عیب یابی ژنراتور

چهارشنبه, 24 فروردين 1401 ساعت 13:28
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

چکیده مطلب

آیا ژنراتور شما با مشکلاتی روبرو است که علت آن را نمی‌دانید؟
شاید دستگاه شما بیش از حد دود خروجی می‌دهد و یا بعد از چند ثانیه کار کردن، خاموش می‌شود.
مطالعه این مطلب به شما امکان می‌دهد تا مشکل ژنراتور خود را پیدا کنید. از آنجا، می‌توانید مراحل مناسب را برای رفع مشکل و بازگرداندن ژنراتور خود به مسیر درست انجام دهید. پس در این مقاله مؤثر و مفید با دشت نور همراه باشید.

علت روشن نشدن دیزل ژنراتور چیست؟

در اکثر این دستگاه با فرمان مکانیکی یک شیر سوخت، مکانیزم روشن و خاموش شدن صورت می‌گیرد که به همین دلیل باید از عملکرد شیر سوخت قبل از هر کاری اطمینان پیدا نمایید.
برای اینکه سوخت از باک به پمپ برسد، تمام سیستم‌های دیزلی، دارای پمپ سوخت اولیه هستند، پس در اکثر موارد دلیل روشن نشدن دیزل ژنراتور این است که اشکالی در سیستم سوخت رسانی وجود دارد.
در این شرایط باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اتصالات سوخت (لوله‌ها و شلنگ‌های سوخت رسانی) را بررسی نموده و اگر دچار مسدودی هستند، آن را رفع نمایید.
  • میزان سطح سوختی که در باک وجود دارد را بررسی نمایید.
  • لوله‌ها و مدارهای فشار ضعیف را چک کرده و اگر به هواگیری نیاز دارند، این کار را انجام دهید.
  • فیلتر سوخت و فرایند سوخت ‌رسانی را بررسی کنید.
  • مدار ولوله‌هایی فشار ضعیف باید بازدید شده و در صورت نیاز هواگیری شوند.
  • پمپ اولیه سوخت را بررسی کرده و اگر المنت معیوبی مشاهده کردید، آن را تعویض نمایید.
    اگر هیچ یک از موارد فوق در سیستم سوخت رسانی نبود، این مشکل دیزل ژنراتور می‌تواند ناشی از ولتاژ پایین باتری، وجود آب در سوخت، بی کیفیت بودن سوخت، مسدود شدن ورودی هوا، ایرادات مکانیکی، پایین بودن فشار کمپرس و خراب بودن پیستون و رینگ باشد.

چرا ژنراتور با دور پایین یا نوسان روشن می‌شود؟

این مشکل می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  1. خراب شدن گاورنر یا سنسور پیکاب
  2. گیر کردن شانه گاز پمپ
  3. برهم‌خوردن تنظیمات ECU
  4. ایرادات مکانیکی

راه حل این مشکل:

برای رفع این ایراد لازم است تا حتماً به نیروی کار متخصص و کاردان مراجعه داشته باشید، بنابراین در این زمینه نیز می‌توانید با دشت نور تماس بگیرید.

چرا ژنراتور بعد از چند ثانیه روشن ماندن، خاموش می‌گردد؟

این مشکل می‌تواند به دلایل متعددی رخ دهد که در ادامه آنها به طور دقیق‌تر برای شما شرح خواهیم داد و راه‌حل‌های رفع آنها را نیز برایتان بیان می‌کنیم:

  1. وجود اضافه بار

    شایع‌ترین دلیلی که می‌تواند این مشکل را به همراه داشته باشد، اضافه بار است. زمانی که بیش از حد یک دستگاه بارگذاری شود، بنابراین نمی‌تواند کار کرده و خاموش می‌گردد.
    باید بدانید که این مشکل بیشتر در مدل‌های جدیدتر ژنراتورها مشاهده می‌شوند، زیرا در مدل‌های قدیمی طراحی لازم برای خاموش شدن دستگاه در زمان اضافه بار صورت نگرفته است.

