور برق‌های گازسوز تقویت می‌شود. لازم به ذکر است که گارانتی موتور برق‌های گازسوز شرکت پرکینز در مقایسه با موتور برق‌ دیزلی آن دو برابر است.

مزایای استفاده از موتور برق‌های گازی

استفاده از موتور برق گازسوز دارای مزایایی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. کاهش هزینه‌های سوخت به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت سوخت گازی در مقایسه با دیزل
  2. تمیزی محیط موتور برق‌های گازی به دلیل نوع سوخت
  3. نیاز نداشتن به دوره‌های سوخت‌گیری بر خلاف موتورهای دیزلی

نحوه تبدیل موتور برق‌های دیزلی به موتور برق‌های دوگانه‌سوز؟

متخصصان و کارشناسان فنی در این زمینه با انجام اقداماتی مانند اضافه‌کردن کیت‌ها و سیستم‌های کنترلی بر روی موتور برق‌های دیزلی این کار را انجام می‌دهند. علاوه بر این لازم است بدانید که تزریق گاز به ورودی هوای موتور، اساس این کار است و کارشناسان با درنظرگرفتن این مسئله و سایر موارد تخصصی دیگر اقدام به نصب سیستم‌های کنترلی و اقدامات لازم دیگر می‌نمایند. برای اینکه دستگاه با بهترین و درست‌ترین شرایط به آنچه که مد نظر شما است تبدیل شود، بهتر است تا از متخصص فنی در این زمینه کمک بگیرید.

مزایای استفاده از موتور برق‌های دوگانه‌سوز

استفاده از دو نوع سوخت به طور هم‌زمان در سیستم دوگانه‌سوز در مقایسه با زمانی که تنها از گاز و یا گازوئیل در موتور برق استفاده می‌شود، مزایای گازسوز کردن موتور دیزل عبارت‌اند از:

  1. استفاده از دو نوع سوخت زمان کارکرد موتور را افزایش می‌دهد.
  2. ذخیره گازوئیل موردنیاز به مقدار قابل ‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.
  3. به‌ازای هر کیلووات از توان خروجی مقدار هزینه سرمایه کاهش پیدا می‌کند.
  4. وجود دو نوع منبع انرژی و سوخت باعث بالارفتن میزان اطمینان‌بخشی دستگاه می‌شود.
  5. هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه در مقایسه با زمانی که تنها از گازوئیل به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود، کاهش پیدا می‌کند.
  6. مقدار آلایندگی تولید شده در مقایسه با زمانی که از گازوئیل به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود، کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

سؤالات متداول

  1. در چه صورت تبدیل موتور برق دیزلی به گازسوز باعث آسیب‌دیدن موتور برق می‌شود؟

    درصورتی‌که این کار توسط افراد کارشناس، حرفه‌ای و مجرب و با به‌کارگیری متدهای علمی و صحیح انجام نشود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت باعث کاهش توان موتور و در شرایط بدتر خسارت جدی به محفظه احتراق و موتور وارد می‌کند.
  2. نسبت تبدیل سوخت گازوئیل به گاز طبیعی به چه عواملی بستگی دارد؟

    این امر به مواردی از قبیل مشخصات فنی و ساخت دستگاه و همچنین کیفیت و عملکرد موتور بستگی دارد.
  3. استفاده از سیستم‌های پیشرفته در تبدیل موتور برق دیزل به گازسوز چه مزیتی دارد؟

    به‌ کارگیری سیستم‌های پیشرفته میکروپروسسوری، سنسورهای دقیق و مکانیزم‌های کنترل گاز و گازوئیل به طور هم‌زمان علاوه بر حفظ سلامت دستگاه باعث حفظ عملکرد و توان خروجی آن با وجود کاهش میزان گازوئیل مصرفی تا حدود 90% می‌شود.
خواندن 2925 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.