    راه حل این مشکل:

    بهترین راه برای مقابله با این مشکل کاهش بار روی ژنراتور و سپس راه اندازی مجدد آن است.
    بار باید با توجه به اندازه و ظرفیت ژنراتور اضافه گردد. همچنین شنیدن صدای ژنراتور نیز می‌تواند در این زمینه کمک دهنده باشد، سنگین‌تر بودن صدای دستگاه از حد معمول می‌تواند نشان دهنده وجود بار اضافی در ژنراتور باشد که در این شرایط نیز باید بارها را کاهش دهید.
  2. نامناسب بودن سطح روغن

    گاهی اوقات ژنراتور شما ممکن است پس از چند ثانیه زمانی که مشکلی در سطح روغن وجود دارد خاموش شود. این شرایط یعنی این که سطح روغن دستگاه شما بسیار کم و یا بسیار زیاد است. اگر سطح روغن پایین باشد، شما می‌توانید دستگاه خود را روشن کنید، اما بعد از چند ثانیه با بالا رفتن دمای روغن، سنسور خاموش می‌گردد.

    راه حل این مشکل:

    سطح روغن را چک نمایید و با مناسب کردن سطح روغن، این مشکل خود را رفع کنید.
  3. سطوح آب نامناسب

    یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند سبب خاموش شدن ژنراتور شما بعد از چند ثانیه شود، نامناسب بودن سطح آب در رادیاتور است. اگر دستگاه در دمای بالا کار کند، در شرایطی که سطح آب مناسب نیست، احتمال خرابی قسمت‌های حساسی از موتور از جمله ولتاژ سنج‌ها و پنل کنترل‌ها وجود دارند.

    راه حل این مشکل:

    باید آب رادیاتور را پر نگه داشته و بهتر است تا عادت کنید، سطح آب رادیاتور را هر ماه بررسی نمایید. همچنین در کنار آب بهتر است تا از خنک کننده برای دریافت نتیجه بهتر استفاده داشته باشید.
  4. سوخت کم

    برخی از مواقع یک مشکل جزئی مانند سوخت کم می‌تواند سبب خاموش شدن دستگاه شما بعد از چند ثانیه گردد.

    راه حل این مشکل:

    در این شرایط کافی است تا گیج سوخت را روی صفحه کنترل مورد بررسی قرار داده و باک دستگاه را پر نمایید.

  5. ایراد در مخزن سوخت و لوله‌های سوخت

    یکی دیگر از مشکلات رایجی که سبب خاموش شدن ژنراتور شما می‌شود، ایراد در مخزن سوخت و لوله‌های آن می‌باشد.
    تجمع گردوغبار، آسیب به مخزن و لوله‌های سوخت، وجود نشتی در آنها و ... می‌توانند از دلایلی باشند که این گونه ایرادات را به وجود می‌آورند.
    برای تشخیص هرگونه نشتی به راحتی می‌توانید لوله‌ها و سطح زیر ژنراتور را بررسی نمایید.

    راه حل این مشکل:

    شما می‌توانید این ایراد با تمیز نمودن مخزن سوخت، بررسی کردن دقیق مخزن و لوله‌ها و کاهش فشار به دستگاه رفع نمایید.
  6. ایراد در کاربراتور

    وجود ایراد در کاربراتور نیز ممکن است سبب خاموش شدن ژنراتور پس از چند ثانیه گردد. احتمال دارد تا سوخت نامناسبی در درون کاربراتور باقی مانده باشد و یا مواد فرار موجود در سوخت در کاربراتور انباشته شده باشند

    راه حل این مشکل:

    در اکثر موارد تمیز کردن کاربراتور می‌تواند این ایراد را برطرف نماید. اما در صورتی که چنین مشکلی در طولانی مدت ادامه داشت، لازم است تا کاربراتور سرویس شده و تعویض گردد.
  7. خطای موتور

    وجود ایراداتی داخلی موتور نیز ممکن است شما را با خاموش شدن دستگاه مواجه کند که البته تشخیص چنین مشکلی کار راحتی نیست و نیاز به یک متخصص فنی و کاردان دارد.

    راه حل این مشکل:

    برای رفع این ایراد لازم است تا با متخصص و کارشناس فنی تماس بگیرید.
  8. مشکلات الکتریکی

    وجود ایراد در مدارها و سیم‌کشی‌های ژنراتور می‌تواند سبب بروز چنین مشکلی شده باشد.

    راه حل این مشکل:

    در صورت داشتن اطلاعات کافی در خصوص سیم کشی ژنراتور، آن را بررسی نمایید. در غیر این صورت با متخصص فنی تماس بگیرید.
  9. مشکلات باتری

    از باتری برای روشن کردن ژنراتور استفاده می‌شود، بنابراین زمانی که باتری شارژ درستی ندارد، ممکن است تا دستگاه بعد از مدتی کار کردن خاموش گردد.

    راه حل این مشکل:

    شما باید از یک منبع خارجی باتری خود را شارژ نمایید و یا مکانیسم آن را مورد بررسی قرار دهید.
  10. ایجاد خفگی در دستگاه

    احتمال دارد تا چوک (راکتور) در دستگاه روشن شده که در این شرایط بعد از مدتی دستگاه از کار می‌افتد. چوک برای کاهش هارمونیک‌های جریان تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    راه حل این مشکل:

    باید راکتور (چوک) را خاموش کرده و به طور مجدداً ژنراتور را راه اندازی نمایید.
  11. وجود ایراد در شمع

    شمع یکی از قسمت‌های بسیار مهم در ژنراتور بوده که در راه اندازی دستگاه نقش دارد. در صورت خراب بودن و از کار افتادن این قطعه، ژنراتور بلافاصله بعد از روشن شدن، با صدایی شبیه به ترک خوردگی و پس از چند ثانیه خاموش می‌گردد.

    راه حل این مشکل:

    برای رفع این ایراد باید شمع را باز کرده و به طور دقیق آن را بررسی نمایید. یا باید آن را تمیز کنید و یا برای تعویض نمودن آن اقدامات لازم را انجام دهید.
  12. خرابی سنسور

    مدل‌های جدید ژنراتور سنسورهای زیادی دارند که هریک از آنها ممکن است تا از کار افتاده و سبب بروز مشکلاتی در ژنراتور شما شوند.

    راه حل این مشکل:

    باید اعلان‌های روی کنترل پنل خود را چک کرده و هر سنسوری که معیوب شده است را جایگزین نمایید.
  13. ایراد در فیلتر هوا

    در صورتی که هوایی از محیط اطراف توسط موتور دریافت نشود، در عرض چند ثانیه خاموش خواهد شد.

    راه حل این مشکل:

    باید فیلتر هوا را تمیز و یا تعویض نمایید. در واقع بهترین راه کار برای رفع چنین ایرادی، بررسی و تعویض به‌موقع فیلترهای هوا است.
  14. ایراد در سیستم اگزوز

    در صورت معیوب بودن سیستم اگزوز، ژنراتور تنها چند ثانیه کار کرده و خاموش می‌گردد، زیرا قادر به آزاد کردن اگزوز نمی‌باشد.

    راه حل این مشکل:

    باید از روشن بودن و درست کار کردن سیستم اگزوز اطمینان حاصل کنید.
  15. پروانه خراب

    شاید خرابی پروانه نیز از دلایل دیگر بروز این مشکل باشد.

    راه حل این مشکل:

    در این شرایط باید پوشش پمپ را برداشته و آن را چک کنید.

رفع کوبندگی موتور ژنراتور

برای اینکه این مشکل را رفع کنید، باید موارد زیر را بررسی نمایید:

  • از نظر لق بودن باید یاتاقان‌های اصلی را بررسی و در صورت لازم برای تعویض آنها اقدام نمایید.
  • باید رینگ‌ها را بررسی کنید تا اگر ساییده و خورده شدند، آنها را تعویض کنید.
  • اگر پیستون‌ها دوده گرفتند، باید آنها را تمیز کنید.
  • در صورت گرم شدن بیش از حد موتور، واتر پمپ و سیستم خنک کاری را بررسی نمایید.
  • فشار روغن ورودی را مورد بررسی قرار داده و اگر مدار نیاز به تعویض دارد، برای اینکار اقدام کنید.
  • اگر روی سوپاپ‌ها روغن ریخته و یا سفت شده‌اند، برای رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهید.

راهنمای رفع عیب دیزل ژنراتور از نظر دود خروجی

در صورتی که رنگ دود خروجی از اگزوز غیر طبیعی و از موارد زیر بودید، می‌توانید اقدامات زیر را برای رفع این مشکل در نظر بگیرید:

سیاه بودن دود خروجی از اگزوز

در این صورت:

  1. پمپ سوخت را بررسی کنید، زیرا احتمال زیاد بودن تزریق سوخت وجود دارد.
  2. اگر فیلترهای هوا کثیف هستند، آنها را تعویض کنید.
  3. از نظر ریتارد بودن زمان تزریق سوخت را بررسی کنید.
  4. بررسی کنید که سوپاپ‌های دود به طور کامل بسته هستند.
  5. اگر سوپاپ‌ها به آب بندی نیاز دارند و یا لق شدند، این مشکل را رفع کنید.
  6. اگر انژکتور دچار گرفتگی شده است، آن را سرویس کنید.
  7. محفظه احتراق را چک کنید تا در صورت نیاز به سرویس، اقدامات لازم را برای آنها انجام دهید.

خروج دود آبی رنگ از اگزوز

در این صورت:

  1. احتمالاً موتور دچار روغن سوزی گردیده که باید رینگ‌های پیستون فرسوده را تعمیر کنید.
  2. سوپاپ‌ها را مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده هر گونه ایرادی، برای تعمیر و یا تعویض آنها اقدام کنید.

خروج دود سفید رنگ از اگزوز

در این صورت:

  1. بررسی کنید که اگر انژکتور معیوبی وجود دارد، آن را سرویس و یا تعویض نمایید.
  2. سفید بودن دود خروجی از اگزوز می‌تواند نشان دهنده کم بودن فشار تراکم باشد، در این شرایط باید رینگ‌ها و پیستون را چک کرده و ایرادات آنها را رفع کنید.

رفع مشکل گرم شدن بیش از حد ژنراتور

اگر ژنراتور شما بیش از حد گرم شده است، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مایع سیستم خنک کاری را بررسی نموده و در صورت نیاز آن را اضافه کنید.
  • پمپ آب و تسمه متصل به واتر پمپ را چک کنید. اگر تسمه لق است؛ آن را سفت کرده و اگر فرسوده شده، برای تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید.
  • مقدار سوختی که به سیلندرها تزریق شده است را بررسی نمایید و اگر لازم است برای تنظیم مجدد آن اقدام کنید.
  • اگر ترموستات ایراد دارد آن را عوض کنید.
  • در صورتی که رادیاتور دچار گرفتگی شده است، آن را تعمیر نمایید.
  • از نظر آب بندی واشر سر سیلندر را بررسی نمایید.

رفع مشکل نامنظم بودن موتور ژنراتور

در صورت روبرو شدن با چنین مشکلی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. پمپ اولیه و سوپاپ‌های دستگاه را بررسی کرده و مدار را هواگیری نمایید.
  2. شانه گاز را با استفاده از روغن، روان نمایید.
  3. اگر محور رگولاتور لق شده است و یا فنرهای آن شکسته‌اند، آن را تعویض کنید.
  4. اگر محور رگولاتور دچار گرفتگی است، با کمک نفت و روغن برای روانکاری آن اقدام کنید.
  5. زمان تزریق سوخت و همچنین کوپلینگ کنترل را چک کنید.

بار ندادن موتور دیزل ژنراتور

اگر با چنین مشکلی روبرو شده‌اید، اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. ممکن است تا رگولاتور به درستی تنظیم نشده باشد، پس آن را به طور مجدد تنظیم کنید.
  2. برای تنظیم زمان پاشش سوخت انژکتورها اقدام نمایید.
  3. اگر مجازی سوزن انژکتور دچار گرفتگی شده است، آن را تمیز و یا تعویض نمایید.
  4. واشر سرسیلندر را بررسی کرده تا در صورت سوختگی، برای تعویض آن اقدام کنید.
  5. ممکن است تا فشار تراکم سیلندرها کم باشد، پس برای آب بندی سوپاپ‌های دود و هوا اقدامات لازم را انجام دهید.
  6. ممکن است تا سوزن انژکتور درون بدنه انژکتور لق باشد، پس آن را سفت کنید.
  7. در صورت وجود هوا در مسیر پمپ سوخت و سیستم سوخت رسانی برای هواگیری آن اقدام کنید.

چرا دیزل ژنراتور صدای بیش از حدی دارد؟

این مشکل ممکن است به دلایل زیر رخ داده باشد:

  1. باری که موتور دیزل دارد، از بار نامی آن بیشتر می‌باشد.
  2. روی سیلندرها بار به درستی تقسیم نشده و در این صورت باید موتور را به صورت مجدد تنظیم کنید.
  3. پاشش انژکتور، زمان مناسبی ندارد. در این صورت باید زمان پاشش سوپاپ‌ها را تنظیم کنید.
  4. ممکن است فشار انژکتور تنظیم نباشد، در این صورت انژکتورها را باز و تمیز کرده و فشار فنرها را نیز تنظیم کنید.
  5. احتمال دارد سوپاپ‌ها بیش از حد لق شده باشند. این ایراد را بررسی و رفع کنید.
  6. اگر پیستون لق شده است، علت لقی آن را بررسی نموده و در صورت لزوم برای تعویض رینگ و پیستون اقدام کنید.
  7. احتمال دارد تا موتور بیش از اندازه داغ شده باشد. در این شرایط مواردی از جمله رادیاتور، ترموستات، هوای خروجی از اگزوز، هوای ورودی موتور و مایع خنک کننده را بررسی کنید.

جوش آوردن موتور دیزل ژنراتور

راه حل ایراد
تعویض ترموستات معیوب بودن ترموستات
تعویض فیلتر آب کثیف بودن فیلتر آب
تعمیر و یا تعویض پمپ آب خراب بودن پمپ آب
اضافه کردن مایع خنک کننده پایین بودن سطح آب خنک کننده

چرا در روغن ژنراتور کف وجود دارد؟

وجود داشتن کف در روغن می‌تواند به دلایل زیر رخ داده باشد:

  1. به موقع روغن را تعویض نکرده و یا از روغن بیش از حد استاندارد استفاده کردید.
  2. میزان روغن دستگاه یا بیش از حد کم بوده و یا زیاد که در این صورت باید برای تنظیم سطح روغن اقدام کنید.
  3. روغن کیفیت خوبی دارد، اما با توجه به شرایط آب و هوایی و شرایط کاری به درستی انتخاب نشده است.
  4. فشار روغن پایین و یا بالاتر از حد معمول است.
  5. کیفیت و گرانروی روغن پایین می‌باشد.
  6. فیلتر روغن کثیف است.
  7. سوپاپ فشار شکن خراب شده است.
  8. نمایشگر فشار روغن خراب شده است.
  9. قطعات داخلی پمپ روغن دچار خرابی و فرسودگی شدند و به تعمیر نیاز دارند.
  10. روغن گرانروی زیادی دارد.
  11. در روغن آب وجود دارد.
  12. واشر سرسیلندر دچار عیب و سوختگی شده است که باید تعویض گردد.
  13. سرسیلندر تاب برداشته که باید تعمیر گردد.
  14. اورینگ دور بوش خراب شده که باید تعمیر شود.
  15. کولر روغن دچار نشتی شده و کانال آب سوراخ است که باید تعمیر و یا تعویض گردند.

چه مواردی به ECU دیزل ژنراتور آسیب می‌رسانند؟

عوامل زیر می‌تواند سبب آسیب رساندن به ECU دیزل ژنراتور می‌شوند:

  1. جدا کردن باتری شارژر در زمان متصل بودن به برق

    در زمان متصل بودن باتری شارژر دیزل به برق، اگر باتری را جدا کنید، به ECU و حتی دیگر تجهیزات دستگاه آسیب وارد می‌شود؛ بنابراین قبل از اینکه باتری را جدا نمایید، باید اطمینان لازم را از خاموش بودن باتری شارژر به دست آورید.
  2. خوردگی و رطوبت در شیر الکتریکی

    رطوبت و خوردگی یک شیر الکتریکی که به طور معمول در بالای پمپ سوخت قرار داشته و عبور سوخت به وسیله آن صورت می‌گیرد، در خروجی‌های ECU اتصال کوتاهی ایجاد می‌کند.
  3. گردوخاک و رطوبت

    اگر گردوخاک و رطوبت وارد ECU شوند، به اتصالات آن آسیب وارد کرده که البته این مشکل می‌تواند 5 تا 10 سال بعد مشاهده شود.
  4. باتری معیوب و نامناسب

    باتری که مناسب نبوده و ولتاژ ثابتی ندارد، نوسانی ایجاد کرده که به ECU، آسیب می‌رساند؛ بنابراین همواره پیشنهاد می‌شود تا به صورت دوره‌ای باتری را چک کنید.
  5. استارتر نامناسب

    در صورت استفاده از استارتر نامناسب در زمان تعویض، احتمال آسیب رسیدن به ECU وجود دارد.
  6. باتری به باتری کردن

    این کار یکی از دلایلی است که با ایجاد اضافه ولتاژ سبب آسیب رساندن به ECU می‌شود، بنابراین از انجام این کار اجتناب کرده و باتری معیوب را جدا نمایید.
  7. عدم استفاده از لرزه گیر مناسب

    عدم استفاده از یک لرزه گیر مناسب، می‌تواند لرزش را به تجهیزات حساسی مانند سنسورها و ECU انتقال داده و به اتصالات داخلی آن آسیب وارد نماید.
  8. استفاده از دینام نامناسب

    استفاده از دینام معیوب و یا نامناسب با اضافه ولتاژ ناگهانی می‌تواند به ECU آسیب وارد نماید.

موارد مهم عیب یابی ژنراتور

برای این کار باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. سطح سوخت را بررسی کنید.

    شما می‌توانید وضعیت سوخت در ژنراتور را به صورت چشمی بررسی نمایید. در صورت لزوم سوخت اضافه کنید.
    با این حال، مطمئن شوید که از سوخت تازه استفاده می‌کنید.
  2. سطح روغن را بررسی کنید.

    اگر سطح روغن کم یا خالی است، باید آن را با روغن مناسب تعویض کنید. گاهی اوقات ممکن است نیاز به تعویض فیلترها داشته باشید.
  3. شمع‌ها را بازرسی کنید.

    شمع‌هایی که آسیب‌دیده‌اند، جمع شده‌اند و یا جرقه نمی‌زنند را چک کنید. سعی کنید ژنراتور را روشن کنید و ببینید که آیا جرقه‌ای می‌زند یا خیر.
    مطمئن شوید که سنسور کم روغن کار می‌کنند. هر دوی این موارد برای یک ژنراتور با عملکرد مناسب ضروری هستند.
  4. باتری را بررسی کنید.

    باتری‌های مرده ژنراتور را روشن نمی‌کنند. باتری را دوباره چک کنید. اگر فکر می‌کنید باتری مشکوک به روشن نشدن ژنراتور شما است، آن را شارژ کرده و مجدداً امتحان کنید.
  5. فیلتر هوا را چک کنید.

    هوا برای راه اندازی و عملکرد یک ژنراتور ضروری است. فیلترهای هوای کثیف باید تمیز یا تعویض شوند.

اگر با موارد بالا مشکلم حل نشد، چه کنم؟

اگر همه این اقدامات عیب‌یابی را امتحان کرده‌اید و هنوز با ژنراتوری که روشن نمی‌شود مشکل دارید، از کتابچه راهنمای همراه ژنراتور خود استفاده کنید. در نهایت بهتر است تا با دشت نور تماس گرفته تا متخصص فنی و کارشناس کاردان در این زمینه، راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

3 دلیل خراب شدن دیزل ژنراتور در مدت زمان کوتاه

3 دلیل زیر از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند موجب خراب شدن دستگاه در مدت زمان کوتاهی شوند:

  1. استفاده کردن نادرست از ژنراتور

    شما باید جهت استفاده از ژنراتور کاتالوگ دستگاه را به خوبی مطالعه کرده و راهنمایی‌های لازم را از کارشناس مربوطه به دست آورید. کار کردن دستگاه با سرعت کم، بار زیاد، فشار روغن زیاد و کم و ... به مرور به قطعات دستگاه آسیب می‌رساند.
  2. تعمیر و نگهداری نادرست از دستگاه

    در صورت بی توجهی به الزامات فنی و تعمیر و نگهداری نادرست و نامناسب از ژنراتور می‌توانید سبب خراب شدن زودهنگام دستگاه خود شوید.
  3. پایین بودن کیفیت قطعات

    در زمان تعمیر دستگاه اگر از قطعات نامناسب استفاده شود، به مرور در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد شده و منجر به خرابی آن خواهد شد.

چگونه دیزل ژنراتور را هواگیری کنم؟

هر نوع دیزل ژنراتور می‌تواند روش هواگیری متفاوتی داشته باشد. موتورهایی که دارای ECU هستند، نیازی به هواگیری نداشته، اما موتورهایی که دارای پمپ گازوئیل مکانیکی می‌باشند، لازم است تا در صورت تمام شدن سوخت، هواگیری شوند.
برای این کار باید پیچ‌های روی پمپ یا شلنگ‌های ورودی و خروجی را شل نموده و برای خارج شدن هوا، پمپ دستی را بزنید.
در صورتی که دیزل ژنراتور شما پمپ دستی ندارد، باید سطح گازوئیل را از سطح موتور بالاتر بیاورید و بعد از هواگیری، دستگاه را روشن نمایید. در این شرایط هوایی که در پمپ گازوئیل گیر افتاده است، خارج می‌شود.
در ادامه آلارم‌های دستگاه را بررسی کرده و اگر این ایراد رفع نشده بود، حتماً با متخصص فنی برای حل آن تماس بگیرید. برای حل مشکل هواگیری دیزل ژنراتور خود می‌توانید راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان دشت نور به دست آورید.

پیشگیری از خرابی ژنراتور برق

به طور کلی هرچه توجه بیشتری به نحوه نگهداری و مراقبت از دستگاه خود داشته باشید، می‌توانید میزان خرابی آن را کاهش و طول عمر و ماندگاری آن را افزایش دهید. در این شرایط هزینه تعمیر و نگهداری ژنراتور برق شما کاهش می‌یابد.
حال سؤال اینجا است که چه اقداماتی برای کاهش نیاز به تعمیر ژنراتور نیاز می‌باشند، در ادامه این موارد را برایتان بیان می‌کنیم:

  1. توجه کافی به زمان تعویض فیلترهای روغن، سوخت و هوا داشته باشید. معمولاً این زمان حدود هر 6 ماه یک بار می‌باشد.
  2. برای دستگاه خود از روغن با ویسکوزیته مناسب استفاده داشته باشید.
  3. قبل از اینکه ژنراتور خود را روشن نمایید، سطح آب و روغن را چک کرده تا اطمینان پیدا کنید که از سطح کافی برخوردارند.
  4. هر چند وقت یک بار سیستم اگزوز و محل اتصالات آن را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که با نشتی روبرو شدید، برای رفع آن اقدام کنید.
  5. سیستم سوخت رسانی را بررسی کرده و در صورت روبرو شدن با هر ایرادی سریعاً برای رفع آن اقدام کنید.

عیب یابی برندهای دیزل ژنراتور

به طور کلی هر برند از ژنراتور، ساختارهای مکانیکی و طراحی متفاوتی داشته که به همین دلیل توصیه می‌شود تا سرویس و تعمیر دستگاه خود را به دست متخصص کاردان و باتجربه بسپارید.
اگر افراد غیرمتخصص جداسازی قطعات را انجام دهند، ممکن است تا مشکلات زیادی برای ژنراتور ایجاد شده و طول عمر آن کاهش یابد.
دشت نور با داشتن متخصصان و کارشناسان کاردان در رابطه با برندهای مطرح از جمله کاترپیلار، پرکینز، کامینز، لوول، ولوو پنتا، فورد استریم، دویس، بنز و ... اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را به شما عزیزان ارائه می‌دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

  1. کدام ایرادات به سیستم کنترلی و حفاظتی ژنراتور مربوط هستند؟

    ایراداتی از جمله خراب بودن سنسورها، رله‌ها، تایمرها، برد کنترل، استارت و دینام، پمپ سوخت می‌تواند سیستم را با اختلال روبرو کرده و مانع از روشن شدن دستگاه شود.
  2. چه ایراداتی به شاسی و کوپلینگ ژنراتور مرتبط می‌باشند؟

    مواردی از جمله هوا گرفتن مسیرهای ورودی و خروجی تانک سوخت، شل شدن پیچ‌های کوپلینگ، خراب شدن لرزه گیرها، سوراخ شدن تانک سوخت و خراب شدن درجه باک می‌توانند سبب اختلال در کارکرد صحیح سیستم ژنراتور شوند.
  3. چرا ژنراتور ولتاژ صفر دارد؟

    ولتاژ تولیدی ژنراتور در شرایطی مانند سوختن پل دیود یا ولتاژ رگولاتور، از دست رفتن خاصیت القایی هسته و سوختن سیم پیچ تحریک می‌تواند صفر باشد.
  4. چرا ولتاژ ژنراتور زیر بار دچار افت است؟

    اگر سیم پیچ تحریک یا روتور نیم سوز باشد و یا در مدار خروجی ولتاژ اتصالی وجود داشته باشد، احتمال ایجاد این مشکل وجود خواهد داشت.
  5. علت برق ندادن ژنراتور چیست؟

    موارد زیر می‌توانند دلایل برق ندادن ژنراتور باشند:
    • پایین بودن سرعت موتور
    • باز بودن سیم‌پیچ‌های مدار
    • وجود داشتن خطا در رگولاتور
    • باز بودن مدار بهره رگولاتور
    • وجود نداشتن شار باقی مانده
خواندن 1577 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 24 خرداد 1401 ساعت 08:21

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.